Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 er riktig valg!

Startet av Vind, søndag 05. januar 2014, klokken 13:44

« forrige - neste »

Vind

Mens vi venter på bilene våre – og det er veldig mye jeg gleder meg til (tror aldri jeg har gledet meg så mye til en ny bil), så er det noen ting jeg synes BMW bør vurdere å oppgradere til neste modellår.

5 ting jeg mener BMW burde konstruert annerledes:

1: Ladeporten på høyre side, Dette har nok med konstruksjon å gjøre, og gir i det minste kort vei til ladestolpen når man parkerer med kjøreretningen i gata, alle andre ganger vil dette være veldig irriterende å måtte gå rundt bilen.
2: Bagasjerom og Frunk uten REX (som jo er alle norske biler)  kunne nok vært større – eller hatt en ekstra luke.  Varmeveksleren tar ikke hele rommet, og der bensintanken er på REX kunne man sikkert hatt plass til noen spyleveskekanner.
3: Takstativ, ikke bekreftet – og usikkert om det går – litt trist for oss som liker å gå på lange ski.  Det er heller ikke skiluke
4: Setebeltevarslere i baksetet, og standard kollisjonsvarsling – ville gitt 5 stjerner med god margin på sikkerhetstest til EuroNcap (ett poeng fra 5 stjerner)
5: Mulighet for en 5 passasjer i midten bak.  Har en Audi A2 med 3 sitteplasser bak (det var ekstrautstyr), det er ikke god plass, men veldig praktisk en gang i mellom.

Hva er dine 5 forbedringsønsker?

(Kan vi holde denne tråden fokusert på i3, ikke hvor mye bedre eller dårligere den er enn alle andre elbiler og ikke elbiler - selv om det selvsagt er lov å ta med eksempler)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Den største mangelen synes jeg er at de ikke har med 360 kamera som opsjon. På den flotte og skarpe skjermen hadde det vært en drøm. Det burde vært er must i en MegaCit bil.

Nr 2 på listen er et infrarødt kamera. Flott med alle de kamerabasert systemene, men de virker bare om dagen... Dette er også et must i en bybil. Jeg har stor nytte av mitt.

Nr 3 er et HUD. Selv om skjermene er plassert bedre enn i noen annen bil jeg har kjørt, så slår er ikke et HUD.

Nr 4 er WiFi. Wifi bruker mindre strøm og er raskere en 3G, og jeg har dekning både hjemme, på hytta og på jobb.

Men 2-3 trekker mye strøm..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Skulle gjerne sett at man kunne sette på "vanlige" felger, for å kjøre med dekk som 205/55 16.

Jeg kjører til dels på  Veidekke av dårlig karakter i og rundt Oslo, ser for meg at det er lett å ødelegge/kantkjøre de smale felgene. Med påfølgende ireterendes vibrasjoner - og ikke minst kostnader med utskifting av felg/ spesial dekk.

Kanskje kommer det noe styling kit, type 80 talls m3 skjermbreddere , som man kunne ha skrudd fast i plasten. Evt. Em M-i3 utgave?
Så kunne man som i gamledager , satt på bredere felger, med mer gummi mot bakken.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

snippet

Dette kunne jeg tenkt meg:
1. takbøyler
2. tilgang til software-api
3. enkelt sykkelfeste bakpå bilen
4. takbøyler
5. takbøyler

Utover dette er bilen perfekt for meg. Glad jeg satte meg opp på reservasjonsliste tidlig. Nå må jeg bare selge den gamle 1-serien min. En fantastisk bil det også.
BMW i3 - Bergen


LMOR

Jeg glemte å ta med varme i rattet på min liste. Håper jeg klarer med med varm bil, men varmt ratt om vinteren øker livskvaliteten :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Obba

1. Hadde foretrukket at 3 sitteplasser i baksetet var en opsjon. Det hadde vært greit å kunne ta med seg en ekstra unge en gang i blant. Det burde ikke være et stort problem da i3 har omtrent samme bredde som en Leaf eller VW Golf.
2. Et litt mørkere (tekstil) interiør som kunne kombineres med "driving assistant package". Både Loft og Lodge er i lyseste laget når man har småunger.
3. Oppvarmet ratt.
4. Oppvarmet frontrute.
5. Wifi (greit å kunne oppdatere kart etc via Wifi).

elektrolux

Kjøremodus uten regenerering. Think Classic hadde dette, og nå også VW e-Up.

Regen aktiveres først ved bruk av bremse, økt fart, eller aktivt bruk av girvelger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

janni

1. Mulighet for 3 sitteplasser bak
2. Litt lengre rekkevidde
3. Justerbar regenerering
4. Mulighet til å velge Driving assistent+ sammen med standard interiør.  Måtte ut med 20k for et mørkt skinn interiør jeg egentlig ikke hadde trengt.
5. Det hadde ikke gjort noe om den var litt større...


magmin

Jeg vil begrense det til to ting - mulighet for å ta med sykkel og litt lengre rekkevidde. Ellers så er bilen optimal i forhold til mitt bruk - håper jeg er av samme mening etter en tids bruk også.
BMW i3

Jalla

Sitat fra: magmin på lørdag 28. desember 2013, klokken 15:14
Jeg vil begrense det til to ting - mulighet for å ta med sykkel og litt lengre rekkevidde. Ellers så er bilen optimal i forhold til mitt bruk - håper jeg er av samme mening etter en tids bruk også.

Ikke noe problem med sykkel i i3. ;-)
http://www.electricbike.com/bmw/

lillemarius

Mitt ønske er optimal ordning for regenerering. Her tror jeg det vil utvikle seg felles standard for elbiler, og jeg tror det er BMWs løsning som blir den foretrukne. Det er ikke et poeng å bruke sparker eller en ekstra pedal når en kan klare seg med én pedal. Dette er også svært lett å venne seg til fordi det er helt tilsvarende som å kjøre en 'gammeldags' bil i motbakke.

Det er imidlertid et problem at regen ikke slår seg inn den første del av turen fordi batteriet er fullt. Dette fører til at kjørestilen må legges om, og det er ikke bra verken for sikkerhet eller komfort. Mitt forslag til løsning er:

Motoren kobles til en last som tar imot strømmen som regenereres inntil batteriet kan ta imot denne. Altså denne energien omdannes til varme gjennom en elektrisk motstand eller noe lignende. Energien går jo uansett til spille. Da vil kjøreopplevelsen bli den samme hele tiden.

Mulig det er noen tekniske eksperter på forumet som kan kommentere dette?

Ellers ønsker jeg at alle sikkerhetssystemene skal fungere også i mørket.

jkirkebo

Sitat fra: lillemarius på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:21
Motoren kobles til en last som tar imot strømmen som regenereres inntil batteriet kan ta imot denne. Altså denne energien omdannes til varme gjennom en elektrisk motstand eller noe lignende. Energien går jo uansett til spille. Da vil kjøreopplevelsen bli den samme hele tiden.

Hvordan har du tenkt å bli kvitt 70.000W med varme uten at noe smelter?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: lillemarius på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:21
Det er imidlertid et problem at regen ikke slår seg inn den første del av turen fordi batteriet er fullt. Dette fører til at kjørestilen må legges om, og det er ikke bra verken for sikkerhet eller komfort.

Beste løsningen er vel å lade batteriet til 80% normalt (så varer batteriet lengre også). Da vil den oppfører seg likt både frem og tilbake fra jobb.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elektrolux

Sitat fra: lillemarius på lørdag 28. desember 2013, klokken 20:21
Mitt ønske er optimal ordning for regenerering. Her tror jeg det vil utvikle seg felles standard for elbiler, og jeg tror det er BMWs løsning som blir den foretrukne. Det er ikke et poeng å bruke sparker eller en ekstra pedal når en kan klare seg med én pedal. Dette er også svært lett å venne seg til fordi det er helt tilsvarende som å kjøre en 'gammeldags' bil i motbakke.

Hadde du hatt erfaring med Think Classic hadde du muligens sett på den formen for regenerering som optimal. Ellers lar e-Up sjåføren velge fritt mellom 0 og relativ brutal regenerering. Dette burde alle nye biler tilbudt slik at en slipper å sitte med foten på fartspedalen under hele kjøreturen. Husk at unødvendig regenering er å sløse vekk dyrbar bevegelsesenergi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA