Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i parkeringshus...

Startet av kjbu, tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:45

« forrige - neste »

kjbu

En artig opplevelse på den store bytte-dagen etter jul. Kjørte til byens største kjøpesenter, mye biler og full parkeringsplass. Like ved inngangen er det 3 el-bil-plasser og der er det alltid ledig  :) Deilig for oss med el-bil.
Nærmet meg plassene og til min store skrekk kjører det en fossilbil inn og parkerer på den siste ledige plassen  >:(  Det sto en annen Leaf og enda en fossilbil på de to andre plassene.
Jeg sto på hornet og rullet ned vinduet.
- Der kan ikke du stå, sa jeg.
- Kjører du el-bil?, spør dama
- Hallo, ja, ellers hadde jeg ikke bedt deg flytte deg.
- Jeg skal bare en liten tur og hente noe, sa dama
- Spiller ingen rolle, dette er for el-biler

Dama satt seg inn igjen, og like i nærheten var ble det en ledig plass som ho fikk.
MEN : Dama gikk ikke ut av bilen sin ! Ho skulle nok sjekke at jeg virkelig kjørte el-bil  ;D
Er ikke alle (spesielt damer) som vet at EL-skilt = el-bil.
Da måtte jeg selvfølgelig dra frem ladekablen og koble til, selv om det ikke var planen. Først da gikk dama ut av bilen sin, "Joda, han hadde visst el-bil"

Møtte ho igjen på kjøpesenteret og fikk et høflig falskt smil  ;D

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

masae

Hvis du ikke hadde planer om å lade hadde jo strengt tatt ikke du noe å gjøre på plassen heller...
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Griffel

#2
Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:15
En artig opplevelse på den store bytte-dagen etter jul.
Da måtte jeg selvfølgelig dra frem ladekablen og koble til, selv om det ikke var planen.
Var det så om å gjøre å få elbil plassen da da?
Det hadde vel vært bedre å la den stå ledig til en som hadde behov.

Men det var riktig å jage de som faktisk ikke har lov å benytte plassen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjbu

Tilbake til lade/ikke lade på el-bilparkering-diskusjonen....

9 av 10 jeg ser på kjøpesenter-el-bil-parkering lader ikke.
Årsaken er selvfølgelig den veldig svake ladestrømmen det er på slike plasser, i forhold til tiden du bruker på stedet. Sjelden vi er mer enn 1 time på kjøpesenger og 1 time lading gir 10% økning på batteriet. Da lar man være i de aller fleste tilfeller.

Når 32A lading blir utbredt på slike steder, vil nok flere bruke dette. Da må vi som ikke lader respektere at andre trenger ladepunktet.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:15
En artig opplevelse på den store bytte-dagen etter jul. Kjørte til byens største kjøpesenter, mye biler og full parkeringsplass. Like ved inngangen er det 3 el-bil-plasser og der er det alltid ledig  :) Deilig for oss med el-bil.
Nærmet meg plassene og til min store skrekk kjører det en fossilbil inn og parkerer på den siste ledige plassen  >:(  Det sto en annen Leaf og enda en fossilbil på de to andre plassene.
Jeg sto på hornet og rullet ned vinduet.
- Der kan ikke du stå, sa jeg.
- Kjører du el-bil?, spør dama
- Hallo, ja, ellers hadde jeg ikke bedt deg flytte deg.
- Jeg skal bare en liten tur og hente noe, sa dama
- Spiller ingen rolle, dette er for el-biler

Dama satt seg inn igjen, og like i nærheten var ble det en ledig plass som ho fikk.
MEN : Dama gikk ikke ut av bilen sin ! Ho skulle nok sjekke at jeg virkelig kjørte el-bil  ;D
Er ikke alle (spesielt damer) som vet at EL-skilt = el-bil.
Da måtte jeg selvfølgelig dra frem ladekablen og koble til, selv om det ikke var planen. Først da gikk dama ut av bilen sin, "Joda, han hadde visst el-bil"

Møtte ho igjen på kjøpesenteret og fikk et høflig falskt smil  ;D
Om du ikke lader har du ingenting der å gjøre.
Om jeg kommer der og vil lade hjelper det ikke meg at det er en el-bil som opptar plassen.
Å koble til laderen bare for å parkere der er også dumt om du egentlig ikk er er interressert i å lade.
Vi som har el-bil må bruke hodet og hjelpe til med at disse plassene er ledige når vi trenger dem.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:26
Tilbake til lade/ikke lade på el-bilparkering-diskusjonen....

9 av 10 jeg ser på kjøpesenter-el-bil-parkering lader ikke.
Årsaken er selvfølgelig den veldig svake ladestrømmen det er på slike plasser, i forhold til tiden du bruker på stedet. Sjelden vi er mer enn 1 time på kjøpesenger og 1 time lading gir 10% økning på batteriet. Da lar man være i de aller fleste tilfeller.

Når 32A lading blir utbredt på slike steder, vil nok flere bruke dette. Da må vi som ikke lader respektere at andre trenger ladepunktet.
Å få 10% på batteriet betyr mye om man har lite eller skal kjøre en del.
Man bør innføre borttauing på eiers regning for både fossilbiler og el-biler som ikke lader.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Skal du ikke lade har du mindre å gjøre på en ladeplass enn en fossilbil, spør du meg.  >:( Som elbilist bør man vite bedre!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:26
Tilbake til lade/ikke lade på el-bilparkering-diskusjonen....

9 av 10 jeg ser på kjøpesenter-el-bil-parkering lader ikke.
Årsaken er selvfølgelig den veldig svake ladestrømmen det er på slike plasser,
????????????

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:26
Når 32A lading blir utbredt på slike steder, vil nok flere bruke dette.
Da må vi som ikke lader respektere at andre trenger ladepunktet.
Men da bør vel disse plassene merkes kun Tesla, BMW i3 og Nissan med dobbellader?
Så de ikke benyttes av simple Trillinger og eldre Nissanbiler?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: cra på mandag 30. desember 2013, klokken 12:53
Skal du ikke lade har du mindre å gjøre på en ladeplass enn en fossilbil, spør du meg.  >:( Som elbilist bør man vite bedre!
+1

Elbilister bør definitivt vite bedre og holde seg borte fra ladeplasser når de ikke trenger strøm.

Alternativt kan vi jo bare be sentrene om å fjerne ladeplassene, for om man ikke trenger strøm er det jo ikke noe poeng å reservere egne plasser til elbilene? Sjåførene er jo ikke akkurat handicappede med bevegelsesproblemer som trenger plass nære inngangen.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shb

Sitat fra: Griffel på mandag 30. desember 2013, klokken 13:08

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:26
Når 32A lading blir utbredt på slike steder, vil nok flere bruke dette.
Da må vi som ikke lader respektere at andre trenger ladepunktet.
Men da bør vel disse plassene merkes kun Tesla, BMW i3 og Nissan med dobbellader?
Så de ikke benyttes av simple Trillinger og eldre Nissanbiler?

Ja det må vel bli slik da. Ja til flere 32A og 16A 400V på kjøpesenterene. Men aller helst Type 3 og de som ikke lader, parkerer sammen med fosilene.

På Flesland en dag var det en Tesla som sto på 1 av 3 EL langtidsplasser uten å lade. Mens vi sto 3 ved siden av, muligens en av de andre to hadde lyst på strøm? og på en flyplass er det jo ikke snakk om 1-2 timer.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

svingen

#10
Må si jeg blir oppgitt over andre elbil folk, selv har jeg en liten ion som jeg får ca 16% på 1 time som gir ca 16km, (16a lader) i en hektisk dag med 6mil frem/tilbake og kjøre tur til vollyball + butikk  er det ikke mye igjen og så er det noen "luringer" som står og ikke lader som gjør att jeg må kjøre hjemm i 50/60kmt uten varme.......eller når jeg skal på hytta til sommeren så bør jeg lade 1  time når jeg handler  får og kunne kjøre vanlig hastighet hele veien, så er vel den opptatt og, bør koste 10 kr timen og/eller være lengst unna ingangen ladeplasser så dem som trenger det får btukt dem! har alltid med meg 20  meter kabel så går somregel bra :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kjbu

Dette var ikke reaksjonen jeg ventet.

Regner med  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Og fikk  >:(  >:(  >:(  >:(  >:(

Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

Men, skal la være å parkere foran hurtigladere  ::)

På turer til Svinesund parkerer jeg ikke foran ladepunktene, da her har andre behov for lading og disse er mye i bruk ser jeg. Jeg synst vi får bruke sunn fornuft og vurdere selv hvor mye vi sperrer for andre eller ikke.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 15:56
Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

Personlig parkerer jeg aldri ved ladepunkter uten å lade. Selv om nærmeste andre parkeringsplass er et godt stykke unna. Ladeplasser er til lading, og jeg mener de ikke bør skiltes "Reservert for EL-bil" eller lignende. De bør skiltes "Reservert for lading av ladbar motorvogn". Heldigvis er det flere som har gått over til denne typen skilting, da signaliseres det tydelig hva som er plassens hensikt.

Synes vi det f.eks er ok at tre Leafer som ikke lader blokkerer de 3 22kW plassene på Slependen eller stolpe 30 på Strømmen? Jeg synes absolutt ikke det.

For et par dager siden hadde jeg bruk for et 32A ladepunkt i Oslo sentrum. Det eneste finnes på Aker Brygge. Men foran det sto det en Saxo og en Buddy som ikke ladet :( Så det gikk i dass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Da jeg startet å lese hadde jeg tenkt å gi deg en  ;D ja (det at du jaget en fossilbilist kvalifiserer forsåvidt til en uansett, så her har du den:  ;D Bra!

Men så kom jeg til den delen om at du ikke hadde tenkt å lade, og da er du jo ikke bedre enn fossilbilisten, men tvert imot. Derfor fikk du en  >:(



Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 15:56
Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

Og her har du en til:  >:(  At 9 av 10 ikke lader gjør ikke saken bedre. Ta heller med den en info-flyver og legg under viskeren på hver av dem så kanskje flere tar til vettet.


Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 15:56
Jeg synst vi får bruke sunn fornuft og vurdere selv hvor mye vi sperrer for andre eller ikke.

Hvor mye du sperrer for andre kan du ikke måle selv, det kan bare den rammede part. At det er to ledige plasser når du parkerer og tre ledige når du drar betyr ikke nødvendigvis at ingen har måttet reise derifra med uforrettet sak i mellomtiden. ;)  Det eneste fornuftige er å overlate plassen til noen som faktisk trenger den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knnygar

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 15:56
Dette var ikke reaksjonen jeg ventet.

Regner med  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Og fikk  >:(  >:(  >:(  >:(  >:(

Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

Men, skal la være å parkere foran hurtigladere  ::)

På turer til Svinesund parkerer jeg ikke foran ladepunktene, da her har andre behov for lading og disse er mye i bruk ser jeg. Jeg synst vi får bruke sunn fornuft og vurdere selv hvor mye vi sperrer for andre eller ikke.
Reagerte også på alle desse negative kommentarane :-(
Sjølvsagt skal ein i størst mogleg grad la være å bruke desse plassane når ein ikkje har behov for lading.
Men mi erfaring er at det er betre å lade ein gong for mykje enn ein gong for lite, det er aldri vekkasta å lade litt ekstra.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA