Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av broker, lørdag 11. januar 2014, klokken 18:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:03
Kan det være slik at det finnes både laskede og ulaskede 1-fas type 2 stolper?
I såfall bør vel de som setter opp ulaskede få dem lasket?

Absolutt ikke. Da vil de ikke følge standarden lengre, og kan potensielt skape problemer om andre elbiler med trefase-lader kobles til de. Vi vet ikke hvordan en bil med ren trefase-lader (trefase likeretter og én lader) vil oppføre seg om den kobles til en laseket 3xenfase stolpe. Det kan godt hende man får feilmelding og ingen lading. Det er vanskelig å teste foreløpig, eneste som er på gang er vel Renault Zoe, som det ikke er veldig mange av her i landet ennå,
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Egentlig bør alle bestille dobbeltlader i respekt for andre som har bedre ting å gjøre enn å vente på en som valgte bort dobbeltlader ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:37
jkirkebo, nok en gang, er du sikker på at det da er 3 x 32A med dobbeltlader? Jeg mener (tror) at det er 6 x 16A hvor 32A-kurs fordeles med 16A på hver lader. Det er jo to ladere ved dobbeltlader, ikke utbytte av en lader med en annen?

Det stemmer. Fysisk oppbygging er 2x3x16A med dobbeltlader, men i praksis vil den oppføre seg som 3x32A så det er ikke noe vi trenger å ta i betraktning. Bilen kobler selv inn den ekstra laderen om behovet er der (p.t. ved ladestrøm over 13A, på sikt 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:58
Sitat fra: cairnz på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:37
jkirkebo, nok en gang, er du sikker på at det da er 3 x 32A med dobbeltlader? Jeg mener (tror) at det er 6 x 16A hvor 32A-kurs fordeles med 16A på hver lader. Det er jo to ladere ved dobbeltlader, ikke utbytte av en lader med en annen?

Det stemmer. Fysisk oppbygging er 2x3x16A med dobbeltlader, men i praksis vil den oppføre seg som 3x32A så det er ikke noe vi trenger å ta i betraktning. Bilen kobler selv inn den ekstra laderen om behovet er der (p.t. ved ladestrøm over 13A, på sikt 16A).

Da er vi enige :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2014, klokken 17:52
Men man går kanskje på en smell med første bil, eks kan man jo bestille i3 uten hurtiglader :)

Det hadde jeg nok også gjort om jeg hadde bestilt en (det er forøvrig helt uaktuelt). Den hadde i så fall vært til erstatning for Leafen, kun til småturer godt innenfor rekkevidden. Da hadde hverken hurtiglademulighet eller 32A lader betydd noen ting.

For de som ikke har en Tesla i tillegg bør slik definitivt med ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:08
Nei DC-lading vil høyst sannsynlig være vesentlig dyrere enn AC lading.

I tillegg vil den ofte ha en tidsbegrensning som gjør at du ikke kan gå fra bilen og gjøre noe annet mens den lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeslaK

Hvorfor ikke kjøpe et chademo adapter i steden for dobbeltlader? Det begynner å bli ganske god dekning på disse laderne og da får du jo 50+ kW.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Tenker i de baner jeg ihvertfall. Hvis det ikke kommer superlader like nord for bartebyen er det jo greit å vite at om noen få måneder vil det være 10 chademostasjoner mellom Orkanger og Steinkjer, i tillegg til Molde, Valsøytunet,  Ørlandet og Kristiansund. Det betyr jo at store deler av Nordvestlandet og Trøndelag vil være teppebombet med disse.

jkirkebo

Sitat fra: TeslaK på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:53
Hvorfor ikke kjøpe et chademo adapter i steden for dobbeltlader? Det begynner å bli ganske god dekning på disse laderne og da får du jo 50+ kW.

Mange av de er begrenset til f.eks 15 minutter maks, da må man sitte i bilen og restarte lading i ett sett. Det blir sikkert skikkelig populært med flere Leaf i kø bak. Andre har absolutt makstid på 30 minutter.

På Type 2 stolpene kan man derimot gjerne forlate bilen noen timer mens den lader. Da får jeg ihvertfall brukt ladetiden til noe fornuftig. Dessuten er er ofte mer hensiktsmessig plasser, ved kjøpesentre og lignende.

CHAdeMO adapter kommer jeg neppe til å kjøpe til 6000 kroner. Men om det kommer et CCS adapter til et par tusen vil jeg nok handle det inn. CCS adapter er mye enklere å lage da det ikke er behov for protokolloversetting samt at pluggene er mye rimeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeslaK

Ja, blir nok ikke så populær hvis man står en time på en chademo lader.. Men for meg er det litt drøyt å punge ut 20-30k for ettermontering. 6k for et adapter er jo ikke så ille.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Muffinman

Jeg for min del vil aldri ha behov for annet enn en etterfylling, og da kommer jeg langt med en halvtime på 50KW. Har klart meg fint uten så langt, men en tur Nordmøre til f.eks. Namsos på gode 40 mil blir i tøffeste laget på vinteren. To pauser med 15 minutters lading mens toalettbesøk og baconkorv gjøres unna vil imidlertid være tilstrekkelig. Da er chademo helt greit. Jeg har for øvrig til gode å se noen lade på disse stasjonene når jeg har passert så langt.

Det er for øvrig ikke utbygd særlig type 2 stasjoner langs den strekningen, for å bruke den som eksempel. Er vel en på Orkanger, men der er det også Chademo...ingen i Trondheim så vidt jeg vet. Saltokabelen som jeg bare "måtte ha" sammen med dobbeltlader ligger så langt ubrukt i bagasjerommet. Slik sett er et chademo-adapter en bedre nødløsning enn dobbeltlader for min del,  basert på at disse stasjonene er "over alt" hvor jeg ferdes, og at både type2-kabelen og et eventuelt chademo-adapter primært vil være nødløsninger som brukes kun unntaksvis.

Derimot ville jeg nok sett det litt annerledes om jeg skulle kjøre mye i Oslo-traktene hvor det er en del 22kw stolper. Uansett vil alle disse spekulasjonene fra min side legges døde hvis det annonseres en superlader eller to på strategiske steder.

Bonefish

Jeg skjønner ikke helt at det skal være ok og stå i timevis på en type 2 lader mens det ikke skal være ok å stå 30 min på en CHAdeMO/Combo lader. Det kan jo være flere som trenger å få fylt på litt på type 2 laderen også.
Med den veksten vi ser på elbiler så vil det nok bli rift om ladepunktene.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Havebigfun

Sitat fra: Bonefish på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:14
Jeg skjønner ikke helt at det skal være ok og stå i timevis på en type 2 lader mens det ikke skal være ok å stå 30 min på en CHAdeMO/Combo lader. Det kan jo være flere som trenger å få fylt på litt på type 2 laderen også.
Med den veksten vi ser på elbiler så vil det nok bli rift om ladepunktene.

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:56
Egentlig bør alle bestille dobbeltlader i respekt for andre som har bedre ting å gjøre enn å vente på en som valgte bort dobbeltlader ;)
;)

jkirkebo

Sitat fra: Bonefish på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:14
Jeg skjønner ikke helt at det skal være ok og stå i timevis på en type 2 lader mens det ikke skal være ok å stå 30 min på en CHAdeMO/Combo lader. Det kan jo være flere som trenger å få fylt på litt på type 2 laderen også.
Med den veksten vi ser på elbiler så vil det nok bli rift om ladepunktene.

Type 2 stolpene er en type ladestolper der det er forventet at man står mange timer mens man gjør noe annet. Mange av de er kun 1x16A. Og de er så billige å sette opp at du kan montere sikkert 10 stk. doble stolper for prisen av én CHAdeMO. Utenfor Inspiria i Sarpsborg står det f.eks 8 slike 22kW stolper, mens på Tunejordet rett bortenfor kommer det straks 4 stk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bonefish

Er enig med at de type 2 med lav kw at en der må påregne at en står der lenge og dette gjelder alle biltyper.

22 kw kan for noen biltyper regnes som hurtig lading der de på 30 min kan fylle mer en halve batterikapasiteten sin. Her på vestlandet så ser det i alle fall ut at disse stasjonene vil dukke opp i forbindelse med CHAdeMO og Combo laderene ifølge hurtigladekartet til Elbil foreningen. Tror ikke vi blir populære om vi tar disse punktene og og blir stående i timesvis.
For meg som kjører på vestlandet er det et spørsmål om å eliminere det som er igjen av rekkeviddeangsten. 22kw eller annen form for hurtiglading blir uansett ikke primærlading for de fleste.
Når en ser på hurtigladekartet så er jeg ikke i tvil om at svaret for meg er CHAdeMO eller Combo adapter med eksisterende ladestruktur og med de planen som foreligger.  ;D


Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA