Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Feilfrie biler!

Startet av krister461, mandag 06. januar 2014, klokken 09:51

« forrige - neste »

krister461

Hallais,

Mine erfaringer er begrenset til to prøvekjøringer, men på de så synes jeg at DAB, nettradio og spotify over bluetooth hørtes greit ut, men anlegget kom først til sin rett ved bruk av FLAC. Har dere andre samme erfaring?

Vil høykvalitets MP3 være på nivå med FLAC?

Vil Wimp HIFI ha noe for seg, eller er det uansett bluetooth som begrenser lyden fra mobil?

Johnny

Jeg har så langt ikke testet flac i bilen. En av grunnene er at jeg synes 320bit MP3 høres godt nok ut innendørs, og det er ikke så bra dette bilanlegget...

Bluetooth synes jeg høres tamt ut, men jeg har ikke blindtestet ;)
TMS og eGolf.

noto

Er gjort blindtester som viser at det ikke er mulig å høre forskjell på de alternativene du nevner, selv for folk med sk golden ears. Mulig det finnes unntak for enkeltindivider med eksepsjonell hørsel.

Bruker likevel FLAC selv på USB'en siden det er plass. Synes forøvrig anlegget lyder bedre nå enn da det var nytt. Trenger å spilles inn.

krister461

Sitat fra: noto på lørdag 28. desember 2013, klokken 12:21
Er gjort blindtester som viser at det ikke er mulig å høre forskjell på de alternativene du nevner, selv for folk med sk golden ears. Mulig det finnes unntak for enkeltindivider med eksepsjonell hørsel.
Seriøst? Finnes det noen link med mer informasjon om dette?

Jeg har definitivt ikke golden ears og er heller ikke veldig kresen på lyd, men jeg synes Tesla-anlegget virket særlig bedre enn i mine tidligere biler før fikk prøvd FLAC - da synes jeg det var betydelig forskjell...

atta

Sitat fra: noto på lørdag 28. desember 2013, klokken 12:21
Synes forøvrig anlegget lyder bedre nå enn da det var nytt. Trenger å spilles inn.

Samme erfaring her! Lyder betraktelig bedre etter noen uker.

Torpedo Ted

Sitat fra: krister461 på lørdag 28. desember 2013, klokken 13:49
Seriøst? Finnes det noen link med mer informasjon om dette?

Jeg har definitivt ikke golden ears og er heller ikke veldig kresen på lyd, men jeg synes Tesla-anlegget virket særlig bedre enn i mine tidligere biler før fikk prøvd FLAC - da synes jeg det var betydelig forskjell...
Det er mulig decoderen i Tesla håndterer FLAC bedre/annerledes enn MP3, men i teorien kan jeg nesten garantere deg at du ikke hører forskjell på FLAC og 320k mp3. Jeg og noen venner hadde en test på dette med et forholdsvis high-end anlegg i stuen. Konklusjonen var: Klarte ikke høre forskjell på noen av testene av CDvs 256Kbit MP3. Noen LP-er var litt skarpere lyd på enn CD, men de fleste var tilnærmet lik.

krister461

Det stemmer helt sikkert at høykvalitets mp3 låter like bra som FLAC. Har som nevnt ikke testet mp3 i Tesla.

Men, mener bestemt at radio og streaming over bluetooth ikke holdt samme nivå i Teslaen. Har dere andre erfaringer enn dette?

Bilen jeg testet hadde kjørt langt så jeg vil tro anlegget var godt spilt inn. Jeg har dog ikke testet dette mye, og er derfor interessert i andres erfaringer. :)

Gressvikingen

MP3 er avstumpet musikk. FLAC har potensialet til å lyde vesentlig bedre. Det avhenger av anlegget i bilen om DAC'en utnytter potensialet og systemet ellers er godt.
Det meste som sendes over bluetoth vil tape seg grunnet nødvendig komprimering.
P85D"+"

Mons

Min (subjektive) erfaring er at anlegget blir vesentlig bedre etter innspilling. Nå er dette også litt avhengig av hvilken musikk man spiller, men jeg er godt fornøyd med anlegget. Jeg har lydpakken. De første dagene var lyden veldig skarp, etterhvert er den blitt mer rund og fin. Blåtann via min iPhone blir greit, men ikke veldig bra. Har 256kbps alc-filer på telefonen. Det spiller bedre fra minnepennen - Blåtann forringer altså kvaliteten. Lastet inn noen filer i flac, og det ble vesentlig bedre. Mer enn jeg tror kan tilskrives formatet. Kanskje det er en bedre dekoder?

Litt på siden kan jeg si at jeg også "blindtestet" mp3/mp4 contra cd hjemme hos meg selv. Merket ikke noen forskjell. En stund etterpå kjøpte jeg en dac fra hifi-klubben til rundt 3000,- kr. Det gjorde susen. Musikken ble mye mer engasjerende med ukomprimerte kontra komprimerte filer. Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som blir bedre, i det minste for meg som er amatør, men det er mye morsommere å høre musikk fra disse ukomprimerte filene. For min del kom musikkgleden tilbake. Nå spiller jeg nesten aldri komprimerte formater lenger.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

OddB

Selvsagt er FLAC teoretisk bedre enn mp3, men i praksis , og særlig gjennom høytalere i en bil i fart vil jeg tro forskjellen er heller teoretisk. Med en bakgrunnstøy i bilen på rundt 70dB vil det meste av støy og feil maskeres. Med gullører og hodetelefoner i verdensklasse vil jeg tro det vil være mulig å høre forskjell.
MP3-feil hører man lettest på høye frekvenser, der cymbaler etc høres "blekkaktige" ut.  AT man får litt kvantiseringsstøy (sus) vil nok maskeres godt av bakgrunnstøyen i bilen.
Hvis vi skal rangere lydkildene i bilen etter kvalitet vil FM være dårligst,så bluetooth som rekoder musikken  "on the fly" med en heller råtten kodek, så kommer nettradio og DAB alt etter hvilken bitrate og kodek det er brukt. MP3 fra 192kbps og oppover vil ha høyere  kvalitet enn disse. FLAC vil selvsagt være uslåelig.
Har lest noen kommentarer der FM-lyden er bedre enn DAB, og at det spraker i DAB-radioen.  I mitt hode burde det vært motsatt..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Trustno1

Jeg tror nok at ett relativt enkelt anlegg som det sannsynligvis er i Teslaen, så det nok helt andre ting som spiller inn på lydkvaliteten enn når det gjelder flac/320mp3/spotify. Her vil romkorreksjon, reflekser og andre akustiske kuriositeter være mye mer dominerende enn små variabler i kilden.

Nå skal jeg ikke påberope meg om å være noen ekspert på dette, men jeg har iallefall klart å hanken inn en 3. plass i master unlimited klassen i EMMA SQ NM.
Jeg vil vel kalle meg selv audiofil, men jeg kan ikke si at jeg klarte å høre noen merkbar forskjell på flac/cd og high bitrate spotify på anlegget mitt.

Man skal ikke undervurdere placebo når det gjelder HiFi, dette er jo tross alt en bransje som har livnært seg på dette i mange årtier :)

Forøvrig, stemmer som blir sagt her, innspilling av nye høytalere har mye å si for lydkvaliteten. Nye og stive høytalere låter ikke spesielt bra

krister461

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 28. desember 2013, klokken 15:50
Jeg vil vel kalle meg selv audiofil, men jeg kan ikke si at jeg klarte å høre noen merkbar forskjell på flac/cd og high bitrate spotify på anlegget mitt.

Man skal ikke undervurdere placebo når det gjelder HiFi, dette er jo tross alt en bransje som har livnært seg på dette i mange årtier :)
Men, nå er det vel forskjell på spotify på anlegget og spotify over bluetooth? Uansett så skal jeg så absolutt ikke utelukke placebo for min egen del! ;)

Trustno1

Sitat fra: krister461 på lørdag 28. desember 2013, klokken 15:56

Men, nå er det vel forskjell på spotify på anlegget og spotify over bluetooth? Uansett så skal jeg så absolutt ikke utelukke placebo for min egen del! ;)

Nå kjenner jeg ikke bluetoothen i teslaen da jeg ikke har fått min bil enda, men det finnes flere bluetoothenheter som kan klare å overføre lyd uten tap av kvalitet.

Men av det jeg har lest flere andre steder så virker det som dette ikke er tilfellet på tesla. Nå vet jeg ikke om dette isåfall er en hardware eller softwarebegrensning, men det går vel an å håpe på at det isåfall kommer en firmware fiks for dette :)

sims

Hvis Tesla anlegget bruker standard SBC codec for streaming over Bluetooth (det er default codecen som brukes ved Bluetooth A2DP streaming), så er det ikke rart lyden blir dårlig. Denne forringer lyden i stor grad etter min mening, det er merkbar forskjell ved f eks å bruke AptX (som dessverre er en proprietær codec og ikke støttet av alle Bluetooth enheter)

http://en.wikipedia.org/wiki/SBC_(codec)
http://en.wikipedia.org/wiki/AptX

Trustno1

I min stereo så bruker jeg denne modulen for bluetooth streaming.

Den skal i teorien kunne overføre uten tap av kvalitet. Akkurat i mitt tilfelle er det ett dårlig eksempel da jeg har en bug på dsp'n min som gjør at lyden ikke blir optimal, men av det jeg har lest fra andre er at de er svært fornøyd med kvaliteten man får av streamingen.

Problemet med å bruke en slik DSP, er at man ikke uten videre bare kan tilkoble den bilen. Såvidt jeg vet så finnes det ingen AUX in på teslaen (gjerne rett meg om jeg tar feil), og skal man utnytte dsp'n til det fulle for å få full romkorreksjon så trenger man separate forsterkerkanaler til hver enkelt høytaler som man kan koble dsp'n til. Dette er sannsynligvis ikke noe man får gjort uten en større modifisering av systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA