Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til turplanlegging: Trondheim-Florø-Averøy. Dårlig ide?

Startet av Quintilian, fredag 10. januar 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Har forsøkt å lese meg opp på ladefronten, men skjønner rett og slett ikke alle begrepene, og hva jeg "trenger eller ikke trenger", så jeg våger meg utpå med et direkte spørsmål istedet ...

Vi bygget hus i sommer, og jeg ba elektrikeren legge inn "3-fase 400v" for fremtidig lading av el-bil... De monterte også opp en rød kontakt i garasjen av typen på de vedlagte bildene....

Så til spørsmålet:
1) Er det Teslas ventede "røde adapter" jeg kan bruke på denne? Eller må jeg skaffe noe 3-parts?
2) Kobler jeg bare adapteret mellom UMC og vegg-kontakten og så får jeg "full pupp"?
3) Kan noen bekrefte at jeg FAKTISK har 3-fase 400v 32A (som jeg tror?) - Eller er dette noe annet?
4) Behøver jeg en "annen UMC" eller en "Salto" eller "whatnot" for å få utynttet dette, eller kan jeg gjøre som jeg foreslo under "pkt 2"?
5) Når dette er koblet opp optimalt, hvor raskt går det da å lade bilen i antall timer fra tomt til fullt? Hvor mange kw/time får jeg? (S85, leveres i mars/april)

:)
Quintlian



Bjørn

Sitat fra: Quintilian på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:33
Hei!

Har forsøkt å lese meg opp på ladefronten, men skjønner rett og slett ikke alle begrepene, og hva jeg "trenger eller ikke trenger", så jeg våger meg utpå med et direkte spørsmål istedet ...

Vi bygget hus i sommer, og jeg ba elektrikeren legge inn "3-fase 400v" for fremtidig lading av el-bil... De monterte også opp en rød kontakt i garasjen av typen på de vedlagte bildene....

Så til spørsmålet:
1) Er det Teslas ventede "røde adapter" jeg kan bruke på denne? Eller må jeg skaffe noe 3-parts?
2) Kobler jeg bare adapteret mellom UMC og vegg-kontakten og så får jeg "full pupp"?
3) Kan noen bekrefte at jeg FAKTISK har 3-fase 400v 32A (som jeg tror?) - Eller er dette noe annet?
4) Behøver jeg en "annen UMC" eller en "Salto" eller "whatnot" for å få utynttet dette, eller kan jeg gjøre som jeg foreslo under "pkt 2"?
5) Når dette er koblet opp optimalt, hvor raskt går det da å lade bilen i antall timer fra tomt til fullt? Hvor mange kw/time får jeg? (S85, leveres i mars/april)

:)
Quintlian




Dette er en 16A 400v kontakt. denne kan du trykke UMC'n m det røde adaptret rett inn i (når det kommer engang) og få 11kw ut av, og utnytte UMC'n 100% og enkeltladeren din om du har det.. dvs foreløpig får du "bare" 9kw fordi det ligger en SW begrensing og gir deg kun opp til 13A..
Har du dobbeltlader får du ikke utnyttet denne, da må du ha 32A 400v kontakt (ser likens ut m har en litt større diameter) + en 3'parts "veggboks" m type 2 utak på.. :)
Denne vil lade din 85 fra tomt til 100% på ca 8t når den oppdat. som gir 16A i 6t kommer på nyåret.. nå, m 13A vil jeg tro ca 9-10t. :)

Forøvrig er du en av dem svinheldige som har tilgang på 400V i huset.. og mange her ville gitt en arm for å ha samme mulighet..! ;)

Også_Øyvind_H

Kjapt svar fra inkompetent økonom:
1) Jupp
2) Jupp, når den kommer
3) Nope, du har trefase 400V 16A
4) Som pkt 2 om du får adapter
5) 11 kW, ca 8 timer ladetid (?)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

Er vel 16 A det der. Riktig stikk for Teslas røde adapter. Gir "full pupp" hvis du har enkeltlader (11kW.)

Har du dobbeltlader får du ikke utnyttet dens kapasitet, men det gjør ingenting siden det er hjemme. På tur trenger du fart. Da burde du kjøpe en type 2 til type 2-kabel med 32A-støtte for å utnytte 22kW (såfremt du har dobbeltlader.)

laumb

Kjøp type 2 kabel for 32A selv med enkeltlader - da får du ladet med 32A enfase der det er beste valg (framfor 16A). ;)

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 05:59
Kjøp type 2 kabel for 32A selv med enkeltlader - da får du ladet med 32A enfase der det er beste valg (framfor 16A). ;)

Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Quintilian

Strålende - tusen takk for alle svar :-)

Jeg har bestilt dobbeltlader, og hadde vel egentlig trodd at med 400v så skulle jeg fått utnyttet den ... Alternativet da er vel å bestille slik "Salto-boks" og koble på 400v 32A i huset, men det blir vel riktig så dyrt? (Har ikke folk snakket om 15-20k?)

Quintilian

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 06:57
Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 05:59
Kjøp type 2 kabel for 32A selv med enkeltlader - da får du ladet med 32A enfase der det er beste valg (framfor 16A). ;)

Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.

Stemmer, dette er min praktiske erfaring med 32A enfase fra Type 2 ladestolpe, eller foreløpig 13A som er begrensingen. Da ga denne 230V 1fas 32A ladestolpen meg nøyaktig det samme som en schuko tilkoblet UMC, nemlig 230V 13A og en ladehastighet på 13 km/t

Jeg opplever at 32A blått adapter er mye bedre på samme uttaket, da får jeg 230V 32A og 30-34 km/t
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

laumb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 06:57
Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.


Ok. Dette var argumentet du brukte til meg i en annen tråd for *insert antall millioner innlegg siden*.Regner med at dette da var i forkant av den kunnskapen vi nå besitter.Forøvrig; Hvorfor får man da ikke 32A enfase? En del av den "midlertidige" softwarebegrensningen? Uansett, 16A Type 2 kabel støtter ikke 32A enfase - så sånn sett er 32A kabel veien å gå uansett?Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.

eclipse

Sitat fra: Quintilian på fredag 03. januar 2014, klokken 08:10
Strålende - tusen takk for alle svar :-)

Jeg har bestilt dobbeltlader, og hadde vel egentlig trodd at med 400v så skulle jeg fått utnyttet den ... Alternativet da er vel å bestille slik "Salto-boks" og koble på 400v 32A i huset, men det blir vel riktig så dyrt? (Har ikke folk snakket om 15-20k?)

Quintilian

Et godt råd er å la det være slik det er, ikke kast bort penger for å oppgradere til 32A (hvis du ikke får gjort det skikkelig billig da)

Du vil finne ut at 11kW er massevis av kraft hjemme, det er ytters sjelden du har tomt batteri når du kommer hjem. Jeg vil nesten si at du må bruke bilen til taxi for å forsvare en oppgradering.

Eneste grunnen til å installere en Saltoboks eller liknende er å få et fast opplegg og slippe UMC hjemme. Da ville jeg heller bygget en ladestasjon inn i sikringsskapet i garasjen eller en liten ekstern som jeg koblet til det røde stikket du har.

Du finner dem her:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Men hadde jeg vært deg så ville jeg tatt levering og sett hvordan det gikk med det jeg har, ikke stress med dette med lading, det er helt unødvendig og egentlig en ting en del her inne er opptatt av fordi de er generelt interesserte i temaet.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 06:57
Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.


Ok. Dette var argumentet du brukte til meg i en annen tråd for *insert antall millioner innlegg siden*.Regner med at dette da var i forkant av den kunnskapen vi nå besitter.Forøvrig; Hvorfor får man da ikke 32A enfase? En del av den "midlertidige" softwarebegrensningen? Uansett, 16A Type 2 kabel støtter ikke 32A enfase - så sånn sett er 32A kabel veien å gå uansett?Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.

Jeg har enkeltlader, man får 13A av denne ladestolpen i dag, 16A i fremtiden håper jeg.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 08:29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 06:57
Nei, det er feil. Med enkeltlader vil man kun få 16A fra offentlige Type 2 ladeststolper.


Ok. Dette var argumentet du brukte til meg i en annen tråd for *insert antall millioner innlegg siden*.Regner med at dette da var i forkant av den kunnskapen vi nå besitter.Forøvrig; Hvorfor får man da ikke 32A enfase? En del av den "midlertidige" softwarebegrensningen?

Nei, det er permanent. Det er fordi ladesystemet til Tesla er bygget slik at hver lader er delt opp i 3 stk. 16A deler. En Type 2 stolpe på 3x16A vil altså fore hver dellader med 16A. Mens en Type 2 stolpe på 1x32A vil kun fore en dellader, og den takler kun 16A om du har enkeltlader (32A går bra med dobbeltlader fordi du da har 3 delladere på 32A istedenfor).

Blått adapter i kombinasjon med UMC fikser dette ved å laske en fase inn over alle 3 delladerne. Dette er en "ustandard" kobling som ikke følger Type 2 standarden, men som også gjør at hver dellader ser 10,67A (32/3).

Folk fikk heller ikke ut mer enn 16A fra Salto-boksene i starten, før leverandøren fant ut at de måtte gjøre samme lasking i disse. Men dette vil nok aldri bli gjort i offentlige Type 2 stolper.

Så konklusjonen er: Om du vil lade med 32A fra 32A enfase Type 2 offentlige ladestolper må dobbeltlader bestilles.

Et omvei finnes, den innebærer å modifisere en Type 2 kabel med intern lasking i pluggen på bilsiden. Men da må man ha en egen Type 2 kabel til enfase, og en annen til trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 12:23

Nei, det er permanent. Det er fordi ladesystemet til Tesla er bygget slik at hver lader er delt opp i 3 stk. 16A deler. En Type 2 stolpe på 3x16A vil altså fore hver dellader med 16A. Mens en Type 2 stolpe på 1x32A vil kun fore en dellader, og den takler kun 16A om du har enkeltlader (32A går bra med dobbeltlader fordi du da har 3 delladere på 32A istedenfor).

Blått adapter i kombinasjon med UMC fikser dette ved å laske en fase inn over alle 3 delladerne. Dette er en "ustandard" kobling som ikke følger Type 2 standarden, men som også gjør at hver dellader ser 10,67A (32/3).

Folk fikk heller ikke ut mer enn 16A fra Salto-boksene i starten, før leverandøren fant ut at de måtte gjøre samme lasking i disse. Men dette vil nok aldri bli gjort i offentlige Type 2 stolper.

Så konklusjonen er: Om du vil lade med 32A fra 32A enfase Type 2 offentlige ladestolper må dobbeltlader bestilles.

Et omvei finnes, den innebærer å modifisere en Type 2 kabel med intern lasking i pluggen på bilsiden. Men da må man ha en egen Type 2 kabel til enfase, og en annen til trefase.

Har du ikke 6 delladere (3 pr lader) på 16A hver? Og du drar da 16A pr lader mot en 32A 1-fase stolpe?

Dette er forøvrig informasjon hverken jeg eller Teslarepresentant var godt nok kjent med når jeg bestilte bilen og endret til enkeltlader istedet for dobbeltlader. Jeg vil derfor ha en dialog med DS nå om å få ettermontert dobbeltlader, og håper på at de drar litt goodwill på dette pga dårlig informasjon og lar meg montere den til en pris som nærmer seg den originale prisen ved bestilling. Hvis de ikke vil dette så får dere i alle fall opplyst hva ettermontering av dobbeltlader vil koste for alle sammen, for jeg angrer ganske sterkt på at vi endret til enkeltlader way back when...
Elbilist

ekaram

Hei
Fikk du snakket med DS og ettermontert dobbellader? Jeg tror vi er mange i samme situasjon. Jeg også hadde en dobbellader på bestilling som jeg tok ut på siste minutt. Trodde at når UMC med blå adapter kan bruke 32A, det skulle også en Type 2 kontakt mot 32A. Men nei, det viser seg at Type 2 er begrenset til 13A (snart 16A). Skjønner ikke hvorfor
Spørsmål: hvor mange km/timen får mann hvis bilen har kun en lader og er koblet med type 2 til en stasjon som har 3 x 16A?

HKS

Sitat fra: ekaram på tirsdag 08. april 2014, klokken 21:43
Hei
Fikk du snakket med DS og ettermontert dobbellader? Jeg tror vi er mange i samme situasjon. Jeg også hadde en dobbellader på bestilling som jeg tok ut på siste minutt. Trodde at når UMC med blå adapter kan bruke 32A, det skulle også en Type 2 kontakt mot 32A. Men nei, det viser seg at Type 2 er begrenset til 13A (snart 16A). Skjønner ikke hvorfor
Spørsmål: hvor mange km/timen får mann hvis bilen har kun en lader og er koblet med type 2 til en stasjon som har 3 x 16A?
Det er flere her som har blitt feilinformert av Tesla angående muligheten til å lade med offentlig 32A enfase type 2. Jeg fikk også forsikringer av Tesla om at det kun var på 400V/32A man trengte dobbeltlader.

Det er en forumbruker som nå har tatt opp dette med Forbrukerrådet, så vi får se hva Tesla kommer med av svar. Mer informasjon i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.0.html
Tesla Model S 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA