Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av broker, lørdag 11. januar 2014, klokken 18:14

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 03:16
Sitat fra: Bonefish på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:14
Jeg skjønner ikke helt at det skal være ok og stå i timevis på en type 2 lader mens det ikke skal være ok å stå 30 min på en CHAdeMO/Combo lader. Det kan jo være flere som trenger å få fylt på litt på type 2 laderen også.
Med den veksten vi ser på elbiler så vil det nok bli rift om ladepunktene.

Type 2 stolpene er en type ladestolper der det er forventet at man står mange timer mens man gjør noe annet. Mange av de er kun 1x16A. Og de er så billige å sette opp at du kan montere sikkert 10 stk. doble stolper for prisen av én CHAdeMO. Utenfor Inspiria i Sarpsborg står det f.eks 8 slike 22kW stolper, mens på Tunejordet rett bortenfor kommer det straks 4 stk.
En ting er prisen på stolpen en annen er prisen for plassen. I de større byene er plassen mangelvare. På vulkan er det 3 stolper- kjedelig for 4. mann som kommer for å lade og handle når plassene er opptatt med langtidsladere. Vi er i begynnelsen av en utvikling- flere elbiler som selges kan fort bety rift om ladeplassene. De som jobber i sentrum kjenner det på kroppen allerede- etter 0800 er alt opptatt om et år er det muligenens opptatt overalt i sentrum etter kl 0700.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 09:22
En ting er prisen på stolpen en annen er prisen for plassen. I de større byene er plassen mangelvare. På vulkan er det 3 stolper- kjedelig for 4. mann som kommer for å lade og handle når plassene er opptatt med langtidsladere.

Er ikke disse plassene satt opp i forbindelse med Mathallen? Da er de beregnet til bruk så lenge man faktisk bruker Mathallen. Kjenner ikke forholdene der lokalt, men på Strømmen Storsenter har jeg lader på 22kW. Der kan man parkere 2 timer gratis, deretter koster det penger. En god løsning som gjør at man kan fylle på 44kWh mens man handler på senteret, eller ennå litt mer om man betaler. Forhåpentligvis er betalingen såpass at det blir lite interessant for en som jobber ved siden av og trenger parkering i 8 timer.  Slike steder bør uansett ha tregere ladealternativer for de som skal stå lenge, og det er det også massevis av på Strømmen (og Storo for den saks skyld).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 09:22
En ting er prisen på stolpen en annen er prisen for plassen. I de større byene er plassen mangelvare. På vulkan er det 3 stolper- kjedelig for 4. mann som kommer for å lade og handle når plassene er opptatt med langtidsladere.

Er ikke disse plassene satt opp i forbindelse med Mathallen? Da er de beregnet til bruk så lenge man faktisk bruker Mathallen. Kjenner ikke forholdene der lokalt, men på Strømmen Storsenter har jeg lader på 22kW. Der kan man parkere 2 timer gratis, deretter koster det penger. En god løsning som gjør at man kan fylle på 44kWh mens man handler på senteret, eller ennå litt mer om man betaler. Forhåpentligvis er betalingen såpass at det blir lite interessant for en som jobber ved siden av og trenger parkering i 8 timer.  Slike steder bør uansett ha tregere ladealternativer for de som skal stå lenge, og det er det også massevis av på Strømmen (og Storo for den saks skyld).
Som vanlig er dine overveielser riktig, Kirkebø.  :) Det er også 2 timers gratis parkering på Vulkan.
Poenget mitt var at man med dobbellader er dobbelt så raskt ferdig ved 22kW stolpe og derfor kan redusere tiden man legger beslag på stolpen til glede for andre. Selv om det popper opp mange lademuligheter er det en enorm vekst av elbilparken og lademuligheter kan være et knapphetsgode også i fremtiden. Tesla vil ikke sette opp SC i de store byene- det medfører at en del gjennomreisende trenger litt påfyll ved 22kW stolper- for de er det kjekt når de vet hvor det er påregnelig tilgang til slike som er ledige.

Kristian O

Da har eg, etter å ha tenkt på dette nokre veker, komt fram til at eg vil prøve å endre bestillinga mi til TMS med dobbellader.

Grunn:
- http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Veldig mange Type 2 under oppføring. Om vi, som bor på Sunnmøre skal på ferie f.eks nedover Vestlandet, vil vi nyte godt av dette. Er klar over at det er SC på Aurland, men ser ikkje heilt at det er naturlig å kjøre dit. Vi er en familie med 2 små barn, og da vil vi gjerne stoppe en time eller to noen ganger daglig. Da får vi 110 kmh med dobbellader vs 55 kmh med enkellader på type 2 400 V. Det er stor forskjell. Legger ellers merke til at det er stusselig med utbygging nord for Trondheim  :(

- Bilferie til Europa. Det er reise til sørkysten av Spania som er mest aktuelt for oss. Har ingen peiling på kva man kan forvente av ladestandarder i Europa, men ser det som sannsynlig at Type 2 vil bli meir vanlig.

- Videresalg. Rekner med at den er enklere å selge med dobbellader. 110 kmh vs 55 kmh høres bra ut i mine ører.

Mitt argument mot dobbellader er at CHAdeMO er billigere og raskere, og i Norge blir det bygd ut mykje av den også. Grunnen til at eg likevel haller mot Type 2 er at den er "rask nok" og EU- standard. Vil tru at eg får større utbytte av Type 2 enn CHAdeMO i Europa.
I det daglige har vi overhodet ikkje behov for dobbellader. Da klarer vi oss lenge med å lade med 10 A om natta.

Setter pris på om nokon vil plukke i stykker argumenta mine. Alltid greit med gode innvendinger.  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

broker

Da var jeg innom profilen min og endret bestillingen fra Performance pluss til Performance. JEg gikk for 21" mørke felger.
Krysset av for alt annet (panormane, techpakke,vinterpakke, alarm, luftfjæring, ekstra barneseter, parkeringsasst, HIFI, utvidet skinn, lyspakke) og selvfølgelig dobbeltlader.

PS! en av dere reagerte på at jeg spurte Performance pluss samt Dobbeltlader?
Jeg var usikker på Performance pluss kun pga stivheten, 39.000 kr ekstra er ikke de store pengene ved kjøp av bil til 800.000,-. Dobbeltlader var jeg usikker på, pga fordelene.

Jeg var innom Tesla inn på Alnabru igår, han selgeren jeg pratet med samt en del av deres svar gjorde at det ble enklere for meg å ta den endelige avgjørelsen.
Ang performance, spurte selger meg om jeg er mer MErcedes type eller Bmw? Hvis jeg liker komfortable raske biler, så burde jeg gå for kun Performance, men om jeg liker litt stivere (med de fordelene/ulempene som medfølger) raske biler, så bør jeg gå for Performance...

Nå ser jeg frem til leveransen  8) 8)
Tesla Performance +, Multicoat red, grå Performance interiør, alt utstyr (unntatt dobbel-lader) - Bestilt 23 des. Levering siste uke april 2014..

Havebigfun

Sitat fra: Kristian O på søndag 05. januar 2014, klokken 14:22
Da har eg, etter å ha tenkt på dette nokre veker, komt fram til at eg vil prøve å endre bestillinga mi til TMS med dobbellader.

Grunn:
- http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
Veldig mange Type 2 under oppføring. Om vi, som bor på Sunnmøre skal på ferie f.eks nedover Vestlandet, vil vi nyte godt av dette. Er klar over at det er SC på Aurland, men ser ikkje heilt at det er naturlig å kjøre dit. Vi er en familie med 2 små barn, og da vil vi gjerne stoppe en time eller to noen ganger daglig. Da får vi 110 kmh med dobbellader vs 55 kmh med enkellader på type 2 400 V. Det er stor forskjell. Legger ellers merke til at det er stusselig med utbygging nord for Trondheim  :(

- Bilferie til Europa. Det er reise til sørkysten av Spania som er mest aktuelt for oss. Har ingen peiling på kva man kan forvente av ladestandarder i Europa, men ser det som sannsynlig at Type 2 vil bli meir vanlig.

- Videresalg. Rekner med at den er enklere å selge med dobbellader. 110 kmh vs 55 kmh høres bra ut i mine ører.

Mitt argument mot dobbellader er at CHAdeMO er billigere og raskere, og i Norge blir det bygd ut mykje av den også. Grunnen til at eg likevel haller mot Type 2 er at den er "rask nok" og EU- standard. Vil tru at eg får større utbytte av Type 2 enn CHAdeMO i Europa.
I det daglige har vi overhodet ikkje behov for dobbellader. Da klarer vi oss lenge med å lade med 10 A om natta.

Setter pris på om nokon vil plukke i stykker argumenta mine. Alltid greit med gode innvendinger.  :)
Riktig resonnement og konklusjon. :) Motargumentet er prisen og ekstra vekt- begge neglisjerbare i den totale sammenhengen- prisen får du antakelig tilbake når du selger, alternativkostnad for evt kjøper er ca 44k ;)

NilsG

Ser stadig at 44k blir nevnt som pris på ettermontering? Denne er vel så vidt jeg vet ikke bekreftet noe sted? Bruker man "alle" andre priser på Teslashop som grunnlag og ganger opp med samme faktor så ender man vel på rundt 25k? Så lenge det ikke foreligger en offisiell norsk pris så bli vel begge deler ren gjetning, og endelig pris kommer kanskje et sted midt imellom? Jeg er fortsatt ikke overbevist om dobbeltlader, og jeg var og på Alnabru i går og "selgeren" var enig med meg, så de har vel blitt "bilselgere" hos Tesla og ;-)

Til syvende og sist så er det vel hvordan hver enkelt har tenkt bruke bilen som vil være utslagsgivende? Pris ved videresalg kan også ha betydning, men jeg for vane å ha bilene mine i noen år, så verditap blir litt uinteressant for meg, men det er meg.

Har et drøyt døgn på å bestemme meg, så kom med flere argumenter for og imot!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Kagex

Jeg vet ikke hva prisen er men regner med over 25 tusen.  De fleste har vel beregnet arbeidet også da tåkelys koster 12 k å ettermontere

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Havebigfun

Jeg har fått prisen på 44k for ettermontering  av dobbellader av en Teslaansatt som har tatt seg bryet med å sende en (-eller noen) mailer i systemet- svaret virket ikke som synsing, noe man dog møter en del ganger.
Jeg kommer til å bli veldig overrasket om ikke den prisen stemmer.
Føyer seg også i rekken av andre priser som noe over 80k for P+ hjulsett, oppgradering til tåkelys på 12k osv.
En avsporing: er det noen som har undersøkt prisen for ettermontering av parkeringssensorer? :o

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 16:40
En avsporing: er det noen som har undersøkt prisen for ettermontering av parkeringssensorer? :o
Mener det var noen på TMC som hadde sjekket og fått en veldig høy pris! Husker ikke nøyaktig i farten dessverre.

NilsG: Prisen for ettermontering kan nesten garantert ikke være lavere enn 27.500,-, for det er direkte konvertert US pris ($3600 + mva). 36.000,- ville vært i tråd med hvordan service prises, og da har man en sammenlignbar pris hvor norske arbeidstimer/deler inngår.

Man bytter altså 9.700, med en ettermonteringspris på (antatt) 44.000,-. Jeg var selv usikker på om/når jeg skulle få bruk for dobbeltlader, men ser de spretter opp raskt og i stort antall nå. Eksempelvis er det nå 12-15 22kW ladere ved Sarpsborg (bl.a. Inspiria og Coop?) som er sikkerhetsnett på turer i den retningen.
På Kongsvinger kommer 22kW som er sikkerhetsnett ved turer til Borlänge, og på alle strekninger hvor superladere høyst sannsynlig aldri vil stå er 22kW meget kjekt å ha.

Spesielt når batterikapasiteten faller og du i økende grad kan bli avhengig av små påfyll!

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kristian O

Øyvind H: Å sei at man bytter 9700,- med 44.000 er vel litt missvisende?
Det er vel ingen som ikkje tek dobbellader om man rekner med at man vil ettermontere det om 2 år?
Ellers er eg enig med deg. Veldig mange Type 2 som er planlagt oppført første del av 2014 langs kysten heile veien fra Vestfold til Møre & Romsdal.

Liten avsporing: Kva er "Combo"? Ser at det er veldig mykje planlagt oppført av den også. Ser at det er DC, så da kan ikkje Tesla bruke denne?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JohanH


Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. januar 2014, klokken 18:45
Sitat fra: Havebigfun på søndag 05. januar 2014, klokken 16:40
En avsporing: er det noen som har undersøkt prisen for ettermontering av parkeringssensorer? :o
Mener det var noen på TMC som hadde sjekket og fått en veldig høy pris! Husker ikke nøyaktig i farten dessverre.

$6000 var det.

Dessuten har jeg spurt og fått beskjed om 14000 kr for tåkelys retrofit.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på søndag 05. januar 2014, klokken 18:53
Liten avsporing: Kva er "Combo"? Ser at det er veldig mykje planlagt oppført av den også. Ser at det er DC, så da kan ikkje Tesla bruke denne?

Combo er et annet navn for CCS, som er det korrekte (Combined Charging System). Det er DC-systemet som brukes på bl.a i3 og e-UP.

Tesla kan ikke bruke dette foreløpig, men det kommer forhåpentligvis en adapter etterhvert. En slik adapter vil bli vesentlig enklere og rimeligere enn en CHAdeMO-adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 19:04
Sitat fra: Kristian O på søndag 05. januar 2014, klokken 18:53
Liten avsporing: Kva er "Combo"? Ser at det er veldig mykje planlagt oppført av den også. Ser at det er DC, så da kan ikkje Tesla bruke denne?

Combo er et annet navn for CCS, som er det korrekte (Combined Charging System). Det er DC-systemet som brukes på bl.a i3 og e-UP.

Tesla kan ikke bruke dette foreløpig, men det kommer forhåpentligvis en adapter etterhvert. En slik adapter vil bli vesentlig enklere og rimeligere enn en CHAdeMO-adapter.

Takker. Da er det forsåvidt eit argument mot dobbellader, i og med at Norge sør for Trondheim er nærmast teppebomba av planlagte Combo.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA