Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit eller perlehvit, pro / contra ?

Startet av Teslanewbie, fredag 10. januar 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:33
Det ironiske her er att vil du ha best grep på bar asfalt over tid, så er piggdekk å foretrekke foran piggfrie...

De testene jeg har sett viser at forskjellen er liten på bar/våt asfalt når man sammenligner relativt like dekk.
(og for en del år siden var faktisk piggfritt langt bedre)

Slitte piggdekk kan bli dårligere på is enn slitte piggfrie, noe som er skikkelig ironisk all den tid de fleste kjøper piggdekk pga. kjøreegenskapene på is ("må ha" for å komme opp en eller annnen bakke).

Siden de fleste kjører med vinterdekk 3-4 sesonger burde dekktestene fortelle mer om egenskapene over tid.
Hvis piggdekket er bedre på is de første to sesongene, men dårligere de siste to kunne man kanskje valgt piggfritt?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:05
Hvis piggdekket er bedre på is de første to sesongene, men dårligere de siste to kunne man kanskje valgt piggfritt?

Dette er vel essensen i det, har vel blitt sagt på forskjellige hvis tidligere i tråden. Jeg er helt enig, velger man piggdekk, så bør man bytte ofte skal det være noen nytte i det. Synd at dette ikke blir fremhevet mere i tester.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Thomas Parsli

Og for de som kjører i områder med piggdekkavgift kan det blir dyrt med pigger!

La oss anta for enkelhets skyld at dekkene koster like mye: 6000,- og at selv om de "holder" (er lovlige) fire sesonger bytter man piggdekkene etter to sesonger for å beholde fordelen på is (som var tross alt grunnen til at man kjøpte de).

Fordelt over fire år blir regnskapet:

Piggfrie dekk koster 6000,- og varer i 4 år
Dekk: 1500,-/år
Piggdekkavgift: 0,-
Totalt: 6000,- (1500,-/år)

Piggdekk: koster 6000,- og varer i 2 år
Dekk: 3000,-/år
Piggdekkavgift: 1500,-
Total: 18000,- (4500,-/år)

Mon tro hvor mange piggdekk de solgte hvis de koster to eller tre ganger som mye som de piggfrie?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

den12mann

Sitat fra: Henning76 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:29
Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.

Det er vel fort den testen som jeg linket til tre-fire innlegg før ditt? ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA