Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Walker, torsdag 09. januar 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

Hamiso

Sitat fra: cra på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:36
Jeg tror ikke det er noen (i alle fall ikke mange) her poå forumet som i fullt alvor mener at syklister forurenser mer enn elbilister. I så fall har de vært elbilmotstandere intil nylig, men ikke lagt av seg behovet for å rakke ned på andre. At vi elbilister søker et pusterom ved å ha det litt moro med samme type argumenter rettet mot syklister kan sikkert oppleves som dumt (det har aldri vært meningen å fornærme syklistene!), men om noen tror slike fossilbil-argumenter rettet mot syklistene er sagt i alvor så er det kanskje på tide å sjekke om slipset sitter for stramt på?

Evt. kan man jo som syklist kjøre tilsvarende argumentasjon mot fotgjengere. Da får man litt innsikt i hvordan det "tenkes" på den andre sida av bordet, og man blir flink til å plukke gress (grasping for straws). ;)  ;D
Det er godt mogleg at elbilistar som stort sett kun køyrer bil, kan finna på å henga seg på hylekoret til bilistar generelt, om at syklistar er i vegen, syklistar er ein fare i trafikken osv. Difor meiner eg at me elbilistar bør vera nøye på kven me rettar skytset mot i forskjellige forum. Og eg meiner me vil vera tent med å framheva syklistane som ein felles alliert.
Dessutan er ironi ikkje alltid så lett å oppfatta når den er skriftleg, uansett slipsknute. Og dette forumet er ikkje berre internt for oss elbilistar.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:36
Jeg tror ikke det er noen (i alle fall ikke mange) her poå forumet som i fullt alvor mener at syklister forurenser mer enn elbilister. I så fall har de vært elbilmotstandere intil nylig, men ikke lagt av seg behovet for å rakke ned på andre. At vi elbilister søker et pusterom ved å ha det litt moro med samme type argumenter rettet mot syklister kan sikkert oppleves som dumt (det har aldri vært meningen å fornærme syklistene!)
+1
Sitat fra: cra på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:36
. . om noen tror slike fossilbil-argumenter rettet mot syklistene er sagt i alvor så er det kanskje på tide å sjekke om slipset sitter for stramt på?
LOL.  Utrolig bra  ;D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elbil fundamentalist

Det er klart at sykkel er en reell trussel mot elbilkjøring; -Luftkvaliteten kan bli så bra at elbilister begynner å sykle.  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

timingbeltkiller

Elsykler forurenser mer enn tråsykler, men betydelig mindre enn elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PerBear

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:03
Elsykler forurenser mer enn tråsykler, men betydelig mindre enn elbiler.

Det er mulig, men kan du dokumentere det?
Husk at en Birken syklist som kjører sykkel til og fra trening bak på sin 2430 kg tunge Audi Q7 har et relativt stort karbonavtrykk. Spesielt hvis vedkommende spiser flysendt Kobebiff med sjampis til forrett og konjakk til dessert etter hver trening! ;D

Da er min Jouleoppsprita velomobil vesentlig mer miljøvennlig, spesielt med 2nd life Lipo celler fra kasserte elscooter batterier - og jeg sykler til og fra trening!...forresten vent litt, det er jo turen som er treningen  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:03
Elsykler forurenser mer enn tråsykler, men betydelig mindre enn elbiler.

Definer det? Har selv elsykkel og vanlig sykkel. Det er 0 utslipp på de. Man lader elsykkelen men hos meg lades av garantert ren kraft.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 23:33
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:03
Elsykler forurenser mer enn tråsykler, men betydelig mindre enn elbiler.

Definer det? Har selv elsykkel og vanlig sykkel. Det er 0 utslipp på de. Man lader elsykkelen men hos meg lades av garantert ren kraft.
Tar du to like sykler med likt bruksmønster så vil elsykkelen forårsake større utslipp ved produksjon fordi den trenger en elmotor og batteri. Videre er det ikke slik at vannkraft ikke har en påvirkning på miljøet, selv om utslippene i produksjonen er minimale.

Så da er det bare å beregne kaloriforbruk ved sykling med/uten elektrisk bistand, gjennomgå sitt eget matinntak og hvor mye av denne maten man må spise for å dekke det ekstra kaloriforbruket uten elmotor, og deretter beregne utslippene ved produksjon av mat som dekker denne diffen  :D

Uansett om man sykler el eller uten el så bidrar man positivt, det er nå min påstand :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. april 2014, klokken 06:38
Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. april 2014, klokken 23:33
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:03
Elsykler forurenser mer enn tråsykler, men betydelig mindre enn elbiler.

Definer det? Har selv elsykkel og vanlig sykkel. Det er 0 utslipp på de. Man lader elsykkelen men hos meg lades av garantert ren kraft.
Tar du to like sykler med likt bruksmønster så vil elsykkelen forårsake større utslipp ved produksjon fordi den trenger en elmotor og batteri. Videre er det ikke slik at vannkraft ikke har en påvirkning på miljøet, selv om utslippene i produksjonen er minimale.

Så da er det bare å beregne kaloriforbruk ved sykling med/uten elektrisk bistand, gjennomgå sitt eget matinntak og hvor mye av denne maten man må spise for å dekke det ekstra kaloriforbruket uten elmotor, og deretter beregne utslippene ved produksjon av mat som dekker denne diffen  :D

Uansett om man sykler el eller uten el så bidrar man positivt, det er nå min påstand :)

Ja, det går vel med litt ekstra til produksjon. Ikke alle elsykler krever så mye mer energi fordi mange av delene er montert for hånd. Men litt ekstra blir det. Man slipper også ut mer co2 på en vanlig sykkel enn på en elsykkel fordi pulsen er høyere og lungene jobber mer. Hehe :)

Aktivitet er uansett positivt. :)  Når jeg sykler på min elsykkel så har jeg omtrent samme puls og bruker nesten like mye energi på den som på den vanlige syklelen fordi jeg liker å leke med racersykler. Jeg skal ta de om det er på flaten eller i bakker. Hehe :)
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Hvorfor sammenligne e.sykler med vanlige sykler?
Hvorfor ikke sammenligne med mopeder?
Da er jeg i alle fall ikke i tvil om hva som er mest miljøvennlig.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA