Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Frakt av ski mellom forsetene?

Startet av RoadRunner, lørdag 11. januar 2014, klokken 17:19

« forrige - neste »

Philippo10

Når man slår av denne alarmen (sikkerhetsalarmen) så fungerer resterende alarmene osv?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

AsgeirM

SitatFør jeg skulle gå fra jobb i dag sjekket jeg appen og så temperatur på 32 grader i bilen. Skrudde derfor på ac via appen. Når jeg kom ut til bilen var alarmen i gang. Vet jo ikke om noen har vært borti bilen, men fant ingen merker på bilen.
Når jeg åpnet døra var ac igang på full speed. Er dette nok til å utløse alarmen? Noen andre med samme erfaring?

Det samme skjedde med meg i går.

oysteing

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:08
Sitat fra: Philippo10 på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:10
Når man slår av denne alarmen (sikkerhetsalarmen) så fungerer resterende alarmene osv?
NEI
Alarm er AV eller PÅ.

Tilt/intrusion er skulle kunne, men kan ikke slås av separat.
Selv om man slår den av, går den tilbake til på av seg selv.

For å forhindre tilt/intrusion, må man slå alarmen helt av.
Og da virker ikke alarmen før man evt. har slått den på manuelt igjen.

Dette er nok ikke helt riktig. Man kan slå av tilt/intrusion når man er på f.eks ferger, da holder den seg av til man starter bilen igjen. Det er sikkert gjort sånn så man ikke glemmer å slå den på igjen. Bruker denne funksjonen flere ganger i uken, og alarmen har ennå ikke løst ut på ferge.

Hvis man vil  deaktivere alarmen helt, slår man den helt av med den andre knappen.

Chlangum

Sitat fra: oysteing på fredag 23. mai 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:08
Sitat fra: Philippo10 på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:10
Når man slår av denne alarmen (sikkerhetsalarmen) så fungerer resterende alarmene osv?
NEI
Alarm er AV eller PÅ.

Tilt/intrusion er skulle kunne, men kan ikke slås av separat.
Selv om man slår den av, går den tilbake til på av seg selv.

For å forhindre tilt/intrusion, må man slå alarmen helt av.
Og da virker ikke alarmen før man evt. har slått den på manuelt igjen.

Dette er nok ikke helt riktig. Man kan slå av tilt/intrusion når man er på f.eks ferger, da holder den seg av til man starter bilen igjen. Det er sikkert gjort sånn så man ikke glemmer å slå den på igjen. Bruker denne funksjonen flere ganger i uken, og alarmen har ennå ikke løst ut på ferge.

Hvis man vil  deaktivere alarmen helt, slår man den helt av med den andre knappen.

Det er nok kanskje slik den er tiltenkt til å være.
Men det er desverre ikke tilfelle for meg (og noen flere) ser jeg.
Jeg må slå alarmen helt av hvis jeg forlater hunden i bilen. Hvis jeg bare slår av tilt/intrusion så går det bare noen sekunder før bilen hyler. Og når jeg kommer inn i bilen så viser tilt/intrusion aktiv igjen.

Når jeg tenker meg om så var ikke bilen slik helt i begynnelsen av eierskapet. Jeg merket det første gangen når jeg sto på lading på Aurland SC i desember. Da hadde jeg bare hatt bilen i noen uker og det var min føste SC lading. Også den gangen jeg tilfeldig traff på han Bjørn Nyland. Var han som kom inn på cafe'en og sa: Tror alarmen på bilen din går. Gikk ut og slo av tilt/intrusion men hundens bevegelser utløste alarmen bare sekunder etter at jeg hadde forlatt bilen.

Da slo jeg alarmen helt av og da holdt den stille.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

sindrej

Jeg skrur av kun tilt/intrusion på ferger og når bikkja er i bilen.  Har aldri fått alarm når jeg har gjort det.  Det skal sies at når jeg har glemt å skru av tilt/intrusion så får jeg heller ikke alarm (som jeg har hørt) med kun bikkja i bilen.  Jeg vet jo at den virker og, for når min mor satt igjen i bilen, og jeg glemte å skru av, så gikk alarmen som besatt.

oysteing

Det er vel da gjerne en naturlig forklaring på det, hvis tilt/intrusion bare kobler ut den delen som går på rystelser i bilen. Om bevegelses-sensoren inne i bilen fremdeles er aktiv, vil den jo slå ut ganske med en gang, om det er hunder eller personer i bilen. Et unntak kan gjerne være om hunden er liten, og bakerst, slik at ir-detektoren ikke ser hunden.

At tilt/intrusion er på igjen når du kommer inn igjen i bilen stemmer som sagt, det er nok laget slik så man ikke skal glemme å slå den på igjen / slippe å slå den på igjen.

Om man har hund eller personer i bilen (som ikke sitter i trunken, ute av syne for sensorene), må man slå av alarmen helt, ellers VIL den gå.

Philippo10

#36
Kanskje like greit ikke bestille/avbestille sikkerhetspakken?


Tilt av, alarm på!

Funker det?

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

oysteing

Det funker. Slik jeg ser det, fungerer den akkuratt slik den er tenkt, om du lar folk være igjen i huset ditt og slår på alarmen, vil alarmen gå, det er da ikke så rart? Så vidt jeg har fortstått, har biler med alarmpakken IR-sensorer i kupeen, som ser etter et objekt med en annen temperatur enn omgivelsene som beveger seg.

Philippo10

Siden jeg har hund, og bestilt bil. Så er det bedre å avbestille sikkerhetspakken?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Chlangum

Sitat fra: Philippo10 på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:15
Siden jeg har hund, og bestilt bil. Så er det bedre å avbestille sikkerhetspakken?

Jeg ville ikke fraråde det. Man har tross alt noen veldig dyre felger på bilen. 21 turbinene med dekk koster nesten 80.000 skal man kjøpe dem løst hos Tesla

Jeg er rimelig sikker på at slik som jeg og mange andre her beskriver hvordan tilt/Intrusion fungerer i dag ikke er slik som den er tiltenkt å virke. Jeg har ikke hørt om at Tesla jobber med en fiks men hvis mangen nok rapporterer inn til Tesla så kan de kanskje fikse det med en oppdatering.

Eksempel for meg er all ladetrøbbelet jeg hadde i starten. Måtte plugge kabelen inn og ut flere ganger for at den skulle starte å lade, lading som stoppet av seg selv midt i prossessen tilsynelatene uten grunn og langt fra ferdigladet og ladekabel som ikke kunne stå tilkoplet etter ferdiglading uten et hav av feilmeldinger og tømming av 12V batteriet.

Etter de to siste FW/SW oppdateringene har alt dette løst seg. Nå har den stått en uke tilkoplet laderen hjemme mens jeg er på jobb og ennå har jeg full kontroll i Visible Tesla. Og jeg er strålende fornøyd i dag etter mye fustrasjon i begynnelsen av eierskapet.

Hvis de klarer å fikse alt detter bare med en oppdatering er jeg sikker på at de kan gjøre noe med tilt/intrusion funksjonen
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

oysteing

Som sagt flere ganger nå, Til/intrusion kommer automatisk på igjen når man kommer inn i bilen igjen. Så den "utvendige" alarmen er da av, men om man har noe/noen i bilen som beveger seg, så vil alarmen gå. Det burde da ikke vært så vanskelig å forstå?

Altså:
På ferge: slå av tilt/intrusion hver gang. Kommer på igjen når man kommer inn igjen i bilen.
Med hund/noen i bilen: Slå av alarmen helt, eller dobbelklikk på fob'en om du ikke trenger ha bilen låst.

Chlangum

Sitat fra: oysteing på fredag 06. juni 2014, klokken 23:37
Som sagt flere ganger nå, Til/intrusion kommer automatisk på igjen når man kommer inn i bilen igjen. Så den "utvendige" alarmen er da av, men om man har noe/noen i bilen som beveger seg, så vil alarmen gå. Det burde da ikke vært så vanskelig å forstå?

Altså:
På ferge: slå av tilt/intrusion hver gang. Kommer på igjen når man kommer inn igjen i bilen.
Med hund/noen i bilen: Slå av alarmen helt, eller dobbelklikk på fob'en om du ikke trenger ha bilen låst.

Jeg hører du sier det men hvis man tar en titt i brukermanualen så er det utsagnet ikke riktig.
Den sier riktig nok ikke noe om tilt/intrusion kommer på automatisk når man kommer inn i bilen igjen etter at den er slått av.

Men det står spesifikt at man skal slå av tilt/intrusion (bevegelses-/innbruddsalarmen på norsk) hvis man har noe som beveger seg inni bilen.

Sitat fra manualen:
Hvis Model S er utstyrt med sikkerhetspakken
(tilleggsutstyr), har den en batteridrevet sirene.
Dersom bevegelses-/innbruddsalarmen er
aktivert, høres denne sirenen hvis Model S
registrerer bevegelse inne i kupeen eller
kjøretøyet blir løftet (for eksempel ved tauing
eller jekking) når dørene er låst og systemet
ikke finner en registrert nøkkel. Slå bevegelsesog
innbruddsalarmen på eller av ved å berøre
Controls > Settings > Safety & Security >
Tilt/Intrusion.

Og videre:

MERK: Husk å slå av
bevegelses-/innbruddssystemet hvis du lar noe
som beveger seg, for eksempel en hund, være
igjen i en låst Model S. Alle typer bevegelse som
registreres inne i Model S, aktiverer sirenen.

Slik jeg tolker det så er det en bug som gjør at denne funksjonen ikke virker som det skal og det skal være mulig å forlate noe som beveger seg i kupeen uten å måtte slå alarmsystemet helt av.

Riktig nok har jeg en stor hvit sjæfer baki der som ser mer ut som en ulv og virker sikkert bedre til avskrekk enn en bilalarm. Men det kan da ikke være slik?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Yagi

Sitat fra: Teslaeier på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:00
Før jeg skulle gå fra jobb i dag sjekket jeg appen og så temperatur på 32 grader i bilen. Skrudde derfor på ac via appen. Når jeg kom ut til bilen var alarmen i gang. Vet jo ikke om noen har vært borti bilen, men fant ingen merker på bilen.
Når jeg åpnet døra var ac igang på full speed. Er dette nok til å utløse alarmen? Noen andre med samme erfaring?
Dette har jeg opplevd flere ganger. Etter at jeg har satt AC på full kjøling via app starter alarmen å ule etter en stund.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Sjøhyene

Nå har min alarm også begynt å gå ved aktivering av AC fra app.
Har brukt denne funksjonen i hele våres og sommer uten at det har skjedd en eneste gang, mens nå plutselig har den begynt. Har ingenting med temperaturen i bilen å gjøre da det jeg ofte kjølte ned fra 45-50 tidligere uten problemer, mens nå siste gangene uler alarmen fra alt fra 35 og lavere også.

Noen som har fått noe info fra Tesla om de har en plan på å fikse dette?

Burde jo ikke være noe problem å fikse dette via SW skulle jeg tro.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Per Magnus

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. juli 2014, klokken 10:12
Nå har min alarm også begynt å gå ved aktivering av AC fra app.
Har brukt denne funksjonen i hele våres og sommer uten at det har skjedd en eneste gang, mens nå plutselig har den begynt. Har ingenting med temperaturen i bilen å gjøre da det jeg ofte kjølte ned fra 45-50 tidligere uten problemer, mens nå siste gangene uler alarmen fra alt fra 35 og lavere også.

Noen som har fått noe info fra Tesla om de har en plan på å fikse dette?

Burde jo ikke være noe problem å fikse dette via SW skulle jeg tro.

Var nylig innom Tesla der dette bla. ble tatt opp. Tilbakemeldingen fra Tesla var at de var klar over problemet og vil komme med en SW oppdatering som visstnok skal rette dette.
Model X - 90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA