Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av SalmanW, lørdag 11. januar 2014, klokken 11:26

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Mhal på lørdag 04. januar 2014, klokken 10:29
Sitat fra: shb på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:17
Om en vil bruke mest mulig penger kan en jo kjøpe ett CHAdeMO adapter.  Men de fleste ladere kommer med AC til Tesla BMW ... som kan brukes når det er en VW der. Det kan ikke en med CHAdeMO, laderene mater bare en DC av gangen. Men AC kan brukes sammen med DC delen. Ja det tar lenger tid, og en bør ha dobbel lader. Tror det kommer mange 16A 400V som gir 11kW eller 32A 230V som gir 7.4kW på f.eks kroer langs veiene. Der passer adapteret rett inn.

Ett CHAdeMO adapter er rimeligere å kjøpe enn dobbeltlader. For noen vil dette vere en mye bedre løsning da ladingen går dobbelt så fort.

Enig, jeg safet dog og tok dobbeltladeren med. Chademo er egentlig et veldig bra konsept, i likhet med superladerne. Istezenfor at alle skal eie sin egen lader, har man de plassert ut for felles utnyttelse der man trenger de. Mange sier det er dyrt, noe det også er, men hvia bare 100 Teslaer benytter en sånn, har man tilsammen 1 million å invistere i denne stasjonære laderen ;)

Problemet er at vi har fått det inn med morsmelka at det er bedre å eie enn å leie.

Det var OT så det holdt, men underbygger litt poenget med å kjøpe Chademoadapter og bruke de resterende 4000 kronene på lading hvis du bpr slik til at disse er tilgjengelig.

Bjoris

CHAdeMO adapter er i mine øyne ingen erstatter for dobbeltlader. Som Leaf eier i dg har jeg absolutt ingen planer om å kjøpe dette adapteret for å stå i samme køen som Leafene. Jeg tror TMS eier med slikt adapter og planer om å lade bilen full kommer til å bli ekstremt upopulære. Bare i dg er det heftig krangel om det skal være lov å lade mer enn 80% når det er kø, etter 80% går det veldig sakte på CHAdeMO...

Ser dette adapteret mer som et supplement på turer der det er lite alternativer, kanskje noe en kunne spleist på en gjeng og hatt liggende til langturer etc?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mhal

Ser på CHAdeMO som ett suplement til SuperChargerne der dette ikke er bygget ut. Det er vel også i realiteten også det dobbeltlader er ment for. I slike tilfeller er kort ladetid viktig og en kan vente litt på tilgang på CHAdeMO og likevel lade raskere enn 22Kw gir.

Ser også at Transnova satser på hovedferdeselsårer som EL39, men på plasser Tesla ikke satser på (byer).

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på lørdag 04. januar 2014, klokken 11:19
CHAdeMO adapter er i mine øyne ingen erstatter for dobbeltlader. Som Leaf eier i dg har jeg absolutt ingen planer om å kjøpe dette adapteret for å stå i samme køen som Leafene. Jeg tror TMS eier med slikt adapter og planer om å lade bilen full kommer til å bli ekstremt upopulære. Bare i dg er det heftig krangel om det skal være lov å lade mer enn 80% når det er kø, etter 80% går det veldig sakte på CHAdeMO...

På Leaf så går det sakte etter 80% ja. TMS klarer derimot å utnytte en CHAdeMO maks til ihvertfall 90%. Så om den er nesten tom og skal lade til 90% tar det ca. 1,5 time. Blir nok populært ja, inntil flere setter opp skilt med "maks 30 minutter" slik som i Lillestrøm eller hos ABB. Da blir ikke CHAdeMO-adapter så praktisk lengre, når du må lade i tre økter med noen Leafer imellom...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA