Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sover bensinstasjonene?

Startet av TB, torsdag 09. januar 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

TB

Sikkert fleire vil ta ein tur til Eidsvoll i løpet av året, Grunnloven er 200 år.

Finnes det ladeplassar i Eidsvoll eller nær Eidsvoll 1814?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Hans Håvard Kvisle

Redd det er akkurat så dårlig som det ser ut her:
http://www.ladestasjoner.no/
Skulle du eller andre finne noen, husk å send inn tips om nye ladestasjoner til NOBIL eller ladestasjoner.no.
St.Hanshaugen

TB

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 02. januar 2014, klokken 08:56
Redd det er akkurat så dårlig som det ser ut her:
http://www.ladestasjoner.no/

Sjekka på www.ladestasjoner.no - der var det tomt ja :-)

Ved denne typen besøk er 10 / 16 A ladig godt nok, hurtiglading tar jo berre ekstra tid... når (om) det virker..

Mest praktisk og la bilen lade, når den likevel står parkert.

Nokon som bur i området som kan snuse?
Lørenskog

svingen

sendt mail til kontor@eidsvoll1814.no og sakt jeg lurer på hvordan det er med lading osv.
kanskje flere og kan gjøre det som har tenkt og ta seg et tur,er og spent på det her :) (tør ikke ta elbilen uten og være sikker på det her)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

eidsvoll minnesund  omårdet er helt tomt  eneste  det er en hurtiglader på minnesund  og det hender på bensinstasjonene at en får låne en komtakt  men ellers tomt 

TB

Då har eg og sendt e-post til kontor@eidsvoll1814.no og spurt etter lading. Informert om at normal stikk kontakt er nok, ingen hurtiglading nødvendig.

Minnesund er ca 40 km ekstra, frå Oslo - som igjen gir meir ladebehov...
Lørenskog

svingen

fikk svar! :)

Hei !

"Vi har dessverre ikke ladestasjon for elbil, men vi har en stikkkontakt ute så hvis du har med deg skjøteledning ( ca 20 meter) er du velkommen til å benytte den. Siden dette er en ordinær stikkkontakt ute er denne ikke tilknyttet en reservert p plass for elbiler, slik at vi ikke kan garantere at nærmeste p plass til denne kontakten er ledig. På andre siden av trondheimsvegen ligger Nebbenes kafeteria og Statoil, du kan jo selvfølgelig spørre om lademulighet der hvis det skulle være mye biler her når du kommer.  Ellers vil jeg nevne at det er flott å ta toget fra Oslo til Eidsvoll Verk."

tror jeg tar med mine 2 skjøyteledninger jeg så bør jeg få ladet ;) (20 meter *2) og justere ned til 10a bør ikke det her blir noe problem :)
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Hei
Eg fekk samme svar - klipp og lim

Stikkkontakt er fint, men om det kjem fleire samme dag blir det ugreit... :o
Lørenskog

svingen

tja,det er jo ikke akuratt "offsielt" så er vel ikke så mange som kommer til å bruke den,har man med lang nok kabel får man sikkert brukt en annnen kurs eventuelt og.

er jo uansett mulighet til og hurtiglade på gardemoen om det skulle bli helt umulig og lade :) liten omvei men ikke helt umulig i det minste

jeg spurte dem tilbake om dem hadde noen planer videre får elbil,som jeg som ofte gjør...blir jo spennende og se hva som skjer,sendt mail til alle mulighe sofa som selger sofa (bohus osv osv skulle se på sofa men turte ikke kjøre elbilen pga lite lademulighet og skulle kjøre mye den dagen) og var en som sa pga flere hendvendelser på det her skal vi nå høre med gårdeier om og få satt opp det her,så vi må nok bare fortsett og masse/spørre så kommer det kanskje noe etterhvert :)
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Er det nokon som har vore på Eidsvoll 1814 i sommar? 

Ser at hurtiglader på Gardermoen, og Berger er i drift att (i følge http://ladestasjoner.no/) -

Det bør ikkje vere noko krise om det ikkje er mulig og lade ved Eidsvoll 1814, men gir ein tryggere retur :-)
Lørenskog

TB

Turen til Eidsvoll 1814 vart gjort med C-Zero idag 10.8, uten lading. Kom heim igjen også :-)

Kom fram til Eidsvoll 1814 med 59% rest (53 km), så eg tok sjansen på at retur også burde gå like fint, så eg lada ikkje.

Undersøkte muligheit for lading, fant kontakten som er omtalt før i denne tråden. Dette var ein kombinert 400 V 16A og schuko kontakt. Ulempen var at denne er ca 25 meter frå parkeringsplass. Plassen er svært populær å bruke, det er kort avstand til Wergelands Hus. Det var ingen merking av plassar. Eg kunne nok fått C-Zero mellom to bilar, fordel med 147 cm brei bil :-) , forsøkte ikkje på dette.

Det var og ein større 400V kontakt like ved (sjå pil på bildet), sjekka ikkje antal Ampere på denne i detalj, trur det var 63A. (Pil midt i bilde = 63A, pil til høgre = 16A)

På returen stoppa me på Fortum hurtiglader McDonald Gardermoen, men den var ute av drift. Dette stod også på http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet, så det var ikkje heilt uventa. Testa type 2 stolpen der, med min 32A type 2 til type 1 kabel, den virka fint. Ulempen er at trilling / C-Zero lader med type 2 ca 14A, det går ikkje så fort. Lada ikkje meir enn 0,2 kWh før eg fortsatte, burde ha margin.

Fortsatte på E6, plan b var Fortum hurtiglader McDonald Berger / Frogner. Når eg kom så langt var det 4 prikkar igjen, og 18 km til heimen, me fortsatte uten å stoppe. Kom heim med 11% og 2 km estimert rekkevidde etter totalt 109 km, der det meste er på motorveg. Lite lastebilar, fart varierte mellom 80-95 km/t. Det vart brått ekstra kort rekkevidde vist på "gjett-o-meteret" på slutten truleg pga. mindre jamn fart?

Totalt sett ein fin tur. Men, ingen AC, eller varme på turen - var ikkje så varmt idag at det var nødvendig. Ved behov for varme ville lading ved Eidsvoll 1814 vere nødvendig, eller ein hurtigalderstopp.

Edit: Oppdatert teksten litt.
Lørenskog

Ohm

Det er flere lademuligheter ved Gardermoen (Oslo Lufthavn), både hurtig og vanlig. Å svinge av E6 å kjøre om Gardermoen via gamleveien til Eidsvoll er ikke særlig omvei. En god mulighet er Statoil ved Hervakrysset, der er det ladepunkt. Da kan man ta av E6 mot Gardermoen/Nannestad, kjøre E16 og enten kjøre gamleveien eller tilbake på E6 igjen. Kun en omvei på noen få km.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

TB

Sitat fra: Ohm på mandag 11. august 2014, klokken 11:04
Det er flere lademuligheter ved Gardermoen (Oslo Lufthavn), både hurtig og vanlig. Å svinge av E6 å kjøre om Gardermoen via gamleveien til Eidsvoll er ikke særlig omvei. En god mulighet er Statoil ved Hervakrysset, der er det ladepunkt.

Stemmer godt dette - Statoil Hervakrysset har 22 kw flexilader / type 2. Dette ville vere eit godt alternativ for Tesla S, BMW i3, med fleire, men trilling lader seint på denne typen lader, maks 14A.

Med fint varmt vær var det ingen problem, eg kom fram med 11% rest. Hadde eg vore i tvil ville eg lada når me var på Eidsvoll. Det er upraktisk og vente på lading, det blir ekstra treg lading.
Lørenskog

Ohm

Sitat fra: TB på mandag 11. august 2014, klokken 20:04
Sitat fra: Ohm på mandag 11. august 2014, klokken 11:04

Stemmer godt dette - Statoil Hervakrysset har 22 kw flexilader / type 2. Dette ville vere eit godt alternativ for Tesla S, BMW i3, med fleire, men trilling lader seint på denne typen lader, maks 14A.
Og E-up/E-golf lader bare med 16 amp. Da tar det litt tid å "fylle" full tank. Håper det kommer en CCS hurtiglader her snart.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Autowinder

Det er ikke kommet noen ladeplasser i Eidsvoll på de siste 36 månedene heller. :-\
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA