Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke kontakt med bilen via Tesla app.

Startet av cdabel, onsdag 08. januar 2014, klokken 09:47

« forrige - neste »

cdabel

Nettopp kjørte til Ustaoset, og ved ankomst merket at bakenden av bilen var fullstendig dekket med snø. Ikke bare litt finsnø, men et 2 cm tykk, tettpakket masse. Skiltet og lysene var usynlige. Regner med at man risikerer bot for det, og det kan neppe være trygg å kjøre i mørke uten baklys. Det ble dekket ganske fort, så det er lite tilfredstillende å stoppe hele tiden for å fjerne snøen. Har aldri opplevd lignende på andre biler. Finnes det en type 12V varmetråd som kunne legges utenpå lysene eller noe slik?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

AndersinOslo

Er nok mange moderne biler som opplever det samme ved spesielle værforhold, i mørket vil vel lysene synes gjennom snøen, men sett på tåkebaklys. Å modifisere det elektriske anlegget skal visstnok nulle garantiene.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

toS

Sitat fra: cdabel på tirsdag 31. desember 2013, klokken 08:44
Nettopp kjørte til Ustaoset, og ved ankomst merket at bakenden av bilen var fullstendig dekket med snø. Ikke bare litt finsnø, men et 2 cm tykk, tettpakket masse. Skiltet og lysene var usynlige. Regner med at man risikerer bot for det, og det kan neppe være trygg å kjøre i mørke uten baklys. Det ble dekket ganske fort, så det er lite tilfredstillende å stoppe hele tiden for å fjerne snøen. Har aldri opplevd lignende på andre biler. Finnes det en type 12V varmetråd som kunne legges utenpå lysene eller noe slik?
Har aldri opplevd snø som dekker bakskiltene og lyktene på andre biler? Ny tulletråd på gang?

Muffinman

Det er da helt åpenbart at biler med varme fra eksos og eksosrør vil være mindre utsatt for dette enn en elbil. At problemet også opptrer på andre biler gjør det heller ikke mindre på våre biler. "Tulletråd" er en tullekommentar som jeg vanskelig kan se bidrar hverken til å belyse problemet eller finne mulige løsninger.

toS

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:25
Det er da helt åpenbart at biler med varme fra eksos og eksosrør vil være mindre utsatt for dette enn en elbil. At problemet også opptrer på andre biler gjør det heller ikke mindre på våre biler. "Tulletråd" er en tullekommentar som jeg vanskelig kan se bidrar hverken til å belyse problemet eller finne mulige løsninger.
Det er helt åpenbart at en del folk på forumet her trives med problemer, men denne problemstillingen er helt på jordet. Eksosen fra en dieselbil holder ikke skiltet ditt rent for snø mellom Geilo og Ustaoset i snøføyka. Dette er tull og det må jo være grenser for hva en skal gi Elon Musk skylda for.

jkirkebo

Sitat fra: toS på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:12
Har aldri opplevd snø som dekker bakskiltene og lyktene på andre biler? Ny tulletråd på gang?

Ja, det virker litt merkelig. Hver gang vi kjørte Touranen opp på hytta i snøføyke var det et tykt lag med snø på hele bakenden. Tykt nok til at det måtte børstes av før vi åpnet bakluka, ellers klarte ikke gassdemperne å holde bakluka oppe. Skilt var helt uleselig, baklys kunne muligens skimtes i mørke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cdabel

Selvfølgelig har jeg fått snø på baksiden av andre biler. Men dette var i et helt annen kategori. Alle TMS vinterfilmer jeg har sett viser det samme. Jeg går ut i fra at de svært gode aerodynamiske egenskaper danner et spesielt forhold der bak. Det er ikke en kritikk av bilen, så du kan slappe av, bare et faktum jeg må forholde meg til. Jeg bare lurte på om det finnes en form for varmetråd med lang ledning som kunne plugges i 12v uttak for å holde lysene fri fir snø, eller en annen lur løsning som jeg ikke viste om.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Kallagtunet

Sitat fra: cdabel på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:46
Alle TMS vinterfilmer jeg har sett viser det samme. Jeg går ut i fra at de svært gode aerodynamiske egenskaper danner et spesielt forhold der bak.

Bortsett fra Tesla sin egne "Perfect for winter" og "Winter driving redefined" videoer, merkelige greier gitt....

Dvergen196

Jeg også sliter med dette, 2min kjøring og baken er dekket i snø. 1 times kjøring og bilen hadde snø/is som må hakkes vekk (det gjør jeg ikke i frykt for å skade lakken), hovedproblemet mitt er at det ikke går ann å åpne bakluken grunnet den ekstra vekten som isen tilfører. Litt vel plagsomt på fjellet når ungene skal inn og ut av bagasjerommet + at det ser litt teit ut når jeg må knote med bakluken på en ny bil, har aldri opplevd dette på noen av de andre bilene jeg har hatt.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

Muffinman

Sitat fra: toS på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:25
Det er helt åpenbart at en del folk på forumet her trives med problemer, men denne problemstillingen er helt på jordet. Eksosen fra en dieselbil holder ikke skiltet ditt rent for snø mellom Geilo og Ustaoset i snøføyka. Dette er tull og det må jo være grenser for hva en skal gi Elon Musk skylda for.
Snakk om sutring...hvis du vil lese at tråden handler om å plassere skyld for ett eller annet må du gjerne gjøre det. Jeg for min del ønsker heller å diskutere omstendigheter som medfører at det pakker seg ekstra mye snø bak på bilen, og tiltak for å redusere eller forhindre det.

sondell

Dette har jeg opplevd og kommentert på min blogg ja. Hvis noen finner på en lösning så hadde det jo värt fint, er vel kun det som er intressant. Har lest at Opel Ampera lider av akkurat det samme. Hvis problemet der er större ved bruk av kun elmotor (mangel på varm eksos) vet jeg ikke. Glass for baklysene som på noen måte er oppvarmet föles jo ikke som rocket science. Nå skal det sies at jeg aldri opplevde at lyset bak ble helt borte, men dempet.

turfsurf

Selvfølgelig har jeg fått snø på baksiden av andre biler. Men dette var i et helt annen kategori. Alle TMS vinterfilmer jeg har sett viser det samme. Jeg går ut i fra at de svært gode aerodynamiske egenskaper danner et spesielt forhold der bak.

Kan ikke si at jeg opplever Model S annerledes enn andre biler jeg har hatti så måte. Hadde det vært gode aerodynamiske egenskaper (mindre turbulens), så skulle det vært mindre snø der bak...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sondell

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:18
Selvfølgelig har jeg fått snø på baksiden av andre biler. Men dette var i et helt annen kategori. Alle TMS vinterfilmer jeg har sett viser det samme. Jeg går ut i fra at de svært gode aerodynamiske egenskaper danner et spesielt forhold der bak.

Kan ikke si at jeg opplever Model S annerledes enn andre biler jeg har hatti så måte. Hadde det vært gode aerodynamiske egenskaper (mindre turbulens), så skulle det vært mindre snø der bak...
Semi OT. Mindre turbulens = bedre aerodynamiske egenskaper er kanskje et spörmål om definisjon av turbulens. Total turbulent kinetisk energi så er det mulig jeg er enig. Men ellers så er det nok ikke likhetstegn, da hadde vortex generators ikke fungert...  :)

getor

@ toS

+1 - synes det begynner å bli mye trolling her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA