Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips og triks

Startet av 2new, onsdag 08. januar 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

MrDriveby

Sitat fra: 2new på onsdag 01. januar 2014, klokken 14:37
Takk for mange gode svar, jeg tror standard er bra ok for meg - får håpe FM-nettet lever i ca. 5 år til
Hadde Ultra kostet 6000,- som før, så hadde jeg helt klart bestilt, men til den prisen de har nå kan jeg bruke pengene på noe annet.

Ellers kommer det garantert en løsning anyway :)

http://radio.no/apparater/installasjon-av-dab-adapter-i-bil/
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

OddB

Takk for mange gode svar, jeg tror standard er bra ok for meg - får håpe FM-nettet lever i ca. 5 år til
Hadde Ultra kostet 6000,- som før, så hadde jeg helt klart bestilt, men til den prisen de har nå kan jeg bruke pengene på noe annet.
Jeg tror jeg kan garantere deg at det er godt over 90% sikkert at FM-nettet er stumt om nøyaktig 3 år...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Sitat fra: OddB på onsdag 01. januar 2014, klokken 14:58
Jeg tror jeg kan garantere deg at det er godt over 90% sikkert at FM-nettet er stumt om nøyaktig 3 år...

Jeg vedder en øl imot at det stenges ved utgangen av 2016. (tre år fra i dag.) Vedder også en til øl på at det heller ikke stenges før 2018. Fullt mulig jeg tar feil dog.

OddB

11. Januar 2017 (kl 11.00 :) ) kan det bli stille på FMbåndet hvis følgende kriterier er oppfylt :

Slukking av FM-nettet

Dersom slukkevilkårene er oppfylt, vil FM-sendingene bli avviklet i januar 2017. De fleste (og minste) lokalradioene vil imidlertid få anledning til å fortsette og sende via FM-båndet også etter 2017. Kulturdepartementet skal i 2015 ta nærmere stilling til hvilke lokalradioer som kan videreføre sine sendinger på FM og hvilke som må digitaliseres.

Absolutte vilkår for slukking

Før FM-nettet kan avvikles, må følgende slukkevilkår være oppfylt:

•NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning innen 1. januar 2015 (99,5 prosent befolkningsdekning)

•De kommersielle blokkene må være utbygd til minst 90 prosent befolkningsdekning innen 1. januar 2015

•Det digitale radiotilbudet må representere en teknologisk og innholdsmessig merverdi for publikum

Tilleggsvilkår som må være oppfylt per 1. januar 2015 for at slukking kan skje i 2017

For at slukking skal kunne skje i 2017, må i tillegg disse vilkårene være oppfylt:

•Det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil – herunder adapterløsninger. Nærmere presisering av hva som ligger i formuleringen "teknisk tilfredsstillende og rimelige løsninger" vil bli foretatt av Kulturdepartementet i 2013

•Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital radioplattform. Dette innebærer lytting på all teknologi som formidler digital radio; DAB, Internett, radio via DTT-nettet, kabel eller satellitt, smarttelefoner, lesebrett mv.

Dersom de to sistnevnte vilkårene ikke er oppfylt ved inngangen til 2015, vil FM-nettet ikke kunne avvikles før i 2019. Avviklingen av FM i 2019 vil være endelig, så sant de absolutte kriteriene om digital dekning og merverdi er oppfylt.

OddB

For ett år siden av andelen radiolyttere på 31 %.
NRK satser sterkt på å utvide tilbudet av digitale radiokanaler, i høst
P1+ for den eldre garde som resulterte i et rushsalg av dabradioer, om et par uker kommer P13 som er en rockekanal rettet mot en målgruppe som ligger mellom P3- og P1-lyttere.
Bare NRK bruker 130 mill pr år på å holde FM-nettet i live, så motivasjonen er STERK til å nå de målene som er satt for 2017.

fitzox

Noen som vet om man kan søke etter kanaler på tunein internett radioen?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
P85 med alt utenom pluss-pakken.
Grå turbine 19" vinter Hakka R2
Grå turbine 21" sommer
Batman-bil med alt i sort
Mitt beste kjøp, ever!

sondell

Bestillte også med standard lyd. Var nervös for dette når jeg hentet bilen. Men ble overrasket over lydkvaliteten. Er vel kraftigere bass i lydpakken grunnet subwoofer, men det er ikke dårlig bass i denne (tenkte ikke over at det var forskjell på lyden mot demo bilene når jeg först satte meg i bilen). Standard lyd i andre nye biler jeg hatt har värt dårligere. I demo bilene hadde jeg ikke helt wow opplevelsen på lyden, derfor valgte jeg å sjanse på å droppe. Så er det vel opp til hvordan man er som bruker da. Har små barn og Astrid Lindgren gjör seg ikke bedre med subwoofer. 2 åringen har ikke helt fått greie på Dimmu Borgir. Hörer en del på klassisk også; det er bedre lyd i denne standard pakken enn enklere hifi anlegg på Elkjöp i hvert fall (en kan höre de forskjellige stemmene i et orkester for eksempel).
Når det gjelder DAB. Har kun brukt vanlig radio en gang. Når dekningen falt ut skiftet jeg til internet radio og har aldrig skiftet tilbake. Kanskje fordi jeg er svensk :), godt integrert som jeg er hörer jeg nå mest på Sveriges Radio via TuneIn. Spotify via bluetooth har fungert fint det også.

Newbee

Jeg ser "2New" vinkler spørsmålene for å få de svarene han ønsker. Synd.
Jeg valgte lydpakken, ikke pga DAB, men fordi jeg vill ha så fet lyd som mulig. Med overgang fra Tysk premiumbil med standardanlegg ville TMS med standardanlegg blitt en lydmessig nedgradering. Jeg digger LYD rett og slett, så det ville blitt "lydpakke" uansett om jeg hadde byttet til ny MB fremfor TMS.
2New, det er selvfølgelig stor forskjell mellom standard og "lydpakke", ikke bare DAB. Du må bare selv finne ut hva hvilket ekstrautstyr du synes er rett for deg å legge penger i.
Vh.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA