Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over utstyrspakker etc.

Startet av kornman, søndag 05. januar 2014, klokken 10:46

« forrige - neste »

kornman

För de som funderar på en dragkrok till sin Leaf, så vill jag nämna ett alternativ till den "Curt"-krok som de flesta här på forumet monterat.
För mej blev de en QR-Hitch från staterna http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=41&t=7829
Jag tilltalades av att ingenting syns på/under bilen när kroken inte används (även mindre vikt och kanske bättre aerodynamik).
Dom kunde också leverera kroken förlängd 1 1/2" neråt, så att den tar hänsyn till att vi har ett dimljus monterat på våra Leaf:ar i Skandinavien.
Monteringen var enkel och passformen perfekt.
Pris med frakt, moms och tull blev 2700:-
Kulan ingår inte, den köpte jag på Biltema för 89:- + ett 50 mm fyrkantrör att montera den på.


Man lossar kroken genom att dra i en tunn vajer som går upp i skuffen (man får borra ett 6mm hål, som man sedan tätar med en gummigenomföring).
Under bilen blir bara ett "hål" kvar när man lossat kroken.
Nackdelen är förstås att det är opraktiskt att sätta kroken på plats, då man måste gå ner på knä för att "hitta hålet".
Drar man släpvagn ofta, och inte vill ha kroken sitta kvar, så är det inget bra system.
Jag drar inte släpvagn mer än en gång i månaden så jag gör mej gärna det lilla omaket, och jag kommer jag nog att hitta hålet utan att gå ner på knä efter några gånger.
Dessutom kommer jag att slippa frågor på bilbesiktningen (även om man numera inte behöver besikta dragkroksmonteringen I  Sverige, tursamt nog)

Jag ville heller inte ha en klumpigt släpvagnskontakt monterat på "bakplasten".
Det finns inget naturligt ställe att sätta den, så det blev en speciallösning. Jag tog innanmätet från en vanlig släpvagnskontakt och monterade det inne i ett kabelrör.
Röret (kontakten) passar precis i det hål som dragkroken annars körs upp i. Där stoppar jag in kontakten när kroken inte används.
Sladden är givetvis också innanför.
Jag har gjort ett täcklock för hålet så att det inte stänker in grus och vatten när jag inte använder kroken.

Jag har optoisolerade reläer för ljusfunktionerna, för att inte störa bilens elsystem och styrdator.
Jag befarade att bakljus/bromsljus skulle vara strömstyrda (samma dioder som körs på lågström för bakljuset och högström för bromsljuset) och därmed besvärliga att fånga upp, och kanske heller inte skulle ha potential till chassit.
Men det var vanlig 12V med chassijord så det var inga problem.
Mina lödda skarvar med dubbel krymslang borde hålla bra.
12V-matningen till kärran var lätt att dra bakom plasten vid domkraften och under golvlisten och fram till strömuttaget. Det gick åt två gummigenomföringar eftersom plåten var dubbel där jag borrade genom bakskärmen (se bild). Men borrar man bara två cm åt vänster är plåten enkel.


Det gick för övrigt alldeles utmärkt att dra släpet med 200 kg last, trots snö på vägen och is under snön på småvägarna.


TorC

Delikat og lekker løsning! Flott at du delte det!

Har du mulighet til å legge ut "deleliste" for den den kablingen du har laget?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kornman

Ja, kablingen är förstås ett hemmabygge.

Den viktigaste delen är de optoisolerade reläerna. Inköpta på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/2-channel-relay-module-DC-optocoupler-isolated-relay-12V-10A-opto-relay-board-/350944488012?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51b5ebea4c
Dessa går ju också att bygga själv, men att köpa reläer, optokopplare och kretskort blir säkert lika dyrt som dessa färdiga på Ebay. Att det sedan är några timmars arbete gör att det inte är värt besväret.

Resten av prylarna är mest vanliga saker.

Reläerna byggde jag sedan in i en kapslad dosa, liknande denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-44579/


Optokopplarna i till reläerna drar bara 0,02Ampere, så det går bra med en vek kabel med 4 ledare mellan baklyse och optoreläer (dosan). Något liknande denna http://www.clasohlson.com/se/Signalkabel-EKKX/Pr490199005 . Egentligen går det bra med vilken vek kabel som helst, och helst ska den ha flertrådiga ledare för att inte gå av så lätt. I min signalkabel har jag flera ledare eftersom jag hämtar släpvagnsbelysningens jord i samma kabel (syns på sista bilden).

Mellan reläer och släpvagnskontakten har jag vanlig "släpvagnskabel" http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Dragkrok-tillbehor/7-ledarkabel-34200/

Själva släpvagnskontakten är inköpt på OK, men väldigt lika http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Dragkrok-tillbehor/Slapvagnskontakt-341766/
Av den använde jag bara innerdelen, som efter lite filning epoxylimmades i ett kabelrör (ett rör som används för att förlägga kablar i marken). Men det går bra med vilket plaströr som helst som har en diameter av max 52mm.

En gummidamask hade jag liggande. som tätar mellan kabel och rör. Kanske inte nödvändig, men den passade bra.

Vid inkopplingen av kabeln till baklysena använde jag vanlig krympslang för att isolera lödningen. Men det går säkert bra med eltejp om man är noggrann.

För 12Volts-matningen till till relädosan använde jag vanlig installationstråd typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kopplingsledning-35350/
Den kabeln matar också 12V till optosidan av reläerna, och där har jag lagt en liten säkring (100mA) för säkerhets skull.

el nino

Har du en mailadresse hvor man kan bestille denne QR-Hitch?

kornman

Han heter Bill Davis och nås på bill@billgigi.com eller bill300zxtt@yahoo.com
Jag bifogar en .pdf på monteringen.

el nino

Tackar så mycket ;) Er monteringen så enkel som det kommer fram på video og monteringsanvisningen? (Ca 1/2 times jobb?)

TorC

Takker så mye for utfyllende og informerende svar! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kornman

#7
Sitat fra: el nino på lørdag 28. desember 2013, klokken 23:19
Tackar så mycket ;) Er monteringen så enkel som det kommer fram på video og monteringsanvisningen? (Ca 1/2 times jobb?)

Nja, för mej tog det cirka 1 1/2 - 2 timmar från det att jag körde in bilen i verkstan tills jag körde ut den igen. Men då hade jag också tittat lite på Leaf:ens konstruktion inunder, pratat med nyfikna och städat efter mej.
Men jag vill påstå att det var enkelt.
Dock underlättades det av att jag kunde låna en tvåpelarlyft.
Har man en fyrpelarlyft gissar jag att körbanorna på denna kan göra det besvärligt att "vika ner" det stora plastsjoket som täcker underdelen bak på Leaf:en.
Med garagedomkraft och pallbockar borde det gå bra, även om det kan vara obekvämt att ligga på rygg och skruva.

jsa061

Hei,

jeg brukte bildene og infoen du har lagt ut her til å koble strømmen til tilhengeren og det har fungert glimrende. Så takk for det!  Foreløpig har jeg ikke kjøpt inn Relé så har jeg har bare koblet direkte til 7 polet tilhengerkontakt. Jeg ser jo at de originale ledningene er rimelig tynne så tenker jeg kommer til å kjøpe inn relé også.

Et par spørsmål:
1. Hvor kobler man seg på høyre blinklys? Må man ta det ned og gjør tilsvarende som for venstre eller er det mulig å koble seg på denne ledningen et annet sted.
2. I din løsning, hvor hentet du 12 volt strøm? Koblet du deg direkte til batteriet?





kornman

Hej jsa061.
Roligt att min tråd kunde vara till hjälp.
Som svar på 1:
Ja, jag hämtade signalen för höger blinkers genom att skruva loss höger bakljus och ansluta där.

2:
Jag hämtade 12v från uttaget i mittkonsolen ("cigarettändaruttaget". Det som finns ovanför mugghållarna, nedanför svarta panelen på instrumentbrädan).
Jag drog kabeln bakom plasten i bagageutrymmet och under dörrtrösklarnas plastlister och under mattan vid förarplatsen för att komma dit.
Om man vill slippa lossa panelerna i mittkonsollen, kan man koppla dit en kontakt på kabeln och endast plugga in den i uttaget när man kör med släp.
Kabel, med kontakt, kan man förvara under förarstolen när man inte kör med släp.

jsa061

Glimrende! Takk! Mulig det dukker opp noen nye spørsmål når jeg har fått "opto-relay"-en :)

Uansett, det nærmer seg en skikkelig tilhengerfest! BIR gjenbruk-stasjon kommer til å merke at de har fått seg en ny kunde :D

Glan

Hvor mye kan man dra med dette hengerfestet?

kornman

Sitat fra: Glan på fredag 08. september 2017, klokken 01:37
Hvor mye kan man dra med dette hengerfestet?
Jag vet inte, men jag har haft ett ton jord på min släpkärra och körde då tre mil.
Det klarade både Leaf och dragkrok galant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA