Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips og triks

Startet av 2new, onsdag 08. januar 2014, klokken 22:50

« forrige - neste »

2new

Er du fornøyd med standard lydanlegget i TMS, eller angrer du på at du ikke bestilte Ultra-Hifi ?
Stiv pris når man egentlig bare ønsker DAB og ikke ser behovet for;
"Ultra Hi-Fi lydsystemet omslutter passasjerene som i en konsertsal".

Mvh 2new
--
Mvh Tony

23.05.14   - S60
Nov. 2017 - S75

Muffinman

Jeg droppet lydanlegget siden jeg ikke helt ser poenget med "oppgradert" lyd i bil hvor man uansett har bakgrunnsstøy - hifi-opplevelsene skjer i dedikert rom hjemme. Ble heller ikke veldig imponert over lyden i demobilene.  Bruker anlegget lite, men så langt har nettradioen fungert mye bedre enn forventet, det er sjelden den tar seg en pause for å bufre. Lydkvaliteten er helt på høyde med de fleste standardanlegg man finner i diverse biler, og kanskje til og med litt over snittet.

Det er vel også mange som opplever at DAB er litt trøblete, og det er dumt for de som valgte lydpakka ene og alene for denne funksjonen. Forhåpentligvis blir dette snart rettet.

Det er selvfølgelig smak og behag, men for meg var ikke lydpakka verdt de 6 lappene den kostet når jeg bestilte engang. Andre vil vurdere den som et røverkjøp.

Lanber

Muffinman

Lanber, laumb; har dere hørt standardanlegget?

Stiania79

Ikke hørt standard men var happy med HiFI pakken når jeg testet bilen hos Skøyen så den ble bestilt... Har bang & olufsen i audi'n og lyden er kanskje ikke like klar og 'raffinert' i TMS men bassen er det absolutt mer punsh i så ikke en dum investering. Er også en av disse ting som ikke er så enkelt å ettermonterte hvis man ikke er bil stereo bygger :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

petersv

Jeg har standard. Lyden er veldig god foran, ikke stor forskjell fra ulrtadupersuper-versjonen. Forskjellene er størst bak, da det kun er høyttalere i dørene bak, og man må fade lyden langt bak for at de skal høre like mye som framme. Er også mindre diskant bak, mest sannsynlig pga manglende høyttalere i bakdøra.

Er su avhengig av rumlebass, er det ikke sub i standardanlegget, men bassen er bra fra dørene hvis man stiller litt opp i equalizeren.

Alt i alt er jeg fornøyd, og må si at med all trøblet med DAB, er jeg fornøyd med å ha droppet det. Som folk sier er internettradio det som fungerer best.

Hadde prisen vært s om den var før, drøye 6000, hadde jeg sagt kjør på, men med dagenspris ville jeg ikke valgt det. Jeg droppa det ene og alene pga. at jeg måtte sette streken en plass mellom "kjekt å ha" og "nødvendig".

Du kan jo sette inn mye vra senere for mindre penger hvis du vil.

Jeg har kjørt siden 4. september uten, og kjørt en uke med hyperdupersuper-anlegg. Erfaringene mine er basert på dette.

Du vil naturligvis få anbefaøinger om å kjøpe fra de som har kjøpt, og det motsatte fra de som har latt være. Jeg har prøvd å være litt objektiv, så langt det lar seg gjøre.

2new

Takk, petersv. Godt å høre at du er fornøyd med Standard lydanlegget.

Lanber og laumb kan dere begrunne deres svarene noe mer. Har dere hørt både Standard og Ultra lydanlegget?
Sånn jeg ser det, foreløpig, så koster DAB-radio kr. 15.800,-

Tidligere biler, alle med standard anlegg, som har fungert OK;
2 x Touran (den siste med DAB, som jeg aldri har brukt (for ustabilt/hakking (2-3 sek ved skifte av sender), ingen fiks fra VW i løpet av 2 år...)
Chrysler Voyager
Saab 93
BMW 3-serie

96 % av tiden er jeg alene i bilen
3 % av tiden er vi to
1 % av tiden har jeg flere med i bilen

Mvh 2new
--
Mvh Tony

23.05.14   - S60
Nov. 2017 - S75

MrDriveby

Sitat fra: 2new på onsdag 01. januar 2014, klokken 13:24
Takk, petersv. Godt å høre at du er fornøyd med Standard lydanlegget.

Lanber og laumb kan dere begrunne deres svarene noe mer. Har dere hørt både Standard og Ultra lydanlegget?
Sånn jeg ser det, foreløpig, så koster DAB-radio kr. 15.800,-

Tidligere biler, alle med standard anlegg, som har fungert OK;
2 x Touran (den siste med DAB, som jeg aldri har brukt (for ustabilt/hakking (2-3 sek ved skifte av sender), ingen fiks fra VW i løpet av 2 år...)
Chrysler Voyager
Saab 93
BMW 3-serie

96 % av tiden er jeg alene i bilen
3 % av tiden er vi to
1 % av tiden har jeg flere med i bilen

Mvh 2new

Synes her du oppsummerer at standard anlegget holder i bøtter og spann til ditt bruk ;) har selv ikke hørt standard anlegget, men hadde vært kjekt å testet :)

Har selv valgt det "store" anlegget, mn kostet da bare 6 lapper. Er selv glad i musikk, men hadde vært mer usikker om det hadde kostet 15800
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Brede

Jeg kjøpte det "store" anlegget til 6000kr, men med dagens pris hadde nok dette blitt valgt bort for min del.
Jeg var faktisk ikke klar over at en hadde tilgang til internettradio på standardanlegget, da er det jo knapt noe problem at en ikke har DAB.

Lanber

Ja, kjenner en med P85 som tok vanlig lyd. Største forskjellen er i bassen, den har fyldig lydbilde i oppgradert utgave.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. januar 2014, klokken 13:07
Lanber, laumb; har dere hørt standardanlegget?

Lanber

Men til 15.800 kjenner jeg meg selv så godt at da ville jeg droppet det ;-)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på onsdag 01. januar 2014, klokken 13:17
Alt i alt er jeg fornøyd, og må si at med all trøblet med DAB, er jeg fornøyd med å ha droppet det. Som folk sier er internettradio det som fungerer best.

Det kommer an på kanalen du hører på. I desember har jeg ikke brukt TuneIn en eneste gang da den kanalen vi har hørt mest på bare gir feilmelding om for høy bitrate. Med DAB fikk vi ihvertfall hørt på den, selv om vi måtte bytte kanal tilbake noen ganger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Bare så det er sagt en gang til... Nettradio er avhengig av god 3G dekning, noe som kan være et problem utenfor tettbygde strøk.
Det bør absolutt komme en DAB-opsjon på standardanlegget, å betale nesten 16000 for å få radio i bilen er jo litt drøyt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

2new

Takk for mange gode svar, jeg tror standard er bra ok for meg - får håpe FM-nettet lever i ca. 5 år til
Hadde Ultra kostet 6000,- som før, så hadde jeg helt klart bestilt, men til den prisen de har nå kan jeg bruke pengene på noe annet.
--
Mvh Tony

23.05.14   - S60
Nov. 2017 - S75

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA