Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kaldt panser

Startet av Stiania79, tirsdag 07. januar 2014, klokken 20:58

« forrige - neste »

Stiania79

Godt nytt år TMS godt folk!

Fikk bekreftet idag av Jerome Guillen (VP Worldwide Sales and Service Tesla) at det kommer en firmware oppgradering Ila FEB 2014 som vil gi oss mulighet til høyere hastighet på high / very high enn 30 kmt / 15 kmt.

Skrev til han at dette hadde vært svært nyttig i et land som Norge med bratte bakker vinterstid hvor du gjerne trenger litt 'fart' for å komme opp og ved mye nysnø er det greit å ikke bruke TMS til brøytebil :-)

Så det var jo gode nyheter - gjenstår bare å se HVA forandringen blir :-)

Mvh Stian


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Perlmorhvits85

Han sa ikke noe om at det kom ny software slik at det går Ann og kjøre med bilen i low også da?
Lykkelig eier av en Model S Performance + Signature. .

Stiania79

Sorry - det glemte jeg å spørre om men jeg vil ANTA at dette kommer i samme slengen :-) tar de tak i FW upgrade på luftfjæringen så blir det nok full pakke... Får vi håpe. Godt nytt år


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Black Lemon

Jeg vil anta at hastigheten avhenger av hvor mye det er igjen av fjæringsveien. Jeg har tre hydropneaumatiske Citroëner (CX, XM og C6) og også på disse er det fire innstillinger hvorav laveste og høyeste kun er ment for verkstedbruk og 10 km/t (riktignok snek jeg meg under en veibom på fjellet for over 20 år siden med CXen på helt laveste nivå til grunneierens store overraskelse da jeg plutselig dukket opp ved hytta hans i den regnvåte høstnatten), men da er det ingen fjæring igjen. Høyeste kjørestilling er begrenset av maks 40 km/t, men med min i dag 28 år gamle CX har jeg kjørt ut av skogsbilveier med 20 cm tung nysnø (riktignok med kjettinger på piggfrie dekk), mens 4wd folk har stått igjen og venter på brøytebilen. Teslaen er i utgangspunktet lav med liten klaring i hjulbuene (foran og bak hjulet) som er en utfordring på realt vinterføre. Smalere vinterdekk enn 245/45 R 19 vil hjelpe hvis det går for mindre enn 19 tommers felger passer antagelig ikke. Tesla er en nydelig bil og et friskt pust i bilmarkedet. Dere som må betegnes betabrukere gjør en viktig jobb!

Øyvind.h

Sitat fra: Black Lemon på mandag 30. desember 2013, klokken 19:22
Høyeste kjørestilling er begrenset av maks 40 km/t, men med min i dag 28 år gamle CX har jeg kjørt ut av skogsbilveier med 20 cm tung nysnø (riktignok med kjettinger på piggfrie dekk), mens 4wd folk har stått igjen og venter på brøytebilen.
Bor du i Oslo? Hadde vært utrolig artig å se denne bilen igjen i kurant stand. Har så mange gode minner fra denne (da) utrolige bilen. Kommer fra Citroën familie, og Citroën var jo lenge utrolig gode på komfort! (Citroën-familie ble etter hvert til Saab-familie, og nå elbil-famile :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Black Lemon

Ja da. Jeg bor i nærheten av Skøyen. Var ute og luftet CXen senest i dag. 1. januar 2015 blir den veteran! Nyere Citroëner er dessverre langt mer konvensjonelle enn CX, selv C6 som blant annet har konvensjonelle bremser.

janmb

Good news indeed. Dette bekrefter jo det Elon selv har indikert tidligere om at vi får full kontroll over dette selv etterhvert. For min del er det egendefinert tilgang til low som er viktigst, men å kunne ha high og ekstra high etter egne grenser på vinteren også er jo åpenbart viktig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Jepp, dette er gode nyheter. Synd vi ikke allerede har dette på plass. Har rukket å oppleve at bilen senker seg når jeg tar fart for å komme opp, med det åpenbare resultatet at bilen konverteres til plog så snart tilstrekkelig hastighet oppnås. Jeg _tror_ ikke det er blitt skader på fronten enda som følge av dette, men det er nok et spørsmål om tid. Heldigvis ser det ut til å bli mildvær en stund framover hvor jeg skal ferdes.

Slik det fungerer nå er mange av fordelene med luftfjæring til vinterbruk ikke tilstede. Det at man i tillegg inndrar automatisk senking i motorveishastighet  som jeg faktisk har betalt penger for, uten å hverken varsle eller be om tillatelse på forhånd, opplever jeg som ikke så rent lite arrogant. Forhåpentligvis henger de i strikken for å rette dette så raskt som bare mulig.

Dr.Ling

Høres ut som en fin oppdatering, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Er mye rart som er blitt lovet fra diverse personer i Tesla. Vi vet vel heller ikke hva det betyr - full manuell kontroll / egendefinerte innstillinger, eller at en kan kjøre 5 km/t fortere på høyeste nivåene? Jeg tipper på siste og en disclaimer om at garantien brytes, men alt er jo en forbedring :)

Det som hadde vært like nyttig på vinterføre er å kunne skru av stabilitetskontrollen, eller kunne definert vinkel og hastighet på når den slår inn :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA