Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvit eller perlehvit, pro / contra ?

Startet av Teslanewbie, fredag 10. januar 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

janmb

For min del er valget mye mer komplisert enn som så.

Man må sammenligne 1-2 år gamle dekk, pigg vs. piggfritt. Da er fort bildet et helt annet - avhengig av kjørestil.

Jeg kjører 95% av vinteren på våt asfalt som overhodet ikke er glatt. Jeg orker helt enkelt ikke å kjøre så forsiktig i svinger, rundkjøringer, nedbremsinger og aksellerasjoner som må til for å ta vare på piggene på slikt føre. Piggdekk som er fullstendig nedslitt/ødelagt på grunn av hard kjøring på bart underlag blir bare en falsk trygghet som støyer og forurenser mer på kjøpet.

Så kort sagt, skulle gjerne kjørt pigg, men det er ikke praktisk fornuftig for min del.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på fredag 03. januar 2014, klokken 15:06
Så kort sagt, skulle gjerne kjørt pigg, men det er ikke praktisk fornuftig for min del.
For min del er hovedgrunnen til å droppe pigg den forferdelige piggstøyen man må leve med halve året om man går for pigg. En lydløs bil som Model S blir plutselig mye mer bråkete enn en dieselpurke på piggfritt... En god nr 2 er svevestøv/forurensning.

Det hele understøttes av at jeg har god erfaring med piggfritt de siste 12 årene, selv i pressede og uventede situasjoner. En god sjåfør kjører etter forholdene, og kjører seg hverken fast eller havner i ulykke. Kjører man seg fast eller krasjer pga diffen mellom pigg/ikke pigg har man feilet som sjåfør....

Og etter fire måneder bak rattet i Model S kan jeg ikke si annet enn at Model S er en knakandes god vinterbil, selv med nesten 400hk og rwd, atpåtil med piggfrie dekk. Min skepsis/frykt er gjort til skamme, og kona som var enda mer skeptisk elsker bilen på vinterføre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 15:10
Det hele understøttes av at jeg har god erfaring med piggfritt de siste 12 årene, selv i pressede og uventede situasjoner. En god sjåfør kjører etter forholdene, og kjører seg hverken fast eller havner i ulykke. Kjører man seg fast eller krasjer pga diffen mellom pigg/ikke pigg har man feilet som sjåfør....

Det kan ikke oppsummeres stort bedre enn det.

Hovedforskjellen handler egentlig mest om hvor komfortabel (trygg) man føler seg... Og det er ikke nødvendigvis sunt å føle seg for trygg heller, selv om det er behagelig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cs erlend

Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 15:02
Hva må til for at kaliperne foran skal bremse også? såvidt jeg husker er det små kalipere på alle fire hjul for parkbrems?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Eneste muligheten er å holde inne bremsepedalen - noe som kan være litt slitsomt dersom bilen skal stå parkert en stund......
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

sondell

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5... Synes det kan bli litt risky med piggfritt på denne bil... Ser for meg at bilen lett sklir når den står parkert i litt helling... Etc..

Hvis du ofte kjörer der det er veldig bratt og isete så er vel pigg bra. Ved flatt underlag bör vel friksjonskraften og tyngdekraften vokse proporsjonalt? Har som jeg skrevet tidligere aldri hatt problem med piggfrie dekk på tunge kjöretöy, men da har jeg riktignok brukt kjettinger opp bratte fjellskråninger (hadde nok trengt det uansett...). Eneste gang jeg har begynt å skli bakover med en turistbuss burde jeg ikke värt ute på veien i det hele tatt. Men kunne ikke stoppe mitt på fjellet heller når det begynte å regne...
Er også veldig overrasket over hvor god Tesla S er på vintervei. Har klart meg på glattisen, regn ved minusgrader, takket väre lav hastighet. Uten lav hastighet hadde ikke pigg hjelpt noe heller.
Kjörer nå på piggefrie dekk. Har veldig bratt oppkjörsel hjemme. Har kommet meg opp i forhold som en tidligere Skoda Fabia MED piggedekk ikke klarte i det hele tatt (riktignok fremhjulstrekk og oppoverbakke, men likevel, gikk ikke å rygge opp heller iof...).
Har snökjettinger i bilen, de rekommenderte fra Tesla, i tilfelle det skulle bli for ille.
Svevestöv blir jo veldig ille med pigg på tunge kjöretöy.
Synes også det er synd det ikke gjöres dekktester på 2 år gamle dekk. Piggene på min bil ville värt slipt ned helt allerede gjetter jeg, hvis jeg hadde hatt piggedekk :).
De farligste forholdene er jo plutselig glattis på asfalten. Hvis en da holder normal hastighet så hjelper ikke pigg uansett.
At bilen skal begynne å skli av seg selv når den står parkert ser jeg som meget usannsynlig. Friksjonkraften er jo også större så lenge det ikke sklir enn når det först begynner å skli. Er det så bratt og så glatt så skal man ikke parkere der. Skal väre rimelig bratt for at den skal begynne å sli av seg selv fra stillestående.

sn0le

Kjør med det man vil.
Men ha i bakhodet at forskjellen mellom pigg og piggfritt blir mindre når dekkene eldres.
Kjører selv med piggfritt på en bil som veier ca 2 tonn.
Problemstillingen med lengre bremselengde på piggfritt løser jeg ved å senke farten etter forholdene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sondell

Sitat fra: sn0le på fredag 03. januar 2014, klokken 18:56
Kjør med det man vil.
Ironi? ;) Trenger vel ikke en slik tråd hvis man vet hva man vil ha...

Brede

Jeg hadde et par opplevelser både med og uten på min forrige bil på 2,7 tonn som gjorde at jeg nå valgte piggdekk, iallefall til jeg blir tryggere på bilen.

Nå er det vel ikke noe problem å kjøre piggfritt, ei heller på glatta om en avpasser farten og kjører etter forholdene.
Problemet er bare at det er flere andre på veien som ikke gjør dette og når lastebilen kom seilende på tverra på glattisen så var iallefall jeg glad i piggdekkene mine..

Harlex

Har nokian piggfritt og har kjørt 6000km på dem. Stort sett vått og slaps men også vinterføre på Hardangervidden.... Angrer ikke på valget og har hatt ingen skumle episoder eller situasjoner der jeg har stått fast.....Jeg har også kunne unnet meg litt frisk kjøring uten å tenke på at evt. pigger ligger igjen i asfalten...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Birger

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Stiania79 på fredag 03. januar 2014, klokken 14:16
...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)

Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.

Stian

På Vestlandet er det regn og is... Er det noe sted som det behøves piggdekk er det på Vestlandet , det er min erfaring...

Min erfaring er motsatt. Men Vestlandet er stort og med store variasjonser.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

sn0le

@sondell:
Hehe. Var ment seriøst. Om man føler seg tryggere med piggdekk så velger man det, og om man føler at piggfritt er trygt, så velger man det.
Kommer til å kjøre piggfritt på TMS'en om jeg ender opp med å kjøpe en.
Stort sett er det såpass dårlig vinterføre rundt Oslo at piggfritt er mere enn bra nok. De dagene føret er ille så får man holde kjøringen til et minimum og kjøre med huet. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: sn0le på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:34
Om man føler seg tryggere med piggdekk så velger man det, og om man føler at piggfritt er trygt, så velger man det.

Dette med trygghet er et begrep man burde slutte å betrakte som udelt positivt og heller ha et mer nyansert syn på.

En bilist som føler seg trygg eller "er trygg på bilen" er etter min mening oftere et problem enn det er noe positivt. Sure, det føles bra å føle seg trygg. Men det er i seg selv med på å gjøre de fleste til en farligere sjåfør.

Når det er sagt mener jeg selvsagt ikke folk skal velge dårlige løsninger for å føle seg utrygge og dermed være mer forsiktige og oppvakte i trafikken, men man skal heller aldri kjøre fortere med piggdekk enn man ville gjort med piggfritt fordi man mener/tror piggdekkene er bedre. Selv om man tidvis kan ha rett er det definitivt tidvis IKKE rett også, og det er i de situasjonene det er fint at de med piggdekk faktisk ikke bruker opp all marginen sin på falsk trygghet.

Brede

Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.

Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall.  :)

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.

Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall.  :)

Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21

Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...

Se denne lenke , scroll ned til innlegg #10

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/20518-Where-to-put-jack-stands-on-Model-S

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA