Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av SalmanW, lørdag 11. januar 2014, klokken 11:26

« forrige - neste »

SalmanW

Hei, alle sammen.

Da har jeg klart å bestille TMS, 85kw, med nesten alt av utstyr, uten barneseter og hattehylle.
Har ikke prøvekjørt bilen (skal prøvekjøre den 18.01), så derfor har jeg en del spm.

Jeg har hatt 2 nye fabrikksnye BMWer i det siste (er 27). 335 (E92, 2009 modell, mye utstyr), 530d (F10, 2012, nesten alt utstyr), grunnet til at jeg forteller dette er at dere får litt bakgrunnsinfo.

Grunnet til jeg bytter, er at jeg vil dra nytte av alle fordelene til elbilen, og nesten 400HK får du ikke billigere noen andre steder.

Kommer til å savne BMW en del, men er villig til å prøve noe nytt.

Med nye modeller og merker, er det en del feil og barnesykdommer, det er jeg klar over og villig til å ta risken.


Teslaen kommer til bli vår eneste bilen, så blir ganske avhengig av den, daglig kjøring kommer til å være på ca 120 km, så batteriet holder mer enn nok.


Det blir jeg og dama som skal kjøre bilen, vi har 2 barn, er dette en bil vi kommer til å klare oss med?
Eller burde vi ha en reservebil?

Til dere som har hatt bmwer, er det noe utstyr man kommer til å savne, head up display og slik savner man jo ikke. Men aktiv cruisecontroll er ganske kjekt å ha.

Hvordan oppleves bilen, kvalitetsmessig, er den solid bygd, oser den premium?

Hva er boltsirkel og ET (innpress), for felgene?

Hvor mye rekkevidde taper man, ved kjøre litt friskt og aktivt?

Får jeg en "nøkkelklar" bil, eller burde jeg investere i noe annet utstyr, feks ladekabel eller noe annet?

Vet en del av spm, finner jeg ut av når jeg kjører bilen, men nå venter jeg spent på og bare gleder meg, snakker om Tesla noen timer hverdag, hahaha, tror folk går lei snart. Grusomt med ventetiden.

Andre tips og råd dere vil gi, så er dere hjertlig velkommen til det.

Lanber

Ved å kjøre friskt og aktivt (og kanskje dårlig vær med regn/sludd/vind) har du 30 mil rekkevidde. So ist das leben

Tai

Hei SalmanW og gratulerer med det rette valget ;).  Veldig hyggelig at folk kommer på forumet og tar det i diskusjonene vi har. For meg har det både lettet ventetiden og gjort den mye morsommere.  Jeg har ikke fått bilen min enda men jeg kaster gladelig inn min mening på etpar ting.

Tesma Model S er designet for å være den eneste bilen du trenger. Såfremt man ikke er en familie med godt voksne barn på over 1,80 cm går det helt fint. Siden du kjører 120 km for dagen bør du nok ha tilgang til mer enn en vanlig 16 ampers kurs for lading om natten. Sikkert noen som har installert litt ymse som kan tipse deg der.

Siden jeg ikke har fått bilen enda har jeg ikke mer å si men kjenner jeg forumet rett kommer det masse gode råd og tips på løpende bånd.

Gled deg til en fantastisk bil. :)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Gressvikingen

Jeg er enig i det meste Tai skriver. Jeg er også i hans situasjon at Teslan min heller ikke er mottatt ennå.

Men jeg har valgt å beholde Turbo Cayenna mi (det andre ytterpunktet!) for å kunne trekke opp og transportere mine båt. (En gråtass hadde nok vært et billigere alternativ for dette  ;)). Krok får du ikke til Model S.
P85D"+"

Anders Heibø

Vil anbefale Salto boks eller lignende for lading hvis du har fast garasje plass. Jeg synes de pengene er vel verdt investeringen for å ha en fast Type2 tilkobling i garasjen. (Kjøp med løs Type2-Type2 kabel som du kan ta med på langturer)

Jeg håper adaptiv cruise kommer i en fremtidig firmware for de med Tech pakke... Er ganske stor programmerings jobb tipper jeg, så derfor vi ikke har fått det enda  :-\ Da er bilen helt komplett for min del.

Gled deg!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på fredag 03. januar 2014, klokken 19:45
Ved å kjøre friskt og aktivt (og kanskje dårlig vær med regn/sludd/vind) har du 30 mil rekkevidde. So ist das leben

Jeg kjørte Lillehammer-Fredrikstad i går i kraftig motvind og sludd som la seg som tykk slaps i veien. Til tider var det umulig å bruke venstrefeltet på E6. Lengre sør gikk det over til regn, med mye vann i veien. Det er 100-sone omtrent halve veien. Endte på et forbruk på 221Wh/km, noe som tilsvarer en rekkevidde på 367km til bilen stopper eller 344km til måleren viser 0km rest.

Klimaanlegget sto på 23 grader, utetemperatur rundt 0. Er godt fornøyd med resultatet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

I utgangspunktet trenger du ikke flere biler. Vi  kom nettopp fra juleferie, haugesund -> årnes. Bare kos.
Følger man fartsgrensene stemmer 'typical range' stort sett, får nesten 40 mil av en tur uten å tenke på noe som helst. På strekningen Brokelandsheia -> årnes (23mil)mistet vi 1,5 mil. Da prøvde jeg meg litt frem på motorveien. CC på i 120 på noen strekk på E18.
Normalkjøring til og fra jobben koster meg 8 mil selv om det bare er 6 mil.
Det tror jeg er på grunn av "av og på" kjøring i oslotrafikken samt startkosten med å varme opp bil og batteri.
(Det skal nevnes at jeg ikke har prøvd bilen i sommervær... litt lenger rekkevidde da tipper jeg.)
Itillegg er det for mye trafikk til å bruke CC på morgenen / ettermiddagen.Det koster også litt rekkevidde. Mye opp og ned i hastighet når en følger rushen.
Mellom hurtigladerene stemmer stort sett "guess'o'meteret". (Kanskje fordi det er slitsomt å kjøre aktivt i 40-50 mil?)
Har og hatt langtur gjennom snøstorm og ekstremt slapsføre, samt bergen rundt i tungt snødrev. Ypperlig vinterbil er foreløpig min konklusjon.

Vi er i allefall utrolig fornøyde med bilen. Har dog en gammal bil i bakhånd da vi av og til trenger å bruke to biler, og far trenger noe til å dra tilhenger med. Dette kunne dog vært noe skrap. Har dårlig samvittighet for at jeg bruker bil nr. 2 så lite...Har vært ute og godsnakket litt med den idag og kjørt en liten tur rundt på feltet.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tony@lunatech.no

Sitat fra: anders.heibo på fredag 03. januar 2014, klokken 20:48
Jeg håper adaptiv cruise kommer i en fremtidig firmware for de med Tech pakke... Er ganske stor programmerings jobb tipper jeg, så derfor vi ikke har fått det enda  :-\ Da er bilen helt komplett for min del.

Hadde vært supert det, men trengs jo mere enn en software løsning for å få det til.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Høgis

#8
Sitat fra: SalmanW på fredag 03. januar 2014, klokken 19:42
Hei, alle sammen.

Da har jeg klart å bestille TMS, 85kw, med nesten alt av utstyr, uten barneseter og hattehylle.
Har ikke prøvekjørt bilen (skal prøvekjøre den 18.01), så derfor har jeg en del spm.

Jeg har hatt 2 nye fabrikksnye BMWer i det siste (er 27). 335 (E92, 2009 modell, mye utstyr), 530d (F10, 2012, nesten alt utstyr), grunnet til at jeg forteller dette er at dere får litt bakgrunnsinfo.

Grunnet til jeg bytter, er at jeg vil dra nytte av alle fordelene til elbilen, og nesten 400HK får du ikke billigere noen andre steder.

Kommer til å savne BMW en del, men er villig til å prøve noe nytt.

Med nye modeller og merker, er det en del feil og barnesykdommer, det er jeg klar over og villig til å ta risken.


Teslaen kommer til bli vår eneste bilen, så blir ganske avhengig av den, daglig kjøring kommer til å være på ca 120 km, så batteriet holder mer enn nok.


Det blir jeg og dama som skal kjøre bilen, vi har 2 barn, er dette en bil vi kommer til å klare oss med?
Eller burde vi ha en reservebil?

Til dere som har hatt bmwer, er det noe utstyr man kommer til å savne, head up display og slik savner man jo ikke. Men aktiv cruisecontroll er ganske kjekt å ha.

Hvordan oppleves bilen, kvalitetsmessig, er den solid bygd, oser den premium?

Hva er boltsirkel og ET (innpress), for felgene?

Hvor mye rekkevidde taper man, ved kjøre litt friskt og aktivt?

Får jeg en "nøkkelklar" bil, eller burde jeg investere i noe annet utstyr, feks ladekabel eller noe annet?

Vet en del av spm, finner jeg ut av når jeg kjører bilen, men nå venter jeg spent på og bare gleder meg, snakker om Tesla noen timer hverdag, hahaha, tror folk går lei snart. Grusomt med ventetiden.

Andre tips og råd dere vil gi, så er dere hjertlig velkommen til det.

Gratulerer med valget. Jeg har eid endel BMW'er og har vært veldig fornøyd med de jeg har hatt  (tils. 10 stk. og de siste var E60 520, kjøpt ny i 2003 og E63 6-serie cab fra 2006). Har ofte vurdert kjøp av forskjellige BMW M-serier, men pga. prisene så er de blitt litt for gamle og gått for langt, innen jeg har hatt økonomi til å kjøpe de. Endelig hadde jeg råd til en ny bil med prestanda som var i nærheten (om ikke bedre). Her er mine erfaringer:

-Head-up display har jeg ikke hatt, kun prøvd. Dette tror jeg kanskje ikke du kommer til å savne, det meste i TMS er veldig oversiktlig og godt synlig.
-Active cruise contr. kommer du til og savne dersom du er vandt til det. Jeg personlig savner spesielt litt bedre seter / viskere / viskerkonstruksjon / hovedlys / ryggelys / lydisolering (spesielt fra bakre hjulbuer) / radiosignal / DAB radio (som holder seg på en kanal litt lengre enn et par min.)
-Må være helt ærlig og mener kvalitetsinntrykket av Tesla (slik jeg har erfart) ligger et stykke unna bilene du sammenligner med. Ikke ha for store forventninger er nå min erfaring.
-Boltsirkel passer, det er 5x120. ET er 40 noe som også passer bra med BMW. Bruker selv Breyton 20' på vinterdekkene som satt på 6-serien  (ET 35). Husk på at du bør ha TMPS sensorer (lufttrykksensorer) på felger som ikke leveres fra Tesla (jeg kjøpte sensorer fra USA FOR CA. 2600,- KR.), Ellers kommer et llitt irriterende blinkende tegn opp på displayet.
-Frisk og aktiv kjøring merkes godt på forbruket. Alt er relativt, men har merket veldig høyt forbruk ved f.eks. test turer. Dette er vel omtrent det samme som på biler drevet med fosilt brensel. Av en eller annen merkelig grunn så har jeg lagt om kjørestilen til en langt roligere, selv om kreftene er større enn jeg jeg er vandt med. Følger litt med på forbruket. Aktiv kjørestil tipper jeg vil øke forbruket med ca. 50% i forhold til økokjøring med range modus avhengig av årstid.
-Kjøp en type 2 ladekabel (dyrere fra TESLA)  jeg bestilte her: http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/ og betalte 2000,- inkl. mva. Type 2 bygges ut i stor grad. Kommer selv til og bestille CHAdeMO adapter fra Tesla når dette en eller gang blir mulig.

Et tips er at du ikke bør ha alt for høye forventninger til at alt er bedre enn det du er vandt til. Jeg må inndrømme at jeg gikk i den fella. I tillegg var jeg veldig uheldig med bilen jeg fikk levert (må nevne at Tesla løste denne saken på en glimrende måte etterhvert :-)
Tross litt dårlig start har jeg alikevel etterhvert begynt og like bilen og skjønner at det kan både være økonomisk og artig og eien denne bilen. 


P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

shb

Prøv med  de kablene som følger med. De nye hurtiglader som kommer nå har mesteparten AC 22kW uttak med kabel.  Schademo må du stå i kø med Leaf og Trillingene.  Så den ville jeg droppet.  Bor du vestpå er ikke Mode 3 kabel noe å tenke på enda. Ikke noen plass å bruke den. Kjøper selv 85km hver dag og ladet 2 ganger i uken med 13A. Har du 230 eller 400V hjemme?  Kan dere lade på jobb?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Høgis

#10
Sitat fra: shb på fredag 03. januar 2014, klokken 22:50
Prøv med  de kablene som følger med. De nye hurtiglader som kommer nå har mesteparten AC 22kW uttak med kabel.  Schademo må du stå i kø med Leaf og Trillingene.  Så den ville jeg droppet.  Bor du vestpå er ikke Mode 3 kabel noe å tenke på enda. Ikke noen plass å bruke den. Kjøper selv 85km hver dag og ladet 2 ganger i uken med 13A. Har du 230 eller 400V hjemme?  Kan dere lade på jobb?

De kablene? jeg fikk nå bare med en ;)  CHAdeMO ladere kan gi nesten halvparten av det en Superlader gir. Ofte er det 30. min begrensning parkering/lading. Står gjerne litt i kø da.
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Det er jo ganske mange av de rundt omkring: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)


shb

Om en vil bruke mest mulig penger kan en jo kjøpe ett CHAdeMO adapter.  Men de fleste ladere kommer med AC til Tesla BMW ... som kan brukes når det er en VW der. Det kan ikke en med CHAdeMO, laderene mater bare en DC av gangen. Men AC kan brukes sammen med DC delen. Ja det tar lenger tid, og en bør ha dobbel lader. Tror det kommer mange 16A 400V som gir 11kW eller 32A 230V som gir 7.4kW på f.eks kroer langs veiene. Der passer adapteret rett inn.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Anders Heibø

Sitat fra: Lunatech på fredag 03. januar 2014, klokken 22:12
Sitat fra: anders.heibo på fredag 03. januar 2014, klokken 20:48
Jeg håper adaptiv cruise kommer i en fremtidig firmware for de med Tech pakke... Er ganske stor programmerings jobb tipper jeg, så derfor vi ikke har fått det enda  :-\ Da er bilen helt komplett for min del.

Hadde vært supert det, men trengs jo mere enn en software løsning for å få det til.

Æsj, ingen som har funnet laseren enda?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Mhal

Sitat fra: shb på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:17
Om en vil bruke mest mulig penger kan en jo kjøpe ett CHAdeMO adapter.  Men de fleste ladere kommer med AC til Tesla BMW ... som kan brukes når det er en VW der. Det kan ikke en med CHAdeMO, laderene mater bare en DC av gangen. Men AC kan brukes sammen med DC delen. Ja det tar lenger tid, og en bør ha dobbel lader. Tror det kommer mange 16A 400V som gir 11kW eller 32A 230V som gir 7.4kW på f.eks kroer langs veiene. Der passer adapteret rett inn.

Ett CHAdeMO adapter er rimeligere å kjøpe enn dobbeltlader. For noen vil dette vere en mye bedre løsning da ladingen går dobbelt så fort.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA