Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av broker, lørdag 11. januar 2014, klokken 18:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2014, klokken 20:25
Hvilken effekt vil de combo-laderene levere?

Vanskelig å si. DC-High støtter inntil 200A, i så fall kan man få ca. 75kW. Men CHAdeMO-laderne pleier å stoppe på 120A og det tror jeg nok de fleste multistandard-laderne også vil gjøre. Ihvertfall i starten. Så da blir det maks ca. 46kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 20:49
Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2014, klokken 20:25
Hvilken effekt vil de combo-laderene levere?

Vanskelig å si. DC-High støtter inntil 200A, i så fall kan man få ca. 75kW. Men CHAdeMO-laderne pleier å stoppe på 120A og det tror jeg nok de fleste multistandard-laderne også vil gjøre. Ihvertfall i starten. Så da blir det maks ca. 46kW.

75kW er det samme som vi får på SC Brokelandsheia, det fungerer bra!

Får håpe det blir mye DC-lading rundt omkring på de meste trafiikerte strekningene, hilsen en uten dobbeltlader.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

NilsG

Øyvind.h: Jeg tror heller ikke på 25k, poenget mitt var at så lenge det ikke foreligger offisielle priser så blir det bare spekulasjon. Prøv å sjekk ut forskjellige priser på de amerikanske og de norske sidene. Ser ikke ut som det er så enkelt at gjeldende valutakurs bestemmer alt. Når jeg legger inn "min" bil så ser det for meg ut som om den amerikanske prisen er høyere enn den norske. Dette kan selvfølgelig ha med mva å gjøre, og at ettermontering av utstyr vil bli belastet med mva, mens utstyr montert på bilen ved levering ikke blir det! (Og sikkert mange andre grunner.....) Tror også 10-gangen vil gi noenlunde riktig pris på de fleste ting.

Men de årsakene du oppgir for dobbeltlader er vel av de bedre jeg har sett å langt, og vil bli tatt med i vurderingen! Tror fortsatt jeg dropper den, men ikke fullt så sikker lenger ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

OW

Jeg skjønner ikke helt dette med begrensninger i enkeltlader på 16A. Jeg trodde begrensningene lå i 11kW her? Det sier kanskje mye om mine manglende kunnskaper, men det er dumt om det å forstå lading på elbiler kun skal være forbeholdt de med inngående kompetanse på en eller flere faser og begrensningene det medfører. Om jeg kobler til en ladestolpe som kan gi over 11 kW så forventer jeg å få 11kW med enkeltlader, og er hva jeg har basert mitt behov for kun enkeltlader på. Om jeg kobler meg til en stolpe med mindre strøm enn 11kW så forventer jeg å få alt stolpen kan gi med Tesla sin enkeltlader. Det er jo det Tesla har fortalt? Om jeg ender med å få 3,7 kW på en stolpe som kunne gitt det dobbelte, og da langt under 11kW, så mener jeg Tesla har vært utydelige med beskrivelsen av enkeltlader. Er det noen som kan forklare dette på en enkel og forståelig måte? Og er det grunn til å forhandle om oppgradering til dobbeltlader til originalpris / rabattert pris?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.


OddB

Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt velger bort dobbeltladeren..
Det blir som å kjøpe en bensinbil og vurdere om man skal ha 30 eller 60 liters bensintank !
Bilen har en levetid på kanskje 15-20 år. Hvem kan spå hvordan lade-tilbudene og -behovene vil utvikle seg i årene som kommer. Lett tilgang på "drivstoff" er da vel den viktigste faktoren når man kjøper bil ?
Hilsen en som klarer seg fint med en standard 85, men som ikke brukte ett sekund på å hake av for dobbeltlader!
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OW

Sitat fra: krister461 på søndag 05. januar 2014, klokken 23:12
Sitat fra: OW på søndag 05. januar 2014, klokken 22:37
Jeg skjønner ikke helt dette med begrensninger i enkeltlader på 16A....
Se eget emne om dette her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11556.0.html

Takk for link :-) jeg hadde ikke fått med meg den tråden.

Hvorfor ikke dobbeltlader ble valgt: når jeg ser tilbake på de siste årene med fosilbil er det ekstremt sjelden jeg ville hatt bruk for dobbeltlader, om det var en Tesla jeg hadde kjørt. Det blir en kost / nytte vurdering, og forskjellen på 11kW mellom enkel og dobbel lader er ikke hurtig nok til å tilfredsstille et "hurtiglade" behov. Som nevnt av andre her så er det usikkert hva fremtiden vil bringe. Jeg vil tro at i løpet av 5-10 år vil vi se en stor økning av SC lademuligheter. Med introduksjon av Model X / E og en etterhvert, forhåpentligvis, stor økning av elbilandel på veiene er skikkelig hurtiglading med større tetthet veldig nødvendig. Både for å redusere begrensninger i bruk og kødannelse ved få ladere.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Sjøhyene

#97
Sitat fra: OddB på mandag 06. januar 2014, klokken 00:43
Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt velger bort dobbeltladeren..
Det blir som å kjøpe en bensinbil og vurdere om man skal ha 30 eller 60 liters bensintank !

wow, ekstremt dårlig sammenlikning

Å doble noe som er ekstremt tregt er ikke nødvendigvis nok, for mange.
Hadde det vært 6 gangeren eller mer hadde jeg garantert slått til derimot. Så jeg sparer de 10k å oppgraderer heller når lade teknologien er litt mer utviklet.

De fleste lader vel hver natt regner jeg med, så du skal kjøre ganske mye per dag i område uten SC før dobbeltlader faktisk overhode er noe poeng. For meg er jeg ikke en gang i nærheten av å trenge det. Så syns faktisk det er rart at så mange ser det som er must.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

arv

Når en bruker type 2 type 2 kabel så er det fordel med dobbellader. Lader med 26 amp og ikke bare med 13 amp.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

krister461

Sitat fra: OddB på mandag 06. januar 2014, klokken 00:43
Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt velger bort dobbeltladeren..
Nei vel. Men folk er forskjellig. Jeg for min del hadde et relativt stramt budsjett når jeg bestilte bil, og når jeg tenker tilbake på alle mine år med fossilbil kan jeg knapt komme på en eneste gang jeg ville hatt bruk for dobbeltlader. Jeg kjører stort sett ikke lenger enn det jeg klarer å lade hjemme hver natt og de gangene jeg gjør det så kjører jeg dit det er superladere. Om jeg skulle få bruk for å lade utenom dette så skal jeg nok klare å vente den tiden det tar. :)


OddB

Det er greit. .men ha i mente at en bil uten dobbeltlader kan bli vanskelig å få solgt om noen år. Får vi 12 superladere i landet til slutt er vi heldige,  de vil aldri dekke 100 % av behovene.
Ser logikken i å droppe dobbeltlader på en skrapa S modell, men ikke på en P eller P+   
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bonefish

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 06. januar 2014, klokken 09:31
Sitat fra: OddB på mandag 06. januar 2014, klokken 00:43
Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt velger bort dobbeltladeren..
Det blir som å kjøpe en bensinbil og vurdere om man skal ha 30 eller 60 liters bensintank !

wow, ekstremt dårlig sammenlikning

Å doble noe som er ekstremt tregt er ikke nødvendigvis nok, for mange.
Hadde det vært 6 gangeren eller mer hadde jeg garantert slått til derimot. Så jeg sparer de 10k å oppgraderer heller når lade teknologien er litt mer utviklet.

De fleste lader vel hver natt regner jeg med, så du skal kjøre ganske mye per dag i område uten SC før dobbeltlader faktisk overhode er noe poeng. For meg er jeg ikke en gang i nærheten av å trenge det. Så syns faktisk det er rart at så mange ser det som er must.

+1
Jeg har kjørt mer på en måned nå en det jeg har gjort tidligere på en måned med fosilbil. Faktisk så ser jeg nå at estimatet mitt til IF på årlig kjørelengde ryker så det holder.
Lademulighetene mine er 13 amp på jobb og 13 amp i garasjen.

Etter å ha lest på forumet så hadde jeg oppgradert sikringskap for å kunne strekke 32 amp til garasjen før bilen kom. Av forskjellige grunner så fikk jeg ikke trukket ny kabel til garasjen før TMS var på plass. Erfaringen så langt har ført til at jeg har lagt det på is.

Selv med mye kjøring så lader jeg bare hjemme i helgene og da på 5 amp for at lading ikke skal bli ferdig mens jeg sover for å ungå å få problemer med UMC.

Med andre ord har jeg mye og gå på enda. Og skulle det knipe så har vi en bil til.

Det hele koker vel ned til hva vi tror, de med dobbelt lader velger å bruke 10K på noe som allerede i dag ikke er en inponerende ladefart, mens vi som velger den bort har gjort våre vurderinger for fremtiden og funnet at dobbeltladeren koster mer en den smaker for et eventuelt behov som måtte intreffe engang for å spare noen timer.

PS. For min egen del så har jeg ikke sett en type 2 stolpe her vest enda mens CHAdeMO derimot....


Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

turfsurf

Sitat fra: OddB på mandag 06. januar 2014, klokken 13:12
Det er greit. .men ha i mente at en bil uten dobbeltlader kan bli vanskelig å få solgt om noen år. Får vi 12 superladere i landet til slutt er vi heldige,  de vil aldri dekke 100 % av behovene.
Ser logikken i å droppe dobbeltlader på en skrapa S modell, men ikke på en P eller P+

Hvis Tesla støtter CCS i tillegg til Chademo (dog ett stort hvis foreløpig), så vil vel det gi bedre nytte en dobbeltlader ? Til over natten lading holder jo UMC m 11kW, som hurtiglading (i mine øyne mindre enn en time stopp) hjelper ikke dobbeltlader så mye. Det jeg har savnet mtp på lading er egentlig blått adapter til UMC (og stabilitet på UMC).

Men, som nevnt tidligere, forskjellige behov.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

fredag

Sitat fra: OW på søndag 05. januar 2014, klokken 22:37
Jeg skjønner ikke helt dette med begrensninger i enkeltlader på 16A. Jeg trodde begrensningene lå i 11kW her? Det sier kanskje mye om mine manglende kunnskaper, men det er dumt om det å forstå lading på elbiler kun skal være forbeholdt de med inngående kompetanse på en eller flere faser og begrensningene det medfører. Om jeg kobler til en ladestolpe som kan gi over 11 kW så forventer jeg å få 11kW med enkeltlader, og er hva jeg har basert mitt behov for kun enkeltlader på. Om jeg kobler meg til en stolpe med mindre strøm enn 11kW så forventer jeg å få alt stolpen kan gi med Tesla sin enkeltlader. Det er jo det Tesla har fortalt? Om jeg ender med å få 3,7 kW på en stolpe som kunne gitt det dobbelte, og da langt under 11kW, så mener jeg Tesla har vært utydelige med beskrivelsen av enkeltlader. Er det noen som kan forklare dette på en enkel og forståelig måte? Og er det grunn til å forhandle om oppgradering til dobbeltlader til originalpris / rabattert pris?

Råd: Alle bør bestille dobbeltlader, med mindre du har satt deg grundig inn i hva forskjellen på enkellader og dobbeltlader er, og du er helt sikker på at du ikke kommer til å trenge den. Jeg bruker dobbeltladeren på nesten hver eneste langtur, og det sparer meg for 3-4 timer med lading og venting hver gang jeg bruker den.

Hvis du overhodet er opptatt av ladehastighet, så bør du bestille dobbeltlader. Ikke kom her på forumet og syt over treg lading hvis du har valgt enkeltlader.

Hvis du synes det er spennende å se på maling tørke, så kan du bestille enkeltlader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA