Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Muffinman, torsdag 09. januar 2014, klokken 23:51

« forrige - neste »

MyTess


Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:07
Solgte 2007 9-3 før jul som jeg var eneste eier på i 100.000 km, og dette har vært bilen jeg har kjørt mest med i perioden. Den hadde night-panel funksjon ja, men denne brukte jeg aldri og jeg betraktet den etterhvert som en gimmick. Instrumentbelysningen kunne i utgangspunktet justeres mye svakere enn nødvendig til nattbruk, og når funksjonen i tillegg slo av flere instrumenter blant annet turtelleren som jeg anser som nødvendig for å kunne kjøre økonomisk/dynamisk med en dieselbil var den ikke nyttig for meg. Bilen hadde dog veldig bra lys og glimrende seter som best kan beskrives ved at man sitter i dem, i forholdt til at man sitter setene i Teslaen.

Anser vel at forslaget om foliering av den lille skjermen vil løse problemet mitt siden den som nevnt er lys nok i andre tilfeller også - merker spesielt at når det er så vidt lyst nok til at den slår over i dagmodus blir den i skarpeste laget selv med lysstyrke på 0. Blir sikkert bra i kombinasjon med oppgradering til 35W på hovedlyktene (men jeg vil ikke være først ut).  Så  gjelder altså bare å finne en passende folie - og der er jeg virkelig blank. Noen som har tips?

Ta en titt på folieringstråden. Altså de som vurderer å foliere hele bilen. Der er det også mange som skal foliere vinduene. Noen foreslår 15%-30% og det er visstnok mulig å bestemme akkurat styrken du trenger. Det blir sikkert dyrere en biltema-solfilm, men antageligvis helt customized og profesjonelt resultat. Tipper det vil koste deg i underkant av tusenlappen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Voll1

Vi er flere som er følsomme for lys. I tillegg til at skjermene er for lyse (natt med 0%), slutter jeg ikke å irritere meg over "symbolet" som kommer opp i venstre display som indikerer tunnel. Dette er ett hvitt lyssterkt symbol som plutselig "smeller" i øynene straks man kommer inn i tunnelen. Mulig det bare kommer på når man "navigerer". Dette symbolet burde vært mørkere. Hvilken adresse kan man bruke for å sende forbedrings-forslag til Tesla?
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Muffinman

Har også irritert meg over det tunnel-symbolet. Og at når man kommer inn i en tunnel og må slå over på nattmodus manuelt kvitterer bilen ved å skru lysstyrken på fullt før den bytter modus. Ikke bare meg altså :-)

laumb

Bruk 3M Crystalline om du vil prøve dette.

Vanlige filmer får du ikke lysere enn 50%. Crystalline går helt til 90% (nesten gjennomsiktig). Ville prøvd å få tak i en bit 70% på eBay eller noe. Nesten ingen i Norge som fører dette produktet (gudene vet hvorfor - det er dritbra å jobbe med!) - tipper pga pris.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2014, klokken 23:59
Har også irritert meg over det tunnel-symbolet. Og at når man kommer inn i en tunnel og må slå over på nattmodus manuelt kvitterer bilen ved å skru lysstyrken på fullt før den bytter modus. Ikke bare meg altså :-)
Som jeg skrev tidl- jo flere eldre og jo eldre kjøperne er jo flere som irriterer seg.

Black Lemon

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2014, klokken 16:03
Som en følge av årstiden blir det mye kjøring i mørket for tiden, og denne vinteren har det vært lite snø hvor jeg ferdes. Våte, bare veier er derimot et vanlig innslag. Det betyr at mengden lys reflektert fra veien blir liten, og lysmengden fra skjermene relativt sett blir større. Den store skjermen later til å være den mørkeste av de to samtidig som den ikke er plassert i synsfeltet, men den lille lar seg ikke dimme ned tilstrekkelig for å ikke være sjenerende - spesielt når timene bak rattet blir mange under slike forhold. Den siste timen av en mørk og fuktig etappe på 30+ mil blir direkte slitsom på grunn av dette for min del.

Jeg antar at det ikke lar seg gjøre å dimme skjermen ned under minimum, men jeg har en teori om at å gjenopprette lysmengden fra hovedlysene til 35W kan redusere problemet da den relative forskjellen mellom lyset som kommer inn frontruta og det som kommer fra skjermen blir mindre.

Tanker rundt dette?

Jeg forstår deg meget godt! Jeg fikk min første bil med skjerm i høst (Citroën C6) etter kun å ha kjørt eldre biler uten skjermer og med halogenlys. Første langtur i mørtet på 60 mil med sjenerende blending fra skjermen selv om jeg dimmet den til det svakeste. Først senere fant jeg en knapp der det stod "dark" og da forsvant alt lys på hele dashbordet bortsett fra digitalt speedometer og headupdisplay. Det var faktisk ganske behagelig.

Det overrasker meg at TMS kun har 25 w xenon, men amerikanske biler har ofte vært kjent for dårlige lys. Lysmengden må være maks 2000 lumens for å slippe unna krav om automatisk høydejustering og lyktespylere. Ettermontering av xenon eller oppgradering til 35 w på Tesla, vil nok kreve modifisering for godkjennelse for å være i samsvar med regelverket. Kjenner til flere som oppgraderte til xenon på Citroën XM som var kjent for svake lys, men måtte plukke dette av til tross for at den hadde både lyktespylere og automatisk høyderegulering som følge av at den har hydraulisk fjæring og dermed har konstant høyde uavhengig av last etc. Det var ikke tilstrekkelig for Biltilsynet da bilen som sådann ikke var godkjent for xenon.

petersv

Folie er et godt forslag, men jeg lurer på en ting, er du sikker på at det ikke er noe galt med bakgrunnsbelysningen? På min er iallefall begge panelene line lyse/mørke.

Muffinman

Jepp, å bytte til 35W vil nok ikke bli godkjent uten videre. Jeg har dog ikke spesielt store skrupler med å gjøre dette så lenge vi allerede snakker om en projektorlampe som i utgangspunktet gir svært lite strølys. Det blir en overtredelse i en helt annen dimensjon enn å putte inn xenonpærer i en reflektorlampe som er beregnet for glødepærer.

Så lenge man holder seg til 35W og ikke faller for fristelsen til å sette inn 55W - som garantert vil både kunne sees og sjenere motgående trafikk uforholdsmessig - ser jeg ikke dette som så veldig problematisk. Bilen er jo godkjent med 35W i USA, og man blir ikke mer blendet i i EU enn over dammen.

Muffinman

Sitat fra: petersv på fredag 03. januar 2014, klokken 12:07
Folie er et godt forslag, men jeg lurer på en ting, er du sikker på at det ikke er noe galt med bakgrunnsbelysningen? På min er iallefall begge panelene line lyse/mørke.
Får sjekket dette i neste uke, skal bruke en loaner og får vel tilsammen 6 timer i den med mørkekjøring. Skal sammenligne - vil nemlig gå direkte fra loaneren etter vel 20 mil til min egen for nye 20 mil.  Men jeg tror egentlig ikke at det er noe galt - merker meg dog at den store skjermen har bedre sortnivå og kontrast enn den lille. Selv det som skal være sort avgir noe lys.

janmb

Sitat fra: petersv på fredag 03. januar 2014, klokken 12:07
Folie er et godt forslag, men jeg lurer på en ting, er du sikker på at det ikke er noe galt med bakgrunnsbelysningen? På min er iallefall begge panelene line lyse/mørke.

Det kan faktisk henge sammen med noe så enkelt som at dere er ulikt høye og/eller har ulik kjørestilling og derav ulikt observasjonspunkt. Litt annen innsynsvinkel kan fort påvirke opplevd lysstyrke en hel del.


Synes forøvring ideen med folie høres knall ut. Jeg er ekstremt følsom for lys og var veldig nøye med å teste dette ved prøving. Var fornøyd da, men det var i en mørk hall/garage og ikke i så lysslukende omgivelser som mørk og våt vintervei.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Maartensommer

En annen ting som irriterer meg er når hovedskjermen er dimmet til ønsket nivå, er den lille skjermen så mørk at det er vanskelig å se annen informasjon enn speedometeret.  Skulle gjerne hatt muligheten til å justere styrken på skjermene uavhengig av hver andre.

Muffinman

Det med uavhengig justering var faktisk en tanke jeg fikk på vei hjem fra jobb i dag, så der er jeg helt enig. En annen observasjon jeg gjorde var at jeg overhodet ikke opplevde skjermen som for lys på denne turen som gikk på tørr asfalt. Det var riktignok en kort tur med strekninger hvor veien er opplyst, men jeg tror nok at våt vei sluker så mye av lyset fra hovedlysene at det merkes bedre da. Dermed har jeg faktisk tro på at å gjenopprette 35W i hovedlyktene faktisk vil hjelpe i en eller annen grad. Men folie skal jammen prøves - er det lett å få av igjen om man bommer på gjennomsiktigheten?

SitatDet kan faktisk henge sammen med noe så enkelt som at dere er ulikt høye og/eller har ulik kjørestilling og derav ulikt observasjonspunkt. Litt annen innsynsvinkel kan fort påvirke opplevd lysstyrke en hel del.
Dette er et veldig godt poeng, ihvertfall så lenge vi snakker om tradisjonell LCD.

MyTess

Tenkte plutselig på at mine polaroid solbriller sliter med skjermer. Noen som har prøvd å se om skjermen er lesbar med polaroid briller?


Sent from my iPad using Tapatalk

laumb

Polariserte briller med hode på skakke tar bort synligheten.


Anbefaler egentlig å fukte folien bittelitt med beskyttelsesfilmen for limet fortsatt på - og feste den midlertidig til skjermen for et par prøveturen før man bestemmer seg og eventuelt limer den.

Grei nok å ta av - men blir lim igjen som må gnikkes og gnukkes med noe sitrusrens.

Muffinman

#29
Løfter denne. Har nettopp lagt 15% solfilm på liten skjerm på 85D i signaturen, og skal prøvekjøre i kveld. Nå lar skjermen på denne bilen seg dimme betydelig mer enn på vår P85, men det vil nok gi en pekepinn på hvordan det vil fungere på den andre også. Ingen problemer med å se det man trenger i sollys ihvertfall, så det skulle ikke forundre meg om det vil fungere med enda mørkere film når natten senker seg.

Skal legge på P85``en i morgen kveld. DIY kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA