Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 er riktig valg!

Startet av Vind, søndag 05. januar 2014, klokken 13:44

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. desember 2013, klokken 21:12
Dette burde alle nye biler tilbudt slik at en slipper å sitte med foten på fartspedalen under hele kjøreturen. Husk at unødvendig regenering er å sløse vekk dyrbar bevegelsesenergi.

Kjøp bilen med ACC, så trenger du ikke sitter med foten på pedalen, og du vil få en optimal utnyttelse av bevegelsesenergien.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lillemarius

Ok, ser at energien som skal fjernes er for stor til at det kan løses slik jeg foreslo. Også enig i at lading til 80% er god regel, men av og til (eller ofte) er en avhengig av 100%. Liker for så vidt varianten som Think har, men tror enpedal-kjøring er bedre. Må bruke det en stund for å trekke endelig konklusjon.

Med fare for å avsløre uvitenhet om teknikk prøver jeg en annen variant: Kan bremsene på bakjulene aktiveres i perioden før batteriene er tappet nok til at regenerering slår inn? Dette altså for at en skal kunne bruke samme kjørestilen hele tiden. Ser at det kan være teknologiske utfordringer, men dagens biler har vel utprøvde system der aktivering av bremser er en del av prosessen. Eller er dette bom også?

LMOR

Du burde kanskje starte en egen tråd om dette temaet hvis du har flere spørsmål, siden denne tråden skal handle om mulige i3 forbedringer.

(Ellers kan du selvfølgelig bremse når du vil. Men dette kommer ikke til å bli noe problem. Dette venner du deg til. En vanlig bil bremser i oppoverbakke, og stopper senere i nedoverbakke. Blir ikke noe værre enn det. Du merker når du må bruke vanlig brems :-))
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lillemarius

Ok, har fått luftet en ide, så får vi la teknikken ligg i denne omgang.
Takk for svar :)

bromm

Jeg ser at den regenerering-diskusjonen har dratt ut litt, og det er nok bygget mer på "i3-teori" enn faktisk erfaring - så alt det der er nok litt feilaktig i sin helhet, faktisk. Å ha "justerbar grad" av regen er jo nettopp det som i3 virkelig har i forhold til de andre (trinnløst er bedre en trinn), og når man har kjørt bilen i mer enn en halv time, så har man lært hvordan dette styres: nemlig med graden av hvor mye man slipper opp på gasspedalen. Der er det et uendelig antall "innstillinger" for å si det slik, og det finnes en for alle situasjoner - perfekt ! Det nevnes også ACC som redning for dette - men husk at 7RS/7GA også har med "544 Cruise Control med bremsefunksjon", og den (uten ACC m/stop&go som kommer med 5AT) er like flink til å holde "coasting" som ACC-versjonen (forskjellen er bare at sjåføren bestemmer set-point med venstre tommel, istedet for beregnet avstand til bilen foran). Coasting (dvs. mest effektiv balanse mellom pådrag/regen for å spare mest mulig energi), vil nok absolutt bli håndtert best av av cruise control (dette er vanskelig å styre akkurat riktig med foten, særlig når terrenget endrer seg) - så derfor bør nok i3 kjøres mest mulig med cruise control aktivert (og med erfaring fra nyere CC på BMW (2012+), så kan jeg bekrefte at dette fungerer veldig godt i forhold til "fuel consumption" - jeg kjører rett og slett ikke bedre selv !). Dette er fordi bilen(e) har sensorikk for lutningen/helning på veien, og derfor vet systemene automatisk hvor mye pådrag eller motorbrems som skal settes absolutt hele tiden.

Men tilbake til tråd-overskrift - hva burde vært forbedret... Jeg har vanskeligheter med å klare 5, men det er noen detlajer som bør forbedres:

1. En takstativløsning bør komme på ett eller annet vis. Vi vet at rammen rundt taket er i CFRP, og dette er garantert sterkt nok for montasje (fremdørshengslene er f.eks skrudd rett i CFRP-A-stolpe med sålbolter) - men dette vil sannsynligvis kreve at man bytter de tynne side-dekslene på taket (som er i bilens farge). Jeg tror dette kommer. (PS! det går faktisk an å få med langrennsski (bør være smørefri hvis man ikke har skipose) på utsiden av forsetene - (har prøvd) - men det krever at ett av baksetene er slått ned, så det betyr max 3 pers på skitur :( .
2. Tyverialarm bør helt klart gi et "push"-varsel til BMW i-Remote app, slik at man alltid blir alarmert ved utløsning av alarm på bilen. Bilen er allerede "alltid online", og flere andre situasjoner (slik som "lading ferdig" og "lading avbrutt") blir allerede sendt som slike "alarmer" til i-Remote app'en.
3. Det bør åpnes opp for individuell tilgang til kamerane (både ryggekamera + frontkamera som brukes for alle funksjonene i 5AT). Jeg mener at dette er et "internett" produkt som har kamera(er), og som tilhører eieren - da bør også eieren ha tilgang til disse, siden bilen alltid vil være online. Dette kan brukes til en mengde nyttige ting, bl.a. oversikt av føreforhold (f.eks om bilen er dekt av snø), oversikt av situasjon ved aktivert alarm etc.
4. Burde kanskje ha vært lagt opp til 3-punkt sele i midten bak, og mulighet til å velge bort koppholderne, slik at en 5te passasjer kunne vært mulig på kortere turer. Men jeg er enig med BMW's beslutning om å lage 2 skikkelige seter m/sideprofiler for voksne personer slik at disse blir ivaretatt på beste måte til vanlig. Baksetene på i3 er fakisk noe av det beste som finnes "for voksne" i klassen for biler under 4 meter, så de har allerede gjort et skikkelig stykke arbeid for å få til det...
5. ehhhh





Sonus

1. En annen salgsstrategi fra BMW Norge. Måten agentsystemet er lagt opp oppfatter jeg som lite kundevennlig. Det binder agentene på hender og føtter.

2. Fire ordentlige dører. Med barn som skal inn og ut av bilen uten at sjåfør skal ut passer ikke med vår bruk da belte må av, dør åpnes for så å åpne bakdørene. En B-stolpe vil også forbedret EuroNCAP testen også vil jeg tro.

3. Bedre seter foran. Jeg er vant med BMWs sportsseter og setene i I3 virket korte og lite støttende

4. Standard dekkdimensjoner. Monopolet på vinterdekk for nordiske forhold som skapes på begynnelsen er uheldig.

5. Batterigaranti som resten av Europa. På BMW norges nettsider oppgis batterigarantien til 100.000km og 8 år, mens i resten av Europa er det 160.000km og 8år. Forhåpentligvis en feil av BMW Norge, men det bekrefter i så fall bare hvor dårlig BMW Norge har handlet lanseringen.

Totalt sett ble det til at jeg kansellerte reservasjonsplassen min :(

pberg

Akkurat det med dørene var nok vanskelig å løse på annet vis. Enten hadde du fått en veldig lang dør, eller to veldig korte...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: Sonus på mandag 30. desember 2013, klokken 21:17
På BMW norges nettsider oppgis batterigarantien til 100.000km og 8 år, mens i resten av Europa er det 160.000km og 8år.

I hele Europa og USA er det 100 000 km. Bare på UK siden står det 100 000 miles. Antar det er der skrivefeilen er, og ikke i Norge.

Det er ellers rigide krav/begrensinger i fleksibiliteten til salgsorganisasjonene i alle land. Så en som etter litt frem og tilbake skulle få endre på bestillingen, men da ville han får bilen 3 mnd senere. Dette er ikke vanlig praksis på andre BMW modeller.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kjell Leaf

Sitat fra: bromm på søndag 29. desember 2013, klokken 02:15
Jeg ser at den regenerering-diskusjonen har dratt ut litt, og det er nok bygget mer på "i3-teori" enn faktisk erfaring - så alt det der er nok litt feilaktig i sin helhet, faktisk. Å ha "justerbar grad" av regen er jo nettopp det som i3 virkelig har i forhold til de andre (trinnløst er bedre en trinn), og når man har kjørt bilen i mer enn en halv time, så har man lært hvordan dette styres: nemlig med graden av hvor mye man slipper opp på gasspedalen. Der er det et uendelig antall "innstillinger" for å si det slik, og det finnes en for alle situasjoner - perfekt ! Det nevnes også ACC som redning for dette - men husk at 7RS/7GA også har med "544 Cruise Control med bremsefunksjon", og den (uten ACC m/stop&go som kommer med 5AT) er like flink til å holde "coasting" som ACC-versjonen (forskjellen er bare at sjåføren bestemmer set-point med venstre tommel, istedet for beregnet avstand til bilen foran). Coasting (dvs. mest effektiv balanse mellom pådrag/regen for å spare mest mulig energi), vil nok absolutt bli håndtert best av av cruise control (dette er vanskelig å styre akkurat riktig med foten, særlig når terrenget endrer seg) - så derfor bør nok i3 kjøres mest mulig med cruise control aktivert (og med erfaring fra nyere CC på BMW (2012+), så kan jeg bekrefte at dette fungerer veldig godt i forhold til "fuel consumption" - jeg kjører rett og slett ikke bedre selv !). Dette er fordi bilen(e) har sensorikk for lutningen/helning på veien, og derfor vet systemene automatisk hvor mye pådrag eller motorbrems som skal settes absolutt hele tiden.

Men tilbake til tråd-overskrift - hva burde vært forbedret... Jeg har vanskeligheter med å klare 5, men det er noen detlajer som bør forbedres:

1. En takstativløsning bør komme på ett eller annet vis. Vi vet at rammen rundt taket er i CFRP, og dette er garantert sterkt nok for montasje (fremdørshengslene er f.eks skrudd rett i CFRP-A-stolpe med sålbolter) - men dette vil sannsynligvis kreve at man bytter de tynne side-dekslene på taket (som er i bilens farge). Jeg tror dette kommer. (PS! det går faktisk an å få med langrennsski (bør være smørefri hvis man ikke har skipose) på utsiden av forsetene - (har prøvd) - men det krever at ett av baksetene er slått ned, så det betyr max 3 pers på skitur :( .
2. Tyverialarm bør helt klart gi et "push"-varsel til BMW i-Remote app, slik at man alltid blir alarmert ved utløsning av alarm på bilen. Bilen er allerede "alltid online", og flere andre situasjoner (slik som "lading ferdig" og "lading avbrutt") blir allerede sendt som slike "alarmer" til i-Remote app'en.
3. Det bør åpnes opp for individuell tilgang til kamerane (både ryggekamera + frontkamera som brukes for alle funksjonene i 5AT). Jeg mener at dette er et "internett" produkt som har kamera(er), og som tilhører eieren - da bør også eieren ha tilgang til disse, siden bilen alltid vil være online. Dette kan brukes til en mengde nyttige ting, bl.a. oversikt av føreforhold (f.eks om bilen er dekt av snø), oversikt av situasjon ved aktivert alarm etc.
4. Burde kanskje ha vært lagt opp til 3-punkt sele i midten bak, og mulighet til å velge bort koppholderne, slik at en 5te passasjer kunne vært mulig på kortere turer. Men jeg er enig med BMW's beslutning om å lage 2 skikkelige seter m/sideprofiler for voksne personer slik at disse blir ivaretatt på beste måte til vanlig. Baksetene på i3 er fakisk noe av det beste som finnes "for voksne" i klassen for biler under 4 meter, så de har allerede gjort et skikkelig stykke arbeid for å få til det...
5. ehhhh
Alle regenererer jo mer du slipper ut gasspedalen. Andre har flere trinn som man kan velge, da er det fritt valg hvor mye du vil bremse/regenerere når du slipper opp.
Jeg stemmer blått og er FOR valgfrihet. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sonus

Sitat fra: LMOR på mandag 30. desember 2013, klokken 21:54
Sitat fra: Sonus på mandag 30. desember 2013, klokken 21:17
På BMW norges nettsider oppgis batterigarantien til 100.000km og 8 år, mens i resten av Europa er det 160.000km og 8år.

I hele Europa og USA er det 100 000 km. Bare på UK siden står det 100 000 miles. Antar det er der skrivefeilen er, og ikke i Norge.

Det er ellers rigide krav/begrensinger i fleksibiliteten til salgsorganisasjonene i alle land. Så en som etter litt frem og tilbake skulle få endre på bestillingen, men da ville han får bilen 3 mnd senere. Dette er ikke vanlig praksis på andre BMW modeller.

Om det stemmer at garantien skal kun være 100.000km er jo det ganske dårlig, når f.eks E-up selges med 160.000km garanti på batteriene.

Jeg er fullstendig klar over BMWs agentstrategi følges i hele verden, det gjør den ikke mindre idiotisk i mine øyne ;)

bromm

Sitat fra: lillemarius på lørdag 28. desember 2013, klokken 23:34
Med fare for å avsløre uvitenhet om teknikk prøver jeg en annen variant: Kan bremsene på bakjulene aktiveres i perioden før batteriene er tappet nok til at regenerering slår inn? Dette altså for at en skal kunne bruke samme kjørestilen hele tiden. Ser at det kan være teknologiske utfordringer, men dagens biler har vel utprøvde system der aktivering av bremser er en del av prosessen. Eller er dette bom også?

Du skal nok ikke se bort i fra at det er akkurat det BMW har gjort - nemlig å bruke bremsene som erstatning for regenerering hvis batteriet er helt fullt. Vi vet at regen kan styres av når det er glatt, og vi vet også at systemene til BMW aktivt styrer bremser (andre BMW'er bremser jo i utforbakker med cruise control). Det er faktisk bare en bitteliten programkode som skal til for å realisere dette ;)

Jeg skal ikke gå god for at det er sånn de har gjort det, men BMW selv har blitt konfrontert med dette spørsmålet (tror det var på en lanseringstilsteldning i USA), og da svarte de bare tørt at man ikke vil merke noe forskjell i bremse-effekt når bilen er fullt ladet - uten noen nærmere forklaring. Så hvis det stemmer, så har de nok gjort det på den måten...

jkirkebo

Sitat fra: bromm på tirsdag 31. desember 2013, klokken 10:56
Jeg skal ikke gå god for at det er sånn de har gjort det, men BMW selv har blitt konfrontert med dette spørsmålet (tror det var på en lanseringstilsteldning i USA), og da svarte de bare tørt at man ikke vil merke noe forskjell i bremse-effekt når bilen er fullt ladet - uten noen nærmere forklaring. Så hvis det stemmer, så har de nok gjort det på den måten...

Så om man fullader bilen fordi man skal på langtur der man trenger maks rekkevidde må man passe på å slå av regen manuelt slik at man ikke kaster vekk energien i bremsene? Virker ikke som en god løsning for meg ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lillemarius

Dersom regen virker som Broom skriver over, er jeg svært happy! Da vil bremsevirkningen alltid oppleves på samme måte, og det er etter min mening viktig for trafikksikkerhet. Jeg kan ikke se at det blir å kaste bort energi etter start ved fullastet batteri. Bremsene blir jo uansett ikke aktiveret uten at føreren ønsker at farten skal reduseres. Når regen ikke er tilgjengelig pga fullt batteri, må jo bremsene da brukes og energi blir kastet bort uansett teknisk løsning.

jkirkebo

Sitat fra: lillemarius på tirsdag 31. desember 2013, klokken 12:31
Dersom regen virker som Broom skriver over, er jeg svært happy! Da vil bremsevirkningen alltid oppleves på samme måte, og det er etter min mening viktig for trafikksikkerhet. Jeg kan ikke se at det blir å kaste bort energi etter start ved fullastet batteri. Bremsene blir jo uansett ikke aktiveret uten at føreren ønsker at farten skal reduseres. Når regen ikke er tilgjengelig pga fullt batteri, må jo bremsene da brukes og energi blir kastet bort uansett teknisk løsning.

Slik vil det ikke virke for min del. Om jeg trenger å spare på energien og merker at regen ikke virker legger jeg om kjørestilen slik at bremsene må brukes svært lite. Ofte kan det være litt regen tilgjengelig, men om bilen mikser inn bremser blir det kliss umulig å utnytte det som finnes maks uten å aktivere mekaniske bremser. F.eks om jeg vil holde farten nede i nedoverbakker. Er det en slakk bakke er det best å la bilen trille opp i fart. Er bakken lengre og/eller brattere gir som regel regen best resultat. Mekaniske bremser gir det desidert dårligste resultatet.

At regen ikke er tilgjengelig når bilen er fulladet har aldri vært et problem for oss ihvertfall, hverken på Leafen eller Model S. Det merker man svært fort og tilpasser deretter kjørestilen.

Jeg har ikke noe imot at det finnes en slik funksjon, men den bør isåfall være valgbar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA