Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Ladefabrikken, mandag 06. januar 2014, klokken 10:01

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Nå er det lenge siden Bjart fra SSB har vært ute i media med sine tullete elbil meninger. Er det fordi han ser at han har tatt så utrolig feil, eller har han fått munnkurv fra sjefen sin?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

Ladefabrikken

Der var han igjen. Nå har det gått opp for han at ikke elbil er for rike. I hans snevre verden er det bare sykkelen som teller. Da forstår jeg ikke hvorfor han bruker så mye tid på elbilen og ikke på det faktiske problemet bensin og dieselbilen.

Kan ikke være mye sundt for lungene hans å sykle i Oslo eksosen. Lurer på om han vil hate elbilen like mye hvis han får lungekrefte eller asma etter mange års sykling i eksosluften.

Dette er ikke det værste jeg har sett fra denne fyren. Men at han som såkalt forsker uttaler seg om at Tesla S er et miljøe svin uten å ha noe som helst tall på det er vi jo vant til.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

trondhla

Han er stadig støtt frempå:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aldri-for-har-Norge-opplevd-flere-elbiler-pa-veiene_-likevel-blir-det-brak-7423043.html
(Husk på The Great Wall of Payment)

Utdrag:
Slakter miljøpolitikken
Han kommer syklende til jobben. Hver arbeidsdag balanserer han på to hjul gjennom tett trafikk fra Vettakollen - tett opp mot Holmenkollen - til jobben i Oslo sentrum og hjem igjen.
Kanskje bør han se seg ekstra for når han oppdager en elbilist?
Bjart Holtsmark (BILDET) fikk mye kritikk etter en analyse om elbilismen i Norge. Forskeren i Statistisk sentralbyrå stiller flere kritiske spørsmål til avgiftspolitikken.

- Elbilpolitikken gjør både anskaffelse og bruk av bil veldig rimelig. Mange familier som før klarte seg med én bil, har derfor nå to biler. Det fører til flere biler på veiene og forsterker trafikkproblemene vi allerede har i de store byene, sier han.

Forskeren peker på at elbilene allerede nå forsinker kollektivreisende.

- Lenge før det er 50.000 elbiler i Norge må myndighetene gjøre noe med elbilenes tilgang til kollektivfeltene. Allerede i år vil jeg anta at noe må gjøres. Trafikken begynner å korke seg. Og skal elbilene flyttes tilbake i de vanlige feltene, vil vi få ytterligere kø der. Vi har brakt oss selv inn i et uføre, sier han.

Holtsmark sitter på kontoret i Kongens gate i Oslo sentrum. Han sier at forurensende kull er den viktigste kilden til elektrisitet, og at elbilene ikke er så miljøvennlige som folk liker å tro.

- Tesla Model S gjør trolig vesentlig mer skade på miljøet enn en liten, fossildrevet bil. Å forflytte 2,2 tonn krever mye energi. Bilen krever mye ressurser og skaper mye forurensning i produksjonen, spesielt fordi den har et batteri som veier rundt 700 kg, sier han.

Holtsmark mener mange lever med en illusjon om at elbilene er støyfrie.

- Støy fra biler kommer hovedsakelig fra dekkene. Kjører du i 30 km/t, er motoren den dominerende lyden. Kommer du over 50-60 km/t, er det lyden fra dekkene du hører. Jo, tyngre bilene er, jo mer støy lager dekkene. En Tesla lager derfor vesentlig mer støy enn en liten Polo. Den lager også mye svevestøv, som øker med tyngden på bilen, sier forskeren.

I Aftenposten torsdag 12. desember fikk han støtte i sitt syn. En annen forsker, Einar Lie ved Universitetet i Oslo, skrev i en kronikk at grunnene er mange for å stramme betydelig inn på støtten til elbiler.

På sosiale medier hevder også noen at elbilpolitikken skaper misunnelse.

Forsøk å finn X antall feil  ??? ???


cra

Sitat fra: trondhla på mandag 06. januar 2014, klokken 23:25
Forsøk å finn X antall feil  ??? ???

Jeg husker ikke allverden av matematikken fra videregående og høyskole, men jeg tror jaggu at jeg omsider fikk bruk for uttrykket "X går mot uendelig" igjen!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg oppfordrer alle om å lese artikkelen, som faktisk var bra!
Bjart Holtsmark presenterer som vanlig personlige påstander som fakta -og de får stå uimotsagt, men de som leser artikkelen sitter for en gangs skyld igjenn med mer enn den vanlige propagandaen.

Jeg får faktisk inntrykk av at Bjart Holtsmark er tatt med for å skape "likevekt" i artikkelen, så den ikke skulle bli for positiv... (det er jo dårlig journalistikk...).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA