Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dirrende pil på effektmåler

Startet av cra, onsdag 24. september 2008, klokken 08:42

« forrige - neste »

cra

Hørte på NRK P1 i dag (i det jeg kjørte ombord i ferga; jeg tror de andre ombord hørte at jeg jublet  ;D ) at Elbil skal bli gratis på riksvegfergene til neste år. Målet med dette er at elbiler skal bli mer attraktive i distriktene.

Absolutt et godt bidrag til at elbil lønner seg mer også her i Møre og Rosdal, hvor vi (så langt) har lite bomveier og kollektivfelt som bidrar til attraktivitet. For min del vil dette medføre ytterligere 42 kr *netto* spart pr dag.  :D

La til link: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6209037
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Her er eit utdrag frå talen til Liv Signe..

SitatOg ikkje minst – og dette er heilt nytt: Frå og med 2009 kan elbilar køyre gratis på riksvegferjer. Dette gjeld sjølve bilen og ikkje personane i bilen.

Er de klar over at dette medfører at ferjebilletten vert DYRARE..??
Er føraren inkludert i bilen som normalt? Det verkar ikkje slik i ordlyden..

I dag kostar det med rabattkort 32kr på fergestrekningen Hufthamar-Krokeide
Ein vaksen person betalar 38 for same strekning, også med rabattkort.

Grunnen til at dette vert dyrare er at på denne ferjestrekningen er det innbakt bompengar for diverse vegprosjekt i kommunen, som El-bilane selvfølgelig slepp unna.. samt at rabatten for personbillett er ca 17% medan kjøyrety har 50% rabatt..

Litt av eit tiltak dette her...

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

cra

Sitat fra: andreash på mandag 15. september 2008, klokken 21:53
Her er eit utdrag frå talen til Liv Signe..
SitatOg ikkje minst – og dette er heilt nytt: Frå og med 2009 kan elbilar køyre gratis på riksvegferjer. Dette gjeld sjølve bilen og ikkje personane i bilen.
Er de klar over at dette medfører at ferjebilletten vert DYRARE..??
Er føraren inkludert i bilen som normalt? Det verkar ikkje slik i ordlyden..

Intil bilen kan reise på egenhånd må *selvfølgelig* fører være inkludert.  :) Det er den på alle andre kjøretøy, så det er nok bare slett ordvalg fra ministerens side. Hun mente nok ".... ikkje pasasjerane i bilen".

Hele talen kan leses her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/aktuelt/taler_og_artikler/ministeren/samferdselsminister-liv-signe-navarsete/2008/innlegg-pa-elbil-seminar-lardal.html?id=525697

At vi må betale for pasasjerene har jeg ikke noe problem med, selv om det kanskje kunne vært et incentiv til car-pooling med el-bil dersom også pasasjerene fikk reise gratis.

Var det foresten ikke et par fergestrekninger som skulle inn i et prøveprosjekt der pasasjerene reiser gratis? Mener å ha hørt om noe slikt.

Jeg sitter og skriver en mail til samferdselsdepartemenet for å få avklart dette nå, og tillater meg å klippe litt fra innlegget ditt, andreash. Håper det går greit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Vedrørande samferdselsministeren si tale på elbil-seminaret på Lærdal

Hei!

Eg har lese ministeren si tale frå elbil-seminaret på Lærdal, og beit meg merke i følgande:

"Og ikkje minst - og dette er heilt nytt: Frå og med 2009 kan elbilar køyre gratis på riksvegferjer. Dette gjeld sjølve bilen og ikkje personane i bilen."

Eg antek at det ministeren meinte her at det gjeld "sjølve bilen og ikkje *pasasjerane* i bilen"? Dersom det er slik at ikkje føraren skal følge bilen vil det jo på mange vtrekker verte dyrare. Eit eksempel på dette:

I dag kostar det med rabattkort 32kr på fergestrekninga Hufthamar-Krokeide. Ein vaksen person betalar 38 for same strekning, også med rabattkort. Grunnen til at dette vert dyrare er at på denne ferjestrekningen er det innbakt bompengar for diverse vegprosjekt i kommunen, som El-bilane selvfølgelig slepp unna.. samt at rabatten for personbillett er ca 17% medan kjøyrety har 50% rabatt..

Så, kan de bekrefte/avkrefte at det er bil med førar som vert gratis? Det har opstått tvil om dette i forumet på elbil.no, og vi ser gjerne at saka vert avklara.

Denne mailen og eventuelle svar vert og publisert i forumet på elbil.no.

Venleg helsing

cra, el-bilist
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Vi hadde en liknende sak i 2004, der det ble dyrere med elbil, enn for vanlig bil, hvis det var flere passasjerer hos Ålesund og Giske Tunnel- og Bruselskap AS. Det ble litt brevveksling mellom Norstart og Vegvesenet, før det ble fattet en fornuftig beslutning.

Jeg sakser fra arkivet:

"Ålesund og Giske Tunnel- og Bruselskap AS Styret ble gjort oppmerksom på at Tunnelsambandet Giske tok betalt per person i elbiler. Det var dermed dyrere å kjøre en elbil med flere enn to personer, enn det var å kjøre en bensinbil med like mange personer. Styret tok saken opp med Tunnelselskapet og Statens Vegvesen. Resultatet ble at praksisen til tunnelselskapet ble endret slik at personer inne i elbiler også skal ha fritak når de kjører i elbil. Statens Vegvesen informerte også alle andre bomselskaper om at sjåfør og passasjerer i elbiler skal få passere gratis."

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Situasjonen i disse tunellene er vel slik at når man betaler "manuelt" betales det for bil + pasasjerer, mens hvis man har klippekort/brikke så kan man ha så mange man vil i bilen i det man passerer. Kjører der en og annen gang selv, og da er det greit å kunne ta med ungene uten ekstra kostnad for å se på flyene når f.eks. farmor og farfar skal til syden.

Jeg aner ikke hvor lang tid det tar å få svar fra departementet, men jeg poster svaret her så snart jeg mottar det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Hei igjen..

Eg sendte også ein epost til samferdselsdep. samtidig som eg skreiv innlegget her på elbilforumet..
Så då merkar dei nok fort at det trengs ei avklaring/oppklaring av detaljane..

Andreas

andreash

Nåkken som har hørt nåkke nytt??
Snakka med ein av ferjemannskapet ein dag, og han kunne ikkje skjønne anna enn at det var meininga at det sku bli heilt gratis for elbil med førar.. Men han hadde ikkje fått anna informasjon enn via innslag i nrk radio..

cra

Tyst som graven så langt, men jeg nekter å tro noe annet enn at fører er inkludert i bilen. Hvis ikke kommer de til å få et problem med å få bilen av ferga igjen, for det blir som konsulentarbeid å regne. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Fremdeles ingen ting å høre fra departementet, så jeg har nå  sendt en mail til selskapet som driver strekningen jeg reiser for å høre hvordan de har tenkt å praktisere dette. Oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. For å ikke spamme de samme helt ned og terge dem opp oppfordrer jeg også til å poste hvilket selskap man har vært i kontakt med her i denne tråden.

Jeg har kontaktet Fjord 1 MRf (mailadresse mrf (krøll) fjord1.no). Teksten jeg brukte er som følger, og kan gjerne benyttes av andre som ønsker å kontakte sitt lokale fergeselskap:

--------8<--------

Subject: Vedr. fylkesveg-ferger og elbil i 2009

Heisann!

Jeg har fått med meg at samferdselsministeren har uttalt at fra og med 
2009 skal el-biler kunne reise gratis på riksvekgferger. Jeg er el-bilist 
selv, og enkelte av billetørene gjør meg oppmerksom på dette. Det virker 
imidlertid som om det er litt delt oppfatning av ivordan dette skal 
praktiseres. Noen sier det blir gratis med el-bil, andre sier at det blir 
persontakst - altså at el-bilen går gratis, men det skal betales for 
pasasjerer.

At det betales for pasasjerer i bien på lik linje med vanlige biler ser 
jeg som en selvfølge, men enkelte biletører ser ut til å være av den 
oppfatning at også føreren av bilen skal regnes som pasasjer. Jeg antar at 
dette skyldes formuleringen i talen til Navarsete, der hun sier at: "- Og 
ikkje minst ? og dette er heilt nytt: Frå og med 2009 kan elbilar kåyre 
gratis på riksvegferjer. Dette gjeld sjølve bilen og ikkje personane i 
bilen." 
(http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd/Aktuelt/Taler-og-artiklar/ministeren/samferdselsminister-liv-signe-navarsete/2008/innlegg-pa-elbil-seminar-lardal.html?id=525697&epslanguage=NO-NY)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun mente pasasjerene i bilen, og at 
fører av el-bil vil være inkludert i taksten for kjøretøyet på lik linje 
med andre kjøretøy?

Jeg kjenner flere el-bilister som lurer på det samme, og for enkelte vil 
det bli vesentlig dyrere å betale persontakst enn dagens el-bil-takst, noe 
jeg tviler på var ministerens intensjon.

Kan dere hjelpe meg å kaste lys over hvordan dette vil bli praktisert?

Vennlig hilsen
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

andreash

Hei folkens.

Har fått brev i dag fra samferdselsdep.

I brevet står det egentlig berre at dei har fått fleire brev/epostar i denne saka, og at saka er vidaresendt til vegdirektoratet..

Så får me sjå om det kjem noko svar derifrå..

mvh
Andreas

cra

Fikk nettopp samme svar pr mail. Jeg nekter fortsatt å tro noe annet enn at fører er inkludert.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Så dersom man har to elbiler, så blir det billigst å kjøre hver sin bil på ferga ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

Sitat fra: Boogie på fredag 24. oktober 2008, klokken 06:24
Så dersom man har to elbiler, så blir det billigst å kjøre hver sin bil på ferga ;D

Ja, faktisk. :)  Nå har jeg ikke to el-biler (enda), men fo rmin del hadde det vært supert å kunne ha to biler, for det er slett ikke alltid vi har lyst å gå i de samme butikkene når vi er på bytur. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

http://www.fjord1.no/default.asp?page=292&type=iframe&url=http%3A//213.184.194.133/calc/showtts.asp%3Ff%3D15 kanman velge ruter for å se takster, og da står det klart og tydelig nederst: "NB! Fører inkludert i kjøretøy". Der er riktig nok ingen egen elbil-takst i denne aplikasjonen, men i liket med fossilbiler er jo (som nevnt) også elbilen avhengig av en fører for å kunne være med ferga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA