Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Milner ElectriCar

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 27. september 2008, klokken 21:09

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Dansk elbilkomite har laget en fin guide angående kjøp av brukte elbiler.

Den kan du lese her

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Dette er nok en oppdatering av et gammelt skriv.

I batteriomtalen er der desverre en del feil i artikkelen, og det bemerkes spesielt at det hevdes at NiCd batteriene aldri må lades før de er under 10% gjenværende kapasitet.

Dette er direkte feil, og mange har nok kjørt i stykker batteripakker i et forsøk på å stadig tømme pakken sin.

NiCd bilene kan lades fra hvilket som helst ladenivå, og hva tid som helst. Der er kun noen få enkle ting å passe på:

- Lad før bruk, ikke etter bruk. På PSA er der ingen grunn til å begrense overladingen. Forsøk på å begrense overladingen ved å avslutte ladingen tidlig, kan ironisk nok medføre for mye overlading, da bilen etter 1000 Ahr lading "låser" seg i utligningslading, og må få fullføre denne før den går tilbake til normal lading som er full lading +15% av tilført som overlading.

- Ikke la fullt oppladede batterier stå ubrukte, for så å tømme pakken. Da oppstår ugjevnheter, og fare for reverserte blokker.

- Lad opp, og tøm batteriene 1-2 ganger i måneden.

-Fyll vann før bilen blir for tørst. Noen biler trenger vann etter så lite som 3000 km. Noen kan kjøre helt til vannlyset kommer på.  Det annbefales vannservice etter 500 Ahr overlading, ikke 870/970/1050 timer, som vannlyset kommer på på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. september 2008, klokken 09:36
I batteriomtalen er der desverre en del feil i artikkelen, og det bemerkes spesielt at det hevdes at NiCd batteriene aldri må lades før de er under 10% gjenværende kapasitet.
Som du sier så er dette helt feil.

Men jeg treffer stadig folk som mener de følger våre anbefalinger til punkt og prikke, og som kjører bilen tom mer eller mindre hver gang (helt til lyset kommer på og noen helt til bilen ikke går lenger).

Min erfaring er at dette er utrolig skummelt etterhvert som batteriene nå begynner å bli gamle. Man behøver ikke å kjøre til ladelyset kommer på (ihvertfall ikke hver gang). Er du nede i 5-10% så er det godt nok, og man risikerer ikke å presse en pakke som begynner å bli gammel, men som ellers fungerer veldig bra.

Forøvrig en veldig god oppsummering.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Matheus

Har dere lest dette?
http://www.danskelbilkomite.dk/report.pdf
Hva dere syns, har han rett? Er batterier fra etter 2001 problemfrie?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Dessverre nei.

Faktisk har vi best erfaring med 1999 årgangen, mens 2003 og 2004 årgangene oppførte seg "rart", hadde gjerne dårlig kapasitet og høy indre motstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA