Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit eller perlehvit, pro / contra ?

Startet av Teslanewbie, fredag 10. januar 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.

Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall.  :)


Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...
Står ingen ting om det i manualen? Det er dedikerte områder (4 stk) under bilen hvor du kan jekke opp. Trenger ikke spesialverktøy, og man jekker ikke opp i batteripakken :)

Sjekk om du får tilgang til denne filen:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_owners_manual_for_europe.pdf
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslaeier

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..

Er ikke sikkerhet viktig også de dagene det ikke er våt is man kjører på? I min del av landet er det isføre opptil 1% av vinteren. Resten er våt asfalt, saltet snøgrøt og av og til snø. Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?

Piggdekk er helt sikkert riktig valg for mange, men har inntrykk av at enkelte har et litt bastant standpunkt om at piggdekk er bedre på vinterføre.
Min mening er at det vil variere veldig utfra hvor i landet du kjører.

Kristian O

Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..

Er ikke sikkerhet viktig også de dagene det ikke er våt is man kjører på? I min del av landet er det isføre opptil 1% av vinteren. Resten er våt asfalt, saltet snøgrøt og av og til snø. Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?

Piggdekk er helt sikkert riktig valg for mange, men har inntrykk av at enkelte har et litt bastant standpunkt om at piggdekk er bedre på vinterføre.
Min mening er at det vil variere veldig utfra hvor i landet du kjører.

Enig! Ta også med i tankerekka di kva typer ulykker som vanligvis skjer når det er speilblank is kontra "sommerføre" om vinteren. Når er det normalt sett størst hastighet?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Knut Øygard

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, (...)

Javel? Det er derfor de fleste vogntog kjører på piggdekk?

Jeg har kjørt drøyt 12000 km piggfritt nå og er veldig fornøyd med det:-) Har kjørt mye over fjellet og fått testa bilen på glatt føre en del ganger. Bilen gir klare tilbakemeldinger når det er glatt samtidig som den føles veldig tygg. Nå har jeg ikke prøvd en Tesla med pigg, men innbiller meg at følelsen av å gli lysløst avgårde i lav fart ikke er helt den samme...

Men som flere presiserer her, på is med vann er nok pigg bedre. Og for dere som har vansklige kjøreforhold ofte eller bratte bakker som må forseres året rundt kan nok pigg være et bedre valg.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Johnny

Jeg synes alle som velger å kjøre med piggdekk bør tenke over følgende paradoks. Om alle hadde gjort det samme, ville det i prinsippet ført til slutten på privatbilismen! Det frie valget er bare mulig så lenge flertallet velger å kjøre piggfritt.

Slitasjen på vegnettet var så stor da de piggfrie vinterdekkene dukket opp at folkene som sysler med veistell ikke så noen vei ut. Etter det har trafikkmengden økt betraktelig.
TMS og eGolf.

D.O

Hadde ikke jeg hadde valgt piggdekk hadde bilen måtte stå siden jul. Kollegaen min med s7 og piggfritt lar bilen nå stå enkelte dager, selv om han har 4 hjulstrekk. Like vanskelig stoppe med trekk på alle hjul. Har selv kjørt piggfritt i 6 år, men forrige år ble det piggdekk. Valgte også dette på Teslan.
Kom til en trafikk ulykke i går, hvor en volvo hadde gått kast i kast på en rett vei som så bar ut. Speil is, men merket lite til det. Var ikke skøy å springe ned i grøfta å prøve å bryte opp døra på volvoen  :-\ men heldigvis gikk alt bra for alle untatt volvoen.
Kjøp dekk etter behov og drit i om du sliter litt asfalt, livet ditt er mere verdt. Har du ikke behov for pigg, så velger du selvfølgelig piggfritt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

pberg

Etter en del ganger med isbanekjøring er en ting helt åpenbart. Dersom du kun kjører piggfritt, så polerer du isen. Grepet er vesentlig bedre etter at biler med ispigger gjør overflaten mye ruere. Noen runder med piggfritt igjen, og isen poleres. Så en viss andel med piggdekk på vinterføre er bra for fremkommeligheten til alle.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?

Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.

Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

janmb

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.

Jepp, dette er en viktig faktor som blir grovt undervurdert.

Og spesielt ille er det i kombinasjon med at noen av de som kjører pigg føler seg tryggere på isete føre og derfor bevisst eller ei gjerne har med seg mer energi inn i situasjoner der det går galt. Falsk trygghet er ekstremt farlig. Da er det mye bedre at man VET at man har ræva grep.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

den12mann

#39
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..

Dette er riktignok test gjort høsten 2010, men likevel
"Slitte piggdekk bremser dårligere på is enn slitte piggfrie vinterdekk. Dermed ser det ut til at bremse-fordelen med piggdekkene forsvinner etter en tids bruk. "

Men som med det meste annet her i verden så er det ingen fasit

"Testen viser imildertid at det bare er på bremsing på is at de slitte piggfrie er bedre enn de slitte piggdekkene.

På våt og tørr asfalt er de slitte piggdekkene bedre enn alle andre. Den myke gummien i de piggfrie presterer dårlig, spesielt når temperaturen kommer over fem-seks varmegrader"


http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10025095

Hovedkonklusjonen er vel at slitte dekk er dårligere enn nye dekk  :P

Teslaeier

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?

Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.

Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.

Skjønner at jeg briljerer med min inkompetanse her, men ville tro at metallet i piggene gir lite friksjon mot asfalt. Min erfaring med pigg er fra tiden like etter jeg fikk lappen og hadde lite reelt å velge i utenom det som fulgte med bilen av billige både sommerdekk og piggdekk. De gangene jeg måtte bråbremse på tørr asfalt med disse gamle piggdekkene gav metallpiggene god gli mot asfalten. Det har tydeligvis skjedd mye siden den gang.
Men hvis piggdekkene har en annen gummiblanding som gir bedre grep på våt asfalt må vel den gi dårligere grep i snøføre? Trodde det var slik at gummiblanding som gir bra grep på snø gir dårligere grep på tør asfalt, men hovedsakelig på sommervarm asfalt fordi den blir for myk. Må vel bare innse at dekkvitenskap er over min forstand.
Er hvertfall fornøyd med mine piggfrie dekk. Har klart meg uten uhell de årene jeg har kjørt piggfritt.

D.O

Var ute og lystkjørte bare for å kjøre nettopp. Fy fan hvor grep det er på bilen. -2 og is (type grov,kjettingspor) om det er dekk eller trc som utgjør dette vet jeg ikke, men er lett å lure folk til å tro at den trekker på alle hjul  :-X 
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

turfsurf

Sitat fra: Teslaeier på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:47
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?

Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.

Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.

Skjønner at jeg briljerer med min inkompetanse her, men ville tro at metallet i piggene gir lite friksjon mot asfalt. Min erfaring med pigg er fra tiden like etter jeg fikk lappen og hadde lite reelt å velge i utenom det som fulgte med bilen av billige både sommerdekk og piggdekk. De gangene jeg måtte bråbremse på tørr asfalt med disse gamle piggdekkene gav metallpiggene god gli mot asfalten. Det har tydeligvis skjedd mye siden den gang.
Men hvis piggdekkene har en annen gummiblanding som gir bedre grep på våt asfalt må vel den gi dårligere grep i snøføre? Trodde det var slik at gummiblanding som gir bra grep på snø gir dårligere grep på tør asfalt, men hovedsakelig på sommervarm asfalt fordi den blir for myk. Må vel bare innse at dekkvitenskap er over min forstand.
Er hvertfall fornøyd med mine piggfrie dekk. Har klart meg uten uhell de årene jeg har kjørt piggfritt.


En del forenklet kan man vel si at piggdekk gir bedre grep på hard snø og is pga piggene, og dermed kan ha en gummiblanding som er mere tunet mot asfalt enn piggfrie. Selv har jeg kjørt piggfrie siden de kom, hater knatringen og dritten fra piggene...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Henning76

Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

turfsurf

Sitat fra: Henning76 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:29
Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.

Det ironiske her er att vil du ha best grep på bar asfalt over tid, så er piggdekk å foretrekke foran piggfrie...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA