Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Olatho, torsdag 09. januar 2014, klokken 22:40

« forrige - neste »

Olatho

http://www.greencarreports.com/news/1089425_ford-c-max-solar-energi-concept-using-the-sun-to-charge-electric-car

Men jeg tror det er mer effektivt å lage større solcellekraftverk og transportere energien som strøm, selv om det krever ladeplasser og ledninger...

valvolainen

Dette innebærer jo også at jobben har parkeringsplass ute under solen og denne innretningen står der.
Ialle fall så er det ikke mye sol hjemme når jeg kommer hjem fra jobb:(
Har større tro på hustakmonterte solceller, disse kan ha potensiale. Slike små som er plass til på bil kan umulig tjene inn kostnaden sin. Da må det i så fall være veldig interessant å plassere en slik 'sun retainer' eller hva det ar for noe over huset istedenfor med solceller på taket.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

johncl

Personlig syntes jeg ideen om å dekke taket på en bil med solceller er en god en. Det er meget mulig den ville gitt nok strøm for å kjøle ned bilen på en varm dag i det minste og på den måten forlenge rekkevidden.
Perlehvit Leaf 2014

Goodrun

Ho-ho! En rein gimmick, Solinnstrålinga er maksimalt 1kW/m^2 med høyst 20% virkningsgrad i panelene gir dette kanskje 400W om bilen er parkert i ei skråning så solen faller vinkelrett på. Forslaget om å parkere bilen i sola for å kjøle den ned  8) gjorde at jeg husket forslaget om å montere vindmølle på biltaket  :o  for å lade batteriene under fart, perpetum mobile anyone? Deretter trillet jeg ut av sofaen  ;D
2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Cowboystrekk

Desverre er effekta ikke så veldig stor. Mener at man testa dette på Skoda Octavia og det gav 0,2 kWh under gode solforhold, noe som tilsvarer rundt 3 kWh om sommeren i Norge, kanskje 500 kWh i året? Hjelper såklart det, men forsvarer det hvor mye dyrere bilen blir? Kanskje i.l.a endel år. Det hadde hatt langt mer for seg på f.eks en Leaf hvor det kunne økt rekkevidda med 1-2 mil om sommeren :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

valvolainen

Audi har vel kjørt med solceller på sin A8 i mange år allerede.
Kjøler bilen mens du er popper innom butikken på vei hjem.
Om avgitt effekt står i forhold til brukt effekt skal jeg ikke ha noen formening om, men tanken er jo god, og funksjonen kjekk.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kristian O

Solceller på taket (og andre plasser) er vel ikkje så dumt.
Eksempel: Vi reiser ofte til Spania på ferie sidan vi har tilgang til ei leilighet der. Til no har vi reist med fly, men med Tesla til våren frister det å prøve å kjøre  ;D
MEN: Parkering er i ei lita garasje, som med 95% sannsynlighet er for lita til Tesla. Da må vi parkere ute, ganske langt fra nærmaste kontakt. Bilen blir stort sett lite brukt, så solcelle på taket hadde gitt et betydelig bidrag.
Ser selvfølgelig at det er en enorm forskjell på Spania og Norge, både med tanke på soltimer og bruk.
Likevel, mange elver små osv...
Totalt sett blir det mange kWh om dette blir vanlig på biler, spesielt andre plasser enn i Norge.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA