Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bleeding the fluid heater using vacuum?

Startet av Tesla-man, torsdag 09. januar 2014, klokken 09:09

« forrige - neste »

Tesla-man

Da er vi inne i nytt år, men "E" i VIN er jo allerede i produksjon fra seint 2013.  Regner med at endringen fra "D" til "E" derfor markerer et oppgradert og forbedret produkt. :)

Noen som har mottatt E-modellen enda?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Brede

Hmmm.. Tror nok eneste forskjellen er hvilket år den blir produsert.
Produktet er jo i konstant utvikling, men tviler sterkt på at det er noen markert forskjell ved overgang fra D til E.

Cobos

Mitt inntrykk er at Tesla forbedrer fortløpende og ruller ut mer eller mindre fortløpende. Dermed ingen grunn til at overgangen fra 2013 til 2014 skulle ha noen betydning annet enn at det er nytt år.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Stig O

Biler med VIN nr. med E (2014 mod) ble ikke produsert før siste halvdel av desember, og kommer derfor ikke før i februar! Hva H11- H19 i VIN nr. innebærer vet vel ingen enda.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Gressvikingen

I fall noen undrer, fant jeg denne krypteringsnøkkelen på teslamotorsclub.com:

ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/mfrmail/ORG8047.pdf
Som konsentrert uttrykker følgende:

Digits 1-3, WMI: 5YJ = Tesla
Digit 4, Line/Series: S = Model S
Digit 5, Body Type: A = 5 Door Hatchback LHD RWD
Digit 6, Restraint System:
   1 = Manual Type 2 USA Seat Belts, Dual Front Airbags, Front/Rear Side Airbags, Knee Airbags
Digit 7, Charger Type:
A = 10kw Charger
B = 20kw Charger
C = 10kw Charger, w/DC Fast Charge
D = 20kw Charger, w/DC Fast Charge
H = EU version of D abow ??
Digit 8, Motor/Drive Unit & Battery Type:
C = Base A/C Motor, Tier 2 Battery (31-40kWh)
G = Base A/C Motor, Tier 4 Battery (51-60 kWh)
N = Base A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
P = Performance A/C Motor, Tier 7 Battery (81-90 kWh)
Digit 9, Check Digit: Variable
Digit 10, Model Year:
C = 2012
D = 2013
E = 2014
Digit 11, Manufacture:
F = Fremont, CA (FRE)
P = Palo Alto, CA (PAO)
Digit 12, Production Series:
A = Alpha Prototype
B = Beta Prototype
R = Release Candidate Vehicle
P = Production Vehicle
S = Signature Series Vehicle
F = Founder Series Vehicle
Digits 13-17, Production Sequence

Når det gjelder "digit" 7 og 8 har Tesla tydeligvis hatt behov for flere versjoner enn de tenkte seg i 2012
P85D"+"

OddB

Har H1 som siffer 7 og 8 så her har de endret noe ja.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

#6
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:24
Når det gjelder "digit" 7 og 8 har Tesla tydeligvis hatt behov for flere versjoner enn de tenkte seg i 2012
Ser ut til at de legger til rette for mer variasjon mellom US og Europa i fremtiden, eller i hvert fall identifiserer dem mer presist. Det er på det rene at laderne allerede er tilpasset europa, så en justering av VIN slik at VIN gjenspeiler dette var sikkert lurt (selv om det ikke betyr at bilen i seg selv er endret).

Så lenge de ikke har lansert noen nye versjoner av Model S skjer nok ikke annet enn små tweaks fortløpende. Større endringer kommer historisk med nye versjonsnumre hos Tesla (det har vel de fleste fått med seg nå, selv om tråder som denne kan tyde på det motsatte :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sharp

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 20:43
Så lenge de ikke har lansert noen nye versjoner av Model S skjer nok ikke annet enn små tweaks fortløpende. Større endringer kommer historisk med nye versjonsnumre hos Tesla (det har vel de fleste fått med seg nå, selv om tråder som denne kan tyde på det motsatte :) )

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke forbedringer det er som har kommet undervegs?

Senest i dag lærte jeg noe nytt - at Tesla i det stille lanserte "B"-batterier som kan håndtere raskere lading enn de første "A"-batteriene.

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Sharp på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:00
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 20:43
Så lenge de ikke har lansert noen nye versjoner av Model S skjer nok ikke annet enn små tweaks fortløpende. Større endringer kommer historisk med nye versjonsnumre hos Tesla (det har vel de fleste fått med seg nå, selv om tråder som denne kan tyde på det motsatte :) )

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke forbedringer det er som har kommet undervegs?

Senest i dag lærte jeg noe nytt - at Tesla i det stille lanserte "B"-batterier som kan håndtere raskere lading enn de første "A"-batteriene.
Tesla er nok ikke så gira på å flagge disse små justeringene nei, for de vil nok i det lengste unngå at alle kommer stormende og ber om ny ditt og datt :)
De første par tusen bilene Tesla leverte virker å være begrenset til 90kW hurtiglading. Mtp. effekten de lar 60kWh bilene lade med var det en som regnet ut at toppen for 85kWh burde ligge rundt 150kW ladeeffekt.
Om det etter hvert viser seg at min bil produsert sommeren 2013 bare kan lade med 120kW, og biler levert høst/vinter 2013 kan lade med 135kW (som er den foreløpig høyeste antydede ladeeffekten fra Tesla i nærmeste fremtid) legger jeg meg ikke ned og griner. Ei heller vil jeg rette krav om endring av min bil. Så lenge jeg opplever at jeg har fått det jeg betaler for må jeg bare leve med at teknologien løper videre :)

Hvor Tesla setter grensene for hva de innfører som små justeringer, og hva de sparer til "ny versjon", er vanskelig å se før de faktisk lanserer nye versjoner av Model S :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sharp

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:05
Tesla er nok ikke så gira på å flagge disse små justeringene nei, for de vil nok i det lengste unngå at alle kommer stormende og ber om ny ditt og datt :)

Jeg tenkte litt mer "uoffisiell" oversikt da, i og med at jeg ikke har fått min bil enda. Kan jo være greit å vite hvilke problemer jeg ikke bør bekymre meg for på bilen som forhåpentligvis snart skal i produksjon  ;D

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Sharp på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:05
Tesla er nok ikke så gira på å flagge disse små justeringene nei, for de vil nok i det lengste unngå at alle kommer stormende og ber om ny ditt og datt :)

Jeg tenkte litt mer "uoffisiell" oversikt da, i og med at jeg ikke har fått min bil enda. Kan jo være greit å vite hvilke problemer jeg ikke bør bekymre meg for på bilen som forhåpentligvis snart skal i produksjon  ;D
Hehe, ja det hadde forsåvidt vært greit å ha :) Mitt inntrykk er litt variert. Kvaliteten og feilraten synker ikke så raskt som jeg har forventet/håpet, men det virker å være på det rene at feilraten er lavere nå enn for bilene som kom i august/september. I hvert fall når det gjelder paneltilpasning, smårusk eksteriørmessig samt klargjøring. Det virker også som de har fått litt bedre kontroll på utleveringer, og jeg vet at bl.a. lyddemping ble vesentlig bedre når leveringene i europa startet etter sommeren 2013. På andre områder har de skuffet litt (eks når folk som nylig har fått bilen sin rapporterer at alt er fantastisk, for så å melde om død bil et par dager senere, skjønner man at ikke alt er hunky dory helt enda :) )

Ikke forvent mirakler frem til våren 2014, men samtidig skal man ikke vurdere bilen på bakgrunn av feil/mangler tråden! Selv om folk blander feilfrie biler med det å være fornøyd i "feilfrie biler" tråden, så er det på det rene at folk i all hovedsak er ekstatiske over bilene sine :) Kundeundersøkelser fra USA viser også at Tesla-eiere er ekstremt fornøyde med bilene sine (mulig de var de aller mest fornøyde bileierne?)
Så senk skuldrene ift. evt smårusk. Bilen du får i år er sikkert ikke 100% feilfri eller forbedret der den burde vært forbedret, men du kommer til å elske bilen uansett :) Jeg ville i hvert fall ikke ventet ett sekund for mye, for hver eneste dag leter jeg etter gode grunner for å kjøre meg en tur!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Sharp på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:20
Jeg tenkte litt mer "uoffisiell" oversikt da, i og med at jeg ikke har fått min bil enda. Kan jo være greit å vite hvilke problemer jeg ikke bør bekymre meg for på bilen som forhåpentligvis snart skal i produksjon  ;D

Når jeg tenker meg om - les igjennom feil og mangler tråden. Der ser du titalls feil som i all hovedsak er enkelthendelser eller ikke tilstede lenger. Da skjønner du hvor mye Tesla har utviklet seg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. januar 2014, klokken 21:29

Så senk skuldrene ift. evt smårusk. Bilen du får i år er sikkert ikke 100% feilfri eller forbedret der den burde vært forbedret, men du kommer til å elske bilen uansett :) Jeg ville i hvert fall ikke ventet ett sekund for mye, for hver eneste dag leter jeg etter gode grunner for å kjøre meg en tur!

+1! Skulle tro det ble en vane, but but :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Tesla-man

Mange ord i lange innlegg fra enkelte i denne tråden ::).  Kamuflerer ikke det faktum at mange feil kan ikke rettes med en SW-oppdatering, feil som allerede hefter ved -13 modellen med "D" i VIN, og som vi kan håpe og tro er langt bedre på -14 med "E" i VIN 

Blir nok så bra så... :)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

BjørnP85

Slapp av!  Har hatt bilen siden 18.11.13 - ingen feil eller mangler så langt.  Det har fungert perfekt fra første dag.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA