Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skattetrekk for elbil på 4.10 km ? (Må gjerne flyttes)

Startet av Olemann, torsdag 09. januar 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

pberg

Jeg også, så derfor setter jeg sommerdekkene på vinterfelgene og motsatt. Så slipper jeg ulike dimensjoner på for- og bakdekk hele året.  :-)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:32
Jeg også, så derfor setter jeg sommerdekkene på vinterfelgene og motsatt. Så slipper jeg ulike dimensjoner på for- og bakdekk hele året.  :-)

Genialt! jeg synes det er litt merkelig at 428 felgene koster 6k på sommerdekk og 3k på vinterdekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: pberg på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:32
Jeg også, så derfor setter jeg sommerdekkene på vinterfelgene og motsatt. Så slipper jeg ulike dimensjoner på for- og bakdekk hele året.  :-)

Genialt! jeg synes det er litt merkelig at 428 felgene koster 6k på sommerdekk og 3k på vinterdekk.

Hvor har du det fra at de koster 3k på vinter?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

pberg

Det er nok fordi bakfelgene er bredere, og det samme med dekkene. Ulike dimensjoner på denne bilen (155 og 175) er jo bare tull. Dessuten kommer nok de bakdekkene til å koste adskillig mer enn fordekkene, som jo er spesielle nok i seg selv....
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: jaxry på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:59
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: pberg på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:32
Jeg også, så derfor setter jeg sommerdekkene på vinterfelgene og motsatt. Så slipper jeg ulike dimensjoner på for- og bakdekk hele året.  :-)

Genialt! jeg synes det er litt merkelig at 428 felgene koster 6k på sommerdekk og 3k på vinterdekk.

Hvor har du det fra at de koster 3k på vinter?

Forskjellen på 427 og 428 på bilen er 5900.-, mens forskjellen på 427 og 428 vinterdekk er ca 3000.- i forhold til det jeg har sett av priser. Men hvis det er slik at vinterdekkene er smalere enn sommerdekkene bak, så kan det være forklaringen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Vinterdekkene er samme dimensjon foran og bak, og det samme med felgene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Olemann

Sitat fra: pberg på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:38
Vinterdekkene er samme dimensjon foran og bak, og det samme med felgene.

Betyr dette at sommerdekkene er like brede som vinterdekkene foran, men på bakhjulene er sommerdekkene bredere enn vinterdekkene?  Og; er det også forskjell på felgbredden på sommer og vinter?   Jeg tenkte bytte til sommerdekk på vinterfelgene etterhvert, men da kan jo det bli litt plundrete siden jeg tenkte å swoppe dekkene (og ikke bestille nye)

Ole

TorTeigen

#52
Jeg er enig med Jaxry, selv om man, som alltid, må sjekke priser i det man skriver kontrakt.

BMW har naturligvis forbeholdt seg retten til å endre priser og spesifikasjoner uten forvarsel, men nye priser på 7GA og 606/609 som november prislisten allerede viste at det ville koste ekstra i h.h.v. mars og februar, burde vært opplyst på en bedre måte. Særlig når det viser seg å være produksjon og ikke bestillings tidspunkt som gjelder.



Asker
BMW i3 levert 13.02.2014
C-Zero 13K km 2013

Vind

Sitat fra: TorTeigen på søndag 05. januar 2014, klokken 10:46
BMW har naturligvis forbeholdt seg retten til å endre priser og spesifikasjoner uten forvarsel, men nye priser på 7GA og 606/609 som november prislisten allerede viste at det ville koste ekstra i h.h.v. mars og februar, burde vært opplyst på en bedre måte. Særlig når det viser seg å være produksjon og ikke bestillings tidspunkt som gjelder.
Det har vært tydelig at det et produksjons tidspunkt som gjelder, men mann har også inkludert de som bestilte før en bestemt dato.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jaxry

Sitat fra: Vind på søndag 05. januar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: TorTeigen på søndag 05. januar 2014, klokken 10:46
BMW har naturligvis forbeholdt seg retten til å endre priser og spesifikasjoner uten forvarsel, men nye priser på 7GA og 606/609 som november prislisten allerede viste at det ville koste ekstra i h.h.v. mars og februar, burde vært opplyst på en bedre måte. Særlig når det viser seg å være produksjon og ikke bestillings tidspunkt som gjelder.
Det har vært tydelig at det et produksjons tidspunkt som gjelder, men mann har også inkludert de som bestilte før en bestemt dato.

Dette har ikke vært tydelig. Da burde dette stått i prislisten, og i det minste opplyses om fra selger.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

LMOR

#55
Sitat fra: jaxry på søndag 05. januar 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Vind på søndag 05. januar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: TorTeigen på søndag 05. januar 2014, klokken 10:46
BMW har naturligvis forbeholdt seg retten til å endre priser og spesifikasjoner uten forvarsel, men nye priser på 7GA og 606/609 som november prislisten allerede viste at det ville koste ekstra i h.h.v. mars og februar, burde vært opplyst på en bedre måte. Særlig når det viser seg å være produksjon og ikke bestillings tidspunkt som gjelder.
Det har vært tydelig at det et produksjons tidspunkt som gjelder, men mann har også inkludert de som bestilte før en bestemt dato.

Dette har ikke vært tydelig. Da burde dette stått i prislisten, og i det minste opplyses om fra selger.

Det har vært tydelig, men ikke tydelig nok. Prisene stod i prislisten, og at "innholdet" endret seg i mars. (+prisen).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Det har vært tydelig at prisene ville endres, men ikke at dette var koblet til produksjon av selve bilen. Når det i en prisliste står 14 400 (19 200 fra 03/14) vil jeg som vanlig forbruker automatisk tenke at prisen gjelder ut februar, og ikke at prisen gjelder biler produsert ut februar. Dette blir en veldig "flytende" og lite definert pris. Det er en grunn til at matbutikker med elektroniske prislapper endrer prisen om natta, sånn at du som forbruker ikke skal få en høyere pris i kassa, enn det du så på prislappen i hylla. Dvt er i realiteten BMW gjør nå, når de har levert ut prislister hvor det ikke er definert at det er produksjonsdato, og ikke definitiv dato som avgjør prisen.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

crusader78

Når jeg spurte selger om prisene ville endre seg så sa han at jeg ville få de prisene som var på tilbudet og kontrakt. Jeg skrev kontrakt 20. desember, og på det tidspunktet snakket de om levering til sommeren, bekreftelsen var dog i mars.

LMOR

#58
Sitat fra: jaxry på søndag 05. januar 2014, klokken 12:12
Når det i en prisliste står 14 400 (19 200 fra 03/14) vil jeg som vanlig forbruker automatisk tenke at prisen gjelder ut februar, og ikke at prisen gjelder biler produsert ut februar.

Jeg er ikke uenig i det, og at det ikke er klart nok/forvirrende. Men til venstre står det, 606 Navigasjonssystem Business (609 t.o.m. 02/14, 606 f.o.m. 03/14).

Det gjelder innholdet i pakken, så da blir en mulig diskusjon at du bør kunne få 606 til gammel pris, og ikke både miste 609 OG betale mer.

Jeg har ikke sett den nye prislisten. Men som nevnt tidlige har euro kursen endret seg med 5% siden forrige prisliste ble lagt ut, så hvis dette er eneste endring, så er det bra for en bil BMW har bestemt skal koste det samme netto i alle land.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Ser det spekuleres i forskjellig dekkdimensjon mellom forhjul og bakhjul (155/175), men dette er ikke tilfelle for utgaven uten REx. På den som selges i Norge er det altså kun 155 som gjelder for alle hjul...

Forskjellen på 3000 vs 5900 kan nok sikkert være forårsaket av at det er forskjell i pris på selve dekkene (ikke felgene)...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA