Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spoiler

Startet av Sveinal, torsdag 09. januar 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

Sveinal

Fant en rød kontakt i nærheten av min parkeringslomme for elbil idag.

Må jeg måle spenning i kontakten før jeg kobler til ladekabelen? Skal uansett spørre om lov til å bruke kontakten. Men er det annet jeg må passe på å spørre om? Det er ikke helt enkelt å lese det som står trykket på kontakten, men jeg mener det er 400V 16A.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

OleJA

Sitat fra: Sveinal på torsdag 02. januar 2014, klokken 11:32
Fant en rød kontakt i nærheten av min parkeringslomme for elbil idag.

Må jeg måle spenning i kontakten før jeg kobler til ladekabelen? Skal uansett spørre om lov til å bruke kontakten. Men er det annet jeg må passe på å spørre om?

Det er forskjellig diameter på disse avhengig av om de er 16A, 32A eller 63A. (Tesla adapter er 16A) De trenger heller ikke være sikret med maks strømstyrke som kontakten tåler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

heimabrygg

Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Lille Lance

Sitat fra: heimabrygg på fredag 03. januar 2014, klokken 00:22
Er det kurant å få overganger fra 32A til 16A, eller må det lages selv?
Høres skummelt ut med overgang fra 32A til 16A ... dersom det det får 32A i en krets som er beregnet for 16A, da vil det bli veldig varmt og muligens brann  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

heimabrygg

Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Tuxedo

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Griffel

Sitat fra: Lille Lance på fredag 03. januar 2014, klokken 08:54
Høres skummelt ut med overgang fra 32A til 16A ... dersom det det får 32A i en krets som er beregnet for 16A, da vil det bli veldig varmt og muligens brann  :o
Sitat fra: heimabrygg på fredag 03. januar 2014, klokken 11:09
UMC trekker vel uansett aldri mer enn 16A?
Sitat fra: Tuxedo på fredag 03. januar 2014, klokken 11:14
Med rød kontakt påmontert trekker den maks 16A, ja.
Hensikten med en sikring er å sikre mot feil. Så lenge at virker som det skal har sikringen ingen funksjon.
Ved å lage en overgang fra 32A til 16A reduseres en av barriærene mot feil. Derfor er det selvfølgelig ikke kurrant.
Ingen vet hva en slik ovegang blir brukt til, om det er til noe som trekker 16 A eller 40.

UMCen trekker egentlig ikke rare greiene av strøm men forteller lader hvor mye den kan få lov å trekke. Så lenge den er helt i orden får lader beskjed om å begrense seg til 16 A, men som alt annet kan feil oppstå; i UMC, i lader, mulige overledninger etc., er de ting en sikring skal sikre imot.

Det er ganske mange beskrivelser av ting som "virker" her på forumet. Ja da, det det "virker", men ganske ofte er det barriærer mot at det utenklige skjer som blir borte, men så lenge alt er i orden skjer det ikke noe galt. Derfor skriver enkelte "dette gjør jeg og ikke noe galt har skjedd". Heldigvis er det som oftest sant, men at det utenklige av og til skjer vet vel de fleste. Noen ganger svikter også aller barriærer men er de på plass er det utenklige gjerne noen ekstra dekader mer utenklig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Lille Lance på fredag 03. januar 2014, klokken 08:54

Her snur du problemstillingen fullstendig på hodet.

Adapteren fra Tesla er for 16A. Stikkene man stort sett ønsker å benytte i Norge er 32A. Det er fullstendig uproblematisk på alle måter å lage en overgang fra Teslas 16A til 32A

Å stappe mer enn 16A gjennom Teslas 16A røde adapter hadde kanskje ikke vært en god ide, men det er jo heller ikke mulig. Og uansett om det var mulig er det ikke vanskeligere enn å manuelt sette en fornuftig begrensning i bilen - noe man bør ha et bevisst forhold til uansett hardware.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

elektrolux

For å sette ting i perspektiv brukte vi 400V 16A skjøtekabel under hele Wave 2011 og Wave 2012 og drog 22 kW gjennom denne.

Ble god og varm, men der var marginer nok å gå på. Dette er langvarig kontinuerlig overbelastning, og normalt vil en feil bestå av kortsluttning og ikke maks belastning over lang tid.

Dermed kan en si at det ikke er så nifst å lage en overgang fra 32A til 16A som det kan høres ut. Det er også i gitte tilfeller lov å ha sikringen i "feil" ende av kabelen. D.v.s. at strømbegrensningen er bak kabelen ikke framfor den. Dette blir tilfelle her. En bruker en 16A overgang, mens strømbegrensningen ligger i adaptoren en kobler til overgangen. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: janmb på fredag 03. januar 2014, klokken 13:11
Adapteren fra Tesla er for 16A. Stikkene man stort sett ønsker å benytte i Norge er 32A. Det er fullstendig uproblematisk på alle måter å lage en overgang fra Teslas 16A til 32A
Eller for å si det på en annen måte, det er helt greit så lenge denne bare brukes til Tesla, med et feilfritt ladesystem og en feilfri UMC, og at det ikke skjer noen feil med noen av disse mens ladingen pågår. (Husk at så lenge alt er i orden har vi ikke bruk for sikringer i det hele tatt.)

Siden det ikke er lovlig er det vel drøyt å si at det er kurant, altså må du lage den selv, noe du heller ikke har lov til. Rent bortsett fra dette er det "fullstendig uproblematisk på alle måter å lage en overgang fra Teslas 16A til 32A".

(Men, det er nok slik at vi alle har gjordt nifsere ting enn å lage en overgang fra 32A til 16A)

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. januar 2014, klokken 13:23
For å sette ting i perspektiv brukte vi 400V 16A skjøtekabel under hele Wave 2011 og Wave 2012 og drog 22 kW gjennom denne.
Uten at jeg vet det, vil jeg kanskje tro at dette var 2,5mm2 kabel og den er det faktisk lov å belaste noe mer, den gikk altså ikke 100% overbelastet men ca. 30%. Så spørs det da hva andre legger inn av reserver i sin design.

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. januar 2014, klokken 13:23
En bruker en 16A overgang, mens strømbegrensningen ligger i adaptoren en kobler til overgangen. 
Dette er trolig feil. Vet du sikkert at UMC har innebygd sikring på 16A?
(Hva den signaliserer til lader at den kan trekke er ingen sikring)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lille Lance

Hvis jeg skal lage en 32A til 16A overgang, så går jeg også inn i sikringsskapet og flytter kabelen over fra 32A kursen til en ledig 16A kurs. Da er jeg sikker på kabel og overgang tåler maks strømstyrke.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

janmb

Sitat fra: Griffel på fredag 03. januar 2014, klokken 13:59
Sitat fra: janmb på fredag 03. januar 2014, klokken 13:11
Eller for å si det på en annen måte, det er helt greit så lenge denne bare brukes til Tesla, med et feilfritt ladesystem og en feilfri UMC, og at det ikke skjer noen feil med noen av disse mens ladingen pågår. (Husk at så lenge alt er i orden har vi ikke bruk for sikringer i det hele tatt.)

Siden det ikke er lovlig er det vel drøyt å si at det er kurant, altså må du lage den selv, noe du heller ikke har lov til. Rent bortsett fra dette er det "fullstendig uproblematisk på alle måter å lage en overgang fra Teslas 16A til 32A".

Hovedpoenget mitt er at mange tilsynelatende tror det flyr mer effekt gjennom ladesystemet så fort man kobler seg til en kurs som KAN støtte mer effekt. Det som å tro at bilen av seg selv går mye fortere så fort man kjører på en vei med høyere fartsgrense.

Den eneste forskjellen mellom å kjøre rød tesla adapter inn på en 32A kurs kontra en 16A kurs er jo at vegganlegget du plugger deg på har større margin i forhold til effekten du trekker. Og som andre korrekt har påpekt - motsatt tilfelle - der du trekker mer enn vegganlegget takler er det vi har sikringer til.

Lovligheten gidder jeg faktisk ikke diskutere.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb

Min panelovn trekker maks 0,6kW.
Jeg kan koble denne til en 16A kurs.

Ser ikke problemet med å koble en 16A UMC til en 32A kurs.

Å koble en 32A "boks" til en 16A kurs derimot......

janmb

Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 15:43

Nettopp

OleJA

Sitat fra: laumb på fredag 03. januar 2014, klokken 15:43

Panelovnen kobler du til via en schuko som er godkjent for inntil 16A, og om elektrikkeren har gjort jobben sin, så er også kablene godkjent for dette. Får du en feil på ovnen som gjør at den trekker for mye strøm, så er det ingenting i elanlegget som overbelastes (les: tar fyr) før sikringen ryker.

Kobler du en UMC til en 32A kurs, så har du en rød adapter+plugg godkjent for maks 16A. Får du da feil på bil, lader eller UMC som gjør at det trekkes mer enn 16A, men mindre enn 32A, så overbelaster du 'rødpluggen' i adapteret ditt, og får i verste fall brann.

Koble 32A boks til 16A kurs er helt kurrant, da går bare sikringen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA