Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Avstemming: Hvordan virker min UMC?

Startet av Milzit, søndag 05. januar 2014, klokken 12:48

« forrige - neste »

Milzit

Nå har ikke jeg brukt så mange Type 2 stasjoner, men jeg prøvde 2 forskjellige på Smart/Coop på Slepender og 2 stk. på Mathallen. Alle stedene har ladingen startet, men etter kort stund så får jeg en feilmelding "Unable to charge, unplug and try again". Men det virker som ladingen har fortsatt likevel.
Er slike feilmeldinger vanlige? Lurte på om det er noe feil på min bil eller om det er laderen... Saldo har en lader i Hoffveien (som ikke er langt unna) kanskje jeg skulle prøve der i romjulen..

Chlangum

Jeg hadde samme problemet med med type 2 på aker brygge og Ikea Kållered  (litt syd for gøteborg) men med litt annen melding som leste: No wall power, check cable (eller noe i den duren)

Men hendelseforløpet var helt det samme. Startet helt fint men etter ca ett minutt stoppet det. Funket dog helt fint for meg i mathallen, Inspiria Sarpsborg Ikea Torp og Ikea Bäckebol på samme turen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Milzit

Men du fikk lading selv etter feilmeldingen kom?
Kjedelig at det virker så ustabilt når man er avhengig av en Type 2 lader..

Hotshot86

Jeg har forsøkt 4x 16A 1-fas og 3x 32A 3-fas type 2 ladestasjoner i oslo. Har hatt "No Wall power" etter et par minutter på alle 1-fas laderne og aldri noen problemer med 3-fas

Milzit

Jeg var en raskt tur innom Coop Extra/Smart Club i dag...Laderen i midten fungerte ikke, jeg prøve den mot vest den andre var opptatt. Fikk ganske raskt "Unable to Charge", "Unplug and try Again". Men det blinket grønt på ladeporten og jeg fikk en 10-15 km på den korte tiden jeg var der. (skulle bare en kasse reker...)

Hvorfor komme bilde opp ned når det blir vist riktig på Macen..?


AndersinOslo

Opplevde det samme på Mathallen/Vulkan. "Preparing to charge" og så etter noen minutter "Unable to charge". Tenkte jeg skulle stikke bort i morgen og prøve en av de andre laderne samme sted. Kan ha vært feil på en av dem, de andre tre var opptatt den dagen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Kallisman

Jeg hadde også problemer med lading hos IKEA Kållered. Etter å ha prøvd alle plassene, og fått den samme feilmeldingen etter noen minutter, fant jeg ut at selv om ladestolpene der tilbyr 32A i type 2-kontakten er de visst ikke sikret med mer enn 16A. Jeg hadde tatt sikringen på alle sammen før jeg skjønte det.
På Inspiria har jeg ladet flere ganger uten problemer, første gangen krevde litt prøving og feiling. Hadde aldri ladet med type 2 mode 3 før.
På Strømmen Storsenter har jeg hatt problemer med en ladestolpe, som kutta strømmen etter noen minutter gjentatte ganger. Da jeg bytta til en annen fungerte det fint. Har aldri hatt problemer på 400V-punktet der.
Ved vulkan/mathallen fungerte det på andre forsøk. Husker ikke helt feilmeldingen, men jeg tok ut og inn kontakten på ladestasjonen for å nullstille, og etterpå ladet den.
Hos Sønnico i Oslo har det fungert på alle punkter jeg har prøvd.
Jeg har vært i Tyskland og ladet på RWE sine stasjoner. Det bød på en god del problemer til å begynne med, men fungerte greit etter at de kom med ny versjon av appen man bruker for å starte lading. Man må skru på pre-autentisering for å unngå kommunikasjonsproblemer med ladestasjonen. De bruker nemlig samme kommunikasjonsprotokoll som Teslas superladere, men prøver å spørre bilen om kundenummer.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

OleJA

Sitat fra: Kallisman på søndag 29. desember 2013, klokken 00:53
Jeg hadde også problemer med lading hos IKEA Kållered. Etter å ha prøvd alle plassene, og fått den samme feilmeldingen etter noen minutter, fant jeg ut at selv om ladestolpene der tilbyr 32A i type 2-kontakten er de visst ikke sikret med mer enn 16A. Jeg hadde tatt sikringen på alle sammen før jeg skjønte det.
Vil vel si at det er IKEA som ikke har skjønt det da, dersom de setter opp ladestolpene til å tilby 32A og deretter sikrer dem med 16A.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Milzit

Jeg prøvde i kveld Type 2 stasjonen hos Salto her i Oslo...Samme resultat: Lading fungerer, men "Unable to charge" på den lille skjermen. Men ladingen fungerte fint.

På den store skjermen ser alt OK ut.

Patosan

Sitat fra: OleJA på søndag 29. desember 2013, klokken 01:04
Sitat fra: Kallisman på søndag 29. desember 2013, klokken 00:53
Jeg hadde også problemer med lading hos IKEA Kållered. Etter å ha prøvd alle plassene, og fått den samme feilmeldingen etter noen minutter, fant jeg ut at selv om ladestolpene der tilbyr 32A i type 2-kontakten er de visst ikke sikret med mer enn 16A. Jeg hadde tatt sikringen på alle sammen før jeg skjønte det.
Vil vel si at det er IKEA som ikke har skjønt det da, dersom de setter opp ladestolpene til å tilby 32A og deretter sikrer dem med 16A.
Exakt samma ting hände mig på IKEA Kållerd i julen.
Eftersom IKEA på alla sina varuhus erbjuder 11kW så tror jag det är en fel-konfiguration på dessa stolparna.
Sände ett mail till Garo i Sverige om detta, eftersom jag tror de har levererat detta som ett komplett system.
Fått svar att de kommer se på detta direkt.

Tror inte IKEA egentligen har lovat 32A någon gång, utan detta har kommit från brukare på detta forum som har sett protokoll rapportera 32A tillgängligt.
Om de bara checkat säkring ville de insett att det måste vara något fel här.
VIN 15026

LinkedIn

Milzit

Sitat fra: Kallisman på søndag 29. desember 2013, klokken 00:53
Jeg hadde også problemer med lading hos IKEA Kållered. Etter å ha prøvd alle plassene, og fått den samme feilmeldingen etter noen minutter, fant jeg ut at selv om ladestolpene der tilbyr 32A i type 2-kontakten er de visst ikke sikret med mer enn 16A. Jeg hadde tatt sikringen på alle sammen før jeg skjønte det.
På Inspiria har jeg ladet flere ganger uten problemer, første gangen krevde litt prøving og feiling. Hadde aldri ladet med type 2 mode 3 før.
På Strømmen Storsenter har jeg hatt problemer med en ladestolpe, som kutta strømmen etter noen minutter gjentatte ganger. Da jeg bytta til en annen fungerte det fint. Har aldri hatt problemer på 400V-punktet der.
Ved vulkan/mathallen fungerte det på andre forsøk. Husker ikke helt feilmeldingen, men jeg tok ut og inn kontakten på ladestasjonen for å nullstille, og etterpå ladet den.
Hos Sønnico i Oslo har det fungert på alle punkter jeg har prøvd.
Jeg har vært i Tyskland og ladet på RWE sine stasjoner. Det bød på en god del problemer til å begynne med, men fungerte greit etter at de kom med ny versjon av appen man bruker for å starte lading. Man må skru på pre-autentisering for å unngå kommunikasjonsproblemer med ladestasjonen. De bruker nemlig samme kommunikasjonsprotokoll som Teslas superladere, men prøver å spørre bilen om kundenummer.

Jeg skal teste på Sønniko i Oslo siden du har ladet der uten feil...Hvis det er noe feil på kabel eller bilen så er det greit å få tatt dette nå, før man blir stående et sted uten å få lade...

ArneS

Jeg hadde lignende feilmelding på superchargerne i Lyngdal i helgen. Jeg koblet til og ladeport blinket grønt og jeg så på displayet at den startet å telle opp spenning til ca 360 V men 0 A. Stod slik i noen sekunder så kom "unable to supercharge" i displayet.
Forsøkte alle 8 men samme problem.
Snakket med Tesla og de sa at det sannsynligvis var feil på min ladekontakt.
Syns det er merkelig for det har virket før og denne feilen kom etter at jeg fikk installert dobbellalder.
Heldigvis hadde jeg backupløsning hos en kompis i Lyngdal...
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Sitat fra: Patosan på søndag 05. januar 2014, klokken 23:09
Sitat fra: OleJA på søndag 29. desember 2013, klokken 01:04
Sitat fra: Kallisman på søndag 29. desember 2013, klokken 00:53
Jeg hadde også problemer med lading hos IKEA Kållered. Etter å ha prøvd alle plassene, og fått den samme feilmeldingen etter noen minutter, fant jeg ut at selv om ladestolpene der tilbyr 32A i type 2-kontakten er de visst ikke sikret med mer enn 16A. Jeg hadde tatt sikringen på alle sammen før jeg skjønte det.
Vil vel si at det er IKEA som ikke har skjønt det da, dersom de setter opp ladestolpene til å tilby 32A og deretter sikrer dem med 16A.
Exakt samma ting hände mig på IKEA Kållerd i julen.
Eftersom IKEA på alla sina varuhus erbjuder 11kW så tror jag det är en fel-konfiguration på dessa stolparna.
Sände ett mail till Garo i Sverige om detta, eftersom jag tror de har levererat detta som ett komplett system.
Fått svar att de kommer se på detta direkt.

Tror inte IKEA egentligen har lovat 32A någon gång, utan detta har kommit från brukare på detta forum som har sett protokoll rapportera 32A tillgängligt.
Om de bara checkat säkring ville de insett att det måste vara något fel här.
Dersom dette skjer er det en feil i installasjonen. Type2 kontakten skal fortelle lader i bil hva den kan trekke av strøm. Dette tyder på at elektrikker har gjordt en feil ved installasjon montert 16 A sikringer men stilt inn ladestasjonen på 32A.  Du som bruker av en type 2 kontakt behøver ikke å sjekke sikringen. (om elektrikker gjør jobben sin)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Jeg var innom Skøyen i dag og spurte om feilmeldingen jeg får på den lille skjermen.. Dette var en kjent feil og er en falsk feilmelding. Jeg får blinkende grønt lys og lading så det holder for meg inntil videre...

Milzit

Nå fungerer Type 2 lading hos meg uten feilmelding!

Tesla hadde funnet ut at det var en feil med av av ladekretsene i bilen og ringte meg om jeg kunne levere bilen så skulle de fikse det...  Utrolig bra de kan finne ut slikt via Internett uten at jeg behøver å levere bilen på service :)

Testet hos Salto i Hoffsveien nå :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA