Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skattetrekk for elbil på 4.10 km ? (Må gjerne flyttes)

Startet av Olemann, torsdag 09. januar 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Snart-i3

Siden dette systemet gir trykket på skjermen tror jeg det er det "skikkelige" systemet med måler i hvert hjul, og ikke det forenklede som måler avvik i rullediameter mellom hjulene.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

bromm

Det er skikelig trykkmåler i hvert hjul, ja (gjelder også vinterhjul) - og dette var listet som ekstrautstyr tidligere (2VB - 1.400,-), men dette er nå med som standardutstyr !

MortenH

#92
Her illustreres dekktrykkindikasjonen.

Funksjonen er ikke standard på den norske prislisten fra 1.1.2014. Den er priset til 1400 kr,  edit: imidlertid tar de ikke betalt for funksjonen likevel. Fikk e-post fra min forhandler 27.01.2014 om at funksjonen er gratis fordi den likevel snart blir påbudt.
 
Den norske prislisten finnes nederst på denne siden:
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/connectivity.html
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

dagga

2VB Dekktrykksmonitor er standard i Norge også.

MortenH

Sitat fra: dagga på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:19
2VB Dekktrykksmonitor er standard i Norge også.
I stedet for å bare slenge ut en påstand, hadde det vært nyttigere om du kunne vise oss en referanse til denne informasjonen.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

FrodeJ

I min kontrakt fra 25.11.13 står det spesifisert 2VB dekktrykksmonitor under standardutstyr. Jeg krysset heller ikke av på dette som ønsket ekstrautstyr i bestillingen.

Olemann

Noen som kan forklare hvordan det gjøres og ikke minst hvordan det kompliserer ved bytte av gummi/hjul/punktering etc?  Er det bare en føler i ventilen slik at den kan byttes over på nytt hjul, eller ligger noe mer komplisert i selve hjulet?  Og hvor

Mvh Ole


Sitat fra: bromm på tirsdag 14. januar 2014, klokken 03:27
Det er skikelig trykkmåler i hvert hjul, ja (gjelder også vinterhjul) - og dette var listet som ekstrautstyr tidligere (2VB - 1.400,-), men dette er nå med som standardutstyr !

Vind

#97
Sitat fra: Olemann på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:51
Noen som kan forklare hvordan det gjøres og ikke minst hvordan det kompliserer ved bytte av gummi/hjul/punktering etc?  Er det bare en føler i ventilen slik at den kan byttes over på nytt hjul, eller ligger noe mer komplisert i selve hjulet?  Og hvor
Systemet forklart her (ikke i3 skjerm)



Føleren sitter på innsiden av ventilen, se bilde her av en tilsvarende (men litt eldre) reservedel:  http://www.turnermotorsport.com/p-1264-bmw-tire-pressure-monitor-sensor-tpms.aspx

Såvidt jeg har skjønt "lades" giveren ved hjelp av rotasjon i hjulet.  Det er derfor man må kjøre noen meter etter å ha resat føleren, f.eks ved overgang mellom sommer og vinterhjul.  Det gjør også at mottakeren finner ut hvilket hjul som hører til hvilken giver.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

Takker!

Ole

Sitat fra: Vind på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:11
Sitat fra: Olemann på tirsdag 14. januar 2014, klokken 11:51
Noen som kan forklare hvordan det gjøres og ikke minst hvordan det kompliserer ved bytte av gummi/hjul/punktering etc?  Er det bare en føler i ventilen slik at den kan byttes over på nytt hjul, eller ligger noe mer komplisert i selve hjulet?  Og hvor
Systemet forklart her (ikke i3 skjerm)



Føleren sitter på innsiden av ventilen, se bilde her av en tilsvarende (men litt eldre) reservedel:  http://www.turnermotorsport.com/p-1264-bmw-tire-pressure-monitor-sensor-tpms.aspx

Såvidt jeg har skjønt "lades" giveren ved hjelp av rotasjon i hjulet.  Det er derfor man må kjøre noen meter etter å ha resat føleren, f.eks ved overgang mellom sommer og vinterhjul.  Det gjør også at mottakeren finner ut hvilket hjul som hører til hvilken giver.

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 14. januar 2014, klokken 13:11

Føleren sitter på innsiden av ventilen, se bilde her av en tilsvarende (men litt eldre) reservedel:  http://www.turnermotorsport.com/p-1264-bmw-tire-pressure-monitor-sensor-tpms.aspx

Såvidt jeg har skjønt "lades" giveren ved hjelp av rotasjon i hjulet.  Det er derfor man må kjøre noen meter etter å ha resat føleren, f.eks ved overgang mellom sommer og vinterhjul.  Det gjør også at mottakeren finner ut hvilket hjul som hører til hvilken giver.

Dette er ikke det systemet som i3 har, men det jeg har på min BMW i dag. Det måler kun om det feil med dekket, og passer biler med runflat dekk, som i3 ikke har.

På i3 er bildet som vist lengre oppe, der du får det faktiske trykket.

Du ser også at mitt system har en knapp som heter "init", som måler på nytt når du skifter dekk, mens i3 har "reset" for å sette nytt "start-trykk", så ikke bytte av dekk fører til at bilen tror det har skjedd noe fordi trykket endres raskt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:05
Nå må dere lese dere opp litt - i3 har ikke noe "vanlig" batteri for slikt. Den har et mindre buffer-batteri for 12V systemene, ja - men det har i praksis mye større kapasitet enn et vanlig "bilbatteri", fordi det vedlikeholdes av energi fra den store pakken.

I manualen står det en prosedyre for hva du skal gjøre hvis både 12V batteriet og high-volt batteriet går tomt. Hvis 12V batteriet vedlikeholdes under kjøring vil ikke det skje, for bilen stopper lenge før 12V batteriet går tomt. Frem vil noe annet er bevist, så tror jeg fremdeles at 12V batteriet lades når bilen lades, og er dimensjonert slik at det holder lengre enn bilen kan kjøre, eventuelt at det lades hvis nivået er kritisk lavt.

Det betyr i så fall, som jeg har nevnt før, at f.eks. bruk av Hifi ikke påvirker kjørelengden. De som har kjørt bilen tom på ECO PRO + har så langt heller ikke blitt bedt om å skru av HK anlegget når de nærmer seg slutten på batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 08:13
Sitat fra: bromm på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:05
Nå må dere lese dere opp litt - i3 har ikke noe "vanlig" batteri for slikt. Den har et mindre buffer-batteri for 12V systemene, ja - men det har i praksis mye større kapasitet enn et vanlig "bilbatteri", fordi det vedlikeholdes av energi fra den store pakken.

I manualen står det en prosedyre for hva du skal gjøre hvis både 12V batteriet og high-volt batteriet går tomt. Hvis 12V batteriet vedlikeholdes under kjøring vil ikke det skje, for bilen stopper lenge før 12V batteriet går tomt. Frem vil noe annet er bevist, så tror jeg fremdeles at 12V batteriet lades når bilen lades, og er dimensjonert slik at det holder lengre enn bilen kan kjøre, eventuelt at det lades hvis nivået er kritisk lavt.

Det betyr i så fall, som jeg har nevnt før, at f.eks. bruk av Hifi ikke påvirker kjørelengden. De som har kjørt bilen tom på ECO PRO + har så langt heller ikke blitt bedt om å skru av HK anlegget når de nærmer seg slutten på batteriet.
Hi-fi diskusjonen inneholder også en del feil beregninger.  Kjører du med full last 350W på anlegget - så er du enten døv - spiller veldig sær musikk (monotone bredspektrete toner) - eller har andre utfordringer.  350W er maks effekt, som man bare vil oppnå med fullt volum svært i korte øyeblikk.  Så om man velger HK anlegget - påvirker ikke dette rekkevidden - mer enn noe du nesten ikke kan måle (såsant ikke forsterkeren og bass høytaleren veier veldig mye)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. januar 2014, klokken 08:13
I manualen står det en prosedyre for hva du skal gjøre hvis både 12V batteriet og high-volt batteriet går tomt. Hvis 12V batteriet vedlikeholdes under kjøring vil ikke det skje, for bilen stopper lenge før 12V batteriet går tomt. Frem vil noe annet er bevist, så tror jeg fremdeles at 12V batteriet lades når bilen lades, og er dimensjonert slik at det holder lengre enn bilen kan kjøre, eventuelt at det lades hvis nivået er kritisk lavt.

Det betyr i så fall, som jeg har nevnt før, at f.eks. bruk av Hifi ikke påvirker kjørelengden. De som har kjørt bilen tom på ECO PRO + har så langt heller ikke blitt bedt om å skru av HK anlegget når de nærmer seg slutten på batteriet.

Merkelige konklusjoner du foretar !? Du konkluderer din teori med at det ikke er slik at 12V systemet kan gå tomt - fordi storpakken vil gå tomt først ?? Altså tenk deg litt om: det går fint an å få utladet begge systemene - bare kjør bilen helt tom, og la alt av elektriske funksjoner være aktivert (inkl. bruk av Harman Kardon) - så vil nettopp det manualen beskriver oppstå: nemlig at begge systemene går tomme.

Jeg siterer gjerne "white paper" igjen: The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system.

Så selvsagt har alle systemer innvirkning på rekkevidden, hvis vi velger å se slik på det - dette er det ingen tvil om. Men i3's løsning vil gjøre hele 12V-systemet mye mer fleksibelt - fordi 12V anlegget kan brukes dynamisk, i motsetning til andre biler med dedikert 12V-batteri. Posten min, inkludert bilde av buffer-batteriet finnes her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11480.msg163457.html#msg163457

Vind

I dag har jeg endelig fått kjørt en nesten full spekket i3 (min egen) , og Adaptive Cruise control fungerer svært godt (tungt snøvær og slaps er ikke noe problem).  Den er litt treg når man bytter fil - til å oppdage at det ikke er bil forann, men ikke noe stort problem.  Fikk også prøvd Kø-assistenten noen hundre meter - vil nok ikke bruke den hver dag, men gjør at man kan slappe av når trafikken snegler seg bortover....  Kommer med en bedre og mere fullstendig rapport senere.

Parkeringsassistenten fungerte også bra, lukeparkerte helt automatisk.  Skal vel inrømme at jeg lukeparkerer raskere selv, men skjerm og senorer foran var klart verdt det.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på mandag 13. januar 2014, klokken 13:47
Sitat fra: 02Henning på mandag 13. januar 2014, klokken 12:19
Jeg lurer på om noen har testet forskjellen på LED frontlys mot Halogenvarianten? Demobilen jeg kjørte i mørke sist uke hadde en irriterende mørk-lilla overgang mellom lysfeltet og mørket rundt. Selger mente bilen hadde LED (den orange hos Bavaria Forus), men hadde fanget fullt av kunder når jeg snakket med ham så jeg er litt usikker på om det stemmer. Uansett, denne stripen gjorde at alle trafikkskilt og bilskilter på forankjørende "lyste" tilbake i mørk lilla farge og typisk med for lite kontraster til å kunne lese dem. Sikkert ikke noen stor deal, men nok til at jeg vurderer å kutte hele LED belysningen.

Er det noen andre som har gjort seg slike betraktninger med LED-lyset?
Jeg har kun kjørt med LED lyset, og har ikke opplevd det du beskriver, så da er det enten ett problem med den demo bilen, eller den har vanlig lys.  Alle demo bilene jeg har sett har hatt Adaptive LED lys.

Da har jeg vært ute for å teste en demo-bil med LED lys, som ble levert forrige uke. Den hadde brede lilla felt øverst, og det var ganske irriterende, som Henning skriver. Jeg mistenker at dette kan være en design feil, og at lyset treffer undersiden av panseret, og at det er noe farge der som reflekteres. Jeg kom ikke på denne "teorien" før jeg kom hjem igjen, så fint hvis noen andre kan teste om det kan være det. I så fall, er det bare å lime en stripe hvit tape under panseret ved lyktene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA