Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alle viduer opp etter en lett knebøy

Startet av broker, lørdag 11. januar 2014, klokken 18:14

« forrige - neste »

cairnz

#105
Kanskje ikke med samme tilnærming som fredag, så er jeg helt enig i at dobbeltlader er verdt investeringen, da av få enkle grunner:

Du kan ikke lade raskere enn 16A en-fase uten dobbeltlader, hvis ikke kabelen eller tilkoblingen er modifisert for å støtte slik lading. Såvidt jeg vet er dette kun Model S som må ha slik spesiell konfigurasjon. En slik kabel kan da kun brukes på spesifikke områder.

Dette kommer av at en lader i bilen består av tre delladere som hver kan trekke 16A. På tre-fase-lading får man da 3x16A eller 48A med enkeltlader. 230V * 48A = 11040W, eller 11 kW.

Hvis du har dobbeltladere har du to slike ladere med 3x16A i hver. Når du kobler på en enfase som kan tilby mer enn 16A så deler bilen slik at hver lader får halv effekt, så en type2 ladestolpe som gir 32A vil kunne gi 32A til en dobbeltlader (16A per lader), eller 16A til en enkeltlader.

Slik informasjon ville man ikke hatt om det ikke var for sjeler som jkirkebo og andre som lager egne ladeløsninger og faktisk finner ut hvordan det virkelig virker.

Enkeltlader gir deg kun 16A per fase, hvis du ikke har en modifisert boks/kabel, uavhengig av hva ladepunktet kan tilby.
Elbilist

eclipse

Sitat fra: cairnz på mandag 06. januar 2014, klokken 14:16
Kanskje ikke med samme tilnærming som fredag, så er jeg helt enig i at dobbeltlader er verdt investeringen, da av få enkle grunner:

Du kan ikke lade raskere enn 16A en-fase uten dobbeltlader, hvis ikke kabelen eller tilkoblingen er modifisert for å støtte slik lading. Såvidt jeg vet er dette kun Model S som må ha slik spesiell konfigurasjon. En slik kabel kan da kun brukes på spesifikke områder.

Dette kommer av at en lader i bilen består av tre delladere som hver kan trekke 16A. På tre-fase-lading får man da 3x16A eller 48A med enkeltlader. 230V * 48A = 11040W, eller 11 kW.

Hvis du har dobbeltladere har du to slike ladere med 3x16A i hver. Når du kobler på en enfase som kan tilby mer enn 16A så deler bilen slik at hver lader får halv effekt, så en type2 ladestolpe som gir 32A vil kunne gi 32A til en dobbeltlader (16A per lader), eller 16A til en enkeltlader.

Slik informasjon ville man ikke hatt om det ikke var for sjeler som jkirkebo og andre som lager egne ladeløsninger og faktisk finner ut hvordan det virkelig virker.

Enkeltlader gir deg kun 16A per fase, hvis du ikke har en modifisert boks/kabel, uavhengig av hva ladepunktet kan tilby.

Med enkeltlader kan du lade 32A enfase hvis du bruker UMC, altså 230 V 32A enfase = 7,5kW

Med Type 2 kabel kan du lade inntil 400V 16A trefase (13A foreløpig begrensning) = 8,8kW

Hvis du kobler deg til en Type 2 stolpe med 230V 32A enfase så får du bare 230V 16A(13A) = 3.0kW
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

For meg er 22kW i hovedsak rekkeviddeforlenger i den størrelsesorden som et påfyll på 60 minutter gir. Å sose bort en snau time på dopause, benstrekk og mat går greit.  Å sose bort 2 timer er derimot en helt annen utfordring.
Og det er den boosten man får av en slik stopp jeg allerede verdsetter høyt.
Jeg har mange scenarier (både gjennomførte og teoretiske) hvor en boost med 22kW er veldig praktisk. Og jeg ser mange etablerte og kommende 22kW punkter som gir meg tryggheten til å ta langturer der SC aldri vil komme.

Spesielt antallet 22kW punkter som etableres på ett sted (samt tempoet de bygges ut i) gir meg trygghet ift. at jeg ikke risikerer en kø av Leaf``er, i3 etc. som har et langt større behov for hurtiglading enn en Tesla.

Adapter til CHAdeMO gjetter jeg på at lander på rundt 10K NOK. CCS antakelig noe billigere.

Bruktmarkedet er også noe man på ett eller annet tidspunkt må forholde seg til. 
Siste undersøkelse jeg så tydet på at rundt 7 av 10 velger dobbeltlader(om ikke jeg husker feil). Dvs. bruktmarkedet for singelladere er vesentlig mindre enn markedet for biler med dobbeltlader. Med den høye ettermonteringskosten som nå kommer frem tar du med andre ord høyst sannsynlig en verditapssmell i en annen størrelsesorden enn kjøpskost for dobbeltlader. Jeg ville aldri kuttet de 9.700 dobbeltlader kostet om ikke jeg var i økonomisk skvis ift. kjøpesum. Og vurderer man opsjoner til 70-100K ekstra (Perf eller perf +) er det ikke økonomi som gjør at man velger bort dobbeltladeren.

Etter mitt syn kuttes dobbeltlader kun når man må kutte til beinet ift hva slags utstyr man tar med. Optimal ladeteknologi er viktig når man velger elbil, på lik linje med at navigasjon ikke er noe man ville skippet i en premium-bil.
Om man selv ikke har behov for navi så tar man det fortsatt med i premium-bilen.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz


Sitat fra: eclipse på mandag 06. januar 2014, klokken 14:27
Sitat fra: cairnz på mandag 06. januar 2014, klokken 14:16
Kanskje ikke med samme tilnærming som fredag, så er jeg helt enig i at dobbeltlader er verdt investeringen, da av få enkle grunner:

Du kan ikke lade raskere enn 16A en-fase uten dobbeltlader, hvis ikke kabelen eller tilkoblingen er modifisert for å støtte slik lading. Såvidt jeg vet er dette kun Model S som må ha slik spesiell konfigurasjon. En slik kabel kan da kun brukes på spesifikke områder.

Dette kommer av at en lader i bilen består av tre delladere som hver kan trekke 16A. På tre-fase-lading får man da 3x16A eller 48A med enkeltlader. 230V * 48A = 11040W, eller 11 kW.

Hvis du har dobbeltladere har du to slike ladere med 3x16A i hver. Når du kobler på en enfase som kan tilby mer enn 16A så deler bilen slik at hver lader får halv effekt, så en type2 ladestolpe som gir 32A vil kunne gi 32A til en dobbeltlader (16A per lader), eller 16A til en enkeltlader.

Slik informasjon ville man ikke hatt om det ikke var for sjeler som jkirkebo og andre som lager egne ladeløsninger og faktisk finner ut hvordan det virkelig virker.

Enkeltlader gir deg kun 16A per fase, hvis du ikke har en modifisert boks/kabel, uavhengig av hva ladepunktet kan tilby.

Med enkeltlader kan du lade 32A enfase hvis du bruker UMC, altså 230 V 32A enfase = 7,5kW

Med Type 2 kabel kan du lade inntil 400V 16A trefase (13A foreløpig begrensning) = 8,8kW

Hvis du kobler deg til en Type 2 stolpe med 230V 32A enfase så får du bare 230V 16A(13A) = 3.0kW
Ja med umc og adapter får man selvfølgelig 32a på blått stikk, men for typisk lading utenfor hjem på stasjoner rundtomkring så er det jo type2 i begge ender som er mer utbredt enn blå stikk. Er den en fase er det 16a som teller. Og det er jo i hovedsak for lading på tur man vil ha behov for raskere lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Elbilist

eclipse

Sitat fra: OW på søndag 05. januar 2014, klokken 22:37
Jeg skjønner ikke helt dette med begrensninger i enkeltlader på 16A. Jeg trodde begrensningene lå i 11kW her? Det sier kanskje mye om mine manglende kunnskaper, men det er dumt om det å forstå lading på elbiler kun skal være forbeholdt de med inngående kompetanse på en eller flere faser og begrensningene det medfører. Om jeg kobler til en ladestolpe som kan gi over 11 kW så forventer jeg å få 11kW med enkeltlader, og er hva jeg har basert mitt behov for kun enkeltlader på. Om jeg kobler meg til en stolpe med mindre strøm enn 11kW så forventer jeg å få alt stolpen kan gi med Tesla sin enkeltlader. Det er jo det Tesla har fortalt? Om jeg ender med å få 3,7 kW på en stolpe som kunne gitt det dobbelte, og da langt under 11kW, så mener jeg Tesla har vært utydelige med beskrivelsen av enkeltlader. Er det noen som kan forklare dette på en enkel og forståelig måte? Og er det grunn til å forhandle om oppgradering til dobbeltlader til originalpris / rabattert pris?

Nei det er flere begrensninger enn som så, en enkeltlader kan gi inntil 11 kW avhengig av hvilken strømforsyning den får.

Den optimale forsyningen for en enkeltlader er 400V 16A trefas, da vil den gi 11 kW (400x16x1,7)

Hvis stolpen gir noe mindre, f.eks 230V 16A enfas får du 230x16 = 3,6kW

Det spesielle er at selv om strømforsyningen er på 32A på tilfellene over så er begrensingen på 16A ved Type 2 lading

Hvis du bruker blått adapter og UMC vil du kunne utnytte opp til 32A (230Vx32 = 7,4kW)

Dette er også ihht Tesla sin info, bortsett for at i EU charging spec så står det at Type 2 240V/32A enfas skal gi 7,5 kW, den gir kun 240/13A = 3.0 kW (dette har jeg testet)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OW

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner denne diskusjonen om 1 fase. Forskjellen på enkeltlader og dobbeltlader på type 2 bokser som har 1 fase og 32A er altså 3,6 kW. Hvor mye får du ut av dobbeltladeren da på 1 time venting? Med et snittforbruk på rundt 2kW pr. mil så får du altså under 2 mil ekstra rekkevidde med dobbeltlader. Det monner uansett ikke, og er vel ikke den type 2 bokser dere så for dere at dere trengte når dere valgte dobbeltlader?

Jeg skjønner at noen har behov for 11kW  ekstra guffe om man kjører mye, men når du snakker om forskjell på 1,5 - 2 mil så ser jeg ikke lenger noe poeng i det hele tatt for den kjøringen jeg normalt gjør. Det er lading om natten over mange timer eller hurtiglading som er praktisk mest anvendbart.

Et annet perspektiv er at type 2 ladestolpene fort kan bli veldig opptatt da dette blir stolper for de som lader over lang tid, spesielt om de ikke er på mer enn 3,6 - 7,4 kW. Da hjelper det ikke med en liten dæsj. Igjen tror jeg hurtiglading ala SC er løsningen.

Jeg er selv veldig usikker på om jeg burde ha gått for dobbeltladeren, men mest på grunn av annenhåndsverdi, og den psykologiske verdien av dobbel hastighet, men som kanskje bare bygges ut på noen få stolper i den store sammenheng. Det bunner i om man tenker at man har behov for den, og selv med P eller P+ så er det økonomisk om det er noe man ender med å ikke få bruk for.

Det er morsomt å se at folk har så forskjellig oppfattelse av ladebehov. Noen har erfart at 13A holder lenge, og utsetter økning av kapasitet hjemme, mens andre har behov for dobbeltlader på enkelte av sine turer. For egen del, om jeg stikker fingeren i jorda, så er jeg nok av de som ikke kommer til å koble til overalt om det ikke er nødvendig. Koble til om kvelden, for lading over natta i 10 - 15 timer (2-3 ganger i uka med vår kjøring), eller hurtiglading på langtur, med 20 - 60 minutter stopp er mest realistisk, og jeg tror det er sånn for veldig mange. For at elbil skal lykkes som primærbil så mener jeg derfor at det er denne type lading som bør prioriteres. Nå har jeg ikke fått bilen ennå, men har heller ikke mulighet til å ombestemme meg på dobbeltlader pga. endring til nye priser (utsatt levering med gamle priser), og kanskje jeg vil angre, men kan ikke skjønne at jeg vil det akkurat nå :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Tuxedo

Sitat fra: OW på mandag 06. januar 2014, klokken 15:32

Jeg skjønner at noen har behov for 11kW  ekstra guffe om man kjører mye, men når du snakker om forskjell på 1,5 - 2 mil så ser jeg ikke lenger noe poeng i det hele tatt for den kjøringen jeg normalt gjør. Det er lading om natten over mange timer eller hurtiglading som er praktisk mest anven


Forskjellen er rundt fire mil pr time.  Men jeg er likevel tilbøyelig til å være enig med deg.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bonefish

Tesla må utvikle nye mer effektiveladere for å følge med de andre på markedet. 22 kw er tregt sammenlignet med det feks Renault leverer. Jeg tror ikke Tesla vil være fornøyd med å ha størst batteripakke og ikke levere en AC lader som står i stil.
Jeg ville finne det veldig underlig om det ikke ville bli en utvikling på dette i årene som kommer. Så det med gjenkjøps verdi ville jeg tatt med en klype salt da utviklingen måtte stoppet opp for at det skulle vært reelt. Tesla reklamerer tross alt med en bil som skal bli bedre og bedre.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

OW

Sitat fra: Tuxedo på mandag 06. januar 2014, klokken 15:51
Sitat fra: OW på mandag 06. januar 2014, klokken 15:32

Jeg skjønner at noen har behov for 11kW  ekstra guffe om man kjører mye, men når du snakker om forskjell på 1,5 - 2 mil så ser jeg ikke lenger noe poeng i det hele tatt for den kjøringen jeg normalt gjør. Det er lading om natten over mange timer eller hurtiglading som er praktisk mest anven


Forskjellen er rundt fire mil pr time.  Men jeg er likevel tilbøyelig til å være enig med deg.

1,5 - 2 mil var i referanse til 1 fase 32A. Det kom ikke så godt frem. 3,6 kW ekstra kan jeg ikke få til å bli 4 mil. I utgangspunktet er vel 11 kW ca 5,5 mil i følge Tesla, så forskjellen er altså maksimalt 5,5 mil, og det du kanskje mente var at det i praksis vil si ca. 4 mil? Som igjen betyr at 1 fase 32 A type 2 stolpe i praksis gir ca 1,3 mil ekstra pr. time om man ha dobbeltlader?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Øyvind.h

Hjemme kunne jeg klart med meg 10a om jeg måtte. :)
Ville bare medført behov for å planlegge litt, og bruke. 22kW stolpene i Oslo  ved enkelte anledninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: OW på mandag 06. januar 2014, klokken 16:01
Sitat fra: Tuxedo på mandag 06. januar 2014, klokken 15:51
Sitat fra: OW på mandag 06. januar 2014, klokken 15:32

Jeg skjønner at noen har behov for 11kW  ekstra guffe om man kjører mye, men når du snakker om forskjell på 1,5 - 2 mil så ser jeg ikke lenger noe poeng i det hele tatt for den kjøringen jeg normalt gjør. Det er lading om natten over mange timer eller hurtiglading som er praktisk mest anven


Forskjellen er rundt fire mil pr time.  Men jeg er likevel tilbøyelig til å være enig med deg.

1,5 - 2 mil var i referanse til 1 fase 32A. Det kom ikke så godt frem. 3,6 kW ekstra kan jeg ikke få til å bli 4 mil. I utgangspunktet er vel 11 kW ca 5,5 mil i følge Tesla, så forskjellen er altså maksimalt 5,5 mil, og det du kanskje mente var at det i praksis vil si ca. 4 mil? Som igjen betyr at 1 fase 32 A type 2 stolpe i praksis gir ca 1,3 mil ekstra pr. time om man ha dobbeltlader?

Ja, de som lader på f.eks. Inspiria får ca 40 vs 80 km/t.  Men mener også å huske at ladingen fra bilens side er berenset til 13A vs 26A, men at dette skal endres senere til 16/32.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

NilsG

@Øyvind.h. Hvorfor tror du CHAdeMO-adapter kommer på ca 10.000? I følge Tesla koster dette adapteret i dag 6.300,- om du har SC klart for bilen... (Fikk opp kjøp av dette som mulig tilvalg ved reservasjon av bil.) Gir iflg Tesla inntil 240 km per time. Så om den ekstra rekkevidden i enkelte situasjoner kunne vært greit så tror jeg at jeg satser på den i stedet for dobbeltlader som ser ut til å gi ~20 mil mindre per time.....

Men som sagt, alle må gjøre sine vurderinger og valg ut fra den kunnskapen vi har når vi bestiller bil... Personlig så "vedder" jeg på at elbilen lykkes og at lademulighetene vil få en voldsom utvikling, og at dobbeltlader derfor vil bli en overflødig greie for så godt som alle. Tror også at antallet SC vil være vesentlig høyere i fremtiden, dette har med antall solgte biler og gjøre. Kan selvsagt hende at jeg tar feil, men det blir i så fall mitt problem ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

krister461

Sitat fra: fredag på mandag 06. januar 2014, klokken 13:48
Råd: Alle bør bestille dobbeltlader, med mindre du har satt deg grundig inn i hva forskjellen på enkellader og dobbeltlader er, og du er helt sikker på at du ikke kommer til å trenge den. Jeg bruker dobbeltladeren på nesten hver eneste langtur, og det sparer meg for 3-4 timer med lading og venting hver gang jeg bruker den.
Veldig tydelig at folk har forskjellige behov ja. Om du "sparer" 3-4 timer på hver gang du lader så betyr det at du like fullt må lade i 3-4 timer selv med dobbeltlader.

Hvor ofte er du på langtur og hvor kjører du om jeg tør spørre? I følge hurtigladekartet er jo det nesten bare på østlandet de har fått på plass slike ladestasjoner.

Jeg hadde nok ikke bestilt en Tesla om jeg ofte måtte vente 3-4 timer på lading når jeg var på tur...
Sitat
Hvis du synes det er spennende å se på maling tørke, så kan du bestille enkeltlader.
Er det det du gjør på når du lader hver gang? :)

Øyvind.h

Sitat fra: NilsG på mandag 06. januar 2014, klokken 17:09
@Øyvind.h. Hvorfor tror du CHAdeMO-adapter kommer på ca 10.000? I følge Tesla koster dette adapteret i dag 6.300,- om du har SC klart for bilen... (Fikk opp kjøp av dette som mulig tilvalg ved reservasjon av bil.)
Ok. Om du har fått tilbud om kjøp av dette sammen med bilen til 6.300,- så er min antakelse gal :) Evt. er det introtilbud til de som setter seg tidlig på venteliste. Regner dog da at det er 6.300,- + mva for de som ikke har kjøpt sammen med bilen. Dvs. ca 7.900,- for kjøp i butikken.

Årsaken til at jeg anslo 10.000,- var fordi jeg så adapteret var priset til $1000 i USA, og da forventet jeg en pris i Norge på rundt 10K :)

CHAdeMO adapteret har jeg vurdert å kjøpe, men klarer ikke å forsvare å kjøpe et til mitt bruk (dvs jeg burde kjøpe et sammen med et par-tre andre). Alle 22kW stolpene jeg har bruk for er gratis og uten kø. I tillegg spretter de opp ad mass. CHAdeMO laderne jeg kunne tenkes å bruke har derimot høy pågang/kø og koster en del å bruke. I tillegg er det få uttak, antakelig fordi de visstnok koster 10 ganger så mye å sette opp som et 22kW AC uttak.

Men CHAdeMO kan jeg kjøpe om jeg får behov til en kurant pris. Får man behov for ettermontering av dobbeltlader må man flekke ut prisen for 5-6 CHAdeMO adaptere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NilsG

Og da er vi vel og ved kjernen for de prisene som folk "antar", "mener å ha hørt" mm. Det er i beste fall kvalifiserte gjetninger ;-) Høres sannsynlig ut at 6.300 er som en "del av bilen" og derfor uten mva og at den derfor vil koste ca 8.000 i "normal" pris, men dette er bare noe jeg antar  ;). Det er i så fall 8-gangen.

I USA er ikke dobbeltlader eget tilvalg, skal du ha med det i kjøpet så inkluderer det også HPWC'en for raskere hjemmelading, pris $2.700. Ved å trekke ut prisen på HPWC'en så koster hurtigladeren $1500 ferdig installert. Litt forenklet kan vi da si at laderen koster ca 2,4 ganger mere å ettermontere (eller ca 6,5-gangen til norsk pris). Greit at vi i Norge har høyere lønninger enn i USA, men selv med påslag på 25% mva så virker 44k (4,5 ggr økning eller 12,2 gangen ved omregning til norsk pris) urealistisk høyt for meg?

Så om spørsmålet koker ned til å ta med dobbeltlader "sånn i tilfelle rottefelle" så tror jeg at jeg personlig er villig til å ta sjansen på at denne, ihvertfall for meg, er overflødig. Og skulle det vise seg at jeg tar feil så får jeg vel bruke litt av de pengene jeg sparer på drivstoff og etterinstallere... ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA