Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over utstyrspakker etc.

Startet av astroida, søndag 05. januar 2014, klokken 14:30

« forrige - neste »

astroida

Vi (familie på tre) har klart oss svært godt uten bil i mange år. Nå som familien har vokst, og snart skal ble enda større, er vi helt nødt til å kjøpe vår aller første bil. Jeg vil helst ikke kjøre en forurensende fossilbil, og har av mange grunner mest lyst på elbil.

Dere som har erfaringer med elbil som familiebil, hva anbefaler dere? Vi driver litt med friluftsliv, og må ha plass til to barneseter i bilen. Bagasjerommet bør romme barnevogn pluss en del bagasje. Er Nissan Leaf det åpenbare valget?
Vi har ikke helt ubegrenset med penger å bruke på en bil. Er 2011-varianten god nok? Eller bør vi bite i det dyre eplet og kjøpe en fra 12, 13 eller 14?

Vind

Spørsmålet er vel hva "ikke ubegrenset" med penger er.  Det er veldig stor forskjell på siste års bil, og som med alt annet får man omtrent hva man betaler for.

Selv om du har tenkt å ha bilen  noen år, er det også viktig å tenke på at du skal selge den en gang.  Slikt sett kan forskjellen med å kjøpe en nyere bil med riktig utstyr gjøre at du faktisk får penger for den om 3-4 år, mens en bil som nå er eldre, og med mindre utstyr må selges enda lavere.

Tenk også på garantitid og gjenstående garanti.  Personlig ville jeg vært ganske forsiktig med bruktimporterte El-biler, både pga utstyr og garantier
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

astroida


angående det økonomiske, så kan vi helt sikkert utvide boliglånet og kjøpe en bil til 230000 dersom det er nødvendig og økonomisk smartere enn å kjøpe en bil til, tjah, 150000? Vi har et litt lengre perspektiv på bilen enn 3-4 år, helst minst åtte år.

Bør man også kjøpe hos en forhandler i nærheten av Bergen, siden det er der vi bor? Eller spiller ikke det så stor rolle?
Takk for råd om bruktimport. Ser den!

Kristian O

Om familien snart blir større bør dere tenke på kor stor plass ungane tek i baksetet om f.eks to år.
I bilen tek bilstolane til unger over 12 kg ekstremt stor plass om dei fortsatt sitter bakovervendt.
Om en eller begge av foreldra da er en del lengre enn snittet blir mange biler dårlige alternativ, spesielt el biler   :-\
Et alternativ kan vere å sette eine bilstolen i framsetet, men dette forutsetter at det er mulig å koble ut airbagen.

Anbefaler å ta bilstoler med i vurderingen sida du vil ha 8 års perspektiv på bilkjøpet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

astroida

Bilstoler til barna, ja, det må vi ta med i vurderingen. Er det plass til to bilstoler i en Leaf? om to år vil vi nok ha en datter på fem og en på ca 1. Altså en på 12 kilo+ og en som er under 12 kilo. Og rommer en Leaf en barnevogn?

selv er vi helt norsk standard når det kommer til høyde...

Kristian O

Det er plass til to bilstoler i Leaf ja, det er det vel i stort sett alle biler utenom varebiler. Men:

- Kor lenge ser dokke for dokke at ungane skal sitte bakovervendt. Trygg Trafikk anbefaler (med god grunn) at unger sitt bakovervendt til dei er 4 år eller meir. Da blir bilstolane stor. Det er nok fortsatt plass til to slike bilstoler i en Leaf, men eg hadde garantert ikkje fått plass til å sitte i framsetet på en Leaf med en slik stol bak meg. Eg er lenger enn dei fleste, så det er mulig at dette går for kortere personer. Ville prøvd dette i praksis og vurdert plass i framsetet.

Barnevogn trur eg andre skal få svare på. Kjem sannsynligvis ann på barnevogna  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

astroida

Takk for gode råd! Vi har tenkt å høre på Trygg Trafikks råd ja :)
Da blir det minst ett bakovervendt sete de neste fem årene, samt om et års tid ett som er framovervendt.

Barnevogn blir det vel også en løsning på. Den vi har hatt til nå er en SUV, men det går jo an å skaffe seg noe mindre.

Mulig dette er et veldig blondt spørsmål, men hva med skiboks?

Kristian O

Herlig at dokke satser på bakovervendt lengst mulig, er heilt enig  ;D

Vi valgte å ikkje kjøpe Leaf, da vi er en familie på 4 med unger på 1,5 og 4,5 år. Begge er fortsatt bakovervendt. Ungane og samboeren min får plass i dei fleste bilar, men vi over 195 cm er litt vanskelig å kombinere med bilstolane.
Vi har prøvd og forkasta Nissan Avensis, Ford Mondeo, Hyundai I40, Mazda 6, BMW 3 og 5 serie. Er 90 % sikker på at eg har montert bilstol i Leaf også, men klarer ikkje heilt å huske det. Ut ifra størrelsen på Leaf vs bilane eg lister opp trur eg uansett at det blir umulig for vår familie å bruke den. Men dette er som sagt på grunn av meg  ::) så mitt råd er at dokke låner en Leaf og tar den med til Barnas Hus eller lignende og ber om hjelp til montering  :)

Tungvindt å løfte ei barnevogn opp i ei skiboks vel? I tillegg vil eg tru at ei skiboks stjel en den rekkevidde fra en elbil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

astroida

Lurt tips å låne, prøvekjøre og sjekke ut hva som funker. Vi har som sagt aldri hatt bil før, og jeg tror vi har et generelt avslappet forhold til komfort.
Skiboks var mest tiltenkt ski, samt mulighet for å putte ekstra bagasje inn der dersom bagasjerommet skulle bli fylt av barnevogn.

Jeg er litt opphengdt i Leaf, men det er kanskje andre elbiler som er mer egnet som familiebil?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei,

Kjenner en familie med tre små barn: tvillinger på to og bror på fire år. De klarer fint å bruke Leaf'en, men har valgt barnestoler og tvillingvogn med omhu ;).

Hvis det ette skal være den eneste familiebilen så er det lurt å ha et realistisk forhold til forventet daglig kjørelengde, max kjørelengde på "normal" langtur, topografi og hvordan vinterværet pleier å være.

Leaf er nok det mest naturlige utgangspunktet. Trillingene, e-UP, i3 og el Focus har for lite bagasjekapasitet for deres behov. Neste år kommer e-Golf i omtrent samme størrelse som Leaf. Sannsynligvis lanseres eNV200 fra Nissan neste år og blir sannsynligvis en veldig rommelig, men også en del mer spartansk utstyrt enn en Leaf.

Renault har sin Kangoo Max Z.E. vil også være rommelig for en familie med småbarn, men her kommer batterileasing i tillegg. Muligens lanserer de mulighet for å "eie" batteriene, men detaljer og priser her er ikke kjent enda.

Kristian O

Det må du ta bilde av  ;D

Som sagt; sikkert mulig, men om man skal ha ungane sittende bakover til de er 4 år (eller meir) så tar dei veldig stor plass. Om foreldra i tillegg er langbeinte så blir det rett og slett for trangt.

Tesla er betydlig større både med tanke på beinplass og bagasje, men den koster 465.000  :'(
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

astroida

Den kommende eNV Nissan blir en slags varebil-lignende doning?

Dette blir i all overskuelig framtid den eneste familiebilen, ja. Samt det dere gjerne kaller  "konebil", siden mannen sykler til jobb og jeg kommer til å kjøre en del mer :) Barnehage er i nærheten, så det blir trolig ikke hver dag at vi stapper to barn og to voksne inn i bilen. Eller hvem vet, det aner meg at overgangen fra sykkel/bein/kollektivtransport til bil kommer til å føles ganske digg når det regner sidelengs :) Men likevel: Vi er ikke helt motivert for å bruke en halv mill på dette.
"langturene" vi oftest vil ta er til besteforeldrene, 13 mil unna. Da har vel en Leaf grei rekkevidde?
Har forøvrig tilgang til gratis lading på jobb.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#12
Sitat fra: astroida på fredag 27. desember 2013, klokken 21:14
Den kommende eNV Nissan blir en slags varebil-lignende doning?
Litt skrevet her på forumet tidligere.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5852.0.html

Sitat fra: astroida på fredag 27. desember 2013, klokken 21:14
"langturene" vi oftest vil ta er til besteforeldrene, 13 mil unna. Da har vel en Leaf grei rekkevidde?
Leafen sliter med 13 mil om vinteren i ett strekk, muligens også om sommeren. Mye avhengig av topografien. Kanskje det er en hurtiglader mellom hjemsted og besteforeldre?
Kun Tesla som klarer dette uten problem av dagens utvalg.

Ladefabrikken

Vi har kjørt Leaf som eneste bilen i familien i to år nå. Vi har to barn med barneseter i baksetet. Jeg er 1,87 høy og det er ikke noe problem med plassen. Barnevogn fikk vi også plass til da vi brukte det. Takstativ får du kjøpt på alle de store bilrekvesita så det er bare å smelle opp takboksen.

Jeg har også montert hengerfeste for å kunne sette på sykelstativ bakpå bilen. Bilen er ikke godkjent for å dra henger men å ha hengerfeste er ikke ulovlig.  Lykke til med Leaf kjøp.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

leafster

#14
Vi har også hatt Leaf som eneste bil i over 2 år nå. Har barn på 1 og 5 år. Den eldste sitter fremovervendt bak førerstolen og har gjort det i et par år allerede. Selv er jeg 196cm og foretrekker å kjøre selv ;)
Vi ble "nødt" til å snu den eldste ganske tidlig da det ble et jævla rabalder i baksetet. Det er jo ikke særlig trafikksikkert det heller. Håper å kunne ha den minste i bakovervendt sete lenger.

Vi har hytte 120km unna. Kjører da nedover Østfold og har 3-4 hurtigladere på veien. Bør ha én stopp på 10-15 min om vinteren. Det går greit nå som Fortum har fått bygd ut nettverket sitt. Har hittil ikke betalt for ishavsveien, og slik skal det fortsette :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA