Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av broker, lørdag 11. januar 2014, klokken 18:14

« forrige - neste »

Nuvolari

Jeg tror man med sikkerhet får 10.000,- mer for en bil med dbl lader når den selges. Dbl lader er mao gratis å inkludere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

#121
Sitat fra: NilsG på mandag 06. januar 2014, klokken 22:08
Og da er vi vel og ved kjernen for de prisene som folk "antar", "mener å ha hørt" mm. Det er i beste fall kvalifiserte gjetninger ;-) Høres sannsynlig ut at 6.300 er som en "del av bilen" og derfor uten mva og at den derfor vil koste ca 8.000 i "normal" pris, men dette er bare noe jeg antar  ;). Det er i så fall 8-gangen.

I USA er ikke dobbeltlader eget tilvalg, skal du ha med det i kjøpet så inkluderer det også HPWC'en for raskere hjemmelading, pris $2.700. Ved å trekke ut prisen på HPWC'en så koster hurtigladeren $1500 ferdig installert. Litt forenklet kan vi da si at laderen koster ca 2,4 ganger mere å ettermontere (eller ca 6,5-gangen til norsk pris). Greit at vi i Norge har høyere lønninger enn i USA, men selv med påslag på 25% mva så virker 44k (4,5 ggr økning eller 12,2 gangen ved omregning til norsk pris) urealistisk høyt for meg?
Synes da vi har kommet ganske langt med å avklare priser :)
Prisen i amerikansk nettbutikk for ettermontering av dobbeltlader er $3.600 (+ sales tax etc). Så den saken er grei (altså ca 27.500 direkte oversatt til NOK inkl.mva). Men det er uten transport, avanse i Norge, arbeidstimer etc (BigMac indeksen er et lurt sted å starte, og gir forbausende presise treff!)

Bekreftet pris for ettermontering av dobbeltlader i Norge er 44.000,- NOK (inkl.mva.) Dette er da ikke en pris en selger har oppgitt muntlig på sparket, men en skriftlig avklaring med avsjekk i supportapparat.

Utstyr som selges sammen med bilen selges i hovedsak uten mva. Det er dermed meget sannsynlig at prisen man får på CHAdeMO adapteret når bilen konfigureres er uten mva, og denne må da legges til for de som kjøper adapteret i etterkant. Mva her er småpenger, men skal sammenligningen gjøres korrekt så må de samme faktorene gjelde for hhv dobbeltlader og CHAdeMO adapter.

Å sammenligne hva en amerikaner betaler for tilleggustyr som leveres fra fabrikk (eks fabrikkmontert lader) fungerer ikke som godt pekepinn, for da får du ikke tatt med frakt, norske arbeidstimer etc.

For øvrig er jeg egentlig litt overrasket over at CHAdeMO adapteret kanskje kommer allerede i år. Jeg hadde ikke forventet at Tesla la mye innsats i dette. CHAdeMO er jo ikke den europeiske standarden for hurtiglading, så hva som vil skje med CHAdeMO i Europa med tiden er usikkert. I tillegg er slike store adapter-kladder ikke akkurat noe som er ønskelig hverken fra et bruker-perspektiv eller fra standardiserings-myndighetenes side.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: krister461 på mandag 06. januar 2014, klokken 17:40
Sitat fra: fredag på mandag 06. januar 2014, klokken 13:48
Råd: Alle bør bestille dobbeltlader, med mindre du har satt deg grundig inn i hva forskjellen på enkellader og dobbeltlader er, og du er helt sikker på at du ikke kommer til å trenge den. Jeg bruker dobbeltladeren på nesten hver eneste langtur, og det sparer meg for 3-4 timer med lading og venting hver gang jeg bruker den.
Veldig tydelig at folk har forskjellige behov ja. Om du "sparer" 3-4 timer på hver gang du lader så betyr det at du like fullt må lade i 3-4 timer selv med dobbeltlader.

Hvor ofte er du på langtur og hvor kjører du om jeg tør spørre? I følge hurtigladekartet er jo det nesten bare på østlandet de har fått på plass slike ladestasjoner.

Jeg bor på østlandet.

Et eksempel fra julen: Jeg skulle egentlig være alene hjemme i Bærum i romjulen, nyte fred og ro litt og jobbe litt, men ble overtalt til å kjøre ned til Skien for å smake på svigers stek. Ikke vanskelig å overtale meg, svigerfars stek slår gjerne min hjemme-alene mat, og så får jeg jo kjørt litt Tesla. Siden jeg ikke hadde fulladet batteri da jeg dro hadde jeg under 100km igjen ved ankomst Skien, så jeg setter bilen rett til lading på Skagerak Arena og drar bort til romjulsmiddag. Etter middag ser jeg på appen at ladingen har stoppet pga en utålmodig Leaf-eier, men jeg har mer enn nok strøm til å komme meg hjem. Ladestasjonen på Skagerak Arena er en kombinert Type2 og Chademo greie, der Chademo-lading gjerne stopper ladingen for type2-uttaket. Uten dobbeltlader måtte jeg kranglet med Leaf-eieren, funnet ut av min plass i ladekøen med de andre Leafene som sto der og ventet, ladet ferdig, osv. Med dobbeltlader slipper jeg det styret. Jeg har nok strøm, og kan kjøre tilbake til Bærum når det passer meg uten å styre mer med lading.

Jeg kunne kjørt 70km sørover istedet for å lade på Brokelandsheia superlader, og så kjøre tilbake til Bærum, men det er en omvei, og det hadde tatt lengre tid totalt sett selv om ladetiden hadde vært kortere. Mye bedre å få ladet bilen mens jeg spiser julemiddag.

Tilsvarende har jeg allerede hatt god bruk for dobbeltlader på min tur gjennom Danmark på Clevers ladestolper, og da jeg plutselig måtte hente noen greier i Fredrikstad etter jobb en dag.

Hvis jeg er på jobb, og jeg plutselig trenger å kjøre et sted men batteriet er litt tomt, så kan jeg kjøre noen hundre meter opp til Vulkan og få toppet opp batteriet på relativt kort tid.

Sitat fra: krister461 på mandag 06. januar 2014, klokken 17:40
Jeg hadde nok ikke bestilt en Tesla om jeg ofte måtte vente 3-4 timer på lading når jeg var på tur...

Så hvorfor argumenterer du da for å ta til takke med dobbelt så lang ladetid, bare for å spare noen kroner? Jeez.

Sitat fra: krister461 på mandag 06. januar 2014, klokken 17:40
Sitat
Hvis du synes det er spennende å se på maling tørke, så kan du bestille enkeltlader.
Er det det du gjør på når du lader hver gang? :)

Å sitte og vente på å lade er elbil-ekvivalenten med å se maling tørke. Det ønsker jeg å gjøre minst mulig. Det er veldig verdt pengene å få slippe det.

Å måtte vente dobbelt så lenge på lading bare for å spare usle 10000kr på en dobbeltlader er selvplaging. Dersom du liker å plage deg selv, be my guest. Bare ikke prøv å lure andre til å gå i samme fella.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Oreo

Fikk i dag en antyding om ca NOK 6000,- (tolk det som 6000-6999,-), for en CHAdeMO adapter som vistnok var "rundt hjørnet". Om det var med eller uten mva. ble det ikke nevnt noe om. Mulig Tesla satser på å lansere denne før de starter opp i Japan. Da kan de bruke oss nordmenn som prøvekaniner.

Synes forøvrig øyvind.h skriver en del fornuftig her ang. dobbeltladeren. Brukte selv Type2 laderen på Strømmen Storsenter på vei fra Telemark til Lillehammer SC. Meningen er ikke å "fylle full tank", men gi noen km ekstra til neste SC. CHAdeMo adapteret kan riktignok være et greit nok supplement/erstatter for dobbeltladeren. Å spleise på et adapter var sannelig ikke dumt.
Om jeg en gang bestiller nok en Model S (som en nr.2 bil) blir nok den en standard 85 uten dobbeltlader, pano, barneseter osv. For nr.1 bilen var valget enkelt: Dobbel. Better safe than sorry!
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

NilsG

Hvis man planlegger å selge bilen...  ;) Jeg tror ikke at jeg om 10 år vil få 10k mere for en bil med dobbeltlader enn uten, så da sparer jeg heller de pengene i dag.

Poenget mitt her er at vi fortsatt gjetter og at argumenter (påstander) for våre egne meninger er mye enklere komme med enn å godta andres argumenter (påstander) som ikke samsvarer med det vi tror! Uansett hvem som måtte få "rett" så både tror og håper jeg at svært få av oss vil bli skuffet av bilen og at disse valgene må hver enkelt gjøre og deretter leve med konsekvensene av de valgene vi tar! Uansett så er det bare 1,5 time til jeg ikke trenger å vurdere dette lenger, for da låses ordren  ;D
(P eller P+ har aldri vært aktuelt for meg da vi skal ha en standard 85. Jeg har kun diskutert halve tråden, den kunne kanskje med fordel vært delt i 2 da koblingen som noen gjør mellom de 2 delene ikke har noe med vurderingen av om man vil ha dobbeltlader eller ikke å gjøre, og blir en avsporing av debatten? Prisen på Tesla sine sider er 6.300, ikke mulig å tolke!)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Havebigfun

Jeg vet ikke hvor langt vi skal dra denne diskusjonen. Alle argumenter er svært godt belyst :)
Når det gjelder konvertering amerikanske til norske priser tror jeg det er en enkel regel: alt som krever en del arbeid i Norge koster- derfor er det rimelig at en amerikansk adapter er relativt sett billigere enn ettermontert utstyr. Jeg husker ikke helt hva prisen for ettermonterte parkeringsvarslere er - men langt over den konverterte amerikanske prisen på 6000USD(- var det >100K??). Antakelig må de plukke halve bilen fra hverandre. Dobbelladerinstallering er antakelig også rel. arbeidsintensiv. Dessuten jobber man her i et høyprismarked hvor man betaler mer enn i andre  markeder. Tesla må finansere en enorm ekspansjon- da tar de gjerne litt ekstra her.
Når det gjelder bilen er det svært få som har blitt skuffet 8)

Cirion

Sitat fra: fredag på mandag 06. januar 2014, klokken 22:38Å sitte og vente på å lade er elbil-ekvivalenten med å se maling tørke. Det ønsker jeg å gjøre minst mulig. Det er veldig verdt pengene å få slippe det.

Å måtte vente dobbelt så lenge på lading bare for å spare usle 10000kr på en dobbeltlader er selvplaging. Dersom du liker å plage deg selv, be my guest. Bare ikke prøv å lure andre til å gå i samme fella.
Satt i Sande i går, og skrek inni meg selv, mens jeg venta på Shuco pluggen skulle gi meg nok strøm til å komme hjem... Forsøkte også ladekameratene, men ingen svar hos han jeg kunne klart å rekke fram til. Heldigvis hadde jeg blått adapter, og overgang til Shuco. 16A gikk fint, 17A gikk fint, 18A gikk fint, 19A gikk fint, 20A gikk fint... Turte ikke forsøke høyere...

Klarte likevel å "tømme" tanken før Liertoppen kjøpesenter, og kjørte på 0km rekkevidde hjem til 32A uttaket.

Hva hjelper en dobbeltlader da? Eksisterer ikke en eneste Type2 lader i mils omkrets.

Hva fikk meg i det problemet? Vel, må vel nesten skylde på fører og eier... Skulle tatt ferga fra Moss, etter harrytur. Skulle levere nevø i Sande, men ville heller ta Drøbakstunellen for å slippe ferga. Lite kjent som jeg er i det området, fulgte jeg GPS ned til en ny ferge ved Svelvik, så jeg kjørte rundt uten å forstå at det innebar om Drammen... Med 19km på tanken eller overlevert nevø, og 4 grader m/regn, var det bare å finne nermeste plugg.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Havebigfun

Sitat fra: Cirion på mandag 06. januar 2014, klokken 22:52

Hva hjelper en dobbeltlader da? Eksisterer ikke en eneste Type2 lader i mils omkrets.

Vær sikker -den kommer- om ikke i 14 så i 15!

krister461

Sitat fra: fredag på mandag 06. januar 2014, klokken 22:38
Så hvorfor argumenterer du da for å ta til takke med dobbelt så lang ladetid, bare for å spare noen kroner? Jeez.
Om du leser mitt nest siste innlegg i denne tråden så ser du hvorfor. Jeg forventer ikke å ha bruk for noe særlig lading på type 2 ladestasjoner.
Sitat
Å måtte vente dobbelt så lenge på lading bare for å spare usle 10000kr på en dobbeltlader er selvplaging. Dersom du liker å plage deg selv, be my guest. Bare ikke prøv å lure andre til å gå i samme fella.
Jeg har ingen planer om å vente dobbelt så lenge når jeg lader. Jeg forventer å lade hjemme og på SC på langtur. Ingen av disse krever dobbeltlader.


Og for meg er ikke 10.000 "usle kroner". Skulle jeg ta meg råd til en Model S så måtte jeg prioritere de opsjonene som jeg visste jeg kom til å få bruk for og sette pris på. Dobbeltlader var ikke blandt de. Jeg prøver på ingen måte å lure andre, ei heller å argumentere for at andre skal velge enkeltlader. Jeg forklarer bare hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde. Det er du med flere som kommer med relativt bombastiske råd. :)

Menmen, folk flest er heldigvis oppegående nok til å ta egne selvstendige valg - og de fleste fornuftige innlegg har vel alt kommet i denne tråden nå :)

teslaslaven

Sitat fra: Havebigfun på mandag 06. januar 2014, klokken 23:01

Vær sikker -den kommer- om ikke i 14 så i 15!

Da har jeg forhåpentlig vis fått en Tesla Model S XWD ;)

fredag

Sitat fra: Cirion på mandag 06. januar 2014, klokken 22:52
Klarte likevel å "tømme" tanken før Liertoppen kjøpesenter, og kjørte på 0km rekkevidde hjem til 32A uttaket.

Hva hjelper en dobbeltlader da? Eksisterer ikke en eneste Type2 lader i mils omkrets.

Grønn Kontakt fikk rett før jul penger fra Transnova til å oppgradere sitt ladepunkt i Lier med et 22kW type2 ladepunkt. Antatt klart i mars. Høres ut som det var det ladepunktet du hadde trengt allerede igår.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. januar 2014, klokken 22:21

For øvrig er jeg egentlig litt overrasket over at CHAdeMO adapteret kanskje kommer allerede i år. Jeg hadde ikke forventet at Tesla la mye innsats i dette.

Lovet ikke Mr. Musk oss at dette skulle kommet før jul i fjor da han var her på vårparten?  Mulig jeg husker feil her...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NilsG

Jeg bestilte bil 1. juledag, CHAdeMO kommer da opp som ekstra valg til 6.300,- på samme måte som f.ex 4 års service, vinterdekk mm. Så da vil jeg tro det har kommet litt lenger enn planleggingsstadiet, evt leveringsstart har jeg ingen formening om.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: NilsG på mandag 06. januar 2014, klokken 22:48
Hvis man planlegger å selge bilen...  ;) Jeg tror ikke at jeg om 10 år vil få 10k mere for en bil med dobbeltlader enn uten, så da sparer jeg heller de pengene i dag.
.....

+1
Min motivasjon for å kjøpe en Tesla er ikke basert på å selge den. Jeg har tenkt å ha den den til den ikke funker mer. Bare en litt annen motivasjon enn med fossilbiler hvor jeg ville tenkt bytte etter 2-3 år :-)

sigurdi

Kan ikke se at dette argumentet er brukt i tråden:

En ting jeg lurer på? Eller rettere sakt regner med.

Fungerer dobbelt laderen slik at blir en ødelagt, tar den andre over slik som i sc stasjonene?
Dette er presisert i SC der det vel står 10stk pr dobbelt ladepunkt?
Ryker en enhet faller bare kW til den enheten er byttet ut.

Da hadde jeg valgt dobbelt lader for å beholde redundans på lading.
Men enkelt lader og feil er bilen ikke mulig å lade hjemme.
Med dobbelt lader kan jeg lade og bruke bilen til jeg får time hos service verkstedet og får byttet den defekte enheten.

Dette alene er verdt investeringen for min del.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA