Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skattetrekk for elbil på 4.10 km ? (Må gjerne flyttes)

Startet av Olemann, torsdag 09. januar 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: SE på søndag 19. januar 2014, klokken 12:29
WBY1Z21070VZ59689   16.01.2014 (svensk språkpakke, --> Norsk??)
  13 -14 biler om dagen

Det er en norsk bil, for ladekabelen er norsk og ikke svensk.

Hvordan regner du ut det? De lages vel ikke med løpende nummer?
Selv om siffer 4 fra høyre har gått opp med 1, så har siffer 9 fra høyre gått ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 12:59
Sitat fra: SE på søndag 19. januar 2014, klokken 12:29
WBY1Z21070VZ59689   16.01.2014 (svensk språkpakke, --> Norsk??)
  13 -14 biler om dagen

Det er en norsk bil, for ladekabelen er norsk og ikke svensk.

Hvordan regner du ut det? De lages vel ikke med løpende nummer?
Selv om siffer 4 fra høyre har gått opp med 1, så har siffer 9 fra høyre gått ned.

Antok de siste siffer er løpende sekvensnummer for produksjonen av denne i3 - typen og at fordelingen mellom de ulike variantene er noenlunde konstant. Fant da ut antallet, overslaget mitt brukte 3 måneder â 30 dager som tidsperiode.
Det er da for varianten 'full elektrisk, venstreratt, europa ' tallet 13-14 kommer frem.(Typschlüssel:1Z21). Tallet har nok en viss grad av usikkerhet i seg.  :D :D
http://www.bmwblog.com/2009/07/14/how-to-follow-a-new-bmw-from-order-to-shipping-and-to-delivery/

jonihler

Hei
Har nå pristilbud på i3 foran meg. Det jeg er usikker på er Connected Drive Service Package.
Hva gir den egentlig i Norge? Trenger man den? Hva gir internetabonnementet?
Planlegger å bestille i morgen, men det er fortsatt usikkerhet om denne pakken for meg.
Hjelp meg!!

i3_X5_730

Sitat fra: jonihler på mandag 20. januar 2014, klokken 18:01
Hei
Har nå pristilbud på i3 foran meg. Det jeg er usikker på er Connected Drive Service Package.
Planlegger å bestille i morgen, men det er fortsatt usikkerhet om denne pakken for meg.
Hjelp meg!!

Gjør som meg: Kryss av på alt! Du får alltid bruk for det en vakker dag ... og senest den dagen du skal selge i3'en.  8)

haggen

Hei
Hjelp meg!!
Jeg var også svært usikker på denne, så jeg spurte selger om hva dette var. Jeg fikk til svar at det viktigste i denne pakken er at man betaler for oppdatering av navigasjon. Det ligger i 6AK ( men sikkert mer en det) Så ligger det 6AM, Real Time Trafic Information(traffikk informasjon på navi) og 6AN som er Concierge Services ( du kan ringe å få hjelp til adresser og ruter o.l.)
Jeg gravde ikke mere i dette og bestilte kun 6AK, men andre kan sikkert svare mer utfyllende på dette.

LMOR

Sitat fra: haggen på mandag 20. januar 2014, klokken 18:24
Hei
Hjelp meg!!
Jeg var også svært usikker på denne, så jeg spurte selger om hva dette var. Jeg fikk til svar at det viktigste i denne pakken er at man betaler for oppdatering av navigasjon. Det ligger i 6AK ( men sikkert mer en det) Så ligger det 6AM, Real Time Trafic Information(traffikk informasjon på navi) og 6AN som er Concierge Services ( du kan ringe å få hjelp til adresser og ruter o.l.)
Jeg gravde ikke mere i dette og bestilte kun 6AK, men andre kan sikkert svare mer utfyllende på dette.
Kartene er på flere GB og må oppdateres fra USB, så jeg tviler på at det skjer gjennom 6AK, hvis ikke vi selv kan laste dem ned fra en portal. Du må også ha en aktiveringskode.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 19:10
Sitat fra: haggen på mandag 20. januar 2014, klokken 18:24
Hei
Hjelp meg!!
Kartene er på flere GB og må oppdateres fra USB, så jeg tviler på at det skjer gjennom 6AK, hvis ikke vi selv kan laste dem ned fra en portal. Du må også ha en aktiveringskode.
Jeg spurte ikke hvordan oppdateringen blir gjort, men her er iallefall svaret jeg fikk:
Det viktigste med ConnectedDrive Services er at du får gratis oppdatering av Navigasjonen i 3 år
Concergie Service er at du kan ringe BMW kundeservice fra bilen. Det er en opplysningstjeneste, som også kan assistere deg med booking av hotell, bord på restaurant etc. Hvis du er ute og kjører og av en eller annen grunn ikke vil fikle med navigasjonene kan du ringe de og be om å få tilsendt en adresse, så plotte det rett inn i navigasjonen din.

MortenH

Lmor
Ren spekulasjon om kart. Har du ikke noe kilde, så må du formulere deg litt mindre påståelig. Det kan være mange måter å vise kart. For eksempel at de lastes ned ved behov. Det kan vel også være at oppdateringer kan lastes ned i segmenter hvor bare endringene er kodet, så flettes disse inn i eksisterende kart. Hvis du har rett, kan oppdatering vel bare skje på merkeverksted. Det virker ganske gammeldags med dagens teknologi.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: MortenH på mandag 20. januar 2014, klokken 20:12
Lmor
Ren spekulasjon om kart. Har du ikke noe kilde, så må du formulere deg litt mindre påståelig. Det kan være mange måter å vise kart. For eksempel at de lastes ned ved behov. Det kan vel også være at oppdateringer kan lastes ned i segmenter hvor bare endringene er kodet, så flettes disse inn i eksisterende kart. Hvis du har rett, kan oppdatering vel bare skje på merkeverksted. Det virker ganske gammeldags med dagens teknologi.

Sorry, helt enig med deg at vi må dokumentere det vi skriver :-)

1. Det finnes bare 2 leverandører av kart i verden, Navtec og Atlas. Alle Navigasjonsleverandører kjøper fra disse, inkl. BMW. De har byttet mellom disse flere ganger. Et Europakart tar normalt 2-4 Gb. BMW pro nav, har mye mer data. Det kan selvfølgelig være at vi bare får for Norge, men når de tar 700.- for at vi skal kunne surfe, så er vi heldige hvis de oppdaterer kartet inkludert i basis-prisen. Jeg "tror" (kan ikke dokumentere enda utover det under) at de mener range beregninger, ECO ruter, ladestasjoner osv.

Her er utklipp fra en mer omfattende beskrivelse:

BMW i ConnectedDrive Services for Navigation include:
- Range Assistant
- Standard Range Map
- Electric ECO route
- Static and Dynamic Charging Station search

2. En alternativ løsning for kartet (som jeg "håper" på), er at vi kan laste kartet ned fra nettet, legge det på en USB brikke, og få kartet aktivert.

3. I manualen står det at oppdatering av kart må gjøres via USB. Det er flere "sider" om dette, inkludert en detaljert stegvis forklaring av hva du må gjøre.

4. Det er ikke riktig at det må gjøres på merkeverksted i så fall. Jeg har USB pinne, og trenger bare aktiveringskode.

Var det dokumentert godt nok?
Vi har sett mange ganger her at BMW skriver og sier forskjellige ting, så igjen spørs det hvem som har fått rett informasjon. Jeg ønsker sterkt at vi får kartene, men har ikke funnet det noe sted på nettet.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Hei
Hjelp meg!!

Du bør sjekke denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11290.msg158516#msg158516

og denne:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11911.msg171255.html#msg171255

Når det gjelder must-have på i3, så er det en del ting du bør få med. Før var det 7GA som var liksom minimum, fordi det inkluderte 7RS+5AK+609 (sistnevnte er den store skjermen) til totalt 14400, men nå hører vi at prisen har gått opp på 609, så da kan evt. 7RS + 609 være et alternativ (mister LED elements som bl.a. er belysning av dørhåndtak + en skikkelig flott innvendig lyssetting).

5AT Driving Assistant Plus er også noe du MÅ få med (krever oppgradert interiør, men ER verdt alle pengene fordi man får med MYE sikkerhet og komfort - også viktig når du skal selge).

7S9 kan du kutte, og bare ta 6AK... 6AM RTTI kan være utslagsgivende for rekkeviddeberegning, så om du ha råd - ta den med... (Alle disse er forøvrig abonnement-basert, så du kan trolig etterbestille uten at jeg har sagt at dette er bekreftet)

6AR Internett er i realiteten en nettleser, slik at du kan få opp "vanlige nettsider" på skjermen. Denne bruker bilens simkort, så for 700 pr. år er jo dette en slags internett access. Men det er ikke som å surfe hjemme, så bare hvis du har behov for dette i bilen... Også abonnement-basert, så kan trolig etterbestilles...

20" kan du bare glemme - alle testere sier de er for "stive"...

Hurtiglading er et MUST ! Man får en ubrukelig "Ford Focus Electric" (aka. Flopp) hvis man utelater det...

Kjøp de billigste vinterhjulene - de ser mye bedre ut i virkeligheten, og egner seg mye bedre på vinter (428 fanger snø og slaps).

Resten er ting du kan spare, eller ta med. Selv valgte jeg vekk Soltak, Sotede ruter (ser rart ut på halve bilen), Comfort Access (behøver bare nøklene/App) og Concierge Services (egentlig det samme som 1881 med mulighet til å pushe destinasjon til bilen, og det klarer jeg selv ;). Resten klarte jeg ikke å ligge unna ;)

Lykke til !

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 20:34
Sitat fra: MortenH på mandag 20. januar 2014, klokken 20:12
Lmor

Sorry, helt enig med deg at vi må dokumentere det vi skriver :-)

1. Det finnes bare 2 leverandører av kart i verden, Navtec og Atlas. Alle Navigasjonsleverandører kjøper fra disse, inkl. BMW. De har byttet mellom disse flere ganger. Et Europakart tar normalt 2-4 Gb. BMW pro nav, har mye mer data. Det kan selvfølgelig være at vi bare får for Norge, men når de tar 700.- for at vi skal kunne surfe, så er vi heldige hvis de oppdaterer kartet inkludert i basis-prisen. Jeg "tror" (kan ikke dokumentere enda utover det under) at de mener range beregninger, ECO ruter, ladestasjoner osv.

Her er utklipp fra en mer omfattende beskrivelse:

- Range Assistant
- Standard Range Map
- Electric ECO route

2. En alternativ løsning for kartet (som jeg "håper" på), er at vi kan laste kartet ned fra nettet, legge det på en USB brikke, og få kartet aktivert.

3. I manualen står det at en del av oppdateringene må gjøres via USB.

4. Det er ikke riktig at det må gjøres på merkeverksted i så fall. Jeg har USB pinne, og trenger bare aktiveringskode.

Var det dokumentert godt nok?
Vi har sett mange ganger her at BMW skriver og sier forskjellige ting, så igjen spørs det hvem som har fått rett informasjon. Jeg ønsker sterkt at vi får kartene, men har ikke funnet det noe sted på nettet.

Det er flott at du er engasjert, LMOR - men noen ganger er du "forran deg selv" i teoriene dine. Du snakker om Gigabytes og USB....? Det er 5-6 år siden slike kartoppdateringer ble "differensiert". Det betyr "quite enkelt" at bare endringene i kartene blir oppdatert (ikke hele kartbasen). Uten at jeg skal bekrefte noe som helst, så har allerede BMW begynt med dette allerede, og da snakker vi bare om noen Mb i året - som selvfølgelig kan pushes til hver enkelt bil over nett. Vil tro at dette er en del av "Remote Services"...

Så nå kan du bare få det bevist ;)

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 20. januar 2014, klokken 20:48
Det er flott at du er engasjert, LMOR - men noen ganger er du "forran deg selv" i teoriene dine. Du snakker om Gigabytes og USB....? Det er 5-6 år siden slike kartoppdateringer ble "differensiert". Det betyr "quite enkelt" at bare endringene i kartene blir oppdatert (ikke hele kartbasen). Uten at jeg skal bekrefte noe som helst, så har allerede BMW begynt med dette allerede, og da snakker vi bare om noen Mb i året - som selvfølgelig kan pushes til hver enkelt bil over nett. Vil tro at dette er en del av "Remote Services"...

Så nå kan du bare få det bevist ;)

Jeg er glad du liker det. Tror det er bra med engasjement. Du er jo også engasjert :-)

Kart er faktisk noe jeg har mer greie på enn mye av det andre jeg snakker om :-), og at det blir så lite som noen Mb selv om det gjøres dynamisk, er ikke mulig. Et lite område med dynamiske kart tar 10-20mb, og koster flesk hvis du starter det opp i USA på mobilen... Kartene i PRO versjonen på BMW er i 3D, og får gradvis flere bygninger i byene. Det går dessverre i feil retning, oppdateringene blir større og større. Men du kunne isolert et lite område, men da kan du ikke beregne beste rute til Oslo, men lading underveis osv. Og du kan ikke gjøre dette online, for vi kan stå uten dekning, eller at vi ville miste tålmodigheten med den treige BMWen. Husk at bilen skal kunne rerute raskt. En rute mellom Trondheim og Oslo består av en enorm mengde veibiter som den reberegninger hver gang vi gjør noe utenfor ruten osv.

I manualen står det at oppdatering av kart må gjøres via USB. Det er flere "sider" om dette, inkludert en detaljert stegvis forklaring av hva du må gjøre. Jeg vet du ikke liker manualer, men likevel. Vi får se. Fint hvis jeg tar feil, men greit at vi ikke forventer mer enn det som står skrevet i teksten. Det poengterer du også i andre sammenhenger :-)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Lagt ved bevis. Kan ta flere timer fra USB. Høres ikke ut som 1MB eller noe du gjøre via 3G.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Det står at "Navigation Data is saved in vehicle and CAN be updated with USB medium"...

Jeg ser at du har oversatt dette til at det "MÅ" oppdateres på denne måten - men det betyr faktisk ikke annet enn at man kan gjøre dette på den gamle måten. Jeg vil bli forundret om ikke enkle oppdateringer som f.eks nye veikryss, fartsgrenser og nye vei-stykker oppdateres dynamisk på denne bilen (den klarer jo f.eks. å varsle i fra om at det er ekstremt glatt på bestemte vei-strekninger i sanntid over RTTI - noe jeg selv har sett) - så jeg velger å tro at dette skjer (eller kommer til å kunne skje), helt til det motsatte er bevist og dokumentert fra BMW selv...

LMOR

Når det gjelder CAN, så er nok det i betydningen "ikke stuck med samme kart i 15år".

I specen står det også "USB interface for map-data updates. "

Men ellers er jeg enig som jeg skrev over at noe kommer over nettet, men det er nok begrenset slik de selv skriver til:

- Range Assistant
- Standard Range Map
- Electric ECO route

De samler f.eks inn kjøredata fra alle BMWene, som gir oss live oppdatering om trafikk og forbruk. Du må få flest mulig til å kjøpe i3 som kjører på de samme veiene du selv kjører :-)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA