Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremse på leaf

Startet av Elisabeth, onsdag 08. januar 2014, klokken 13:12

« forrige - neste »

Elisabeth

Nå begynner jeg å bli kjent med forbruket og dermed er jeg litt tryggere på rekkevidden.

I går ladet jeg opp til 80%, kjørte tur - retur byen (20 km hver vei) + en del småkjøring deriblandt opp til en liten fjelltopp der det er ganske så bratt. Da jeg startet på turen hjem hadde jeg 31 % igjen på batteriet og estemert kjørelengde på 50 km. Den 20 km lange veien er relativ flat, det regnet, blåste og temperaturen var 2 gr. Varmeapparatet var på, kjørte i B modus og kom hjem med 19% igjen på batteriet og estemert kjørelengde på 20 km. En strek igjen før rødt.

Jeg ser at forbruket er ca 10% av batterikapasiteten pr mil . Kald bil ved oppstart, det er vått og kaldt føre (2-4 gr)og jeg kjører med varmeapparatet på. Når bilen er blitt varm senkes forbruket til ca 7 % pr mil.

Stemmer det sånn høvelig at en strek på målern tilsvarer ca 10% av kapasteten?

Hva er deres erfaringer?
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Ona IX

nå har jeg ikke en leaf selv, men etter alt av hva jeg har forstått er det 12 streker. da blir 1 strek 8.3% (100/12=8.3333)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Belloq

Har funnet ut at forvarming er veldig viktig med denne bilen, jeg forvarmer alltid før jeg skal ut og kjøre. slik at bilen ikke bruker unødvendig med energi.Kommer mye lengre hvis du gjør det hver gang, men da er det kjekt med 16amp ladekabel slik at ikke det går ut over batteri kapasiteten på forvarmingen. Bare et tips  ;D
P85 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: Belloq på tirsdag 31. desember 2013, klokken 13:19
Har funnet ut at forvarming er veldig viktig med denne bilen, jeg forvarmer alltid før jeg skal ut og kjøre. slik at bilen ikke bruker unødvendig med energi.Kommer mye lengre hvis du gjør det hver gang, men da er det kjekt med 16amp ladekabel slik at ikke det går ut over batteri kapasiteten på forvarmingen. Bare et tips  ;D
Nåe jeg setter på forvarmingen minst en halv time før har jeg ikke mistet noe kapasitet på forvarming. Varmen trekker mye de første minuttene så avtar den raskt til under det man lader med 10A kabel.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Bekkenes

Synes det varierer ganske mye selv :)
Jeg har aldri fått mer en 140km med full "tank" på gjettometeret.
Her på juleaften kjørte jeg ca 5 mil før jeg kom til hvor jeg skulle være mesteparten av dagen.
Når jeg kjørte hjem begynte det å blåse litt og haglet (hvis folk på vestlandet/Bergen husker juleaften var det ikke akkurat småhagl :p ).
Jeg hadde 90km på "tanken" når jeg kjørte, når jeg var kommet ca 25km hadde jeg 25km igjen på "tanken".

Fikk nødladet opp til 35km, slo av alt som kunne slås av og åpnet vinduet litt så det ikke skulle dogge på vinduene og kjørte hjem under fartsgrensen, kom hjem med ca 20km igjen (hadde ca 17km å kjøre).

Kan være voldsomt varierende rekkevidden, og de 199km som nissan snakker om på en 2013 Leaf må være i nedoverbakke med 22grader ute og medvind :)

Merkelig nok, en kompis av meg har nettopp fått samme bil, og han får 160km ved 100% lading på gjettometeret.


Er artig å kjøre, kommer ikke til å bytte den vekk, men kan være en småstressende doning :p
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

dørvakta

Jeg ser aldri på gjettometeret når jeg kjører. Forholder meg bare til batteriprosenten. Gjettometeret er litt for gjettometer til at jeg tør å basere meg på det :)

neida, jeg har ikke dysleksi. bare Tapatalk.


p10

Forvarming øker rekkevidden på din. Euroleafen klarer å varme opp bilen på 10a så lenge temperaturen er over 5 minus. Viftehastigheten har også en del å si for hvor mye varmeapparatet trekker underveis.

Har samme erfaring som deg ang % pr mil. Til å begynne med gikk det med 10% pr mil. Nå er vi nok nede på 7-8%. Dette gjenspeiler seg også i kw/100km. Den første tiden lå det rundt 20kw/100km. Nå er vi nede på 17,6kw/100km.

Forvarmer alltid, kjører i eco med temp på 19 grader og vifta på 2 stort sett hele tiden.

Electra

Greide også å tynet ut 150-160km av bilen da den var ny i september 2013. Men nå på fuktig vei og temp. i området +7 til -2 grader, så klarer jeg normalt sett kun ca 100km. Toppen 120km hvis jeg går inn for det ved fult batteri.

knnygar

#8
Dagens tur.
Tørr/våt vegbane, 4 fjellovergongar og 2 undersjøiske tunellar.
25 km igjen på gjettometeret.

http://goo.gl/maps/JlLNW
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Bekkenes

Fartsgrense?
Fulgte du den eller kjørte du over/under?
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

emil

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Jeg ser at forbruket er ca 10% av batterikapasiteten pr mil . Kald bil ved oppstart, det er vått og kaldt føre (2-4 gr)og jeg kjører med varmeapparatet på. Når bilen er blitt varm senkes forbruket til ca 7 % pr mil.

På motorvei uten å tenke på sparing regner jeg med ca 1% pr km (10% pr mil).

Sitat fra: Elisabeth på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:16
Stemmer det sånn høvelig at en strek på målern tilsvarer ca 10% av kapasteten?

For meg virker det som om første strek ryker på ca 85%. 7. strek forsvinner er batteriet på 50% og så er det vel ca 20% når siste strek står igjen. De resterende strekene fordeles jenvt utover.

Skulle bli ca 6.5% pr strek ikke medregnet første og siste.

Selv har jeg som mange andre sluttet å se på gjettometer og streker og forholder meg til % igjen på SOC/LeafSpy

knnygar

Cruisekontrollen låg stort sett på den reelle fartsgrensa, dvs 88 i 80 sone, 77 i 70 sone....
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

eivisa

#12
Skal jeg kjøre langt, bruker jeg alltid mobilappen. Vet at jeg har et snitt på 0, 15kw/km.
Stiller inn mobilappen til snitt på 0, 149, og da ser jeg nøyaktig hvor langt jeg kan kjøre. 8)  8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

knnygar

Ingen kart eller appar fungerer særleg bra her på Vestlandet :-(
Dei tek ikkje hensyn til tunnellar, verken undersjøiske eller andre.

Dei første to mila på min tur i dag oppgir http://www.jurassictest.ch/GR/ høgder på 0 - 184 meter, medan det reelt er -287 - 80 meter  :-\
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

eivisa

Bruker Leaf Battery, og stiller inn gjennom snitt forbruket mitt som er ca.0, 15kw/km. Det er veldig nøyaktig. Har hatt mange lange turer hvor jeg har kjørt helt ned i skillpaddemodus. Fungerer veldig fint.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA