Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min zero er død...

Startet av Sandven, mandag 06. januar 2014, klokken 14:59

« forrige - neste »

Sandven

Noen som har forsøkt å kjøre tur retur Bergen - Førde på en dag?

Ser det er dårlig med hurtigladere i Sogn og Fjordane, men tenkte å lade på hurtigladeren på Oppedal og forhåpentligvis finne en vanlig lader og lade litt før returen til Bergen.

Hvordan er det med lademuligheter i Førde??

Jeg bør vel belage meg på et ladestopp i Knarvik også. Er det ikke en hurtiglader der også?

shb

Jo. Ved innkjøring til senteret til venstre. Høyre etter 50 meter. Er det kaldt fare for snø slaps på Romanen ville jeg stoppet her ja. Mange sier mange av ladepunkte i Førde er ute av drift. Flere har endt opp på Sunnfjord Hotel  og ladet der. PS det er en boks ned 16A ved den på Oppedal om hurtig et nede eller opptatt.  Lad til 100% så går det bra. Er vel også 16A på Sande kommune hus. Har kjøpt flere ganger Knarvik Naustdal med Leaf. Har du den nye?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

edan

Spennende å høre hvordan denne turen går fordi jeg har planer om å kjøre Bergen-Florø med Leafen. Hovedutfordringen er vel at hurtiglader mangler i Førde.

Så langt har vi bare brukt Leafn til Oppedal og ikke oppover i Sunnfjord. Knarvik-Oppedal går greit om sommeren, men heller ikke mer. Vi har hatt fra 9-35 km igjen ved ankomst Oppedal etter å ha ladet til 100% på Knarvik. Med disse erfaringene har vi konkludert med at man neppe vil klare strekningen vinterstid, og i hvert fall ikke om det er snø/slaps i veien med den økte rullemotstanden det medfører. Vi har Japan-bil, altså gamle utgaven.

Hurtiglader er planlagt på Romarheim, i Førde og i Florø, så i fremtiden vil man trygt kunne kjøre på disse veiene. Vår erfaring er dog at alle bakkene mellom Knarvik og Oppedal suger vanvittig mye strøm og krever hyppige ladestopp. Interessant å høre dine erfaringer om du prøver denne turen vinterstid :-)
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Sandven

Vel, jeg måtte snu på Romarheim pga syke barn.... Men jeg ser at det kunne blitt knapt opp til Oppedal... Ladet til 85% på knarvik. Planen er å forsøke igjen i morgen (uten små barn i bilen  ;) ) Men jeg skal absolutt ha et lenger ladestopp på Knarvik! Hvordan er det med lademuligheter oppover (både mellom romarheim og oppedal) og oppe i Førde? Må jeg ha nøkkel for å få ladet? Og får jeg fatt i det? Har sendt innmelding til elbilforeningen i dag, men får jo ikke nøkkel til i morgen!

Jeg har nye Leaf Tekna og regner med jeg skal komme meg til oppedal om jeg lader opp mot 100 og ikke føret er for ille!

shb

Jeg kjørte til Jul i 2012. Snø og ca -5 kom til Oppedal med ca 30 km(Knarvik-Oppedal ca 85 km). Men da var det ikke mye varme bruk. Ladet til 90% på returen, da kom det en annen som hadde lyst på strøm. Kom da til Knarvik med 20km rest. Det er 16A Lader i Matre ( BKK høyre fra Bergen) om du ikke tørr å kjøre til Oppedal. Men med den nye Leaen går det nokk fint. Vi har byttet inn Japan Leafen i en ny på Voss for 1 mnd siden. Merker stor forskjell på de. Mellom hovedveien og Naustdal kommune er det også 16A lading. Var en metal søyle med grønnt lys på toppen. Vet ikke om det er nøkkel eller hva. Trengte ikke strøm til Teslaen nå i julen. Regnet så mye at det ikke var fristende å sjekke heller.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

shb

Sandven sendte deg en melding. Du trenger nøkkel ja. Er leit å komme til en låst boks. De i Matre er/pleier å være låst. Sunnfjord hotel vet jeg ikke. De har sikkert noen som ikke er låst.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Sandven

shb; hadde du sendt meg en melding? Har ikke fått i såfall?

shb

Ikke i e-posten din. Men den havner vist på siden her. Nederst på den blå fanen, på toppen av siden. står det: Hovedside Hjelp Søk Profil og så Mine meldinger der skal den ligge.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

edan

shb: Jeg synes du er flink om du klarer Knarvik-Oppedal med 30 km rest på snøføre. Det er som sagt hva jeg har klart på tørt sommerføre med ekstremt forsiktig (synes jeg) kjøring. Fruen klarer strekningen med ca 10 km rest sommerstid. Hun kjører da "normalt".

Når laderen på Romarheim er på plass tror jeg dog det vil være fint mulig å kjøre Bergen sentrum - Romarheim, hurtiglade, og så Romarheim-Oppedal med bedre sikkerhetsmargin enn dagens Bg-Knarvik-Oppedal.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

shb

Brukte Cruise Controlen og ECO hele veien, på fartsgrensen. Stoppet og slapp forbi de som ville, eller blinket de forbi når det var mulig. Varmen på min, stort sett av. Litt på når det kom dugg/is på frontruten og siderutene. Men med varme i ratt. Hadde litt bedre margin på våren. Men ble skeptisk da laderen på Oppedal gikk ned( og ble nede i ca 2-3 uker?), selv om den viste ok på oversikten. Var det dere edan det sto om i avisen som strandet der?. Det tar jo lang tid med 16A stikken som er i reserve ved laderen. Er jo ikke så mye spennende å finne på ved kaia heller.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Sandven

Ladet til 97% på Knarvik og kom nå til oppedal med 34% Litt regn/sludd over fjellet, men bare veier! Håper resten av turen går like greit! Tusen takk til shb for nøkkel og gode tips på veien!! Må innrømme at det er litt rart å stå her og se fergen komme og gå igjen uten å være med :) men satser på å ha ladet opp til neste ferge kommer :)

edan

shb: Vi var de første som kom til hurtilgladeren på Oppedal etter at den brøt sammen på seinsommeren. Tok dette grundig opp med både BKK og Elbilforeningen og kommenterte bla. at statusoversikten MÅ vise korrekt informasjon, noe Elbilforeningen lovet å ta tak i. Vi tok litt skrekken av denne strekningen etter dette, men har kjørt etterpå også. Men vi har altså regnet det for uaktuelt vinterstid.

Vintererfaringene er jo at rekkevidden reduseres med minst 30% sammenlignet med sommer. Og det selv i Bergen hvor årets vinter har vært + 5 grader.

Men ut fra flere av erfaringene i denne tråden tyder det på at rekkevidden ikke reduseres veldig mye på denne strekningen. Det er mulig at et først og fremst er på småkjøring i byen at rekkevidden markant går ned: kaldt batteri, stadige start/stopp med varmeapparat som trekker 4,5 kw etter hver eneste oppstart osv...

På langkjøring med nylig hurtigladet batteri (høyere batteritemperatur), varmeapparat på jevn, lav drift (evt avslått) og også jevn kjøring - ja det er mulig rekkevidden ikke rammes like hardt? Kanskje vi skulle prøvd en tur til Sogn likevel?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Sandven

Jeg brukte mye mer strøm på turen fra Lavik til Førde! Var regn og is og slaps i veien over "fjellet" før førde! Så jeg måtte ha lader noen timer i Førde før jeg hadde våget meg på returen! Siden jeg hadde mulighet til det valgte jeg å bli i Førde natten over og kjørte da fra 100% til 54 % Førde - oppedal! Håper turen fra oppedal til Bergen går like fint! Er i hvertfall ikke mye trafikk siden det er nyttårsaften :)

Sandven

Når det kommer hurtiglader i Førde blir det jo en fin tur å kjøre!

shb

Går litt strøm i slaps Vadheim- Langeland ja. Men en får jo litt igjen nedover. Teslaen hentet inn 1 kWh der. Trengte ikke bruke bremsene i en eneste sving i Hallbrennslia. Blir bra med hurtigste ikke Førde ja. 
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA