Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dirrende pil på effektmåler

Startet av cra, onsdag 24. september 2008, klokken 08:42

« forrige - neste »

Catalyzator

#15
Sitat fra: ilmarw på mandag 17. november 2008, klokken 10:32
Off-topic:

Sopp: Når det gjelder ferjer, sjekk denne tråden, det er mulig at reglene burde tolkes dithen at fører skal være gratis: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1139.0

ilmar

Sender bilen med ferga og svømmer ...  ;D

Moderatoredit: slått sammen med denne tråden fra http://elbil.no/forum/index.php?topic=1349.msg10468#msg10468
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

III

Enda en Off-topic ferjeutgifter:Neida , har lest et sted at rabatten følger bilen og ikke personen så det stemmer nok ikke,men allikevel nok til at det hjelper mye :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Sitat fra: Sopp på mandag 17. november 2008, klokken 15:14
Enda en Off-topic ferjeutgifter:Neida , har lest et sted at rabatten følger bilen og ikke personen så det stemmer nok ikke,men allikevel nok til at det hjelper mye :)

Rabatten følger bilen, men jeg har til gode å reise med ei ferje der føreren ikke er inkludert i taksten for bil. ;) Jeg er HELT sikker på at fører blir inkludert i prisen for el-bil når denne blir 0,- også, selv om jeg ikke har fått det bekreftet fra noen av instansene jeg har bedt om svar enda. (Fra samferdselsdepartementet ned til lokal t ferjeselkap)

På fjord1 sin takstkalkulator står det "NB! Fører inkludert i kjøretøy". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

III

Mener jeg spurte han Sjur-mannen og han sa man måtte betale personavgift men men,blir jo ikke sur hvis det viser seg at du har rett  ;D
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

For å si det sånn: Jeg regner med det blir massive protester dersom noe annet er tilfelle. Som nevnt i den tråden det ble henvist til litt lenger oppe så blir det på enkelte strekninger *vesentlig dyrere* å reise med el-bil dersom føreren skal regnes som pasasjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Fortsatt ingen informasjon fra noe hold. Jeg har i dag sendt en melding til Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet i håp om å få en uttalelse.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Nå - bare en drøy time etter at jeg sendte forespørselen fikk jeg lovnad om at hun skal finne ut av det, og sørge for at jeg får svar.

Endelig noen som tar seg bryet med å svare. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Fikk nytt svar i går, der hun skriver:

Det viser seg at denne saken ligger til avgjørelse hos samferdselsdepartementet. Vi venter også på svar og kan derfor ikke si noe mer akkurat nå. Anbefaler å ta direkte kontakt med dem intil videre.

Da er det vel på tide de får ut fingeren; de har tre uker på seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Jammen på tide dei bestemmer seg...

Men det er jo selvfølgelig berre ein logisk konklusjon.. Tilogmed i henhold til markedsføringsloven er det ikkje lov å rope gratis, gratis! Hvis ikkje det er tilfelle.. Hjelper ikkje om det blir billegare enn før.. Fortsatt ikkje lov å sei at noko er gratis, hvis det krever kjøp av ei anna vare som ikkje er gratis..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

Sitat fra: andreash på torsdag 11. desember 2008, klokken 08:12
Tilogmed i henhold til markedsføringsloven er det ikkje lov å rope gratis, gratis! Hvis ikkje det er tilfelle.. Hjelper ikkje om det blir billegare enn før.. Fortsatt ikkje lov å sei at noko er gratis, hvis det krever kjøp av ei anna vare som ikkje er gratis..

Godt poeng!

Ser i forbindelse med Elixia-saken i media de siste dagene (http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2452307.ece) at det er Markedsføringslovens §2 som kommer til anvendelse:

§ 2. Markedsføringsloven, Villedende forretningsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt.


Så spørs det, da, om fergene regnes som næringsvirksomhet, eller om det (som i mange andre tilfeller) er egne regler for staten. :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Fekk nettopp E-post frå samferdseldep.

Og som forventa, så skuffar dei skikkeleg denne gongen også.
Legg ved dokumentet eg fekk frå dei.

Kort fortalt så blir kun bilen gratis, men førar må betala persontakst.
Og i dei tilfeller der persontakst vert dyrare, kan ein krevje å betala som for motorsykkel.

M.A.O: Det blir ingen endring i prisen. Vi betalar jo allereie motorsykkeltakst.

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Sitat fra: andreash på fredag 19. desember 2008, klokken 11:22
M.A.O: Det blir ingen endring i prisen. Vi betalar jo allereie motorsykkeltakst.
Andreas

Vi skal betale mopedtakst for elbil, ikke motorsykkeltakst.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Det er samme takst for moped og motorsykkel.
Iallefall i TIDE..
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Har tipset VG.

Gleder meg til å lese samferdselsdepartementets versjon av saken. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Har rekna igjennom prislista til tide..

Den største besparelsen ein kan oppnå er i takstgruppe 2, der sparar ein 1kr i forhold til årets prisar..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA