Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skattetrekk for elbil på 4.10 km ? (Må gjerne flyttes)

Startet av Olemann, torsdag 09. januar 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 22:09
Sitat fra: bromm på tirsdag 21. januar 2014, klokken 05:05
Det står at "Navigation Data is saved in vehicle and CAN be updated with USB medium"...
... helt til det motsatte er bevist og dokumentert fra BMW selv...

Jeg prøvde en software oppdatering (ikke kart) i dag. Da sier bilen "no USB pin"...

Så det er ikke bare kartene som må gå via USB. Men jeg tror fremdeles viktige ting kommer via nettet, og kanskje mer for dem som har betalt for data-trafikk. "internett". Det var ikke internett på denne bilen.

Med respekt og melde - dette blir som at du konkluderer (igjen) med at f.eks en datamaskin gir feilmelding om at det ikke er en diskett i diskettstasjonen når du prøver en manuell oppdatering. Du bruker ordet "må" selv om du vet at datamaskinen er koblet til Internett, og at det er STOR sannsynlighet for at den kan oppdateres derifra i tillegg til "disketter"...

...slutt med å trekke konklusjoner du ikke har 100% belegg for - det er det eneste vi trenger ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:38
Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 22:09
Sitat fra: bromm på tirsdag 21. januar 2014, klokken 05:05
Det står at "Navigation Data is saved in vehicle and CAN be updated with USB medium"...
... helt til det motsatte er bevist og dokumentert fra BMW selv...

Jeg prøvde en software oppdatering (ikke kart) i dag. Da sier bilen "no USB pin"...

Så det er ikke bare kartene som må gå via USB. Men jeg tror fremdeles viktige ting kommer via nettet, og kanskje mer for dem som har betalt for data-trafikk. "internett". Det var ikke internett på denne bilen.

Med respekt og melde - dette blir som at du konkluderer (igjen) med at f.eks en datamaskin gir feilmelding om at det ikke er en diskett i diskettstasjonen når du prøver en manuell oppdatering. Du bruker ordet "må" selv om du vet at datamaskinen er koblet til Internett, og at det er STOR sannsynlighet for at den kan oppdateres derifra i tillegg til "disketter"...

...slutt med å trekke konklusjoner du ikke har 100% belegg for - det er det eneste vi trenger ;)

Men bromm, jeg gir deg flere og flere "beviser", så det er vel snart du som trekker konklusjonene du ikke har belegg for. Eller mener du fremdeles at kartene kan oppdateres via "nettet"? Hvem mener du betaler for den datatrafikken? Mener du at BMW har fått på plass et eget nett i Norge?

Jeg legger det ikke frem som at det er 100% sikkert, bortsett fra kartene. Men du må være enig i at hvis du kunne oppdatere fra nettet, så hadde det vært et valg i menyen? Det er ingen forskjell i datamengden om du gjør det gradvis over nettet, eller om du gjør det en gang i blant. Det er ikke en gang mulig å sjekke om jeg har siste versjon av software. Jeg kan se versjonen, men ikke sjekke.

Synes det er litt på kanten at du fremdeles angriper meg når jeg prøver å dele informasjon eller finne ut av ting, som garantert flere enn meg er opptatt av.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#152
Jeg angriper ikke deg, LMOR. Det jeg vil til livs er de "må"-konklusjonene dine. Nå holder du på å spinne en ny story om at software MÅ oppdateres over USB - men samtidig er du nesten nødt til å vite at BMW kan gjøre oppdateringer OTA på i3 - dette er beskrevet mange steder på nett...

Bilen er alltid online - alle andre gjør oppdateringer OTA på biler som har internett-access... Så hvorfor skal man være begrenset til USB - jo, fordi du konkluderer og skriver det her inne, etter å ha startet en manuell prossess i den bilen du sitter i...

Dynamisk kartoppdatering trenger ikke bety mer enn noen kilobytes for det området bilen befinner seg i - der har du også konkludert med at hele kartdatabasen MÅ oppdateres i en smell, og at dette umulig kan gjøres OTA. Vi behøver ikke lese slikt, uten at du faktisk har konkrete bevis for at teoriene dine er bekreftet...

LMOR

Jeg tror vi stopper denne diskusjonen, så får vi finne ut hva som skjer. Du leser ikke det jeg skriver.

Jeg HAR skrevet av noe av kartet oppdateres, men ikke alt. Her hos oss mangler en ny vei som er i den nye kartdatabasen til underleverandøren, men ikke i bilen...

Jeg HAR skrevet at noe av softwaren kan lastes ned av BMW, men ikke alt. Hvorfor skal du bli bedt om å trykke på den knappen hvis BMW kam gjøre det selv?

Jeg er lei av å diskutere denne typen ting med deg bromm. Det er mye som ikke virker slik jeg trodde, så forbered deg på noen skuffelser. Men det er småting i forhold til alt det positive!

Jeg skal slutte å legge inn oppdagelser. Gjør ikke det for min egen del...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

LMOR, Det er ikke slik at jeg (vi) ikke liker at du kommer med alle slags former for info og oppdagelser om i3 - det er bare flott. Og du er en av de som har bidratt mest her inne.

Men, det er i imidlertid du som trekker "forhastede" konklusjoner i det du skriver, så de får du evt. stå for selv. Her er setningen som startet denne side-diskusjonen av deg: "Så det er ikke bare kartene som gå via USB"

Hadde du brukt ordet "KAN" - så har vi ikke trengt å diskutere dette  :D

leifm

Brom og lmor. Begge her har gode innspill på hvordan denne prosessen kan være. Ikke alt av info deles ut på nett fra bmw og derfor vil nødvendigvis noen av disse prosessene bli oppdaget av brukerne. Ta google som har sine egne allogoritmer for søk på nett der brukerne etterhvert finner ut av hvordan det "henger sammen" for å komme høyere opp på rankingen. Her synes jeg begge av dere har gode poeng og "food for thought" så da kan uenighet være sunt for diskusjon sålenge det ikke blir helt personlig da :) jeg drar ut på nettet sålenge for å gjøre litt research. Finner jeg noe interresant kommer jeg tilbake for å dele det med dere :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

LMOR

#156
Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:02
LMOR, Det er ikke slik at jeg (vi) ikke liker at du kommer med alle slags former for info og oppdagelser om i3 - det er bare flott. Og du er en av de som har bidratt mest her inne.

Men, det er i imidlertid du som trekker "forhastede" konklusjoner i det du skriver, så de får du evt. stå for selv. Her er setningen som startet denne side-diskusjonen av deg: "Så det er ikke bare kartene som gå via USB"

Hadde du brukt ordet "KAN" - så har vi ikke trengt å diskutere dette  :D

Siden i hvert fall 2 vil at jeg ikke skal pensjonere meg enda...

Av og til "kan" det være jeg bruker feil begrep, men i dette tilfelle står jeg på at en ny release av kart MÅ gå via USB. Det er alt for stor til å gå over nettet, og ingenting av det jeg har funnet støtter din teori. Det hadde vært fint om du ikke angriper hver gang, men eventuelt sier at du er uenig, og hvorfor. Glemte å sjekke hvilket kartsystem BMW i3 bruker, men det ser ut til å være det samme som i F10, Navtech. Det spiller mindre rolle, men hvis Navtech skulle støttet enkeltstående kartoppdateringer mot alle de forskjellige applikasjoner og leverandører som bruker deres kart, så ville det kostet en formue. Alternativ så går BMW over til å bruke online tjenester fra Google eller Apple. Men online kart i en bil ønsker ikke jeg, like lite som jeg ønsker å kjøre etter det på en iPhone eller iPad. Jeg vil være sikker på at alle kartdata ligger i bilen uansett hva som skjer med nettet og hvor jeg er.

Software-versjonen(e) som styrer alt det andre i bilen er også på flere Gb. Fixe feil over nettet er OK, og det kan garantert BMW gjøre hvis de vil. Men det er ingen grunn til å gjøre en større oppgradering over nettet. Det er ikke alltid det går like greit over nettet med en Tesla heller, akkurat som en PC. En komplett oppdatering bør skje med ladekabelen i, og uten å risikere at Telenor får feil på nettet sitt, eller at wifi får problemer som mange har i sitt trådløse nett. Det går også mye fortere over en USB enn via 3G.

Jeg har lest nok og sjekke nok til å slå meg til ro med at dette er en god løsning for meg. Jeg skal være den første til å si at jeg bommet helt, hvis du eller andre finner sterkere bevis enn det jeg har delt.

At jeg ikke kan sjekke om jeg har siste versjon av hverken software eller kart, samt at en 6mnd gammel Europavei ikke vises i kartet, mener jeg er en sterk underbygging av mine "påstander", samt at vi må betale ekstra for å surfe litt på nettet, og at det dermed virker helt ulogisk at vi skal få flere Gb med data inkludert hvert kvartal, når Navtech releaser ny versjon av kartene. (BMW har så langt valgt å bare støtte 2 versjoner i året). Jeg har ikke klart å finne noen grunnleggende forskjeller mellom kartene i i3 og kartene i andre BMW modeller med PRO Navi.

"Around 15% of all road networks change every year due to developments such as new buildings and bypasses. Hotels, petrol stations, service stations and points of interest also change.

With up to date navigation data, however, you can always find the most efficient and direct route to your destination, saving time and fuel and protecting the environment in the process.

Active traffic guidance (avoiding congestion, accidents and roadworks) can only function at its optimum is kept fully up to date with all the various options.

This is why, for many ranges, we now offer map updates twice a year. Your BMW Service partner will be happy to advise on the correct product for your navigation system and offer a no-obligation quote."

Som du forstår, har du en større jobb foran deg med å få BMW til å forstå hva som ligger i å være "fully up to date", enn å la det gå ut over meg :-)

(og før du nå sender "for many ranges" tilbake til meg, så er jeg redd for at de igjen legger det motsatte i det enn du kanskje gjør. Nemlig at dette er veldig bra, i forhold til å aldri eller veldig sjeldent kunne oppdatere kartene.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Jaja, vi får se LMOR. Du har helt rett i at hele kartbasen og hele firmwaren til bilen er altfor stor til å kunne distribueres på den måten. Men det mest logiske vil uansett være å oppgradere biter av SW OTA (når bilen allerede er på nett), slik som alle andre gjør i dag. Ikke bare biler, men operativssystemer og andre devices som behøver jevnlige updates. Så derfor skal du være forsiktig med å utelukke at BMW gjør dette allerede - eller i det minste kommer til å gjøre det i fremtiden...

Bare se på iOS (iPhone), og Windows 8 - disse har begge tatt ibruk differensiert oppdatering, hvor bare de filene og bitene som har blitt endret, byttes ut. De er derfor også bygd opp i slike mindre moduler, fordi denne prossessen skal være så "lett" som mulig å distribuere.

Jeg er overbevist om at dette er veien som også BMW velger å gå, og dette kan du bare regne med vil komme etterhvert.

Når det gjelder navigasjon og kartdata, så er dette spesielt viktig for i3 siden det har veldig betydning for rekkeviddeberegning etc. Derfor er det ikke mulig å ha biler som ikke er synket opp mot de serverne som skal gjøre kalkulasjonene. Du må huske at det er en veldig avansert infrastruktur som er bygget rundt i3 - den kan jo f.eks beregne alternative kollektiv-ruter i sanntid - så hvordan skulle slikt ha fungert om ikke kartdata blir oppdatert i bilene ?

valvolainen

Leste en spennende sak ifjor angående ladekartet til elbilforeningen og bmw. Altså at bmw får tilgang til ladekartet NOBIL. Er dette implementert i i3?
Hvis det er det, så går jo all denne kommunikasjonen online. Ville vært utrolig bakvendt i alle fall, og (ujevnlig) importere dumper med ladepunkter ved årlig service, pr usb i post el. lign. Mer og mer av infomasjon legges det opp til at skal være online tilgjengelig, særlig også siden man kan få opp status på ladestasjen du er på vei til i NOBIL. Det er også på sikt billigere for sluttbruker hvis færrest mulig innvolveres i en patch.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

#159
Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:13
Leste en spennende sak ifjor angående ladekartet til elbilforeningen og bmw. Altså at bmw får tilgang til ladekartet NOBIL. Er dette implementert i i3?
Hvis det er det, så går jo all denne kommunikasjonen online. Ville vært utrolig bakvendt i alle fall, og (ujevnlig) importere dumper med ladepunkter ved årlig service, pr usb i post el. lign. Mer og mer av infomasjon legges det opp til at skal være online tilgjengelig, særlig også siden man kan få opp status på ladestasjen du er på vei til i NOBIL. Det er også på sikt billigere for sluttbruker hvis færrest mulig innvolveres i en patch.

Forstår du ikke har lest hele tråden :-)

Det vi diskuterer nå er kun "store" Gb type oppdateringer, og ikke online funksjoner. i3 er online hele tiden, akkurat som Tesla og Leaf, og det som er inkludert i prisen (i tillegg kan du kjøpe mer online tilgang) er:

BMW i ConnectedDrive Services for Navigation include:
- Range Assistant
- Standard Range Map
- Electric ECO route
- Static and Dynamic Charging Station search

Så ladestasjonene er et eksempel på "online" POI oppdateringer. Men det er ikke det samme som selve kartet. Vi får også oppdateringer om rekkevidde i "kartet" og trafikkforhold (6AM), basert bl.a. på målinger av hva andre i3 eiere har "opplevd" av trafikk, forsinkelser, forbruk, kanskje også temperatur?, osv.
Dette er grunnen til at jeg prøver å få flest mulig til å kjøpe i3, for at rekkeviddeindikatoren skal bli enda bedre :-)

Basert på alle denne informasjonen kan (i større byer enn jeg bor i), bilen anbefale deg en alternativ rute som inkluderer at ruten endres til en parkeringsplass, og anvisninger til hvor du skal gå, hvilket offentlig transportmiddel du skal ta, og når det går. Dette kommer opp både i bilen og på mobilen. Når du skal hjem igjen, så loser mobilen deg trygt frem til bilen igjen, og får bilen til å blinke og eller tute, når kartet viser at du er i nærheten av bilen.

(men kartet viser også gammeldagse bensinstasjoner :-(, som nok ligger statisk i kartet fra Navtech. Ser ikke det store behovet for dynamisk oppdatering av disse :-))
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

valvolainen

Ok, fant ikke noe om NOBIL i tråden serru. Men dette er altså implementert og tilgjengeliggjort gjennom pakken "BMW i ConnectedDrive Services for Navigation"?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:43
Ok, fant ikke noe om NOBIL i tråden serru. Men dette er altså implementert og tilgjengeliggjort gjennom pakken "BMW i ConnectedDrive Services for Navigation"?
Jeg vet ikke om det er live enda, men ladestasjonene kommer i hvert fall opp, også de som er gratis og som står på kjøpesentre på et lite sted som jeg bor. Høres ut som du vet mer enn meg om hvor de dataene i så fall kommer fra. Så hvis ikke det er NOBIL, så har de også en annen "nøytral" kilde som viser alle jeg kan bruke.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:48
Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:43
Ok, fant ikke noe om NOBIL i tråden serru. Men dette er altså implementert og tilgjengeliggjort gjennom pakken "BMW i ConnectedDrive Services for Navigation"?
Jeg vet ikke om det er live enda, men ladestasjonene kommer i hvert fall opp, også de som er gratis og som står på kjøpesentre på et lite sted som jeg bor. Høres ut som du vet mer enn meg om hvor de dataene i så fall kommer fra. Så hvis ikke det er NOBIL, så har de også en annen "nøytral" kilde som viser alle jeg kan bruke.
Ting som tyder på at det er hos NOBIL de henter det, er som nevnt at stasjonene ser ut til å være de samme som jeg får opp i LadeNå! appen, OG at siden jeg lastet ned den appen, har det vært bilde av en BMW i3 på oppstartsbildet. Kan være tilfeldig, eller en del av "deal'en".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:48
Så hvis ikke det er NOBIL, så har de også en annen "nøytral" kilde som viser alle jeg kan bruke.

Det finnes ikke noe mere "nøytral" database over ladestasjoner enn www.nobil.no !
Jeg kan ikke se noen grunn for BMW eller andre bilprodusenter å velge noe annet enn Nobil som kilde. Den er gratis å benytte og vedlikeholdes av elbilforeningen på oppdrag fra myndighetene (Transnova).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

smukken

Sitat fra: FrodeJ på fredag 03. januar 2014, klokken 22:53
Hei, i desember var det nok uansett for sent til å få med navi pro. Selgeren i Trondheim sa til oss på introduskjonsdagen 16. nov. at det var produksjonsdato som var angitt, men at BMW Norge hadde sagt at alle som bestilte innen 1. des. ville få til gammel pris.
Jeg bestilte 23.12.13 i Bergen, jeg har navi pro i kontrakten, fikk beskjed om at alle som bestiller før 01.01.14 får denne med til gammel pris.
Da er det vel slik da  ;D ;D
BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA