Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Helt dø

Startet av Eikis, mandag 06. januar 2014, klokken 12:25

« forrige - neste »

Eikis

Jeg har akkurat skaffet meg en Nissan Leaf, men laderen har for kort ledning. Er det mulig få tak i en lader med lengre ledning? Aller helst en som er litt kjappere enn den som følger med bilen. Evt må vi få installert ny kontakt ute, noen som vet ga pris?

EV-Institute

EV-Institute kan være behjelpelig med å lage en ekstra lang 16A EVI ladekabel. Ta kontakt med oss for mer informasjon.

Sjekk PM.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

elektrolux

Har du 32A eller 16A lader i bilen?

Hvor lang kabel ønsker du?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eikis

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. desember 2013, klokken 19:25
Har du 32A eller 16A lader i bilen?

Hvor lang kabel ønsker du?

Tror vi har en Nissan evse 10a. Den fulgte med bilen. Men har skjønt at vi trenger noe som lader litt raskere. Jeg må måle opp hvor lang kabel vi trenger.

svingen

det dem spør om er om du kjøpte med en 6.6kw lader (ekstra utstyr koster ca 6 tusen mener jeg) det er kun på "nyere" leaf (dem som er laget i england) standar kan du lade på maksimalt 16a (3.3kw) det som følger med er på 10a dvs ca 2.2kw.

Anbefaler att du kjøper en som kan justeres mellom 6,10,16a slik som den her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
eller http://elbilshop.no/type1.html (skjelden noen har den inne den her men da slipper du "kladden")

har selv akuratt kjøpt en slik fra elbilhjelpen,den "starter" default på 6a og 1 trykk går den opp til 10a og 2 trykk til 16a,anbefaler ikke og lade på 16a hvis det ikke er en "god stikk kontakt" osv kan bli varme gang.
så trenger du ikke mere enn 10a lad på 10a :)
hvis du er på besøk hos noen og har god tid så kan du jo lade på 6a ikke alle som har 16a dedikert kurs til deg eller 10a.

anbefaler og eller ha en skøyte ledning i bilen enn og ha en fast lang kabel på lade kabelen din,så kan du eller bruke den når du trenger,hvis det er hjemme som er behov får lengre kabel så få en CCE kabel på X antall meter (elbilhjelpen har sikker det her og) og så ligger den klar hele tiden så kobler du bare laderen din i den her når du skal bruke den,nye kabel koster jo kanskje 300 kr og ny lader koster flere tusen så greit og passe litt på den :)

Anbefaler og bruke CCE kabel og overgang til vanlig kontakt så hvis det blir noe feil/mangler bytter du bare den koster 150 kr på biltema/clasholsen flere som har fått ødlagt kontakten på laderen og er litt kjipt og måtte styre mye når man eller kan bruke en overgang.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Focus

#5
Sitat fra: Eikis på lørdag 28. desember 2013, klokken 19:35
Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. desember 2013, klokken 19:25
Har du 32A eller 16A lader i bilen?

Hvor lang kabel ønsker du?

Tror vi har en Nissan evse 10a. Den fulgte med bilen. Men har skjønt at vi trenger noe som lader litt raskere. Jeg må måle opp hvor lang kabel vi trenger.

Det du kaller lader er ikke det som lader bilen. Laderen sitter i bilen. Den kabelen som du har er bare en kommunikasjon mellom bilen og elnettet. Den forteller laderen i bilen om hvor mye strøm den kan trekke.
Det du må vite er hva slags lader som står i bilen. Den kan enten lade med opp til 16A eller opp til 32A. Har du en 32A eller riktigere 6,6KW lader i bilen kan du lade opp til det.
Da må du ha en 6mm^2 kabel som er sikret med 32A ut til der bilen står. Da kan du lade bilen på 4 til 5 timer. Du kan og velge 16A eller 3,6 KW og doble ladetiden.

Redigering:
Ser andre har svart omtrent det samme rett før meg du får legge sammen og trekke ut det beste
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Eikis

Sitat fra: svingen på lørdag 28. desember 2013, klokken 19:52
det dem spør om er om du kjøpte med en 6.6kw lader (ekstra utstyr koster ca 6 tusen mener jeg) det er kun på "nyere" leaf (dem som er laget i england) standar kan du lade på maksimalt 16a (3.3kw) det som følger med er på 10a dvs ca 2.2kw.

Anbefaler att du kjøper en som kan justeres mellom 6,10,16a slik som den her http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
eller http://elbilshop.no/type1.html (skjelden noen har den inne den her men da slipper du "kladden")

har selv akuratt kjøpt en slik fra elbilhjelpen,den "starter" default på 6a og 1 trykk går den opp til 10a og 2 trykk til 16a,anbefaler ikke og lade på 16a hvis det ikke er en "god stikk kontakt" osv kan bli varme gang.
så trenger du ikke mere enn 10a lad på 10a :)
hvis du er på besøk hos noen og har god tid så kan du jo lade på 6a ikke alle som har 16a dedikert kurs til deg eller 10a.

anbefaler og eller ha en skøyte ledning i bilen enn og ha en fast lang kabel på lade kabelen din,så kan du eller bruke den når du trenger,hvis det er hjemme som er behov får lengre kabel så få en CCE kabel på X antall meter (elbilhjelpen har sikker det her og) og så ligger den klar hele tiden så kobler du bare laderen din i den her når du skal bruke den,nye kabel koster jo kanskje 300 kr og ny lader koster flere tusen så greit og passe litt på den :)

Anbefaler og bruke CCE kabel og overgang til vanlig kontakt så hvis det blir noe feil/mangler bytter du bare den koster 150 kr på biltema/clasholsen flere som har fått ødlagt kontakten på laderen og er litt kjipt og måtte styre mye når man eller kan bruke en overgang.

Takk for utfyllende svar. Jeg trodde skøteledninger ikke var å anbefale, men om det ikke stemmer vil selvfølgelig det være enkleste mulighet for oss.

svingen

skjøteledning har nok fått en kanskje ufortjent dårlig rykte på seg,kjøper du en slik som det her
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/ og passer på att kabelen er strekt skiklig ut og ikke har noe kveiler på seg går det fint,men kjøper du en slik her http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Kabeltrommel-44763/ og ikke drar den helt ut og setter laderen til og lade på 16a så vil det jo naturlighvis muligens få konsevenser,det er hverfall langt fra opptimalt,den har kun 1.5 kvadrat kabel så skal ikke brukes på mere enn 10a.

ulempen er jo att den 2.5 kvadrat kabelen som er beregnet får ute bruk ikke akuratt er veldig lett og ha med og gjøre,og sjefen her i huset er ikke spesielt glad i og bruke den,har en slik 2.5 kvadat på 20meter,men hun får enten parkere nærme nok ladestolpen att det ikke er behov får skjøtelending eller så får hun bruke den.
Har ikke lyst til og få smelta kontakter/kabler :)

man kan jo si att bruk trommelen men ikke lad på mer enn 10a,tviler på det er spesielt lurt blir vel en gang "det er noe feil med skjøteledningen den fungere ikke lengre den smelta,jaha ladet du på 16a eller? jaaa men jeg måtte hadde så dårlig tid......"


Anbefaler og få lagt opp egen stikk kontakt av elektriker slik att du kan lade hvor du har tenkt hjemme,blir nok en del lading her så greit og ha det i ordnet former :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Eikis

Sitat fra: svingen på lørdag 28. desember 2013, klokken 22:14
skjøteledning har nok fått en kanskje ufortjent dårlig rykte på seg,kjøper du en slik som det her
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/ og passer på att kabelen er strekt skiklig ut og ikke har noe kveiler på seg går det fint,men kjøper du en slik her http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Kabeltrommel-44763/ og ikke drar den helt ut og setter laderen til og lade på 16a så vil det jo naturlighvis muligens få konsevenser,det er hverfall langt fra opptimalt,den har kun 1.5 kvadrat kabel så skal ikke brukes på mere enn 10a.

ulempen er jo att den 2.5 kvadrat kabelen som er beregnet får ute bruk ikke akuratt er veldig lett og ha med og gjøre,og sjefen her i huset er ikke spesielt glad i og bruke den,har en slik 2.5 kvadat på 20meter,men hun får enten parkere nærme nok ladestolpen att det ikke er behov får skjøtelending eller så får hun bruke den.
Har ikke lyst til og få smelta kontakter/kabler :)

man kan jo si att bruk trommelen men ikke lad på mer enn 10a,tviler på det er spesielt lurt blir vel en gang "det er noe feil med skjøteledningen den fungere ikke lengre den smelta,jaha ladet du på 16a eller? jaaa men jeg måtte hadde så dårlig tid......"


Anbefaler og få lagt opp egen stikk kontakt av elektriker slik att du kan lade hvor du har tenkt hjemme,blir nok en del lading her så greit og ha det i ordnet former :)

Takk for bra svar. Skal ringe elektriker og få ny stikkontakt. I mellomtiden benytter jeg skøteledning. Tenker også kjøpe ekstralader du henviser til hvor man kan bytte mellom 6, 10 og 16a. Da håper jeg snart alt det viktigste er i boks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA