Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av sjokomelk, torsdag 09. januar 2014, klokken 12:19

« forrige - neste »

sjokomelk

Er det noen som vet om det finnes noen Type 2 ladepunkter på Haugalandet eller i Rogaland?
Jeg kjøpte Type 2 -> Type 1 kabelen fra Elbilforeningen fordi den var så billig at jeg ikke kunne la være, og så skulle jeg jo gjerne ha testet den sånn for moroskyld. Blir litt kjedelig å måtte vente til Oslo-turen i sommer.  :P

Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

elektrolux

Du er velkommen til å teste type 2 kabelen din hos oss. Vi har veggboks med type 2 stikk som du kan prøve kabelen i.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

chrstein

Mitt første innlegg på forumet. Er fortsatt litt "grønn" som ganske fersk Leaf-eier.

Lurer på noe av det samme egentlig. Har en Nissan Leaf '13 som jeg gjerne vil lade på Sand i Suldal, der har de en slik ladestolpe med 32A Mennekes Type 2 uttak.
Men hvordan kan egentlig jeg lade min Leaf med denne og vil jeg kunne klare å ta ut 32A? Må vel bruke den "vanlige" ladeporten på bilen, da den store for hurtiglading er tilrettelagt for DC lading såvidt jeg har skjønt..
Fint om du kan kommentere dette Elektrolux :)

Takk :)

elektrolux

Spennende å høre at der er kommet mode 3 ladestasjon på Sand.

Forskjellen på en slik ladestasjon og de vanlige stikkontaktene vi vanligvis finner er at disse har styrekortet i ladestasjonen. Dermed slipper du "kladden" på ladeledningen din.

Styrekortet og kladden kommuniserer med bilens lader og bestemmer hvor mye strøm denne skal trekke fra strømnettet. Uten styrekort vil ikke laderen i nye biler kunne lade.

For å kunne lade Leaf'en din på denne ladestasjonen trenger du en kabel som kalles Mode 3 Type 2 til type 1., eller forenklet noe type 2 til type 1 kabel. Mode 3 for type lading fra mode 3 ladepunkt, Type 2 som er Mennekes kontakt og type 1 som er J1772 kontakten du har i Leaf.

Har du dobbeltlader i Leaf'en din vil du kunne lade med 32A fra en slik ladestolpe forutsatt at den er dimensjonert for 32A. Det betyr over 7 kW lading eller ca 40-50 km/t ladehastighet. Med 32A kabel vil du utnytte laderen i bilen din maksimalt uansett om du har 16A eller 32A lader i bilen. Med 16A kabel får du maks 16A lading uansett hvor stor bilens lader er.

Håper dette var oppklarende
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sjokomelk

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. januar 2014, klokken 01:16
Du er velkommen til å teste type 2 kabelen din hos oss. Vi har veggboks med type 2 stikk som du kan prøve kabelen i.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks

Takker og bukker! Er det bare å møte opp, eller bør jeg avtale med dere før jeg kommer? Det virker litt teit, men tenkte jeg skulle ha sett hvordan det hele fungerer før jeg faktisk trenger å bruke det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

elektrolux

Du må nok ringe eller sende melding på forhånd, da jeg for tiden kan være bortreist i perioder.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da fikk vi testet Salto sin ladekabel, og Elbilhjelpen.no sin veggboks på Opel Ampera og alt fungerte perfekt.

Kunne også regulere ladestrømmen både ned og opp igjen, noe vi fikk bekreftet ved å se på tidspunktet for fullført opplading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA