Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremse på leaf

Startet av Elisabeth, onsdag 08. januar 2014, klokken 13:12

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: emil på onsdag 01. januar 2014, klokken 20:18
Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Jeg ser at forbruket er ca 10% av batterikapasiteten pr mil . Kald bil ved oppstart, det er vått og kaldt føre (2-4 gr)og jeg kjører med varmeapparatet på. Når bilen er blitt varm senkes forbruket til ca 7 % pr mil.

På motorvei uten å tenke på sparing regner jeg med ca 1% pr km (10% pr mil).

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Stemmer det sånn høvelig at en strek på målern tilsvarer ca 10% av kapasteten?

For meg virker det som om første strek ryker på ca 85%. 7. strek forsvinner er batteriet på 50% og så er det vel ca 20% når siste strek står igjen. De resterende strekene fordeles jenvt utover.

Skulle bli ca 6.5% pr strek ikke medregnet første og siste.

Selv har jeg som mange andre sluttet å se på gjettometer og streker og forholder meg til % igjen på SOC/LeafSpy

For 2013 Leaf ser det ut til at strekene er litt mer jevnt fordelt. Mister første strek ryker ved 91/92%, og tilsvarende en ny strek ca hver 8,3%.

Fjerde strek ryker ved ca 67%. Nissans garanti på minst 9 streker etter 100.000 km/5 år tilsvarer dermed en garanti på minst 2/3 restkapasitet på batteriet.

Jeg tilhører også dem som har gitt opp gjettometeret. Det svinger alt for mye forhold til hvordan du har kjørt de siste kilometrene, særlig med hensyn på høydeforskjeller. Har i stedet visning av batteriladning stående oppe fast. Antall gjenstående prosent er ca antall km jeg kan kjøre. Da har jeg som regel litt å gå på. Tar også litt hensyn til farten jeg kjører i, og ikke minst høydeforskjellen mellom start og sluttsted.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Daeedor

#16
Sitat fra: Leon på torsdag 02. januar 2014, klokken 09:57
Sitat fra: emil på onsdag 01. januar 2014, klokken 20:18
Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Jeg ser at forbruket er ca 10% av batterikapasiteten pr mil . Kald bil ved oppstart, det er vått og kaldt føre (2-4 gr)og jeg kjører med varmeapparatet på. Når bilen er blitt varm senkes forbruket til ca 7 % pr mil.

På motorvei uten å tenke på sparing regner jeg med ca 1% pr km (10% pr mil).

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Stemmer det sånn høvelig at en strek på målern tilsvarer ca 10% av kapasteten?

For meg virker det som om første strek ryker på ca 85%. 7. strek forsvinner er batteriet på 50% og så er det vel ca 20% når siste strek står igjen. De resterende strekene fordeles jenvt utover.

Skulle bli ca 6.5% pr strek ikke medregnet første og siste.

Selv har jeg som mange andre sluttet å se på gjettometer og streker og forholder meg til % igjen på SOC/LeafSpy

For 2013 Leaf ser det ut til at strekene er litt mer jevnt fordelt. Mister første strek ryker ved 91/92%, og tilsvarende en ny strek ca hver 8,3%.

Fjerde strek ryker ved ca 67%. Nissans garanti på minst 9 streker etter 100.000 km/5 år tilsvarer dermed en garanti på minst 2/3 restkapasitet på batteriet.

Jeg tilhører også dem som har gitt opp gjettometeret. Det svinger alt for mye forhold til hvordan du har kjørt de siste kilometrene, særlig med hensyn på høydeforskjeller. Har i stedet visning av batteriladning stående oppe fast. Antall gjenstående prosent er ca antall km jeg kan kjøre. Da har jeg som regel litt å gå på. Tar også litt hensyn til farten jeg kjører i, og ikke minst høydeforskjellen mellom start og sluttsted.

Strekene for Batteriets tilstand ( altså de små strekene ytterst på høyre side ) er ikke de samme som for batteriets oppladningsnivå ! ( De store strekene på høyre side).  Selv om første strek forsvinner fra den "lille" skalaen ytterst på høyre side for å evnt indikere kapasitet som er tapt for alltid , vil likevel ladeindikatoren vise full opplading av den kapasitet battereriet til enhver tid kan ha , dvs alle streker vil lyse når batteriet er fullt oppladet ut fra hvor mye det kan klare å lagre av energi.  (Den ytre "batterihelsemåleren" vil miste sin første strek når totalnivået på batteripakken synker til under 85% av det bilen hadde da den var ny. Neste strek vil indikere mye mindre kapasitetstap ,ca 8%, så den vil forsvinne raskere av den grunn. Har ikke hørt om noen i Norge som har mistet første strek ennå.)
-ref informasjon fra amerikanske nettsider-  :)

Leon

Ok, at det var noen "små streker" hadde jeg ikke fått med meg. Skal sjekke om jeg finner dem når jeg kjører hjem fra jobb i dag :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leif Leaf

Sitat
Strekene for Batteriets tilstand ( altså de små strekene ytterst på høyre side ) er ikke de samme som for batteriets oppladningsnivå ! ( De store strekene på høyre side).  Selv om første strek forsvinner fra den "lille" skalaen ytterst på høyre side for å evnt indikere kapasitet som er tapt for alltid , vil likevel ladeindikatoren vise full opplading av den kapasitet battereriet til enhver tid kan ha , dvs alle streker vil lyse når batteriet er fullt oppladet ut fra hvor mye det kan klare å lagre av energi.  (Den ytre "batterihelsemåleren" vil miste sin første strek når totalnivået på batteripakken synker til under 85% av det bilen hadde da den var ny. Neste strek vil indikere mye mindre kapasitetstap ,ca 8%, så den vil forsvinne raskere av den grunn. Har ikke hørt om noen i Norge som har mistet første strek ennå.)
-ref informasjon fra amerikanske nettsider-  :)

Dette stemmer. En annen måte å si det på er at de store strekene indkerer hvor full "tanken" er og de små strekene indikerer "tankens" størrelse.

Jeg har lest at den første "tank-streken" tilsvarer 15% mens de resterende 11 strekene tilsvarer 6,25 %. Dette skulle vel tilsi at der er litt over 15% igjen når alle de små strekene er borte.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Gondron

Hvor langt er den lengste bilen i norge kjørt da? er det noen som er over 100 000 grensa og fortsatt ikkje har mistet noen strek? Og da i tillegg kanskje lader 100% og ikkje 80%

Leif Leaf

#20
Sitat fra: Gondron på torsdag 02. januar 2014, klokken 11:53
Hvor langt er den lengste bilen i norge kjørt da? er det noen som er over 100 000 grensa og fortsatt ikkje har mistet noen strek? Og da i tillegg kanskje lader 100% og ikkje 80%

Tror den lengste her hjemme har gått rundt 80.000 km uten å ha mistet noen stolper. Ikke ukjente Steve Marsh har kjørerekorden i USA med 125.000 km på to år og har mistet sin første stolpe. Dette tilsvarer et tap på 1,2% pr. 10.000 km.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

knutgrr

Da noterer jeg et estimert batteritap på rundt 1.5% årlig for meg.
Det kan jeg leve med.

Steve Marsh bor vel i Seattle, som har samme klima som Rogaland.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Elisabeth

Det er nesten gått sport i å teste rekkevidde under forskjellige forhold nå :-). I dag fikk jeg erfare at MYE vind har mye å si.

Det blåser friskt i Bodø i kveld, det er -4 gr og tørr vei. Kald bil, varme på 22 gr, vifte på hastighet 3.
Turen min var 70 km tur-retur. Lett kupert terreng, med to litt bratte bakker.

På de første 20 km av turen hadde jeg mer eller mindre medvind og batterikapasiteten gikk ned fra 77 % til bare 63%. Noe som gir ett forbruk på 0,7 % pr km.
Så skal jeg da kjøre videre på "nordsia" av byen, der var vinden veldig mye kraftigere. Såpass at den tok godt tak i bilen og ristet den godt. Her kom vinden fra siden og litt mot. Jeg kjørte 15km og batterikapasiteten vandret ned fra 63% til 47%. Dette gir ett forbruk på 1.06 % pr km. Totalt forbruk på disse 35 km ble 0.8 % pr km

På turen hjem på 35 km under samme forhold (bare motsatt: med/sidevind den første delen og motvind siste del) brukte jeg 32% av de 47% jeg startet med, noe som gir ett forbruk på 0,9 %.
Jeg parkerte hjemme med 15 % igjen på batteriet og ett GOM som sier 20 km igjen. (er sluttet å se på GOM, jeg også)
Dette forteller meg at det er nesten umulig å beregne akkurat hvor langt man kan kjøre. Jeg var ikke forberedt på at vinden var såpass mye kraftige på nordsia, og hvor mye det har å si for forbruket.

Det hører med til "historien" at jeg egentlig hadde tenkt å kjøre 90 km tur-retur i dag, men rekkeviddeangsten tok overhand så jeg snudde når jeg hadde kjørt 35 km og kjørte hjem igjen! Og glad er jeg for det, for jeg hadde sikkert gått tom for strøm like før jeg var hjemme igjen hvis jeg hadde kjørt så langt jeg hadde planer om :-)

70 km med 15% igjen på batteriet vil si at rekkevidden min i dag egentlig bare var totalt ca 85 km. (med 77% kapasitet ved start og kjørt helt til 0 %) Hvis jeg hadde hatt 100% ladet batteri, ville  den totale rekkevidden i dag vært ca 105 km.

Jeg gleder meg til sommer og varme!!!
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Leon

Opplever også at 1% per km er omtrent det jeg greier for tida, med -5 gr og litt nysnø hver dag. Torsdag ble det kun kun 81 km på 91% av batteriet. Startet med fulladet batteri. Carwings viser 81,3 km, 16,5 kWt, og 20,4 kWt/100 km.

Dette får jeg ikke til å stemme. Med tilgjengelig ca 21,5 kWt på batteriet burde jeg vel bare brukt 16,5/21,5=77%, ikke 91% av batteriet? Alternativt er det totale batterikapasiteten bare 16,5 kWt/0,91=18,1kWt.

Bilen er kjøpt ny i oktober 2013, og snart gått 6500 km, så jeg burde vel ikke ha mistet (21,5-18,1)/21,5=15% av batterikapasiteten allerede? Har opplevd tilsvarende tidligere, uten at jeg har eksakte tall, skal prøve å sjekke flere dager. Kan noen gi en god forklaring?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorT

Fordi du ikke har 21,5kWt tilgjengelig.
Det er kun ved optimal batteritemperatur, som indikeres ved at batteritemperatur i bilen indikerer 6-7 streker. Det er visstnok 20C.
Jeg er ny med dette jeg også, men leser meg opp.
Du mister 1% kapasitet for hver 4Cunder 20C. Så ved -5C har du mistet mer enn 6%.
Har selv lastet ned en app som heter Leaf Energy. Den er ikke feilfri, spesielt når det gjelder kartet, men den viser godt hva temperatur, luftmotstand og høydemeter gjør med rekkevidden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA