Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lunde-testen - diskusjon, meninger etc. - kjør debatt !

Startet av moax, tirsdag 07. januar 2014, klokken 15:42

« forrige - neste »

moax

Hei,

Vi har hatt en Citroen C-ZERO siden januar 2013 og er meget fornøyd.

Nå har vi kjøpt hytte og trenger av og til, pga diverse logistikkutfordringer, å kjøre med to biler, dvs både Toyota Verso'en og El-bilen.

Om sommeren har vi parkering rett ved hytten, så da er lading ikke et problem, men om vinteren må vi parkere på en felles vinterparkering.

Avstanden er ca 6 mil fra hjem/jobb til hytten. Pga av type strekning, høydeforskjell (og dugg?) er det ikke realistisk å komme tur/retur.

Jeg lurer derfor på om følgende kunne fungere:

Jeg kjøper et aggregat som får plass i bagasjerommet.
Når jeg er fremme på vinterparkeringen, så setter jeg det bak bilen og låser det fast til bilen/dekkene med kjetting.
Så starter jeg agregatet og setter i laderen. Jeg lager et provisorisk tak over aggregatet mot snø.
Så går jeg til hytten. Aggregatet står igjen og lader bilen så helt til tanken går tom.

Ville dette fungert?

Hvilket aggregat måtte jeg hatt? Hva koster disse ca?
Hvor mye vil jeg klare å lade på en tank uten å fylle på?
Vil dette fungere om vinteren?

Mangen spørsmål her, men jeg antar at det finnes noen her med gode svar :)

-Morten
Fornøyd eier av Citroen C-Cero siden Januar 2013.
Har også Toyota Verso.
Os, Bergen, Hordaland

svingen

Hvor langt er det til strøm på vintereplassen? Kan ha over 100 meter skøtekabel

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: moax på mandag 30. desember 2013, klokken 12:13
Så starter jeg agregatet og setter i laderen. Jeg lager et provisorisk tak over aggregatet mot snø.
Så går jeg til hytten. Aggregatet står igjen og lader bilen så helt til tanken går tom.

Ville dette fungert?

Hvilket aggregat måtte jeg hatt? Hva koster disse ca?
Hvor mye vil jeg klare å lade på en tank uten å fylle på?
Vil dette fungere om vinteren?

Ja, det vil fungere vinterstid. Du trenger heller ikke noe tak over aggregatet. Det blir varmt så evt. snøfall fordamper.
Du trenger et aggregat som kan lade bilen med 2,3kW kontinuerlig og levere ren nok strøm.
Honda EU30i er et godt alternativ. Det kan levere 2,6kW kontinuerlig og er inverterstyrt så strømmen er så ren som den kan få blitt. Tankvolum på 5,8 liter betyr at du ca. kan fullade på én tank, ihvertfall om bilen ikke er helt tom. Vekt på 35kg gjør det også noenlunde håndterbart.

EU20i på 21kg kan også benyttes, men da må du kjøpe justerbar ladekabel så du kan lade på 6A. Tankvolumet er bare 3,6 liter så du kommer til å måtte fylle en gang.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moax

Takk for bra aggregat-svar.

En ting: med det største aggregatet; hvor mange amper kan jeg lade med? Laderen jeg har i dag er kun på 8A men jeg vurderer å kjøpe en som man kan velge amper på.

(når det gjelder kjøteledning-alternative så har jeg sent mail til de  som administrerer parkeringsplassen.. Men jeg er usikker på hva de sier.)

-morten
Fornøyd eier av Citroen C-Cero siden Januar 2013.
Har også Toyota Verso.
Os, Bergen, Hordaland

jkirkebo

Sitat fra: moax på mandag 30. desember 2013, klokken 13:56
Takk for bra aggregat-svar.

En ting: med det største aggregatet; hvor mange amper kan jeg lade med? Laderen jeg har i dag er kun på 8A men jeg vurderer å kjøpe en som man kan velge amper på.

Det kan levere 2600W kontinuerlig. 2600/230=11,3. Så riktig svar er 11A. Du finner neppe en ladekabel som kan stilles inn på det, så løsningen er i så fall 10A. Men om du ikke har dårlig tid vil 8A fungere like bra. Uansett er det kjekt å ha en justerbar kabel 6-10-16A.

Selv har jeg EU65iS på hytta og kan lade Teslaen med 24A fra det. På den kan jeg heldigvis stille inn maks ladestrøm på skjermen. Det gjør alt så mye enklere, skjønner ikke at ikke flere har denne løsningen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA