Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16amp ladekabel og forvarming

Startet av Powerflux, fredag 10. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

Powerflux

Etter at jeg fikk gjort SW upgraden på min Leaf så begynte bremsene å bli gradvis mer og mer rykkete. Om dette skyltes selve SW upgraden vet jeg ikke men tviler vel egentlig på det siden nykkingen har blitt verre og verre med tiden :o
På enkelte dager har den vært så ille at fruen ikke har villet kjøre den og det har irritert meg også ganske kraftig enkelte ganger når man fremstår som rene kløna uten noen form for fintfølelse i høyrebenet :'(

Her for 2 uke siden sto jeg på rødt lys og hadde akkurat foretatt en lang, slakk nedbremsing der det nykket så jeg nesten ble sprø og når jeg så sto stille trampet jeg bremsen i bunn i ren frustrasjon.
Ved neste kryss var all nykking borte. Sånn fortsatte det resten av den dagen og jeg skjønte ingenting ???
Fruen kjøret bilen og kommenterte at nå var den jo fløyel på bremsene!
Etter noen dager begynte nykkinge så smått å komme igjen, veldig veldig lite men dog merkbart. Jeg trampet bremsen godt inn et par ganger og vips, totalt borte igjen ;D

Har tenkt litt rundt hva som faktisk skjer under en normal nedbremsing og det som slår meg er at bremsepedalen knapt beveger seg. Det er nesten som den gamle Citroèn GS``en min der pedalen bare kjente trykk!
Det virker på meg som om bremsesystemet ikke greier å bestemme seg for om det skal bremses med regen eller brems eller begge så kanskje det er en form for posisjonsensor som registrerer pedalvandring og at denne på beveges/trimmes litt for å skjønne hvor den er. Gjetter litt her nå men siden nykkingen blir fullstendig borte ved å trykke skikkelig på pedalen så må det jo ha med pedalvandring å gjøre...........trur eg?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

thoru

tenkte det var mer som kast i skivene. det vil si ujevn bremseskive. som man løser vanligvis på biler ved å bremse hardt. det er det trikset jeg bruker i værtfall for å slippe bremserykking på min leaf.

Powerflux

Er definitivt ikke kast i skivene! Etter noen grusomme år med Opel Vectra så kan jeg alt om kast i skiver :-X
Ingen vibrasjoner eller pulsering i pedalen, bare svært brå bremsevirkning i lav fart og type mye brems/lite brems uten at pedal eller trykk er endret.
Etter et par kraftige pump på pedalen stående stille er den altså fullstendig kurert ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nordvik

Har akkurat samme problemet! Hadde "kvasse" bremser til tider tidligere,  men etter oppdateringa har det blitt værre. Har ikke kast ikke skivene, for det merkes. I tillegg kommer og går det. Skal teste med noen kraftige oppbremsinger. 
BTW, er det ikke elektroniske bremser på Leafen? Sånn at det ikke er en wire som henger?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Oddvar

Det virker jo som man ikke må oppdatere software ,hmm .
Hva koster software oppdatering og hva skal være bedre med den eventuelt nye versjonen ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Ronny

Jeg har prøvd "pedalen i bunn trikset" og det har fungert knirkefritt. Denne tråden burde vert sticky
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

BE

Jeg kan bekrefte det Ronny skriver. Etter at jeg trykket pedalen bokstavelig talt i gulvet i køkjøring på mandag denne uken, har jeg ikke merket noenting til den overfølsomme overgangen mellom regenerering og mekaniske bremser. Alt har fungert perfekt!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

fws

Skal prøve om det funker å tå bremsepedalen helt inn jeg og. Har diskutert dette med BHN flere ganger. Det ender alltid opp med at de sier at "sånn er det bare".
Det har funket for meg de gangene det skjer å ta bremsepedalen helt ut og bremse "på nytt". Da pleier det å forsvinne.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Powerflux

Sitat fra: fws på torsdag 09. januar 2014, klokken 15:50

Det har funket for meg de gangene det skjer å ta bremsepedalen helt ut og bremse "på nytt". Da pleier det å forsvinne.
Jeg la også merke til at det hjalp men problemet vendte tilbake allerede ved neste oppbremsing.
Denne metoden med å gi pedalen et par skikkelige tråkk har kurert problemet 100% ;D
Fasinerende at utløp for litt aggresjon skulle komme til å kurere et problem som BNH også til meg forklarte at "Sånn er det bare" :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

cra

En eller annen form for kalibrering, kanskje? Er (eller var i alle fall det sist jeg drev med slikt, for mange år siden) ikke uvanlig med slik kalibrering på f.eks. joysticks når man skal spille. Da skal den styres helt i ytterkantene for kalibrering. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det BNH vet om elbiler er åpenbart ikke verd å vite  :o

Det virker som om hele Nissan-systemet har en kompetanseoverføring og informasjonsflyt arvet fra Sovjetunionen på 60-tallet.
Vindusspylere som spyler 20% av vinduet, foringer som knirker, PTCer som ryker, vindusheiser som knapt virker i minusgrader, 12V-batterier som dør...
"Sånn er det bare"

Anti-kaizen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 09. januar 2014, klokken 17:44
Det BNH vet om elbiler er åpenbart ikke verd å vite  :o

Det virker som om hele Nissan-systemet har en kompetanseoverføring og informasjonsflyt arvet fra Sovjetunionen på 60-tallet.
Vindusspylere som spyler 20% av vinduet, foringer som knirker, PTCer som ryker, vindusheiser som knapt virker i minusgrader, 12V-batterier som dør...
"Sånn er det bare"


Og jeg som hadde håpet å slippe et nytt Bilia :-[
Det er en gjeng man ikke kan få UNDERvurdert NOK ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Lynet

Kan det være at balansen mellom servomotor og fjærene i hovedsylinderen blir trege ved bare småbremsing og trenger en "oppmykning" en gang i blant?
Når jeg tenker tilbake har jeg nok ubevisst tråkket til pedalen hardt en gang iblant, det er kanskje derfor jeg aldri har hatt lugging på bremsene?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Jeg tråkker bremsen "i bånn" når jeg starter bilen, så jeg har heller ikke opplevd den omtalte nykkingen.
Og på E18 inn mot Oslo blir det ofte litt hard bremsing, siden ikke alle har tid til å følge trafikkreglene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kjbu

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA