Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av TK, torsdag 09. januar 2014, klokken 17:36

« forrige - neste »

TK



Da er jeg kommet tilbake fra en fantastisk langtur til Tromsø. Lite lademuligheter egentlig, men gikk bra med 400 v ladestopper underveis. Brukte bare 8 timer ekstra enn med vanlig fossilbil, da jeg ikke regner overnatningen inn i ladingstiden for det ville jeg hatt uansett. Ladingen ga 52km i timen på alle stopp.

Har vært og er også etter turen utrolig fornøyd med bilen hva gjelder både kjørekomfort, kvalitet og vinteregenskaper. Også når det gjelder forbruk/rekkevidde synes jeg den er forutsigbar slik at man lett kan pushe grensene litt, typical stemmer ganske nøyaktig minus 1,5 mil er min erfaring.  Lå vel i snitt på 198 på turen med ganske fullstappet bil, noe jeg er veldig fornøyd med på vinteren (altså rekkevidde på noe over 40 mil). Føret varierte mellom bart, isete, snøslaps og snødekke: synes den klarte seg veldig godt på alt (har piggfri Hakka R2) og forbruk varierte lite synes jeg.

Etappene var stort sett rundt 25 mil bortsett fra en lang etappe fra Mo til Steinkjer på 36 mil, dette var ikke noe problem til tross for dårlig føre og kuling motvind. Fikk også truffet Larsr her på forumet, et veldig hyggelig møte, vi byttet på ladingen i Fauske. Og turen hadde nok ikke blitt hadde det ikke vært for at jeg fikk låne Teslafrank sitt røde adapter, skylder ham en stor takk. Tesla Trondheim skaffet også, men såpass seint at jeg hadde nok tatt fly hadde det ikke vært for Teslafrank!

Oppsummert, utrolig artig å ha prøvd bilen skikkelig og den bestod testen til de grader! Så blir det forhåpentligvis superladere etterhvert også nordover. Gleder meg til bilferie til sommeren nå:)


Bonefish

Fint å se at det fungerer med langturer utenfor områdene superladere er i.
Ser du ladet med 52 km/t, var det strømmtilgang som var begrensningen eller laderen i bilen?
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

cairnz

Sitat fra: Bonefish på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:28
Fint å se at det fungerer med langturer utenfor områdene superladere er i.
Ser du ladet med 52 km/t, var det strømmtilgang som var begrensningen eller laderen i bilen?
Medfølgende UMC gir deg maks mulighet til å lade på 400V 16A (11kW). Skal du lade med 100km/t trenger du en annen ladekladd, f.eks. en slik jkirkebo har laget, eller noe annet som kan koble på og utnytte 400V 32A-kontakter.
Elbilist

sax

Fergelading? Det var da hyggelig gjort. Hvilken ferge var det?

sn0le

Hvis han kjørte på E6 så var det sikkert mellom Bognes og Skarberget.
Bildet med fjellet i bakgrunnen ser veeeeldig kjent ut. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cowboystrekk

Fint å lese om turen din og at det gikk bra :) Når superchargeren ved Grong, Mosjøen, Fauske og Narvik forhåpentligvis er oppe og går i.l.a neste år (vill gjetning, men logisk ift avstander) så vil jo turen gå som en drøm!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tarpoon

Sitat fra: sn0le på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:54
Hvis han kjørte på E6 så var det sikkert mellom Bognes og Skarberget.
Bildet med fjellet i bakgrunnen ser veeeeldig kjent ut. :)

Dette er fra mine hjemtrakter :)
Fjellet er Stetind, og han tok ferga fra Drag til Kjøpsvik. Dette er faktisk en snarvei, samt bedre vei sammenlignet med E6 over Skarberget - Bognes.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

TK

Drag-Kjøpsvik ja, hyggelige folk. Og det var en av de tingene som var virkelig artig å erfare; at folk er så velvillige og behjelpelige:)

Plasseringen av SC på nevnte plasser hadde vært ideelt ja.

OddB

Sprekt gjort å ta den turen på vinterstid og i " "ødemark" når det gjelder ladetilbud.
Skal den veien til sommeren og er interessert i nærmere detaljer om hvor det er mulig å få strøm ..
Noe superladerutbygging FØR sommeren har jeg lite håp om :-(  Når Tesla bygger ut tror jeg det kommer minst fire, mest sannsynlig fem ladere mellom Tromsø og Dombås.
Hvis de stedene du ladet på hadde hatt en Type 2 boks kunne du halvert ladetiden. For meg ville der spart en overnatting.
Har du mer detaljer om ladingen og om det hadde vært mulig å overtale de stedene til å oppgradere til Type 2 ...med litt hjelo fra oss ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

morten007

Dombås til Grong er et for langt strekk. Bør nok komme en litt lengre sør enn Grong.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

P85   VIN13889 svart, svart, grå 21" (solgt)
P85D VIN 67886, Sølvgrå, 21" grå, carbon, panorama, svarte nextgen-seter +++ (solgt)

OddB

Med "normal" avstand ville Stjørdal/Verdal, Majavatn/Mosjøen,  Mo, Fauske og Narvik/Bjerkvik være optimale plasseringer ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Jepp. Problemet er vell pr idag at Tesla ser ut til å forvente at folk bare drar mellom 2 byer og ikke videre til by nr 3, noe som gjør at superchargerne blir satt opp litt vell spredt, f.eks er avstanden mellom Gol og Cinderella over 30 mil, noe som tidvis kan være tøft for oss i 60-klubben...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kjellsve

Sitat fra: OddB på torsdag 02. januar 2014, klokken 11:26
Med "normal" avstand ville Stjørdal/Verdal, Majavatn/Mosjøen,  Mo, Fauske og Narvik/Bjerkvik være optimale plasseringer ?

Hvis det kommer fire SC ytterligere lenger nord så vil Tesla bli dominerende i Norge.

Etter Narvik bør vi få SC i Nordkjosbotn, Alta, Lakselv, Tana bru.

TMS85D - juni 2015

D.O

Tesla ønsker at det blir ca 22mil mellom superladerene.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Nå er det snart vår og mange snur snart nesen nordover...
Ser at det er mulig å komme seg oppover uten Type 2 og superladere, men konkret HVOR får man tak i strøm ?
Er noen av disse stedene interessert i å få sponset en Type2 boks fra TOCN ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA