Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Cowboystrekk, søndag 05. januar 2014, klokken 21:31

« forrige - neste »

Cowboystrekk

De siste dagene har temp ligget mellom 0 og 10 hele døgnet. Har ikke hatt i laderen foruten når jeg har lada litt på jobb. Det jeg lurer på, er det egentlig noe poeng å ha den i? Den stopper jo uansett å lade når den når grensa og nekter å f.eks bidra til forvarming eller lade opp igjen når batteriet tappes naturlig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

shb

Jeg ser ikke det. Lader 1 til 2 ganger i uken. Kjører ca 80 km pr dag. Vi har en Leaf også så Teslaen for av og til stå i ro noen dager, når de salter veiene som verst. Lader når den kommer til rundt 70-100 km igjen og opp til 345. Daily trip innstillingen.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Cowboystrekk

Ok. Da fortsetter jeg uten lader med mindre tempen går under 0 C :) har forstått det sånn at batteriet trives godt ned mot 0.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Zneip

Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....
Nord Trøndelag | X90D

Bjørn

Sitat fra: Zneip på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:49
Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....

Det er den offisielle uttalelsen..!
jeg spurte for en uke siden: Reiser på havet 2 uker nå, parkerer bilen m 80 km på batteriet, må ha 250km når jeg kommer tilbake.. Og står UMC i etter lading, *blir* det feilmelding, konsekvent. fikk beskjed på Tesla lade om å be folkene på sandfærhus om å plugge i døgnet før jeg skal reise hjem. ellers ville jeg m stor sans. få dødt 12v batteri.
Og at det kommer en ny UMC som visstnok skal løse alt.

Zneip


Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Zneip på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:49
Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....

Det er den offisielle uttalelsen..!
jeg spurte for en uke siden: Reiser på havet 2 uker nå, parkerer bilen m 80 km på batteriet, må ha 250km når jeg kommer tilbake.. Og står UMC i etter lading, *blir* det feilmelding, konsekvent. fikk beskjed på Tesla lade om å be folkene på sandfærhus om å plugge i døgnet før jeg skal reise hjem. ellers ville jeg m stor sans. få dødt 12v batteri.
Og at det kommer en ny UMC som visstnok skal løse alt.

Skulle vel nevnt at jeg har Saltolader. Ikke en eneste feilmelding på 14 dager. Burde være unødvendig - men er glad jeg investerte i den gitt...
Nord Trøndelag | X90D

Bjørn

Sitat fra: Zneip på søndag 29. desember 2013, klokken 02:39

Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Zneip på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:49
Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....

Det er den offisielle uttalelsen..!
jeg spurte for en uke siden: Reiser på havet 2 uker nå, parkerer bilen m 80 km på batteriet, må ha 250km når jeg kommer tilbake.. Og står UMC i etter lading, *blir* det feilmelding, konsekvent. fikk beskjed på Tesla lade om å be folkene på sandfærhus om å plugge i døgnet før jeg skal reise hjem. ellers ville jeg m stor sans. få dødt 12v batteri.
Og at det kommer en ny UMC som visstnok skal løse alt.

Skulle vel nevnt at jeg har Saltolader. Ikke en eneste feilmelding på 14 dager. Burde være unødvendig - men er glad jeg investerte i den gitt...

Ah.. :) men hva gjør du om du må stå feks på en flyplass noen uker.. og trenger å ha mer på batteriet når du kommer hjem, enn når du parkerte..?
(antar du mente en salto ladeboks på veggen.. ikke en sånn 13A mobil kabel..? )

Cirion

Sitat fra: Bjørn på søndag 29. desember 2013, klokken 04:35
Sitat fra: Zneip på søndag 29. desember 2013, klokken 02:39

Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Zneip på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:49
Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....

Det er den offisielle uttalelsen..!
jeg spurte for en uke siden: Reiser på havet 2 uker nå, parkerer bilen m 80 km på batteriet, må ha 250km når jeg kommer tilbake.. Og står UMC i etter lading, *blir* det feilmelding, konsekvent. fikk beskjed på Tesla lade om å be folkene på sandfærhus om å plugge i døgnet før jeg skal reise hjem. ellers ville jeg m stor sans. få dødt 12v batteri.
Og at det kommer en ny UMC som visstnok skal løse alt.

Skulle vel nevnt at jeg har Saltolader. Ikke en eneste feilmelding på 14 dager. Burde være unødvendig - men er glad jeg investerte i den gitt...

Ah.. :) men hva gjør du om du må stå feks på en flyplass noen uker.. og trenger å ha mer på batteriet når du kommer hjem, enn når du parkerte..?
(antar du mente en salto ladeboks på veggen.. ikke en sånn 13A mobil kabel..? )
Jeg plugga inn 21.12 på Torp. Står der enda. Fikk varsel om kabel når jeg satt der etter å ha forsøkt å starte/stoppe lading. Men jeg ville likevel ha mer på "tanken" så jeg satt den på lading likevel. Får fortsatt tak i den på app'en. Har ikke på sleep, men får ikke startet lading igjen. Kabelen er fortsatt tilkoblet i følge app. Den ladet seg fult, og nå taper den seg noen km hver dag. Siden den funker på app, og taper km, forventer jeg at både dc-dc adapter og det store batteriet er tilkoblet. Kommer ikke tilbake før 31. 12v batteriet mitt hadde vært dødt nå om dette ikke var tilfelle. Bruker orginal UMC med mini skjøteledning for å passe i boksen.

Det som hadde vært morro nå, var om noen har mulighet til å teste en ting for meg. Nappe ut schuko skjøteledningen, vente 30 sec. Og så koble til igjen. Nå lyser vel UMC'en 1 grønn lampe. Om det virker skal de grønne lampene "flyte" med strømmen og indikere at lading starter. Dette er noe jeg har testet hjemme selv, og gjør på alle Teslaer jeg ser på lading på schuko stolper når det lyser kun 1 grønn lampe i UMC. Har skjedd 2 ganger på Nordby på 2 Teslaer som kom etter meg på samme sted. Begge har nok bare parkert, plugga inn, og ikke sjekket at lading startet.

Noen som skal innom Torp, eller bor i nærheten?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cowboystrekk

Det er grunnet dette at den får feilmelding når den er ferdig som får meg til å undre på poenget med å ha den tilkobla. Ved f.eks lav temp er vell eneste måte å 'redde' bilen på å lade på lav spenning samt forvarme innimellom... Håper det blir en fix på dette. Tenker på saltolader selv og...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Cirion - fyrer du opp visibleTesla nå vises nesten garantert 6V spenning fra UMC, og på dash i bilen din står det Charge cable error.

Jeg har meldt akkurat dette problemet til Tesla, og fikk da beskjed om å passe på å dra ut ledningen når bilen var ferdig å lade. Dvs ikke stå med lader tilkoblet med denne feilmeldinger.

Men på min bil lyser det blått ved ladeporten, ikke rødt. Og jeg har aldri hatt problemer med 12v, så det er mulig rådet fra Tesla ikke er nødvendig i praksis for akkurat denne feilen.

Umc'en er som du nevner grønn, så umc tror tydeligvis alt er i orden. Har en defekt umc nå, og når den lyser/blinker rødt så blir også ladeporten rød. Tipper jeg vil tappe 12v batteriet om jeg lar den stå plugget i.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

noto

Hvis du kjører batteriet ned til ca. 20% før du parkerer, fjerner energisparing, skrur ned lading til 5A og i tillegg kjører varmeapparatet fra tid til annen via app kan du stå temmelig lenge før batteriet er fulladet.

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 08:53
Cirion - fyrer du opp visibleTesla nå vises nesten garantert 6V spenning fra UMC, og på dash i bilen din står det Charge cable error.
Det står garantert Charge Cable error i dash om jeg setter meg inn, men er litt langt å løpe til Torp fra Alicante  8)
Men hvor skal jeg se etter 6V fra UMC?

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Hmmm. Hos deg står det 18 volt ser jeg. Hos andre jeg har sett står det 6-7v. Ingen av delene er rett. Bilen forvente 230v ca :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sofus

Sitat fra: Cirion på søndag 29. desember 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Bjørn på søndag 29. desember 2013, klokken 04:35
Sitat fra: Zneip på søndag 29. desember 2013, klokken 02:39

Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. desember 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Zneip på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:49
Meg bekjent så anbefaler Tesla at man plugger i bilen når den står parkert. Jeg gjør det enn så lenge....

Det er den offisielle uttalelsen..!
jeg spurte for en uke siden: Reiser på havet 2 uker nå, parkerer bilen m 80 km på batteriet, må ha 250km når jeg kommer tilbake.. Og står UMC i etter lading, *blir* det feilmelding, konsekvent. fikk beskjed på Tesla lade om å be folkene på sandfærhus om å plugge i døgnet før jeg skal reise hjem. ellers ville jeg m stor sans. få dødt 12v batteri.
Og at det kommer en ny UMC som visstnok skal løse alt.

Skulle vel nevnt at jeg har Saltolader. Ikke en eneste feilmelding på 14 dager. Burde være unødvendig - men er glad jeg investerte i den gitt...

Ah.. :) men hva gjør du om du må stå feks på en flyplass noen uker.. og trenger å ha mer på batteriet når du kommer hjem, enn når du parkerte..?
(antar du mente en salto ladeboks på veggen.. ikke en sånn 13A mobil kabel..? )
Jeg plugga inn 21.12 på Torp. Står der enda. Fikk varsel om kabel når jeg satt der etter å ha forsøkt å starte/stoppe lading. Men jeg ville likevel ha mer på "tanken" så jeg satt den på lading likevel. Får fortsatt tak i den på app'en. Har ikke på sleep, men får ikke startet lading igjen. Kabelen er fortsatt tilkoblet i følge app. Den ladet seg fult, og nå taper den seg noen km hver dag. Siden den funker på app, og taper km, forventer jeg at både dc-dc adapter og det store batteriet er tilkoblet. Kommer ikke tilbake før 31. 12v batteriet mitt hadde vært dødt nå om dette ikke var tilfelle. Bruker orginal UMC med mini skjøteledning for å passe i boksen.

Det som hadde vært morro nå, var om noen har mulighet til å teste en ting for meg. Nappe ut schuko skjøteledningen, vente 30 sec. Og så koble til igjen. Nå lyser vel UMC'en 1 grønn lampe. Om det virker skal de grønne lampene "flyte" med strømmen og indikere at lading starter. Dette er noe jeg har testet hjemme selv, og gjør på alle Teslaer jeg ser på lading på schuko stolper når det lyser kun 1 grønn lampe i UMC. Har skjedd 2 ganger på Nordby på 2 Teslaer som kom etter meg på samme sted. Begge har nok bare parkert, plugga inn, og ikke sjekket at lading startet.

Noen som skal innom Torp, eller bor i nærheten?

Dro en tur ut til Torp for aa sjekke. Tok ut schuko og reset paa UMC. Etter et par forsoek kom den i gang igjen. Faren er jo at du kan faa 12V problemet litt senere naar bilen vil restarte ladingen. Haaper det gaar bra naa.
Model S

Cirion

Takker Sofus ;D

Ser bilen nå er fulladet til 80% som den var stilt til i VisibleTeasla. Burde kansje satt den til maks normal....

Med andre ord, funker fint å nappe schuko for å restarte lading, og det er etter 8 dager med ladekabel melding i dashbordet, ingen antydning til tomt 12v... Plukker den opp om 2 dager. Får se da.

Om noen fler er innom før tirsdag, er det bare å gjøre det samme :-) Har nå juustert opp til maks normal.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA