Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CHAdeMO adapter lansert

Startet av fummul@hotmail.com, fredag 10. januar 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

Oreo

#45
Akkurat testet 22KW laderen på Storlien. Rygget inntil og plugget i. Før jeg rakk å finne fram Fortum RFID'en og telefonen, i tilfelle SMS,  var ladinga starta.

Testet den røde kontakten, men den hadde ingen strøm.
Rakk dessverre ikke å sjekke laderen i Åre.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Bjørn

jepp den er gratis på storlien.. (tror den er det stort sett i sverige) :)

Synd at den 400V kontakten var død da.. kjekt å ha i tilfelle det er opptatt.. Men mulig dem har stengt den pga for lite kapasitet..

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:38
Synd at den 400V kontakten var død da.. kjekt å ha i tilfelle det er opptatt..

Det samme gjelder Ishavsveiens 3 ladesteder langs E6. Null strøm i 32A 400V kontakten dessverre. Når det i tillegg ikke er noen Type 2 ladestolpe der er det ekstra kjipt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:59
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:38
Synd at den 400V kontakten var død da.. kjekt å ha i tilfelle det er opptatt..

Det samme gjelder Ishavsveiens 3 ladesteder langs E6. Null strøm i 32A 400V kontakten dessverre. Når det i tillegg ikke er noen Type 2 ladestolpe der er det ekstra kjipt.

Jah..  :(
Nei hvorfor gjøre det enkelt når man ikke kan tjene penger på det..  >:(

bb

Sitat fra: Oreo på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:05
Testet den røde kontakten, men den hadde ingen strøm.
Rakk dessverre ikke å sjekke laderen i Åre.
Takk for tips. Jeg har sendt en mail til Bjørn Ove Berthelsen. Han jobber i Trondheim kommune og er mye involvert i ladestasjonene på Green Highway. Det hadde vært fint om det var strøm i den kontakten. Da kan i alle fall to Teslaer lade der med brukbart hastighet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Quintilian

Hva er status for lading i Storlien?

Dama skal kjøre dit i ettermiddag og er avhengig av å lade før hun returnerer til Stjørdal...

Hun har med seg Schuko, Rød & Blå kontakt + ladenøkkel fra den norske elbilforeningen (skjønner at den ikke virker over grensa; men kanskje på norsk side om det er noe langs veien?)...

Har ingen RFID-kort eller egen Type-2-kabel...

Er det muligheter? :)

Bjørn

#51
Sitat fra: Quintilian på onsdag 09. april 2014, klokken 10:20
Hva er status for lading i Storlien?

Dama skal kjøre dit i ettermiddag og er avhengig av å lade før hun returnerer til Stjørdal...

Hun har med seg Schuko, Rød & Blå kontakt + ladenøkkel fra den norske elbilforeningen (skjønner at den ikke virker over grensa; men kanskje på norsk side om det er noe langs veien?)...

Har ingen RFID-kort eller egen Type-2-kabel...

Er det muligheter? :)

Trenger ingenting der.. ! :) Gratis type2 22kw m kabel..

Edit: se forøvrig øverst på denne siden..! ;)

Quintilian

Takk for svar Bjørn!

Jeg kikket forøvrig øverst i tråden uten å bli klokere av den grunn :-D...

Oreo

#53
På Storlien er det to ladestolper og en CHAdeMO ladestasjon.
Om du ser rett bak bilen min så ser du ladestolpen hun må bruke. Der henger det en Type1 og en Type2 kabel allerede (merket Type1 og Type2). Type1 er J1772 som brukes til saktelading av bl.a. Leaf og trillingene.

På den ladestolpen ved siden av, altså nærmere butikken, er det også merket Type1 og Type2 med tilhørende kabler. Den bør hun ikke bruke med mindre den lengst fra butikken (da snakker jeg IKKE om CHAdeMo/CCS laderen) er opptatt, da denne har mindre ampere.
(Butikken er mot høyre utenfor bildet).

Altså bruk den andre ladeSTOLPEN fra butikken.

Et tips til dem som kanskje ikke bruker å lade med eksterne ladekabler (min kone f.eks) så ofte, er at en må dobbeltklikke på taket (av nøkkelen ja ::)) for å låse opp ladekontakten på bilen, for å få ut ladekabelen.
(beklager om noen syntes dette er banalt, men jeg veet noen må ha ting med teskje).

Edit: Med mindre du har greid å anskaffe et CHAdeMO adapter har en Tesla ingenting å gjøre foran ladestasjonen lengst fra butikken, altså den du ser opplyst på bildet som det står EVPower på.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Dice

Å herregud... Jeg burde ha lest denne tråden før jeg dro på påskeferie  :o

Ladet Teslaen opp til maks før jobb på fredag (503 rated), brukte den noe på dagen. Da jeg satte kursen mot Åre hadde jeg vel ca 440 rated. Vel framme i Björnen har jeg 190 rated igjen på "tanken". Siden hytta har motorvarmer utenfor, tenkte jeg at lading ikke var et problem... Duh! Må ut å trykke på knappen hvert 30' minutt  :'(. Lørdag morgen har jeg 233 rated på "tanken". Skal prøve å lade litt i sentrum når vi spiser middag i kveld...

Synes jeg kjørte ganske økonomisk på vei hit, men piggdekk og høydemeter drar ganske mye strøm. Mulig jeg har litt lite luft i dekkene også. Er det noen som har erfaring med hvor mye mindre man bruker på vei ned fra fjellet? Det bør vel gå bra hjem igjen med ca 200 rated på "tanken@?

Oreo

@Dice, du bruker så og si ingenting fra riksgrensen og nedover til Meråker.
Når du sier hjem igjen antar jeg du bor i Trh? Du kan jo alltids spe på med noen kW på Storlien på vei hjem da.
Når jeg kjørte Klæbu-Trondheim(der bilen stod hele arb.dagen og fikk sikkert noen km mindre)-Åre-Klæbu, startet jeg med 98-99% SOC. Jeg husker ikke helt alle siffer med forbruk, men er glad for at jeg fikk ladet 40km rekkevidde på Storlien på vei hjem. Ved veis ende hadde jeg 17km igjen. Det var nok ikke den mest økonomiske kjøringa på vei til Åre. Legger til for referansens skyld at jeg har Nokian Hakka R2 med 50psi.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

glemmestad

Etter det jeg har opplevd er det STORE forskjeller basert på høydekurven, over en gitt distanse. Elbiler bruker energi på å kjøre oppover (motvirke gravitasjonen), men denne energien er da liksom "oppsamlet" og brukes i samband med batteriets energi på vei nedover igjen. Energi forsvinner ikke.

Ble det litt for teknisk? :)

I så fall er nok det korte svaret "Ja!" (Selv om jeg ikke vet akkurat hvor mange høydemeter forskjell det er fra avreise til mål der du skal kjøre).

Dice

#57
Ja, bor i Trondheim. Hakka 7, men har ikke sjekket PSI etter jeg fikk bilen av Tesla for et par uker siden. Sikkert rundt 45 PSI, så jeg blir kanskje fylle litt mer luft før jeg drar hjem? Jeg har bare med meg UMC med shucko og blått adapter. Lader litt i Åre i kveld, og stopper på Storlien hvis ladeangsten melder seg  :o.

Neida, ikke for teknisk. Jeg forstår at noe av energien man legger inn i oppoverbakke får man igjen i nedoverbakke. Har ikke hel funnet ut ideell hastighet for økonomisk kjøring, men det finnes sikkert ganske mange utregninger på dette forumet om rullemotstand, aksellerasjon, osv  :P. Det lille jeg så når jeg kjørte til Åre var at hvis jeg lå i overkant av 100 km/t og aldri dro på mer enn 40 KW (eller hva det står på høyresiden av speedometeret), så klarte jeg å ligge godt ned mot rated.

Takk for svar!  ;D

Togge

#58
Var i Østersund i helga, der fikk jeg ladet på ny "snabblader" ved Lilleænge kjøpesenter. Ligger ved E14 rett øst for sentrum. Fikk god kontakt med de som jobber med Green Highway. Det er stort fokus for å bli ferdig med denne til sommeren. De monterer 11kW Type 2 ladere. Sitat fra Green Highway:
Snabbladdstationer i Storlien, Trångsviken, Birsta/Sundsvall och Lillänge klart. Åre, Storsjöstrand, Funäsdalen och Sveg byggs i sommar.
Dessutom installerar vi 22 kW vis ett antal smartladdstationer, t.ex Storsjöbadet och Turistbyrån i Östersund.
Opplevde kjæmpeservice ang lading.
Hel-elektrisk bilpark.

Philippo10

Noen som har vært i Åre by i det siste? Skal dit til helgen, fungerer type 2 laderen som den skal?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA