Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i parkeringshus...

Startet av kjbu, tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:45

« forrige - neste »

knutgrr

Vil bare melde at kommunale parkeringshus i Stavanger _med bom_ ikke er gratis.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

TorC

Jeg tror de fleste som følger med på denne tråden (og forumet generelt) oppfører seg slik at de ikke er til hinder for de som har behov for ladeplassene, selv om det åpenbart er uenighet om når det er lov til å okkupere en ladeplass.

Idag skulle jeg lade i Rosteds gate i Oslo(max tid 3 timer), men der stod det 3 biler som ikke ladet så dermed fikk jeg ikke ladet. Det verste er at jeg kjenner igjen to av bilene, og de bor i området så de vet at den plassen har stort press. Og det er MASSEVIS av ledige plasser bare 3 meter unna.

Det jeg tror er problemet er å få alle de gjøkene som faktisk er til hinder for andre. Hvordan skal man sørge for at de skjønner problemet? Jeg har vurdert å lage "idiot klistremerke" på samme måte som ble brukt i kjøpesentre tidligere (som ble klistret på de som parkerte på HC uten kort). 

Kunne man hatt et "kotyme kort" man kunne lagt på bilene slik at de får en liten forklaring? Selv de største idiotene må vel etter hvert ta hintet? Og bli dritt lei av lappene...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Øyvind.h

Sitat fra: TorC på onsdag 08. januar 2014, klokken 16:30
Det jeg tror er problemet er å få alle de gjøkene som faktisk er til hinder for andre. Hvordan skal man sørge for at de skjønner problemet? Jeg har vurdert å lage "idiot klistremerke" på samme måte som ble brukt i kjøpesentre tidligere (som ble klistret på de som parkerte på HC uten kort). 
Vel, nå er alle parkeringsskiltene i parkeringshuset på Gardermoen byttet ut med:
"Reservert for lading av EL-bil"
Allikevel klarer folk å parkere der uten å lade, selv om det står reservert parkering for lading.
Må nok til med bøter og borttauing for å innprente at der det er lagt tilrette for lading, så er det intensjonen bak plassen (lading).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Får vel kanskje smake min egen medisin nå sånn som trådstarter gjorde siden jeg har innrømmet at jeg innimellom parkerer på elbilplass uten å lade, men la gå...

Kveldens opplevelse på plassen der jeg lader om natta:

Hadde stått noen timer i nærheten av huset hjemme før jeg skulle ned for å ta nattens lading. På elbilplassen, og foran stolpen som faktisk fungerer greit, sto det en bil som okkuperte _begge_ plassene. Jeg vet at denne bilen hadde stått der en stund siden jeg så den på samme sted noen timer tidligere.

Jeg sjekka opp eier og telefonnummer, ikke vanskelig siden det sto store merker med firmanavn og mobilnummer på den. Ringte et par ganger uten å få svar, kun opptatt signal. Prøvde å ta noen bilder med mobilen med det var alt for mørkt ute, så jeg kjørte hjem og henta ordentlig kamera med blitz. Tilbake på plassen sto bilen der fortsatt og jeg tok et par bilder som tydelig viser bilen, plassering og skiltingen på stedet. Da kom bilens eier ut (hadde tydeligvis kommet seg til bilen mens jeg var hjemom) og han var ikke blid.

Han var hakket før det jeg vil kalle truende, ville ha både kamera og legitimasjon av meg (han fikk mitt fornavn og skrev med regnr) og mente at jeg ikke kunne ta bilder uten hans tillatelse. Han kunne ikke skjønne at det var noe problem at han sto der, han hadde jo bare stått der i "noen minutter" for å snakke i telefonen. Jeg sa da at jeg hadde sett han der for et par tre timer siden også og spurte om vi heller skulle ta denne diskusjonen på politivakta som ligger noen hundre meter unna. Han sa først greit, før han så ombestemmer seg og sier at han vil anmelde meg fordi jeg oppførte meg truende.

Den foreløpige enden på visa ble at han kjørte avgårde, jeg fikk ladeplassen og tok meg en tur bort på politivakta så de fikk skrevet ned hendelsen og min side av saken i tilfelle noe skulle skje.

En ting er "Ola Nordmann" som grisekjører og feilparkerer i sin egen privatbil, men jeg har aldri skjønt at folk holder på sånn i biler med store firmalogoer. Jeg vet ihvertfall nå hvem jeg ikke skal ringe når trærne i hagen trenger "service"...

Bilen er lettere anonymisert på bildet, men ladestolpen skimtes foran bilen og bakhjulet godt på feil side av streken.


cra

Foreslår at du tar en telefon til firmaet og får snakket med vedkommendes sjef (hvis han ikke var sin egen sjef, da). Fortell dem om hva du opplevde, og fortell dem hvor mye dårlig reklame de får av slikt (Er man fornøye med noe sier man det til kanskje ti man kjenner. Er man misfornøyd sier man det til hundre.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på torsdag 09. januar 2014, klokken 09:45
Foreslår at du tar en telefon til firmaet og får snakket med vedkommendes sjef (hvis han ikke var sin egen sjef, da). Fortell dem om hva du opplevde, og fortell dem hvor mye dårlig reklame de får av slikt (Er man fornøye med noe sier man det til kanskje ti man kjenner. Er man misfornøyd sier man det til hundre.)

Er litt usikker på organiseringen, kan virke som flere selvstendige som driver under felles "paraply". Men jeg har allerede sendt mail til han som står som hovedkontakt og så får vi se om han forsvarer sin "ansatte" eller er litt mer fornuftig. Tror ikke de er av typen som leser mail kontinuerlig gjennom dagen, så jeg forventer ikke svar med en gang.

fws

Sitat fra: emil på torsdag 09. januar 2014, klokken 10:23
Sitat fra: cra på torsdag 09. januar 2014, klokken 09:45
Foreslår at du tar en telefon til firmaet og får snakket med vedkommendes sjef (hvis han ikke var sin egen sjef, da). Fortell dem om hva du opplevde, og fortell dem hvor mye dårlig reklame de får av slikt (Er man fornøye med noe sier man det til kanskje ti man kjenner. Er man misfornøyd sier man det til hundre.)

Er litt usikker på organiseringen, kan virke som flere selvstendige som driver under felles "paraply". Men jeg har allerede sendt mail til han som står som hovedkontakt og så får vi se om han forsvarer sin "ansatte" eller er litt mer fornuftig. Tror ikke de er av typen som leser mail kontinuerlig gjennom dagen, så jeg forventer ikke svar med en gang.

Hvis du tar kontakt med de som sitter øverst i "paraplyen" kan det jo tenkes at det får større konsekvenser for ham. De kan jeg kaste han ut av systemet...
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Elbil-Larsen

Tips til alle el-bil bilister.. Kjøp en skjøteledning og gjør som bildet med brannhydranten..
I hvert fall veldig fristende til tider..
Å hevde at man ikke er til hinder ved å oppta en ladeplass når man ikke lader er forsiktig og litt høflig sagt - idioti.
Opplevde her forleden at hurtigladestasjonen til ABB på Bryn var opptatt.. uten å være i bruk.
Ikke bra. >:(

Kvikken

Kanskje man skal begynne å ta bilder av disse bilene som opptar ladeplasser uten å lade og legge i en egen tråd her med full skilting og hele pakka.

Deretter kan man levere disse til firmaene som administrerer ladeplassene og spørre om ikke en bot er på sin plass? Jeg tror som flere andre at bøter på 750,- per  hendelse må innføres for at folk skal respektere dette.

TorC

Sitat fra: glennha på fredag 10. januar 2014, klokken 08:38
Kanskje man skal begynne å ta bilder av disse bilene som opptar ladeplasser uten å lade og legge i en egen tråd her med full skilting og hele pakka.

Deretter kan man levere disse til firmaene som administrerer ladeplassene og spørre om ikke en bot er på sin plass? Jeg tror som flere andre at bøter på 750,- per  hendelse må innføres for at folk skal respektere dette.

Da må man jo først skilte om. Dagens skilting de fleste steder sier ingenting om ladeplikt. Dermed er det jo helt lovlig å parkere uten å lade, men det er egoistisk.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kvikken

Det bør helt klart skiltes bedre. Nå som det ruller 19500+ elbiler på norske veier er det kanskje på tide å oppgradere dette.

emil

#86
Ladeplikt på elbilplasser støtter jeg, men med dagens biler der man kan skru av/på lading med både timer og mobiltelefon kan definisjonen av lading bli litt vanskelig.

Hva hvis man ikke starter lading med en gang for å få fullført lading rett før avgang for å både redusere tiden bilen står med 100% lading, men også få litt mer varme i batteriet ved avgang og da noen meter lengre rekkevidde.

Hva hvis bilen er fulladet? Leaf og sikkert mange av de andre sier jo veldig tydelig fra for omverdnen status på ladingen.

En del av dagens ladestolper kan vel også si tydelig ifra om bilen bare er tilkoblet eller om den faktisk trekker en del strøm.

BE

Igjen, alleer tjent med at ladekabel settes i uansett. Hvis du ikke trenger lading kan du finne en annen plass.

Døp dette om til ladeplasser, ingen kabel medfører bøtelegging.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

2mash

Støtter omdøping til ladeplasser!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Powerflux

Sitat fra: BE på lørdag 11. januar 2014, klokken 10:25
Igjen, alleer tjent med at ladekabel settes i uansett. Hvis du ikke trenger lading kan du finne en annen plass.

Døp dette om til ladeplasser, ingen kabel medfører bøtelegging.
Støttes 100%
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA