Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Muffinman, torsdag 09. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

Muffinman

Som en følge av årstiden blir det mye kjøring i mørket for tiden, og denne vinteren har det vært lite snø hvor jeg ferdes. Våte, bare veier er derimot et vanlig innslag. Det betyr at mengden lys reflektert fra veien blir liten, og lysmengden fra skjermene relativt sett blir større. Den store skjermen later til å være den mørkeste av de to samtidig som den ikke er plassert i synsfeltet, men den lille lar seg ikke dimme ned tilstrekkelig for å ikke være sjenerende - spesielt når timene bak rattet blir mange under slike forhold. Den siste timen av en mørk og fuktig etappe på 30+ mil blir direkte slitsom på grunn av dette for min del.

Jeg antar at det ikke lar seg gjøre å dimme skjermen ned under minimum, men jeg har en teori om at å gjenopprette lysmengden fra hovedlysene til 35W kan redusere problemet da den relative forskjellen mellom lyset som kommer inn frontruta og det som kommer fra skjermen blir mindre.

Tanker rundt dette?

HKS

Her er det nok mye smak og behag. For min del synes jeg det er mer slitsomt med lyset fra møtende trafikk hvis der er for mørkt i bilen. Så jeg har på ambient light, og dimmer ikke skjermene ned til minimum.
Tesla Model S 90D

Muffinman

#2
Presiserer at dette ikke er et problem på annet enn de lengste turene, og kun når det er stupmørkt og våt, bar asfalt. Hvor det er belysning langs veien er det ikke problematisk. Heller ikke når det er hyppig møtende trafikk, da vil man selvfølgelig bli mest "blendet" av den.  Jeg kjører dog lange etapper langs kysten hvor eneste lyskilde er fra bilen, og når øynene tilpasser seg lysmengden gjør lyset fra den lille skjermen at jeg jeg opplever hovedlysene som for svake. Nå er de riktignok ikke mye å rope hurra for, men under disse forholdene ville det hjulpet å kunne dimme ned skjermen ytterligere.

Har faktisk testet med å sette en pappskive foran skjermen, og det eliminerer problemet. Det eliminerer dessverre også en del andre ting man trenger :)

sims


Muffinman

Sitat fra: sims på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:24
Hva med å foliere displayet?
Akkurat det synes jeg høres ut som et godt forslag, spesielt siden jeg opplever at den lille skjermen er i overkant "kvass" under de fleste forhold. Takk for tipset - så spørs det hvilken folie som er egnet...

Havebigfun

Det er åpenbart at slikt lys oppleves forskjellig og dette er ihvertfall aldersavhengig.
Synet blir gradvis dårligere av forskjellige grunner. En av dem er at linsen gradvis mister noe av sin klarhet slik at den blir litt "tåkete". Etterhvert blir dette så omfattende hos noen at det kalles grå stær. Spredningen av lys tiltar således hos de fleste med alderen og kan gi ubehagelige blendingsfenomener.
Således blir vi nok ikke enige om det er blending fra skjermene eller ikke :o

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:17
Således blir vi nok ikke enige om det er blending fra skjermene eller ikke :o
Og det er heller ikke topic i denne tråden. Det er derimot å finne en løsning på et problem jeg opplever med mitt bruksmønster, og i så måte er det vel kun sims som har kommet med noe konstruktivt. Så gjelder det bare å finne en folie som er egnet til å dempe lyset fra skjermen _litt_.  Det faktum at jeg ikke opplever dette i andre biler til tross for 35-40.000 km i året tilsier at noe er annerledes på Tesla``en. Det som er sikkert er at de andre bilene jeg har brukt de siste årene har vesentlig kraftigere hovedlys. Jeg er temmelig overbevist om at mengden lys som avgis av instrumentpanelet er lavere også på disse bilene.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:32
Det faktum at jeg ikke opplever dette i andre biler til tross for 35-40.000 km i året tilsier at noe er annerledes på Tesla``en.

En forskjell her er jo at de fleste andre biler har analoge instrumenter med indirekte belysning, mens Tesla har en skjerm med en mer direkte bakgrunnbelysning. Vet ikke hvor mye dette har å si, men vil tro dette kan være en vel så god forklaring som den du fremsetter.

Støtter også forslaget til sims at om du ikke finner en annen måte å redusere dette lyst på, så må en foliering være en grei løsning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

For å dra tråden tilbake on topic - om noen lager en veiledning for endring fra 25 til 35w xenon samt poster erfaring med endringen hadde det vært flott :)
Kanskje noen på TMC har gjort det?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


S-max

Saab har ein funksjon som dei kallar "nigth panel" har alltid savna denne funksjonen på alle andre bilar eg har hatt/har. Eg synest det er rart at ikkje andre har etterlikna dette. Problemet med folie vil eg anta er i sterkt sollys. Då treng ein truleg max lysstyrke for å sjå alle symbola?
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Øyvind.h

Sitat fra: S-max på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:51
Saab har ein funksjon som dei kallar "nigth panel" har alltid savna denne funksjonen på alle andre bilar eg har hatt/har. Eg synest det er rart at ikkje andre har etterlikna dette. Problemet med folie vil eg anta er i sterkt sollys. Då treng ein truleg max lysstyrke for å sjå alle symbola?
Saabs night panel funksjon er gull ja :) Kombinert med xenon-lampene de fikk på starten av 2000-tallet en gang var det en knallgod langturbil på natten.

Jeg tror ikke nødvendigvis folie blir kritisk. Har så langt ikke slitt med hverken refleksjoner eller vansker for å lese den store skjermen i bilen, selv om jeg har glasstak og også har hatt solen skinnende inn sidevinduet. Tror ikke jeg har måttet justere den til maks noen gang, og skjermen er i permanent nattmodus med ca 50% styrke på dagtid, og ca 15% styrke på natten. På langkjøring kjører jeg den ned i 0%, og det holder fint for meg. Men forstår at andre vil ha det enda mørkere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Solgte 2007 9-3 før jul som jeg var eneste eier på i 100.000 km, og dette har vært bilen jeg har kjørt mest med i perioden. Den hadde night-panel funksjon ja, men denne brukte jeg aldri og jeg betraktet den etterhvert som en gimmick. Instrumentbelysningen kunne i utgangspunktet justeres mye svakere enn nødvendig til nattbruk, og når funksjonen i tillegg slo av flere instrumenter blant annet turtelleren som jeg anser som nødvendig for å kunne kjøre økonomisk/dynamisk med en dieselbil var den ikke nyttig for meg. Bilen hadde dog veldig bra lys og glimrende seter som best kan beskrives ved at man sitter i dem, i forholdt til at man sitter setene i Teslaen.

Anser vel at forslaget om foliering av den lille skjermen vil løse problemet mitt siden den som nevnt er lys nok i andre tilfeller også - merker spesielt at når det er så vidt lyst nok til at den slår over i dagmodus blir den i skarpeste laget selv med lysstyrke på 0. Blir sikkert bra i kombinasjon med oppgradering til 35W på hovedlyktene (men jeg vil ikke være først ut).  Så  gjelder altså bare å finne en passende folie - og der er jeg virkelig blank. Noen som har tips?

Øyvind.h

#13
Kanskje disse har noe? Vet i hvert fall at de gir gode resultat ved toning av lykter.

http://www.lamin-x.com/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Du kan også starte her:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Interior_tilbehor/Solbeskyttelsesfilm-39320/
I praksis blir det uansett prøving og feiling.
Egentlig trenger du bare en rest etter solfilm på vinduene. De som driver med dette har muligens noe liggende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA