Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lithium Batterien Akku KOKAM Traktionsbatterie 11,1 V 400 Ah Elektroauto EV

Startet av Elisabeth, søndag 05. januar 2014, klokken 13:42

« forrige - neste »

Elisabeth

Da har jeg fått min spillernye Leaf Tecna og erfaring sålangt sier at det her går riktig så bra. Dette er den eneste bilen i husholdningen og jeg vil vel få føle litt på rekkeviddeangsten etter hvert (fint at det ofte går buss her jeg bor da), men siden jeg bor kun 1 mil fra jobb og sjelden kjører så veldig langt skulle ikke rekkeviddeangsten være noe problem.
Jeg er en smule forvirret ang lading og ladesykluser da, spesielt dette med lading til 80% og 100%. Det er så vidt jeg fikk med meg en sikkerhetsmargin lagt inn av produsenten slik at man verken kan lade batteriet helt ut eller helt opp og da burde det jo strengt tatt ikke være noe problem å lade til 100% som standard. Så vidt jeg har funnet ut har ikke lithiumbatterier behov for en bestemt laderutine for å forlenge "livet", men at kapasiteten reduseres med alder og varme. Nå har jeg ikke tid til å skrive mer, må ut å kjøre min nye Leaf :-)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Bekkenes

Det kreves mer av batteriene å lade til 100% en 80%, så det anbefales å lade til 80% hvis du ikke har behovet for full rekkevidde."Sperren" de snakker om kommer ikke opp på de "100%" du kan lade bilen til :)

Pluss de siste 20% tar lang tid å lade opp med medfølgende ladeklatt :)
Et lille tips fra en nyløver til en annen, har du faste dager/tidspunkt du kjører bilen på, sett opp bilen til å være varm til du kjører. Du har 2 timere, så f.eks en når du skal kjøre fra hjemmet og en når du skal kjøre fra jobb.

Keep on strømming  8)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

BE

Husk også at det er bare gunstig å lade så ofte som du kan, dersom du har satt makslading til 80%.

Ikke fall for de gamle "reglene" om at en skal lade ut batterier før lading, dette gjelder ikke batteriteknologien som brukes i våre biler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

knutgrr

Siste selger sa til meg før jeg rullet ut av lokalet for noen uker siden var at jeg ikke skulle høre på raringene på internett som sa man bare burde lade til 80% ;)
Kjører på med 100%, så får jeg heller lide martyrdøden om 6-7 år (og dere kan hente frem denne posten)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

jkirkebo

Tja, personlig synes jeg at en av de største fordelene med å lade til maks 80% er at det er regen tilgjengelig. Om jeg hadde ladet til 100% ville mesteparten av kjøringen foregått uten noe særlig motorbrems tilgjengelig og tilsvarende økt slitasje på bremsene. Dessuten er det mye mer behagelig å kjøre med regen tilgjengelig på gasspedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: knutgrr på fredag 27. desember 2013, klokken 11:08
Siste selger sa til meg før jeg rullet ut av lokalet for noen uker siden var at jeg ikke skulle høre på raringene på internett som sa man bare burde lade til 80% ;)

Raringer på internett forholder seg ofte til fysikkens lover, der bilselgere forholder seg til sitt eget ego...

Det er ikke tvil om at 80% lading er bedre for batteriet (leser du alle diskusjonene her vil du forstå hvorfor) enn 100% lading, men hvis det er upraktisk for deg synes jeg du skal lade til 100%.

Hvis du faktisk tror på bilselgere, har jeg en bro du kan få kjøpe billig...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Sitat fra: knutgrr på fredag 27. desember 2013, klokken 11:08
Siste selger sa til meg før jeg rullet ut av lokalet for noen uker siden var at jeg ikke skulle høre på raringene på internett som sa man bare burde lade til 80% ;)
Kjører på med 100%, så får jeg heller lide martyrdøden om 6-7 år (og dere kan hente frem denne posten)
Selgeren gjør jobben sin, han skal tross alt leve av å selge bil om 6-7 år også.

Slike utsagn vitner bare om at de ikke vet hva de snakker om.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leif Leaf

Det står uendelig mye om fornuftig batteribruk på nettet og det er ingen tvil om at det er en fordel for batteriene om kjøremønsteret tillater lading til 80%. Når det er sagt er det faktisk bedre å lade til 100% enn å gå "dypt" ned i utlading. For min del bruker jeg 30% av batteriet til jobb om sommeren og ladesyklusen ligger stabilt mellom 50%-80%, men om vinteren bruker jeg 60% av batteriet og har da valgt å ligge mellom 40%-100% framfor 20%-80%.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Kjell Leaf

#8
Sitat fra: knutgrr på fredag 27. desember 2013, klokken 11:08
Siste selger sa til meg før jeg rullet ut av lokalet for noen uker siden var at jeg ikke skulle høre på raringene på internett som sa man bare burde lade til 80% ;)
Kjører på med 100%, så får jeg heller lide martyrdøden om 6-7 år (og dere kan hente frem denne posten)
Men selgeren har jo ikke mer greie på dette enn raringene på internett, det skal du ha klart for deg.
At selgeren har større kunskaper enn Nissan selv er jo ganske fantastisk ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Elisabeth

Så etter å ha lest litt mer om anbefalt lading, kommer jeg frem til denne konklusjonen: Jeg setter timeren til å lade 80% på hverdager. Da lader jeg hver natt og setter timer for varming til å starte en time før jeg kjører om morgenen. I helgene kjører jeg mer og gjerne lenger og vil derfor ha nytte av å lade 100 %.

Forstår jeg dette rett: en hel ladesyklus er 100 % og at ett lihtiumbatteri kan lades en viss antall hele ladesykluser før kapasiteten reduseres merkbart?

Sånn jeg forstår det da, er at det best for batteriet at det normalt lades max 60% av ladesyklusen, altså ikke la batterikapasiteten gå under 20% og lade kun til 80%. Det vil da gjenstå 40% av en hel ladesyklus?

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Kjell Leaf

Ja, å lade hele batteriet er en ladesyklus, lader du f.eks fra 70% til 80% ( altså 10% lading) kan du gjøre dette 10 ganger før det blir 1 ladesyklus.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trig8

Sitat fra: Elisabeth på fredag 27. desember 2013, klokken 19:15
Da lader jeg hver natt og setter timer for varming til å starte en time før jeg kjører om morgenen.
Varme-timeren i bilen skal stilles på når du regner med å kjøre, så finner den ut selv når den bør slå seg på.
Stiller du inn med smarttelefon-app så er det start av varmer du programmerer, så da må du gjette på selv hvor lang tid det tar før bilen er passe varm. Er den ikke tilkoblet strøm slår den seg av etter 15 minutter.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Lysholm

Gratulerer med ny bil.

Slik som jeg leser behovet ditt, så sett den til 80% lading. De få gangene du har bruk for 100% lading så kan du overstyre dette.

Klima setter du på timer til det tidspunktet bilen normalt blir brukt på morgenen, f.eks 07.00. Da er bilen varm til kl 07.00. Du har to timer muligheter. Vi bruker denne til ukedager og helg, ellers bruker vi Carwings appen til forvarming.

Du kan også stille timer til 0.00-0.00 til 80%, og da ha muligheten til "override til 100%" lading via Carwingsappen. Da slipper du å gå ut i bilen for å stille den fra 80-100% lading slik jeg forstår det. Er en egen tråd om dette, om det skulle være interessant.

Hilsen Espen
Trondheim

Sort Nissan Leaf Tekna, reg 13.12.2013
Obsidian Black TMS 60D, reg xx.01.2017

Daeedor

Jeg synes du skal sette lading på 100 % uansett. I vårt kalde klima vil temperaturen gjøre at dette ikke vil ha noen betydning mht levetid , da det er bedre med fullt batteri , enn å kjøre den under 20 %. Hadde du bodd i California derimot , ville jeg ha satt den til 80 %. Jeg ønsker at du får god nytte og glede av bilen din.  :)

Elisabeth

Haha, dette er morsomt! Jeg som ellers ikke bryr meg så mye om teknologi, funksjoner, dingser og knapper, leser nå alt jeg kommer over om Leafen! Til og med instruksjonsboka leser jeg!

Denne bilen er ikke bare økonomisk å kjøre, men morsom også. Jeg tror kanskje 16000 km i året kommer til å bli forlite, det blir mye "unødvendig" kjøring for tiden ;D.

Prøvde den der B-modusen når jeg kjørte i går, og jeg tror det blir standard kjøremodus hos meg. Trenger nesten ikke bruke bremsene, jo! Eco-modusen syns jeg ble for treg.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA